Решение по дело №836/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 януари 2020 г. (в сила от 3 януари 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700836
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                 № 544     03.01.2020 г.      град Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети дeкември  през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

при секретар   Минка Петкова                                                                   и с участието

         на прокурор                                                                                                  като разгледа

         докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 836 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:                                                         

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата  /ЗДвП/.

 

            Образувано е по жалба на М.Б.С. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1300-000414 от 11.09.2019г. по чл.171, т.2а от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Кърджали, сектор „ Пътна полиция” с която заповед на М.Б.С.   е наложена принудителна административна мярка –  „прекратяване на регистрацията на ППС”- лек автомобил „АУДИ К ” с рег. № ****** за срок от 6 месеца. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила; в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон; при неспазване на изискванията за съдържание на акта и в несъответствие с целта на закона.. Твърди, че административният орган не бил изяснил всички факти и обстоятелства от значение за случая в нарушение на чл. 35 от АПК, а именно как е  установена концентрацията на алкохол в кръвта при управление на МПС . Недоказан останал факта, че водачът е дал кръв за медицинско изследване и какви са резултатите от него. . Полицейският служител е следвало да съобрази не само резултатите на техническото средство, но и  резултатите от медицинското изследване . В тази връзка не били изложени мотиви в заповедта . Като не бил направил това, административният орган не бил обосновал упражняване на предоставеното му правомощие в съответствие с целта на закона. По подробно изложени съображения е направено искане за отмяна на оспорената заповед, като незаконосъобразна.  

 

            Ответникът по жалбата – полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Кърджали, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на оспорването.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            На  М.Б.С. е съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/  серия GA  № 17831 от 09.09.2019г. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 09.09.2019г.,в 21,45 ч, в гр. Кърджали на ул. „ Първи май” до автомивка „ Аладин е управлявал след употреба на алкохол 0,52 промила , установено с техническо средство Дрегер 7510 номер 0055 МПС  „ Ауди КУ”5 с рег. № ******

            С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1300-000414 от 11.09.2019г. по чл.171, т.2а от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Кърджали, сектор „ Пътна полиция”, на М.Б.С.  е наложена принудителна административна мярка – „прекратяване на регистрация на ППС“, за срок от 6 месеца. Обжалваният административен акт е постановен на основание чл.171, т.2а, б. „б” от ЗДвП, като от фактическа страна е обоснован по следния начин: „09.09.2019г.,в 21,45 ч, в гр. Кърджали на ул. „ Първи май” до автомивка „ Аладин е управлявал след употреба на алкохол 0,52 промила , установено с техническо средство Дрегер 7510 номер 0055 МПС  „ Ауди КУ”5 с рег. № ****** . Издаден талон за медицинско изследване № А 018866.

            Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаване на обжалваната № 19-1300-000414 от 11.09.2019г.

             

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на приложената с обжалваната заповед принудителна административна мярка, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

                Съгласно разпоредбата на чл. 172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т.5, б. ”а”, т.6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.  По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 292з-1884 от 27.09.2018г. на Директора на Областна дирекция на МВР – Кърджали, с която на основание чл.43, ал.4 във вр. с ал.3, т.1 от ЗМВР във вр. с чл.165 и чл.172, ал.1 от ЗДвП и Заповед № 8121з-1524/ 09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи, са оправомощени длъжностни лица от ОД на МВР – Стара Загора, които да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, 5,б.“а“, т.6 и 7 от ЗДвП, сред които е и полицейски инспектори в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Кърджали. Следователно обжалваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП № 19-1300-000414 от 11.09.2019г.. е издадена от материално и териториално компетентен административен орган – полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Кърджали. в рамките на предоставените му правомощия.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити по чл.59, ал.2 от АПК, в т.ч фактическите основания за издаването на заповедта -  обстоятелствата, възприети от административния орган като съставляващи нормативно регламентираната материалноправна предпоставка за прилагане на принудителната административна мярка по чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП.

Неоснователни са оплакванията, че в процедурата по издаване на оспорената заповед не са спазени изискванията на чл.26 и чл.35 от АПК. Характерът на производството – прилагането на преустановителна принудителна административна мярка в резултат на внезапно извършена проверка от контролните органи, по аргумент от разпоредбата на чл.22, т.1 от АПК, изключва възможността за прилагане на разпоредбите досежно издаването на индивидуален административен акт, в т.ч. и тези на чл. 26, ал. 1 и чл.34 от АПК.

Заповед за прилагане на принудителна административна АПК /арг мярка № 19-1300-000414 от 11.09.2019г. по чл.171, т.2а от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Кърджали, сектор „ Пътна полиция  е издадена  при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел, като съображенията за това са следните:  

Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалвания административен акт обхваща преценката налице ли са установените от административния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за неговото издаване правна норма, респективно -  дали се следват разпоредените с акта правни последици.    

В случая като правно основание за издаване на оспорената Заповед за прилагане на № 19-1300-000414 от 11.09.2019г. по чл.171, т.2а от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Кърджали, сектор „ Пътна полиция  е посочена разпоредбата на чл. 171, т.2а, б.”б” от ЗДвП, съгласно която норма за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения са прилага принудителната административна мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство“ на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. Приложената на М.С. с обжалвания административен акт ПАМ по чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП се основава на първата хипотеза на цитираната правна норма, като от фактическа страна е обоснована с това, че на 09.09.2019г.,в 21,45 ч, в гр. Кърджали на ул. „ Първи май” до автомивка „ Аладин е управлявал след употреба на алкохол 0,52 промила , установено с техническо средство Дрегер 7510 номер 0055 МПС  „ Ауди КУ”5 с рег. № ****** Нарушението е констатирано с надлежно съставен от компетентно длъжностно лице Акт за установяване на административно нарушение серия

С оглед на така направената фактическа и правна обосновка на наложената на М.С. принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.”б” от ЗДвП, издаването на обжалваната заповед в съответствие и при правилно приложение на материалния закон се свързва с установяването и доказването, че е налице констатирано по надлежния ред от компетентните длъжностни лица управление на МПС от водача М.С. с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерване на издишания въздух. Неотносимо към предмета на спора как е установено употребата на алкохол с техническо средство или с медицинско изследване

            . С оглед на което обжалваната заповед за прилагане на ПАМ се явява издадена в съответствие с материалния закон.

             

           

            /.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение последно  от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  М.Б.С. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1300-000414 от 11.09.2019г. по чл.171, т.2а от ЗДвП, издадена от полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Кърджали, сектор „ Пътна полиция

Решението не подлежи на касационно оспорване, съгласно чл.175, ал.2 от ЗДвП.

 

                                                                                  СЪДИЯ: