Решение по дело №229/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 239
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 15 декември 2020 г.)
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20201420200229
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Враца, 10.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, НО, 1-ви състав, в публично заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВЕРОНИКА БОЗОВА

 

при участието на секретаря Р. Маркова

като разгледа докладваното от съдията

н.а.х.д. №229/2020 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН

Образувано е по жалба на „Каримпекс-1“ ЕООД, гр. Враца, против Наказателно постановление /НП/ №8/04.02.2020 г. на зам. Началника на ДНСК, гр. София, с което на основание чл.237, ал.1, т.15, вр. чл.239, ал.1, т.2, вр. чл.222, ал.1, т.15 ЗУТ, за нарушение по чл.163, ал.2, т.2 ЗУТ, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 5000,00 лв.

 

В жалбата се твърди, че НП трябва да се отмени, тъй като за едно и също нарушение на дружеството са издадени две НП и са наложени две наказания. Изтъква се също, че не е налице описаното в НП нарушение, като се излагат подробни съображения в тази насока. Алтернативно се изтъква, че е налице маловажност на случая и се формулира искане за приложението на чл.28 ЗАНН.

 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. В. А. - САК, която поддържа жалбата, доразвива изложените в нея съображения и моли за отмяна на НП.

Въззиваемата страна се представлява от юрк. Гергова, която обосновава неоснователност на жалбата и прави искане за потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно.

 

Пред първоинстанционния съд са събрани нови гласни доказателства – разпитани са св. И. К., С. И. и Г. К.

 

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

По силата на договор за строителство №С-127/17.05.2018 г., сключен с Община Враца, дружеството-жалбоподател извършвало строеж на Спортна зала на СОУ „Христо Ботев“ гр. Враца, находяща се в УПИ I, кв.162 ЦГЧ по плана на гр. Враца.

На 19.06.2020 г. св. С. И. и И. К. ***, извършили проверка на строителния обект. В хода на проверката установили, че след издаването на Акт за приемане на извършените СМР по нива и елементи на строителната конструкция от 06.06.2019 г. до датата на проверката, дружеството е извършило СМР-та, като установили, че плочата на трибуните е изградена права вместо в стъпаловиден вид, както е по одобрен проект. Установили също, че бетона е смъкнат, от него стърчи армировка, при което за изграждането на Г-образни елементи на трибуните не биха могли да имат одобрената по проект армировка. С оглед установеното бил съставен Констативен протокол №155/19.06.2010 г.

На дружеството-жалбоподател е изпратена покана за явяване в 14-дневен срок от получаването й в РДНСК Враца за съставянето на АУАН. Поканата е получена на 09.07.2019 г.

На 20.08.2019 г., е съставен АУАН №Вр-25, в който св. С. И. отразила, че е извършено нарушение по чл.163, ал.2, т.2 ЗУТ. АУАН е съставен в отсъствието на нарушителя и е предявен на представител на дружеството на 19.11.2019 г.

Срещу съставения АУАН, в срока по чл.44 ЗАНН постъпило възражение, в което са изложени съображения, че за същото нарушение е образувано административно-наказателно производство от Община Враца и се прави искане за прекратяване на производството.

Въз основа на съставения АУАН, при идентично словесно описание на нарушението и субсумирането му под нормата на чл.163, ал.2, т.2 ЗУТ, на 04.02.2020 г. е издадено НП, с което на основание чл.237, ал.1, т.15, вр. чл.239, ал.1, т.2, вр. чл.222, ал.1, т.15 ЗУТ, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 5000,00 лв.

Междувременно, на 05.09.2019 г. кмета на Община Враца издал НП №1, с което за това, че е променен видът на плочите на трибуните и вместо стъпаловидна е изградена права плоча, за нарушение по чл.163, ал.2, т.1 ЗУТ, на основание чл.237, ал.2, т.2 ЗУТ, на дружеството жалбоподател е наложена санкция в размер на 10000 лв.

 

Така изложената фактическа обстановка се установява въз основа показанията на св. И. К., С. И. и Г. К., от Констативен протокол от 19.06.2019 г., НП №1/05.09.2019 г. на кмета на Община Враца, Акт за приемане на извършените СМР по нива и елементи на строителната конструкция от 06.06.2019 г., покана за съставяне на АУАН, проект за процесния обект и другите писмени доказателства. От показанията на св. С. И. и И. К. се установява, че са извършили проверка на строения от дружеството обект, установили са, че плочата на трибуните е изградена права вместо в стъпаловиден вид, както е по одобрен проект, както и че бетонът е смъкнат и има стърчаща армировка. Установили също, че по проект е предвидено да има армировка на самото стъпало, за да може то да се оформи в Г-образна форма, но при изградената наклонена равна плоча, изграждането на Г-образни елементи ще е без армировка. Свидетелите установяват и обстоятелствата около съставения АУАН. Съдът се довери на показанията на свидетелите в цялост. В подкрепа на същите са и Констативен протокол от 19.06.2019 г., одобрен проект и Акт за приемане на извършените СМР по нива и елементи на строителната конструкция от 06.06.2019 г., които съдът кредитира в цялост.

Съдът се отнесе с доверие към показанията на св. Г. К.. Същата разказва за това, че върху изградената при трибуните права плоча е било предвидено да се изградят Г-образно елементи, че стърчащата арматура, която проверяващите са установили е била „чакаща“ арматура, предвидена за изграждането на Г-образните елементи, както и че има тези познания от 17-годишния си опит в сферата, тъй като няма техническо образование.

Съдът кредитира и събраните по делото, но необсъдени до момента писмени доказателства. Счита, обаче, че с оглед спорните обстоятелства между страните, по-прецизното обсъждането на доказателствената маса не е необходимо.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е подадена в установения в чл.59, ал.2 ЗАНН 7-дневен срок, от надлежна страна и срещу подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

 

Разглеждайки я по същество, съдът намира следното:

Актът за установяване на административно нарушение е съставен при спазване на предвидена в чл.40 и чл.43 ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл.42 ЗАНН реквизити. Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл.57, ал.1 ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаното нарушение кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. И АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, подробно и точно е описана правната му квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Описанието, така както е направено по никакъв начин не накърнява правото на нарушителя да разбере срещу какво именно нарушение да организира защитата си. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН.

Разглеждайки НП от материалноправна гледна точка, съдът намира, че от доказателствено обезпечената фактология по безспорен и категоричен начин се установява, че за времето от 06.06.2019 г. до 19.06.2019 г., дружеството е извършило СМР-та при неспазване на технологичните изисквания за влагане на материали, продукти и изделия – бетонирана е плоча под наклон вместо изграждането на стъпаловидна такава, по който начин е променен вида на стоманобетонната конструкция и армировката и не е вложена армировка за изграждането на предвидените в одобрения проект Г-образни елементи. С това от обективна страна е извършено нарушение по чл.163, ал.2, т.2 ЗУТ, съгласно която норма „Строителят носи отговорност за: 2. изпълнението на строителните и монтажните работи с материали, изделия, продукти и други в съответствие с основните изисквания към строежите, както и за спазване на технологичните изисквания за влагането им.“

Въпросът за субективната страна на нарушението не следва да бъде обсъждан, тъй като отговорността на юридическото лице е обективна и безвиновна. От това следва и изводът, че при реализирането й не следва да се анализира липсата, респективно наличието на вина у представляващия дружеството или у други лица, свързани с осъществяване на дейността му, нито да се определя нейната форма.

Справедливо е и определеното с НП административно наказание. Предвидено е в чл.237, ал.1, т.15 ЗУТ, че на строител на строеж, неизпълнил задължение по чл.163, ал. 2, т.1-5 ЗУТ, се налага санкция в размер от 5000 до 30 000 лв. Наложената на жалбоподателя санкция е в минимално предвидения в закона размер. Не се споделят изложените в тази насока доводи от страна на жалбоподателя, че неправилно не е приложена нормата на чл.28 ЗАНН. В разглеждания случай не са ангажирани каквито и да е доказателства, представляващи многобройни или изключителни смекчаващи отговорността обстоятелства, обуславящи случая като такъв с по-ниска обществена опасност от останалите такива случаи. При това не е налице основание да се приеме, че случаят е маловажен и да се претендира приложението на чл.28 ЗАНН.

 

Не се споделят застъпените в жалбата и поддържани в хода на производството доводи, че дружеството-жалбоподател е санкционирано с издаването на две НП за едно и също нарушение. Действително, на 05.09.2019 г. кмета на Община Враца е издал НП №1, с което за това, че е променен видът на плочите на трибуните и вместо стъпаловидна е изградена права плоча, за нарушение по чл.163, ал.2, т.1 ЗУТ, на основание чл.237, ал.2, т.2 ЗУТ, на дружеството-жалбоподател е наложена санкция в размер на 10000 лв. С разглежданото НП на дружеството е наложена санкция отново във връзка с това, че плочите на трибуните вместо стъпаловидни са изградени прави. Но вмененото в разглеждания случай нарушение е, че чрез това не са спазени технологичните изисквания за влагане на материали, продукти и изделия, тъй като при бетонирането на плочата под наклон не е вложена армировка за изграждането на предвидените в одобрения проект Г-образно елементи и така е променен вида на стоманобетонната конструкция и армировката. С НП-то на Община Враца обвинението е за това, че извършеното строителство е в отклонение от одобрените на 24.07.2015 г. инвестиционни проекти, което съдът приема, че е с различен предмет от разглежданото НП.

Не се споделят и доводите за недоказаност на обвинението. При анализа на доказателствената маса съдът вече изложи съображенията си какво приема за установено от доказателствената маса и на базата на този анализ изложи правните си изводи за съставомерност на деянието. При това приповтарянето на доводите за доказаност на обвинението е ненужно.

Не се възприеха като основателни и останалите изложени от защитата доводи. Ето защо и приемайки, че атакуваното НП е правилно и законосъобразно, съдът счита, че същото трябва да се потвърди, а жалбата, като неоснователна следва да се остави без уважение.

 

Предвид изхода на делото, с оглед направеното искане за присъждане на разноски от страна на въззиваемата страна, на основание чл.63, ал.3 ЗАНН „Каримпекс-1“ ЕООД, гр. Враца, следва да бъде осъдено да заплати на насрещната страна сума в размер на 120 лв. за юрисконсултско възнаграждение.

 

         Така мотивиран ВрРС

                  

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №8/04.02.2020 г. на зам. Началника на ДНСК, гр. София, с което на основание чл.237, ал.1, т.15, вр. чл.239, ал.1, т.2, вр. чл.222, ал.1, т.15 ЗУТ, за нарушение по чл.163, ал.2, т.2 ЗУТ, на „Каримпекс-1“ ЕООД, гр. Враца, е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 5000,00 лв.

 

ОСЪЖДА „Каримпекс-1“ ЕООД, гр. Враца, ДА ЗАПЛАТИ на Дирекция за национален и строителен контрол, гр. София, сумата от 120,00 /сто и двадесет/ лева за юрисконсулстко възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. Враца в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: