Подсъдимият К.Й.П. е предаден на съд по обвинение по чл. 343 ал.1
б. „ в “ във връзка с чл. 342 ал.1 предложение 3 от НК във връзка с чл.21 ал.1
от ЗДвП за това,че
на 21.08.2015г. около 09.00 ч. в
населено място- гр. *****, обл. Ловешка,
на кръстовище на път І-3 “ *****- *****- *****“ и път ІІІ-358 „ *****- *****- *****“, ул. “ *****“ при управление на
МПС- товарен автомобил „ ***“ с ****регистрационен номер *****с ремарке „ *****„ с ****регистрационен
номер *****, собственост на фирма“ *****“ ООД- *****, Р. *****нарушил
правилата за движение по пътищата- чл.21 ал.1 от ЗДвП като водач на МПС,
категория С, Е се движел със скорост от 73 км./ ч. вместо разрешената от 50 км./ ч. и по непредпазливост причинил
смъртта на Н.Ц.Н., ЕГН ********** ***, управлявал лек автомобил „ *****“ с
д.к.№ *****
В съдебно заседание
представителя на прокуратурата поддържа обвинението,така,както е предявено на
досъдебното производство.Сочи,че са налице безспорни доказателства,че
подсъдимия е осъществил от обективна и субективна страна фактическия състав на
престъплението,за което е предаден на съд.Приема за безспорно установено,че
подсъдимия П. на 21.08.2015г. около
09.00 ч. в населено място- гр. *****,
обл. Ловешка, на кръстовище на път І-3 “ *****- *****- *****“ и път ІІІ-358 „ *****- *****- *****“, ул. “ *****“ при управление на
МПС- товарен автомобил „ ***“ с ****регистрационен номер *****с ремарке „ *****„ с ****регистрационен
номер *****, собственост на фирма“ *****“ ООД- *****, Р. *****нарушил
правилата за движение по пътищата- чл.21 ал.1 от ЗДвП като водач на МПС, категория
С, Е се движел със скорост от 73
км./ ч. вместо разрешената от 50 км./ ч. и по непредпазливост причинил
смъртта на Н.Ц.Н., ЕГН ********** ***, управлявал лек автомобил „ *****“ с
д.к.№ *****.Предлага,с оглед същия да бъде признат за виновен по повдигнатото.
В хода на откритото разпоредително заседание съдът
конституира С.Н.Ц. чрез повереника си адвокат К.С.,преупълномощен
от адв.Е. Петрова от САК като частен обвинител по делото.
В съдебно заседание подсъдимия П. направи
искане делото да се разгледа по реда на глава 27 от НПК,като заяви,че признава
изцяло фактите и обстоятелствата по обвинителния акт. След
проведеното по искане на П. предварително
изслушване, първосте; е констатирал, че признанията на подсъдимия се подкрепят
в достатъчна степен от доказателствената съвкупност, обяви е че ще ги ползва,
без да събира доказателства за фактите, изложени в обстоятелствената част на
обвинителния акт и приключи съдебното разглеждане на делото по реда на
съкратеното съдебно следствие.Съдът няма съмнение за действителната воля на П.,изразена в
присъствието на договорно упълномоен от него адвокат и преводач от ****език.
В контекста на специалния процесуален ред,по
който се проведе съдебното следствие съдебния състав прие за установена
следната фактическа обстановка :
На 21.08.2015г.
подсъдимия П. управлявал товарна композиция, състояща се от товарен автомобил „
***“ с ****регистрационен номер *****и ремарке „ *****„ с ****регистрационен номер *****, собственост
на фирма“ *****“ ООД- *****, Р. *****. Бил натоварен с плодове около 22 тона.
Предния ден тръгнал от Р. *****за Р. *****. През нощта спал на околовръстното
шосе на гр. *****, а сутринта около 07,10 ч. тръгнал за границата за Р. *****.
Джипиеса му го водел по пътя и навлязъл в гр. *****. Той се движел по главния
път , продължение на магистрала „Хемус“
по път І-3 “ *****- *****- *****“. В началото на града в дясно по
посоката на движение на товарния автомобил имало знак Д 11 „ Начало на населено
място *****“ който обвиняемия видял. Това била улица „ *****“. Той пътувал
често по този маршрут и познавал пътя. Асфалта
бил мокър и валял дъжд. В същото време по път ІІІ-358 „ *****- *****- *****“ с посока на движение към гр. *****
се движел лек автомобил „ *****“ с д.к.№ *****, червен на цвят управляван от Н.Н. от с. Дъбравата, на 92 години. Двата пътя се събирали и образували
кръстовище между тях. Пътя с предимство бил този по който пътувал П.. Пътя по
който пътувал Н. бил без предимство, имало пътен знак Б 2 „ Спри. Пропусни
движещите се по пътя с предимство“. Точно когато преди кръстовището наближавал
товарния автомобил Н. намалил и без да спира и без да се огледа преминал на
главния път. Зад него на около 20
м. в своя автомобил били свидетелите К.Х. / 3-1-2/ и Т.К.
/ 3-3-4/. Те видели как червената кола / на Н. / намалила и без да спира
директно преминала на главния път. Чули изсвирването на клаксон и шум от
спирачки и видели как товарен камион , „ Тир „ син на цвят ударил леката кола и
то в нейната дясна част. Товарния
автомобил си бил в неговата пътна лента и удара станал в нея. След удара
товарния автомобил продължил да се движи още няколко метра. След като спрял
водача му слязъл и отишъл до лекия автомобил. Не говорил български език и с
жестове посочвал да се обадят на събралите се след малко хора на тел.112.
Свидетелката К. отишла до лекия автомобил и познала водача му Н. който бил
сам отхвърлен на дясната предна седалка.
Бил без предпазен колан. Дишал и бил все още жив. След малко дошла линейка и
полиция. Н. бил закаран във ФСМП на 21.08.2015г. след подаден сигнал в 08,58 ч.
Бил транспортиран в 9,40 ч. до ФСМП
Луковит. Там починал в 10,32 ч./ 2-22/.
Други свидетели очевидци не са установени.
Видно от
заключението на съдебно медицинската експертиза /2-35-37/ при огледа и
аутопсията на 22.08.2015г. върху трупа на Н. е установено разкъсно- контузна
рана на главата, десностранен Брил хематом, охлузвания на лицето предимно в
дясната лицева половина, хлътване на гръдната стена, кръвонасядане на меката
черепна покривка, субарахноидена хеморагия, контузия на мозъка, счупване на
гръдната кост, двустранно счупване на ребра, наличие на кръв в гръдната кухина,
увеличено сърце от високо кръвно налягане, атеросклероза на съдовете, липса на
алкохол в кръвта и урината. Непосредствената причина за смъртта на Н. е
съчетаната черепно мозъчна и гръдна травми довели до бърза и неминуема смърт.
Трупните изменения отговарят на смърт от първо денонощие.
Видно от
заключението на допълнителната съдебно медицинска експертиза / 2-200-201/ травмите по Н. са на главата и гръдния кош с
изменения на мозъка които сами по себе си биха довели до смъртен изход.
Задачата на предпазния колан е да пази от травми най вече гръдния кош и
тазовите органи. Главата е свободна и при внезапен удар и внезапно спиране е най уязвима от
удари. Н.не е бил сложил предпазния колан. Но и при поставянето му при внезапно
спиране главата отива рязко напред и удара в нея и получените рани се дължат на
стъклата на предното стъкло и измененията на мозъка са от действието точно на
този удар. Така, че и при поставяне на предпазния колан главата също така би
отишла рязко на пред и травматичните изменения биха били същите. Последния
преглед на Н. при личния му лекар е от 22.07.2010г. при което е бил със
зрителна острота от 1,0 корекция което означава, че е следвало да носи очила.
От отговора на
РЗОК Ловеч става ясно, че през периода 2014г.-2015г. Н. не е посещавал специалист по очни болести /2-32/.
В СУМПС на Н. е посочено ограничение, че следва да управлява с очила /
2-52-70/. Свидетелката Р.Д. / 3-100/ която е била общопрактикуващ лекар на Н. не го е изпращала на консулт при очен
лекар или такъв за проверка на слуха му. Тя не знае той ходил ли е на такъв преглед по своя преценка.
Видно от
заключението на тройната съдебно автотехническа експертиза / 2-72-104 / произшествието се състои в сблъскване на
двете процесии МПС, което е станало по следния механизъм: движение на лекия
автомобил "***2107” с per. № *****
от ул. "*****" в гр. ***** към път ПП 1-3, страничен-кос удар при
сблъскване и движение на двете МПС след удара до окончателното им установяване
на мястото , на което са намерени. До сблъскването на 21.08.2015г. лекия
автомобил се е движил от ул.”*****” към ул. ’’*****” на кръстовището с ПП 1-3. Към
момента на навлизане на челната част на лек автомобил ***върху пътното платно
на 1-3 (в 6:56:29,5 часа, съобразно диаграмата на времето във функция от
скоростта за товарната композиция и направените аналитични изчисления, която
стойност е с два часа назад спрямо астрономичното българско време ), скоростта
на МПС е била 15,26 км./час.
Към този момент (отдясно наляво за лек автомобил ВАЗ) по път 1-3 се е движила
товарна композиция състояща се от влекач ”***" с ****рег.№ 79 VIO и
прикачено ремарке с рег.№ *****. Преди навлизането на лек автомобил ***в
кръстовището скоростта на товарната композиция е била 73 км./час, а към момента на навлизане на ***в
кръстовището е била 70 км./час като отстоянието на челната част на влекача
до мястото на удара е била 34,54
м. При навлизане в кръстовището водача на лекия
автомобил е ускорил, като МПС е изминало разстоянието 12,3 м. за 1,98 сек. и се е
установило на мястото на контакт с челната част на влекача. Към момента на
навлизане на лекия автомобил върху ПП
1-3 водача на товарната композиция е предприел ефективно спиране и закъснително
движение и се е установил в мястото на
удара със скорост от 54,09
км./час. Така движейки се един към друг товарната
композиция закъснително, а лекия автомобил ускорително двете МПС са достигнали в
определен момент до мястото на сблъскване( в 6:56:31,5 ч.) с което е започнал
удара между тях. Получил се страннчен-кос удар, който отразен като вертикална
проекция върху пътната настилка е в лентата за движение на товарния композиция.
Мястото на удара в напречно направление,
съобразено с деформациите на двете МПС, наличните находки върху пътното платно
и направените аналитични изчисления в надлъжно направление е на 17,9 м западно от приетия при огледа ориентир /
знак В 24 на пътното платно в дясно по посоката на движение *****- Плевен /
запад- изток /. В напречно положение мястото на удара е на 0.9-3.3 м. южно от десния край на
асфалтовата настилка на път 1-3. В
първата фаза на удара между двете МПС страничната дясна част от лекия автомобил
***е контактувал с челната част на влекач “***” За лек автомобил *** това са
десни врати колони, праг и таван и свързаните за тях части с части от предната
част на “***”. Така предната част от “***” е започнала да навлиза в страничната
дясна част на ***при продължаващо движение на двата автомобила по техните
посоки преди сблъскването. Контактувалите части десни врати, колони, праг (на
лекия автомобил), облицовка и основа броня, фарове, престилка и др. за товарния
автомобил са се деформирали. С това силата на удара е нараснала, като същата е
действала назад за товарния автомобил и отдясно наляво за лекия. Заедно с
нарастване на силата на удара загубата на енергия непрекъснато се е увеличавала,
като възникналите тангенциални ударни сили
са завъртели купето на лекия
автомобил ***. С достигане на максималните деформации- пластични и еластични е
завършила първата фаза на удара. Втората фаза съдържа транслационното движение
на двете МПС, което е придружено е ротация за купето на лек автомобил *** в
източната мантинела на ул.”*****”. В процеса на това движение от автомобилите
са се отделили части, които са намерени при огледа на ПТП. След контакт на
лекия автомобил в мантинелата на
ул."*****" и последващо триене МПС се установява на мястото на което
е намерено. В процеса на удара, товарната композиция е загубила незначителна
скорост и след закъснително движение се е установила в покой на път 1-3 в
полагащата и се пътна лента. С установяване на двете МПС на местата на конто са
намерени произшествието е приключило. Мястото на удара между челната част на
влекача и страничната дясна част на лек автомобил *** отразено като вертикална
проекция на контактното петно върху пътната настилка е в лентата за движение на
товарната композиция. В надлъжно направление то е на 17,9 м. западно от посочения
вече ориентир, а в напречно положение е на 0.9м. - 3.3 м. южно от десния край на
асфалтовата настилка на път 1-3. Скоростта на товарната композиция към момента
в който водача е имал техническа възможност да възприеме лек автомобил ***като
форма, посока и направление на движението преди навлизането върху пътното
платно ПП 1-3 е била 73 км./час
. Скоростта на товарната композиция към момента на навлизане на челната част на
***върху асфалтовата настилка на път ПП 1-3 е била 70
км./час. Скоростта на товарната композиция към момента
на първоначален контакт при удара (входяща скорост при удара) с
лекия автомобил е била 54,09 км./час. Скоростта
на товарната композиция след удара (изходящ скорост след удара) е била 52,45 км./час. Скоростта
на лек автомобил "***2107" е per. № ***** към момента на навлизане
върху пътното платно на товарната композиция е била 15,26 км./час. Скоростта
му към момента на първоначален контакт с товарната композиция (входяща скорост при удара) е била
26,7 км./час.
Скоростта на лекия автомобил след удара с товарната композиция (изходяща
скорост след удара) е била 50,69
км./час. Ударния импулс за всеки един от автомобилите е
определен съгласно закона за изменение на количеството на движение. Ударният
импулс за товарната композиция състояща
се от влекач и прекачено ремарке " е била 16 713 N.s. Ударният импулс за
лекия автомобил " е 16872 N.s. При
сравнение на числените стойности на ударните импулси на двете МПС се
вижда, че ударните импулси за товарната композиция и лекия автомобил имат
приблизителна една и съща числена
стойност, а векторите на изменението на скоростите на масовите центрове са с
еднакво направление и противоположни посоки, което отговаря
на достоверност за аналитичните изчисления. Водачът на товарната композиция е
имал техническа възможност да предотврати ПТП. Към момента, в който челната
част на лекия автомобил е навлязла върху
асфалтовата настилка на път ПП 1-3 водача на товарната композиция се е движил
със скорост 70 км./час.
При движение със скорост 50 км./час
опасната зона на спиране на товарната композиция е 42,95 м., а при 70 км/ ч.
тя е 74,81 м.
При движение със скорост 50 км./час
и аналогични действия от страна на този водач, съответстващи на реалните преди
момента на удара челната част на влекача от товарната композиция е щяла да
достигне до мястото на удара 1,4 сек. по късно от реализираното време. За това
време лекия автомобил е щял да напусне
мястото на удара и тилната му част е щяла да
отстои на 6,2 м.
от страничната дясна част на влекача от товарната композиция към момента, в
които той е достигал до мястото на удара при което ПТП е било предотвратимо. Водачът на лекия автомобил
" също е имал техническа възможност
да предотврати ПТП. Този водач е имал възможността преди навлизане в
кръстовището да възприеме товарната композиция като посока и направление на
по-голямо разстояние от 40-50 м.
от кръстовището, да изчака и пропусне след знак “Стоп” на ул. *****" в гр.*****
движещия се по път 1-3 МПС а след това
да продължи движението си през кръстовището в посока ул."*****”. По
товарната композиция няма технически неизправности, които да са в причинна
връзка с произшествието. Дълбочината на шарките от протектора на ходовите гуми
на двете МПС съответстват на необходимите технически изисквания. Реалната
стойност на нанесената щета на лек автомобил „***2007“ с рег № ***** определена
като разлика от реалната стойност на автомобила към момента на ПТП и стойността
на части и скрап, които могат да се продадат като втора употреба е 616 лв. Реалната стойност на нанесената щета на
товарната композиция състояща се от влекач „***“ с ****рег № 79 VIO и ремарке с
рег. № ***** при възстановяване с нови части, без разкомплектоване на
деформираните и без овехтяване е 2537,94 лв.
Влекача на
товарната композиция е бил с инсталиран дигитален тахограф / 1-150-153 / . Вещите лица по тройната САТЕ са
ползвали данните от него / 2-21/ при изчисленията на ударния импулс. На
21.08.2015г. свидетеля С.С. / 3-11 / е бил назначен за специалист технически
помощник / 1-149 / , който е ползвал ключ за извличане на информация от
дигитални тахографи какъвто е бил този на влекача. Той е установил, че часа на
самия удар е бил по данни на тахографа 06.56.27 ч. до 06,56,36 ч. , а скоростта
му в това време е варирала от 73
км./ ч. до 10
км./ ч. Това посочено часово време отговаря на
българското с два часа напред. За
извършената проверка на този тахограф е изготвена диаграма, приложена към
делото / 1-151-153/.
От заключението
на съдебно техническата експертиза / 2-125-132 / се визиулизира съдържанието на
разговорите при обаждането на тел.112. Вижда се от отговора на РЦ „ Д НС 112“,
че първия сигнал за това ПТП е бил подаден в 08,58 ч. /2-2 /.
Кръстовището на
път І-3 “ *****- *****- *****“ и път ІІІ-358 „ *****- *****- *****“ се намира в регулацията на гр. *****,
той е част от населеното място / 2-17, 20 /. Максимално допустимата скорост е
въведена със знак Д 11 „ начало на населено място“ в случая гр. ***** , който
се намира на км.160+958 в дясно на път
І-3. Кръстовището е при км. 162+010 на същия път. Километража нараства в посока
*****.
Приетата
фактическа обстановка са установява от разпита на свидетелите по делото,
съдебно медицинската и допълнителната съдебно медицинска експертизи, тройната
съдебно автотехническа експертиза , съдебно техническата експертиза, писмените
и веществените доказателства.
По този начин
обвиняемия П. е осъществил както от обективна, така и от субективна страна
състава на престъплението по чл. 343 ал.1 б. „ в“ във връзка с чл.342 ал.1 пр.3
от НК във връзка с чл.21 ал.1 от ЗДвП.
От обективна
страна деянието е извършено като на посочената дата при управление на цитираната
товарна композиция обвиняемия П. е
нарушил правило за движение, визирано в ЗДвП което е в пряка причинна връзка с
причинения вредоносен резултат- смъртта на водача на лекия автомобил Н.Н.. „Разрешената скорост” е
нормативно определена в разпоредбата на чл. 21 от ЗДвП. Разрешената скорост е тази, която законът
допуска в определените участъци от пътищата и за която има поставени съответни
знаци, с които водачите са длъжни да се съобразяват. Движение с превишена
скорост съставлява един вид нарушение и е налице при управление на МПС със
скорост над законопредвидената както е в случая / чл.21 ал.1 от ЗДвП / . На
мястото на ПТП има знак Д 11 „ начало на населено място“, в случая гр. *****, който се намира на
км.160+958 в дясно на път І-3. Кръстовището е при км. 162+010 на същия път.
Километража нараства в посока *****. Но нарушенията на правилата за скоростта
сами за себе си не са достатъчни за възникване на наказателната отговорност по
чл. 343 НК. Необходимо е да съществува причинна връзка между тяхното нарушаване
и настъпването на предвидените в закона последици. Установено е, че той е управлявал товарната композиция със скорост от 73 км./ ч. Пътя е бил мокър. Имало е посочения знак за ограничение от 50 км. / ч. Ако обаче се е
движил с разрешената скорост и е извършил аналогични действия, съответстващи на
реалните преди момента на удара челната част на влекача от товарната композиция
е щяла да достигне до мястото на удара 1,4 сек. по късно от реализираното
време. За това време лекия автомобил е щял да
напусне мястото на удара и тилната му част е щяла да отстои на 6,2 м. от страничната дясна
част на влекача от товарната композиция към момента, в които той е достигал до
мястото на удара при което ПТП е било
предотвратимо. Само неразрешената
и по- висока от 50 км./
ч. скорост е причина за това ПТП. Съставомерните последици са резултат от
допуснатото от него нарушение на
посоченото правила за движение . Не е имало обективна причина да управлява с
такава по висока от разрешената скорост. Така той сам се е поставил в състояние да управлява
това МПС в нарушение на тази законова норма. При наличие на знак Д 11 с
забраната на чл.21 ал.1 от ЗДвП не се е съобразил П., което нарушение е довело
до настъпване на ПТП и е в причинна
връзка с вредоносния резултат. Така той не е изпълнил относимите свои
задължения в конкретния случай- да изпълни предписанието на този знак и не
превиши указаната с него ограничителна скорост за движение на управляваното от
него МПС и е нарушил чл.21 ал.1 от ЗДвП. Така сам се е поставил в невъзможност
да предотврати ПТП. Той умишлено е нарушил тази норма на ЗДвП и така е станал
причина за настъпване на ПТП, от там на смъртта на Н..
Процесния товарен
автомобил управляван от обвиняемия П. е МПС по смисъла на пар. 6, т. 11 от ДР на
ЗДвП. Той е собственост на *****“ ООД Република *****/2-159-161/.
Преминал е ГТП на 11.07.2015 г. /2-168/. Притежава валидна международна карта
за автомобилно застраховане / 2-164 /. За движение по пътищата на Р. България
водач на такава товарна композиция следва да има правоспособност според
българския ЗДвП- категория С Е съгласно чл.150 А ал.2 т.11. В случая водача П.
е имал такава правоспособност. Спрямо тази категория се преценява и извършеното
от него нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП- забрана за движение в населено място
за МПС категория С Е не повече от 50
км./ ч.
Лекия автомобил „ *****“ с д.к.№ ***** е собственост на
Н.Н. / 2-7/. Той е
преминал ГП на 04.05.2015г./ 1-53 /, не е имал валидно сключена застраховка гражданска
отговорност / 1- 52 /. Водача Н. е бил
правоспособен водач, категория В. Има
издадено едно НП за нарушение на чл.20 ал.1 от ЗДвП и един фиш за нарушение на
чл. 70 ал.3 от ЗДвП- движение без включени светлини / 2-6/. Видно от протокола за химическа експертиза в
кръвта и урината на Н. не е установено
наличие на алкохол / 2-40/.
Път І-3 е път по
смисъла на т. 1 от цитирания параграф.
Обвиняемия П. е годен
субект на престъплението, тъй като този вид престъпление субект са всички наказателноотговорни
лица, включително и граждани на други държави управляващи МПС на територията на
Република България, притежаващи или непритежаващи свидетелство за управление на
превозно средство, които при управление му
допуснат нарушение на правилата за движение и с това виновно причинят
съставомерни последици.
От субективна
страна деянието е извършено непредпазливо
като форма на вина при небрежност по смисъла на чл.11 ал. 3 пр. 1 от НК, като обвиняемия П. не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди. Обективния признак на небрежността очертава рамките на дължимото,
т.е. това което обвиняемия е бил длъжен да предвиди. В конкретния случай
субекта на престъплението е бил длъжен да има дължимо поведение , което се
определя от правилото на чл. 21 ал.1
ЗДвП- забрана да се управлява със скорост по голяма от посочената в
закона за населено място като водач от категория С, Е. Дееца се е отклонил от
това правило и то се е изразило в управление на автомобила със скорост 73 км. / ч., а е следвало да
се движи в конкретната ситуация с доста
по- ниска- 50 км.
/ ч. Субективния признак на небрежността изисква дееца да предвиди и
предотврати престъпления резултат. Той
е имал тази възможност, тъй като ако е спазил посоченото правилото е могъл в
конкретните условия да предвиди резултата- настъпването на ПТП и смъртта на Н.
. Индивидуалната възможност на обвиняемия П.
да предвиди резултата се извлича от наличието на съответни качества да
мобилизира своя умствен и психически капацитет за да изведе в съзнанието си представа за
последиците. Тази възможност заедно с проявената недостатъчна грижа е основание
за неговата отрицателна оценка за психическото му отношение към престъпния
резултат. В случая освен, че е имало задължение да предотвратяване на резултата
обвиняемия П. е имал и обективна
възможност за това. Обективното обстоятелство , което насочва съзнанието на дееца
към опасността при нарушаване на правилата е самите специални правила, визирани
в ЗДвП и конкретно цитираното вече правило на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
Водача на другия автомобил „ *****“ с д.к.№ ***** Н.Н. също е допринесъл за настъпилото ПТП и неговото
съпричиняване се изразява в предприето поведение в противоречие с нормата на
чл. 50 ал.1 от ЗДвП и чл.104 ал.1 от ППЗДвП тъй като на посоченото кръстовището път І-3 “ *****-
*****- *****“ е очертан като път с предимство, а път ІІІ-358 „ *****- *****- *****“, ул. “ *****“ е обозначен с
пътен знак Б 2 „ Спри. Пропусни движещите се по пътя с предимство“. Той въобще
не е спрял и не е осигурил предимството на товарния автомобил управляван от П.. Водачите на двата автомобила са участници в движението. За безопасността и
на двамата като участници в движението ЗДвП е регламентирал правила които
трябва да спазват. Именно неспазването на правилата и от двамата участници в
движението – и от водача П. нарушил норма от ЗДвП- чл.21 ал.1 и от водача Н. нарушил
също правна норма -чл.50 ал.1 от ЗДвП и чл. 104 ал.1 от ППЗДвП е причина за
възникването на ПТП. Но не може да се приеме, че само и единствено неправилното
поведение на Н. е единствена и решаваща
причина за възникването на ПТП. Защото ако обвиняемия е карал с разрешената скорост и е съобразил поведението си на водач
именно с това то ПТП не би имало. И обратно- дори при движение с посочената
скорост и при неспазване на това правило от ЗДвП от обвиняемия, ако водачът Н. не е нарушил посоченото за него правило и бе спрял на знака „ Стоп „ и
осигурил предимството на товарния автомобил също не би имало ПТП. Но след като
и двамата водачи се намират на пътното платно и двамата са длъжни да спазват
правилата и когато настъпи ПТП, неспазването на правилата за безопасно движение
от единия водач в никакъв случай не води до снемане отговорността на другия водач
относно неспазването от него на правилата за безопасно движение на
управляваното от него МПС, в случая с посочената норма от ЗДвП. И въпреки посоченото
съпричиняване от страна на пострадалия на настъпилото ПТП- неговото неправилно
движение по пътното платно, именно поради невъзможността на обвиняемия П. вследствие неразрешената и превишена скорост от 73 км./ч. той не е могъл да спре при наближаването към лекия
автомобил. Като е избрал тази скорост за движение тя не му е дала възможност да
спре до лекия автомобил и те да се
разминат безопасно и по непредпазливост
е причинил смъртта на неговия водач. Освен това е важно да се отбележи, че
водача Н. не е носил очила които е бил задължен да носи с оглед остротата на
зрението си в нарушение на чл. 7 ал.3 от Наредба І-157/01.10.2002г. за
условията и реда за издаване на СУМПС, отчета на водачите и тяхната дисциплина
, издадена от Министъра на вътрешните работи /2-52-58/.
Пострадали от
престъплението по смисъла на чл. 74 ал.2 от НПК са синовете на починалия- Ц.Н.Ц.
*** и С. *** /1-97/.
Претърпените от престъплението имуществени
вреди възлизат на 616 лв. за лекия
автомобил и на 2537,94 лв. за товарната композиция, невъзстановени. Следва да
се отбележи, че тези имуществени вреди на двата автомобила участници в ПТП са
несъставомерни.
Подсъдимия П.
притежава свидетелство за управление, правоспособен водач, категория С Е /
2-162 , 3-79 /. Има констатирани
нарушения и наложени наказания по ЗДвП на Република *****/ 3-84/-през
2012г. две нарушения - за превишаване на скоростта и неползване на предпазен
колан, през 2013г. три нарушения-едно за превишаване на скоростта и две за
неползване на предпазен колан, през 2014г. шест нарушения- четири за неползване
на предпазен колан и две за превишаване на скоростта. Видно от протокола за
химическа експертиза / 1-62 / в кръвта на обвиняемия П. няма наличие на
алкохол.
При така
установената фактическа обстановка съдебния състав призна подсъдимият К.Й.П.,
роден на *** год. в гр.*****-Република *****, гражданин на Република *****,
персонален номер ****, серия ****,
неженен, грамотен, завършил десети клас, работи във фирма „****”ООД Република *****като
шофьор, неосъждан, живущ в Република *****, гр.******, общ.******, комуна „****”,
обл.*****, ул.”****”№176, за
виновен в това, че на 21.08.2015г. около 09.00 ч. в населено
място- гр. *****, обл. Ловешка, на кръстовище на път 1-3 " *****-*****- *****"
и път Ш-358 „ *****- *****- *****", ул. " *****" при управление
на МПС- товарен автомобил „ ***" с ****регистрационен номер DB-79 VIO с
ремарке „ *****„ с ****регистрационен номер DB-31 REL, собственост на
фирма" *****" ООД- *****, Р. *****нарушил правилата за движение по
пътищата- чл.21 ал.1 от ЗДвП като водач на МПС, категория C, Е се движел със
скорост от 73 км./
ч. вместо разрешената от 50 км./
ч. и по непредпазливост причинил смъртта на Н.Ц.Н., ЕГН ********** ***,
управлявал лек автомобил „***2107" с д.к.№ ****, поради
което и на основание чл. 343, ал.1б.”в” във връзка с чл.342, ал.1 предложение 3
от НК във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП, го
осъди на 2 / ДВЕ/ ГОДИНИ лишаване
от свобода.
На основание член 58а от НК съдът намали така
определението наказание с 1/3, като подсъдимия П. следва да изтърпи наказание в
размер на 16/шестнадесет / месеца лишаване от свобода.
На основание
чл. 66, ал. 1 от НК съдът отложи изпълнението на така наложеното наказание
лишаване от свобода на К.Й.П., с горе за
срок от 3 /ТРИ/ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.
На основание
чл.343Г от НК съдът лиши К.Й.П. с горе снетата самоличност от право да управлява МПС за срок от 6 месеца
от влизане на присъдата в сила.
При определяне
размера на наказанието съдът отчете един път специалния процесуален ред на
глава 27 от НПК,по който се проведе съдебното следствие,от друга
страна,безупречното процесуално поведение на подсъдимия в хода на досъдебното и
съдебното производство.
При този изход
на процеса съдът осъди подсъдимия да заплати по сметката на Окръжен следствен
отдел Ловеч сумата от 1855,51/ хиляда осемстотин петдесет и пет лева и петдесет
и една стотинки/ лева разноски за експертизи,по сметка на Окръжна прокуратура Ловеч сумата 2289.45 лева разноски а на
Окръжен съд Ловеч сумата от 183.61 лева разноски по съдебното производство пред
съда.
Съдът постанови
веществените доказателства : Влекач „***” с ****регистрационен номер ****” – на
съхранение в РУ МВР гр.*****; лек автомобил „***2107” с д.к.№ ***** - на
съхранение в РУ МВР гр.***** след влизане на присъдата в сила да се върнат на
собствениците.
По изложените
съображения съдът постанови присъдата си.
СЪДИЯ
ДОКЛАДЧИК………………………………