Решение по дело №156/2021 на Районен съд - Средец

Номер на акта: 4
Дата: 10 март 2022 г. (в сила от 29 юни 2022 г.)
Съдия: Сирануш Сахак Артинян
Дело: 20212170200156
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 4
гр. Средец, 10.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СРЕДЕЦ, II СЪСТАВ, в публично заседание на
първи март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Сирануш С. Артинян
при участието на секретаря Маринка Ж. Маринчева
като разгледа докладваното от Сирануш С. Артинян Административно
наказателно дело № 20212170200156 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от ИВ. П. Ж., ЕГН **********, в качеството на кмет
на Община Средец, с адрес: гр.Средец, област Бургас, пл.“България“, № 8, Булстат
*********, против Наказателно постановление № 89/19.10.2021г., издадено от Р.К.-И. –
директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас към
Министерството на околната среда и водите, с което на основание чл.151, ал.1, т.6 от Закона
за управление на отпадъците е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
10 000 лева за нарушаване на чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците. В
жалбата се сочи, че наказателното постановление е незаконосъобразно, неправилно и
необосновано и следва да бъде отменено. Жалбоподателят намира, че в проведеното
административно наказателно производство са налице съществени пороци, тъй като в
преписката липсвали доказателства относно правомощието на актосъставителя, а също и в
съставения АУАН и наказателното постановление липсвало посочване на каквито и да е
било доказателства за твърденията в него. Сочи се в жалбата, че отразеното в наказателното
постановление представлявало повторение на неаргументираните твърдения в АУАН,
несъответстващи на фактическата обстановка, на фактите и обстоятелствата, като
отразеното в наказателното постановление не се подкрепяло с никакви доказателства.
Излага се, че при приемане наличието на посоченото в АУАН нарушение, то същото било
извършено случайно, не било извършено умишлено и с него нямало причинени вреди.
Релевират се доводи от жалбоподателя, че нарушението в АУАН, потвърдено с
наказателното постановление, било маловажно по смисъла на ЗАНН, тъй като с
извършването му не били настъпили каквито и да било обществено опасни последици.
Отправя се искане да бъде постановено решение, с което да се отмени изцяло наказателното
постановление като незаконосъобразно и неправилно.
В хода на проведеното открито съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не
се представлява.
Административно наказващият орган в хода на съдебното заседание се представлява от
адв.Д.С., който оспорва жалбата. Счита, че от събраните доказателства по делото,
жалбоподателят не може да установи своите твърдения, предвид което жалбата следва да се
отхвърли изцяло като неоснователна и да се потвърди наказателното постановление.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите,
възраженията на страните и служебно провери правилността на атакуваното наказателно
постановление, намира за установено следното:
1
От фактическа страна:
В настоящото производство не е спорно обстоятелството, че санкционираното лице
заема длъжността кмет на Община Средец, към чиято територия принадлежи село Дебелт и
гр.Средец. С писмо на Директора на РИОСВ – Бургас с изх.№ УО-580/11/12.05.2021г., били
дадени предписания със срок за изпълнение 14.06.2021г. относно задълженията на органите
на местното самоуправление и местната администрация по чл.19, ал.3, т.3 и т.15 от ЗУО и
проверка чистотата на територията на община Средец от населените места, предназначени
за обществено ползване. По време на проверката в периода от 29.06.2021г. до 01.07.2021г.
били обходени 33 населени места, попадащи на територията на община Средец и били
установени следните нарушения: в землището на село Дебелт след табелата на селото в
посока село Тръстиково били разпръснати свежи строителни отпадъци и голямо количество
стъкла от стъклопакет, в селото преди базата на „Промет“, близо до ромската махала имало
свежи и стари битови и строителни отпадъци, в местността „Чуклата“ – западно
разположено на селото имало голямо сметище със свежи и стари битови и строителни
отпадъци и отпадъци от домакинства – едрогабаритни отпадъци, в района срещу бившите
„виетнамски“ общежития било разположено старо сметище, обозначено със забранителни
табели с наличие на свеж и стар битов отпадък. В землището на гр.Средец от лявата страна
на пътя в посока село Белила в частни терени на Министерство на отбраната около бившите
военни поделения – Казармен район гр.Средец, били констатирани всякакъв вид отпадъци на
отделни купчини и пръснати строителни и битови отпадъци. Община Средец била
поставила забранителни табели, че е забранено изхвърлянето на отпадъци. Въпросните
замърсявания били установени с Констативен протокол № 019873/К-13-72 от 01.07.2021г.,
съставен от Х.А. И. – ст.експерт УМРО към отдел „УООП“ и Д. П. Г. – ст.експерт отдел
„УООП“. Предвид така установеното кметът на Община Средец бил поканен в сградата на
РИОСВ – Бургас на дата 26.08.2021г. за подписване на АУАН. Тъй като той не се явил на
въпросната дата, АУАН бил изпратен с писмо на 03.09.2021г., след което бил върнат
разписан. Въпросният АУАН бил съставен на дата 03.09.2021г. от актосъставителя Х.И. в
присъствието на свидетелите инж.К.М.К. и инж.Ю.С.Н., за това, че инж.ИВ. П. Ж. – като
кмет на община Средец в периода от 29.06.2021г. до 01.07.2021г. не е предотвратил
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни
сметища и не е организирал почистването им, съгласно чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО за
констатираните замърсени терени в землището на село Дебелт и гр.Средец.
Актосъставителят Х.А. многократно съставяла актове за нерегламентирани сметища на
територията на Община Средец на кмета на Община Средец многократно – през 2020г.,
2021г. Със Заповед № РД – 210/19.11.2020г. на Директора на РИОСВ – Бургас Х. АЛ. ИСМ.
– старши експерт в отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ била
оправомощена да съставя актове във връзка с констатирани нарушения по ЗУО,
включително и за процесното такова по чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО.
На основание така установеното в АУАН-а и констативния протокол е прието от
административно – наказващия орган Р.К.-И. – директор на РИОСВ – Бургас, че ИВ. П. Ж.,
като кмет на Община Средец, в периода от 29.06.2021г. до 01.07.2021г. не е предотвратил
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни
сметища и не е организирал почистването им, съгласно изискването на чл.19, ал.3, т.15 от
ЗУО, като замърсените терени по време на проверката от 29.06.2021г. до 01.07.2021г. били
следните: в землището на село Дебелт след табелата на селото в посока село Тръстиково
били разпръснати свежи строителни отпадъци и голямо количество стъкла от стъклопакет, в
селото преди базата на „Промет“, близо до ромската махала имало свежи и стари битови и
строителни отпадъци, в местността „Чуклата“ – западно разположено на селото имало
голямо сметище със свежи и стари битови и строителни отпадъци и отпадъци от
домакинства – едрогабаритни отпадъци, в района срещу бившите „виетнамски“ общежития
било разположено старо сметище, обозначено със забранителни табели с наличие на свеж и
стар битов отпадък, в землището на гр.Средец от лявата страна на пътя в посока село Белила
в частни терени на Министерство на отбраната около бившите военни поделения – Казармен
район гр.Средец, били констатирани всякакъв вид отпадъци на отделни купчини и пръснати
строителни и битови отпадъци. С това свое деяние кметът на Община Средец нарушил
чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, поради което на основание чл.151, ал.1, т.6 от ЗУО е наказан с глоба
в размер на 10 000 лева.
Компетентността на директора на РИОСВ – Бургас да издава наказателни
постановления във връзка със съставени актове за извършени нарушения като процесното
произтича от Заповед № РД-622/08.08.2012г. на Министъра на околната среда и водите.
2
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по
делото доказателства: Наказателно постановление № 89/19.10.2021г. на Директора на
РИОСВ – Бургас Р.К.-И., АУАН № 89/03.09.2021г., съставен от актосъставителя Х. АЛ.
ИСМ., Констативен протокол № 019873/К-13-72 от 01.07.2021г., съставен от Х.А. И. –
ст.експерт УМРО към отдел „УООП“ и Д. П. Г. – ст.експерт отдел „УООП“, Заповед № РД –
210/19.11.2020г. на Директора на РИОСВ – Бургас, Заповед № РД-622/08.08.2012г. на
Министъра на околната среда и водите и свидетелските показания на актосъставителя Х.
АЛ. ИСМ. и Д. П. Г..
От правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен срок, считано от връчването на
препис от атакуваното наказателно постановление, произтича от процесуално легитимирана
страна, насочена е срещу акт, подлежащ на самостоятелно обжалване по съдебен ред,
поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.
Съставеният АУАН и обжалваното наказателно постановление отговарят на
формалните изисквания на ЗАНН, като материалната, териториална и темпорална
компетентност на административнонаказващия орган следва от така представената Заповед
№ РД – 622/08.08.2012г. на Министъра на околната среда и водите. Видно от приложената
по делото Заповед № РД – 210/19.11.2020г. на директора на РИОСВ Д.И., актосъставителят
Х. АЛ. ИСМ. разполага с компетентност да съставя актове във връзка с констатираното
процесно нарушение.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Нормата на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО предвижда, че кметът на общината отговаря за
предотвратяването изхвърлянето на отпадъци на неразрешените за това места и/или
създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. В чл.151, ал.2, т.6 от
ЗУО е предвидено наказание глоба в размер от 3000 до 10 000 лева, ако не подлежи на по –
тежко наказание, кмет на община или длъжностно лице, което не предприеме мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването
на незаконни сметища и/или организиране на почистването им. Съставомерността на
извършеното от кмета деяние е обусловена от това от обективна страна да не са предприети
мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или
създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им. Тези мерки не
са конкретизирани по вид и обем в закона, но предвид функциите и компетентността на
кмета на общината, такива мерки могат да бъдат предприети чрез извършването на
определени правни действия, от чието съдържание безспорно да бъде направен извод, че
кметът е упражнил правомощията си в изпълнение на задължението да предотврати
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и да организира почистването им.
В настоящото производство твърдения в тази насока не са направени и не са и представени
такива доказателства. Установено е обаче от приобщените по делото доказателства, че при
извършената проверка от служители на РИОСВ – Бургас, има нерегламентирано
замърсяване с битови и строителни отпадъци в землището на село Дебелт и гр.Средец.
Неизпълнението на задължението по чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО безспорно сочи на осъществен
състав на административно нарушение, като именно кметът на общината, като адресат на
нормата е субект на нарушението. В АУАН и НП деянието е описано достатъчно ясно,
осъществено чрез бездействие. Същото е правилно квалифицирано и правилно
административнонаказващият орган е приложил санкционната норма по чл.151, ал.2, т.6 от
ЗУО. Действително размерът на наказанието е в предвидения от закона максимум, но от
приобщените гласни доказателства – а именно свидетелските показания на
актосъставителката Х.И., се установи, че през 2020г. и 2021г. отново са били постановени
актове по отношение на кмета на Община Средец, с оглед на което настоящото нарушение,
за което ангажирана отговорността на жалбоподателя, се явява поредно такова и е правилно
и законосъобразно размерът на глобата да е в така постановения размер. Посочено е въз
основа на какви доказателства е издадено НП – установеното в АУАН и Констативния
протокол от 01.07.2021г., а съответно, че АУАН е издаден след извършена проверка и
издаване на въпросния Констативен протокол.
По отношение търсеното прилагане на института на чл. 28 б. "а" ЗАНН, то следва да се
посочи, че понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс,
чиито разпоредби, съгласно чл. 11 от ЗАНН, се прилагат субсидиарно по въпросите за
отговорността. Според чл. 93, т.9 от НК, "маловажен случай" е този, при който извършеното
деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
3
смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.
За наличието на маловажен случай, настоящият състав намира, че не са налице
предпоставки за прилагане на този правен институт, като този извод следва и от
действителното фактическо положение, доколкото се установи, че безспорно са засегнати
важни обществени отношения, касаещи замърсявания на околната среда, пряко отнасящи се
към здравето на жителите на Община – Средец.
В този смисъл опитите на нарушителя да разколебаят убедителността на главното
доказване, проведено от страна наказващия орган, при съдебното следствие, останаха
неуспешни.
С оглед гореизложените съображения, настоящия състав счита, че оспореното
наказателно постановление е правилно и законосъобразно, като постановено в съответствие
с материалния и процесуалния закон, предвид което следва да се потвърди.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 89/19.10.2021г., издадено от Р.К.-
И. – директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас към
Министерството на околната среда и водите, с което на инж.ИВ. П. Ж., в качеството на кмет
на Община Средец, на основание, на основание чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление на
отпадъците е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 000,00 лева за
нарушаване на чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление на отпадъците.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен
срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
Препис от решението да се връчи на жалбоподателя и административно наказващия
орган.
Съдия при Районен съд – Средец: _______________________
4