Р Е Ш Е Н И Е
11.12.2019 г.
номер .................. град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на 14 ноември |
Тринадесети наказателен състав година 2019 |
В публично заседание в следния състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: |
КРАСИМИР ДИМИТРОВ |
Секретар: ПЕТЯ КАРАКОПИЛЕВА
Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВ
НАХД № 2105 по описа за 2019 година
и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на ***, с ЕГН: ********** *** против наказателно постановление № 19-0938-001348 от 25.03.2019 г. на ***, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП е наложил на ***, глоба в размер на 50 лв. и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР се отнемат общо 6 контролни точки.
В съдебно заседание, жалбоподателката ***, редовно призована, се явява лично, като оспорва отразеното в АУАН-а и НП-то. Моли съда да отмени издаденото й наказателно постановление, като незаконосъобразно.
Ответната страна по жалбата О.н.М.– П. редовно и своевременно призована, не се представлява.
Съдът въз
основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и
предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, допустима е, разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното наказателно постановление 19-0938-001348 от 25.03.2019 г. е издадено от *** въз основа на Акт Серия АА № 201095 за установяване на административно нарушение от 14.03.2019 г., от който е видно, че:
На 14.03.2019 г. в 09:00 часа в ***с посока
на движение към ***, като водач управлява собствения си лек автомобил „***, с
регистрационен номер ***, извършва следното:
Управлява по време на движение без поставен
обезопасителен колан, с който е оборудван автомобила.
Водачът е сам в автомобила.
-
Нарушение на чл.
137А, ал. 1 от ЗДвП.
Както в жалбата, така и в съдебно заседание чрез процесуалния си представител жалбоподателката твърди, че не е извършила нарушение по чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП, тъй като е управлявал МПС с поставен обезопасителен колан, но същият е бил по хлабав.
В показанията си актосъставителят заявява, че е съставил акт на жалбоподателката за това, че същата е била без поставен обезопасителен колан. Не отрича обаче , твърденията на жалбоподателката, че в действителност същата е била с поставен обезопасителен колан и че същият е бил малко хлабав.
В обясненията дадени от жалбоподателката, последната заявява, че е спряна за проверка от свидетеля ***а не от ***и на практика, той не е свидетел очевидец относно извършеното от нея нарушение.
Жалбоподателката не отрича, че в действителност има технически проблем с колана относно неговото издърпване, но същата е категорична, че е била с поставен обезопасителен колан .
С оглед на гореизложеното и като взе предвид показанията на ******съдът намира, че така описаното нарушение остана недоказано и НП-то следва да бъде отменено.
Доказателствената
тежест е за наказващия орган, който следва да установи по безспорен и
категоричен начин както законосъобразността на издаденото от него наказателно
постановление, така и неговата доказаност. В
конкретният случай съдът счита, че нарушението по чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП, за
което е наложено административно наказание на жалбоподателката,
се явява недоказано по такъв безспорен и категоричен начин.
При служебна проверка на НП-то съдът констатира, че са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаването му, довели до неговата незаконосъобразност, което е абсолютно отменително основание досежно атакуваното наказателно постановление, поради което и не се налага произнасяне по същество на предмета на делото.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление не е посочена никаква фактическа обстановка, при която е извършено нарушението. По същество липсва описание на конкретно установените факти и обстоятелства, не е посочено конкретно в какво се изразява от фактическа страна изпълнителното деяние, с което е осъществен съставът на административното нарушение, липсват обстоятелства, които дори и в определен обем в съставения АУАН присъстват. В случая неточното и непълно излагане на обстоятелствата, свързани с осъществяване на нарушението по същество представляват липса на изложена фактическа обстановка, която административно-наказващият орган следва да отнесе към признаците на фактическия състав на нарушението.
В издаденото
наказателно постановление наказващият орган е описал единствено нарушението,
както и нарушените разпоредби, но не е изложил въобще фактическите
обстоятелства, релевантни към съставите на коментираното нарушение, тоест
липсва яснота дали фактите и обстоятелствата, при които е реализирано нарушението,
представлява съставомерни от обективна и субективна
страна признаци на административните нарушения.
Обстоятелствата, при които е осъществено нарушението е следвало ясно и точно да намери място в изложената от наказващия орган фактическа обстановка.
Липса на
конкретизация на деянието е нарушение на разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, която правна норма е императивна и спазването й е не само абсолютно
условие за формална изрядност, но и условие за
законосъобразност на атакувания административен акт. Посоченото нарушение на
процесуалните правила е от категорията на съществените, тъй като е довело до
ограничаване правото на защита на наказаното лице, което единствено от
обстоятелствената част на наказателното постановление има възможност да разбере
какво е вмененото му във вина административно нарушение и срещу кои факти и
обстоятелства следва да се защитава, а освен това и поставя в невъзможност съда
да прецени дали правилно наказващият орган е санкционирал нарушителя със
съответните санкционни норми.
Административно-наказващият орган е допуснал още едно нарушение на процесуалните правила, като не е съобразил разпоредбата на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Нарушението се състои в това, че не е конкретизирал по коя нормативна разпоредба налага санкцията отнемане на контролни точки от талона.
В наказателното постановление буквално е записано следното:”На основание Наредба Із-2539 на МВР се отнемат общо 6 контролни. Тази Наредба съдържа отделни раздели и членове, в които конкретно се урежда за какви нарушения се налага санкцията “отнемане на контролни точки” и какъв е размера на това отнемане.
Административно-наказващият орган в изпълнение изискванията на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН и с оглед законност на издаденото от него наказателно постановление е следвало да посочи конкретно правната норма, на чието основание налага тази санкция – отнемане на 6 контролни точки от талона. Неконкретизирането на санкционната норма, на чието основание е наложено съответното наказание съдът счита, че представлява самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление.
Не на последно място АНО не осигури явяването на свидетеля Д. в о.с.з и съдът беше принуден да заличи този свидетел от списъка на лицата за призоваване .
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0938-001348 от 25.03.2019 г. на ***, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП е наложил на ***, с ЕГН: ********** ***, глоба в размер на 50 лв. и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР се отнемат общо 6 контролни точки, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: