РЕШЕНИЕ
№ 40
гр. К., 19.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – К., ІІ-РИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети април през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Анна П. Донкова-Кутрова
при участието на секретаря Гергана Кр. Бабикова
като разгледа докладваното от Анна П. Донкова-Кутрова Административно
наказателно дело № 20255320200013 по описа за 2025 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
С наказателно постановление № 11-01-508/26.11.2024 г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) – С., на основание чл.
32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ), на Е.С.К.,
ЕГН ********** от гр. К., обл. П., ул. С.п. №* в качеството на кмет на О.К., е
наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. за нарушение
на чл. 128 ал. 2 от Закона за публичните финанси/ЗПФ/ вр. чл. 94 ал. 3 т. 2 вр.
§2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ.
Недоволен от наказателното постановление е останал жалбоподателят
К. и е депозирал жалба срещу него пред съда в законоустановения срок. В
жалбата се сочи, че наказателното постановление е неправилно и
незаконосъобразно, издадено при съществено нарушение на
административно-производствените правила, оспорва се извършване на
нарушение, излага съображения. Моли наказателното постановление да бъде
отменено. Чрез писмено становище поддържа жалбата. Претендира разноски
Ответната по жалбата страна – директора на Агенцията за държавна
1
финансова инспекция - С. взема становище за неоснователност на жалбата.
Претендира разноски.
Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт,
поради което и допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
След като обсъди събраните по делото гласни доказателства чрез
разпита като свидетел на актосъставителя С. Ф.- Е. и приложените и приети
писмени доказателства, съдът намира за установено следното:
С АУАН № 11-01-508/05.06.2024 г. актосъставителката Ф.- Е. е приела, че
в периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г., в О.К., гр. К., обл. П., Е.С.К., в
качеството си на кмет на О.К., който организира и ръководи съставянето,
внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по
смисъла на чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси, е допуснал
поемането на ангажименти за разходи на обща стойност 69 024 439,14 лв.,
въпреки че общината не е привела показателя си за налични поети
ангажименти за разходи в съответствие с ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 2 от
Закона за публичните финанси към края на 2022 година,
Наличните към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи на О.К., за
които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, са в
размер на 40 592 025,78 лв., като представляват 96,59% от средногодишния
размер /42 025 436 лв./ на отчетените разходи на общината за последните
четири години /2018 г., 2019 г., 2020 г, и 2021 г./ и надвишават с 46,59%
допустимите 50% от средногодишния размер на отчетените разходи за
последните четири години.
Прието е, че с деянието към 31.12.2023 г., в О.К., гр. К., обл. П. Е.С.К., в
качеството на кмет на О.К. и първостепенен разпоредител с бюджет по
бюджета на общината, е нарушил разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от Закона за
публичните финанси във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2, във връзка с §2 от
Допълнителните разпоредби на ЗПФ /обн. ДВ, бр. 15/15.02.2013 г., в сила от
01.01.2014 г., изм. и доп. ДВ, бр. 91 от 14.11.2017 година/.
Като обстоятелства, при които е извършено нарушението в АУАН е
посочено следното:
О.К. попада в обхвата на държавната финансова инспекция като
2
бюджетна организация по смисъла на чл. 4, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция.
Съгласно чл. 2 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация /ЗМСМА/, общината е основна административно-
териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление и
има право на собственост и самостоятелен бюджет /чл. 14 от ЗМСМА/.
О.К. е юридическо лице с ЕИК *** и адрес на управление: гр. К.,ул. П.С.
№*.
Съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА, орган на изпълнителната власт в
общината е кметът на общината. На основание чл. 44, ал. 1, т. 15 от ЗМСМА,
кметът представлява общината пред физически и юридически лица и пред
съда.
Разпоредбата на чл. 1, ал. 1, т. 3 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/
регламентира, че законът урежда бюджетната рамка, общото устройство и
структурата на публичните финанси и включва фискалните правила и
ограничения.
Съгласно чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, първостепенни разпоредители с бюджет
са разпоредителите, които съставят, изпълняват и отчитат бюджет и са
определени за такива със закон, като първостепенен разпоредител с бюджет
по бюджета на община е кметът на общината.
На основание чл. 11, ал. 4 от ЗПФ, правомощията на първостепенен
разпоредител с бюджет по този закон може да се делегират от съответния
първостепенен разпоредител с бюджет на негов заместник или главен
секретар/постоянен секретар, като конкретните права и задължения по
делегирането се определят със заповед. Делегирането не освобождава
съответния първостепенен разпоредител с бюджет от отговорност за
изпълнението на делегираните правомощия,
Съгласно чл. 7, ал. 5 от ЗПФ, кметът на общината организира и ръководи
съставянето внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на
общината. Изпълнението на общинския бюджет, на основание чл. 122, ал. 1 от
ЗПФ, се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони
и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския
бюджет.
3
В правомощията на кмета на общината като орган на местната
изпълнителна власт е да организира изпълнението на бюджета на общината,
съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА.
За проверявания период и към момента на извършване на финансовата
инспекция кмет на О.К. е Е.С.К., съгласно справка, изх. №12-00-93-
17/04.06.2024 г. за отговорните длъжностни лица в общината,
При извършената проверка за законосъобразност на отчетените към
31.12.2023 г, задължения за разходи и поети ангажименти за разходи на
общината, във връзка с изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от Закона за
публичните финанси, в това число и относимите разпоредби от ЗПФ, се
установи, че за периода: 01.01.2023 г. - 31.12.2023 г. от кмета на О.К. са поети
ангажименти за разходи по смисъла на nap. 1, т. 27 от Допълнителните
разпоредби на ЗПФ на обща стойност 69 100 151,14 лв., отразени по
кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи -
наличности“, въпреки че О.К. не е привела показателя си за налични поети
ангажименти за разходи в съответствие с ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 2 от
ЗПФ към края на 2022 година.
Финансовият инспектор установи, че с Решение №1374, взето по
Протокол № 62 от 14.09.2023 г. на О.с. - К. е приет бюджета на О.К. за 2023
година. В точка 11 от решението е одобрен максимален размер на новите
задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2023 година по
бюджета на общината, като е определено, че наличните към края на годината
задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто от средногодишния
размер на отчетените разходи за последните четири години. В точка 12 от
решението е одобрен максимален размер на ангажиментите за разходи, които
могат да бъдат поети през 2023 година по бюджета на общината, като е
определено, че наличните към края на годината поети ангажименти за разходи
не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години.
Видно от съдържанието на решението, от общинския съвет е определено
ограничение на наличните към края на годината „задължения за разходи“ и
„поети ангажименти за разходи“ в процентно съотношение спрямо
средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години,
съгласно изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, като не е определен
4
конкретен максимален размер на новите задължения за разходи и
ангажиментите за разходи, които могат да бъдат натрупани/поети през
годината по бюджета на общината в абсолютна стойност.
Легална дефиниция на понятията налични „задължения за разходи“,
„нови задължения за разходи“, „поети ангажименти за разходи“ и „налични
към края на годината поети ангажименти за разходи“ се съдържа в § 1, т. 16, т.
21, т. 22 и т. 27 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ, а именно:
- „Задължения за разходи“ са наличните към края на съответния
отчетен период парични задължения за разходи, с изключение на
задълженията за разходи за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания,
лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и от общините
дълг), за данъци и други публични държавни и общински вземания. Не са
задължения за разходи провизиите за задължения съгласно счетоводното
законодателство, приложимо за бюджетните организации, задълженията,
които представляват дълг, както и поетите ангажименти за разходи - § 1, т. 16.
- „Нови задължения за разходи“ са паричните задължения за разходи,
които възникват през текущата година, независимо от това дали са платени, с
изключение на задълженията за разходи за персонал, пенсии и приравнени на
тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и
от общините дълг), за данъци и други публични държавни и общински
вземания. Не са нови задължения за разходи провизиите за задължения
съгласно счетоводното законодателство, приложимо за бюджетните
организации, задълженията от предходни години, задълженията, които
представляват дълг, както и поетите ангажименти за разходи - § 1,т. 22.
- „Поети ангажименти за разходи“ са клаузи на договори,
разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни
решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за
разходи и/или нови задължения за разходи с определима стойност, с
изключение на: разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания,
лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и общините
дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и общински
вземания - § 1, т. 27.
- „Налични към края на годината поети ангажименти за разходи“ са
всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са
5
останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на
изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години
- § 1, т. 21.Съгласно разпоредбата на чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, наличните
към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто
от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири
години, като ограничението не се прилага за задължения за разходи,
финансирани за сметка на помощи и дарения, както и наличните към края на
годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от
средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години,
като ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за
сметка на помощи и дарения.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗПФ, бюджетната година започва на 1 януари и
приключва на 31 декември на съответната година.
В чл. 2, т. 2 от Методически указания № АД-6/07.06.2016 г. за
прилагането на ЗПФ, издадени от министъра на финансите, е посочено
следното:
- Средногодишният размер на отчетените разходи по бюджета на
общината за последните четири години се определя средно аритметично на
отчетените разходи по бюджета на общината за последните четири години
(Раздел II и раздел III, буква Б от ЕБК).
- Показателят разходи по бюджета на общината включва общата
сума на разходите, отчетени за държавни, местни дейности и дофинансиране
по бюджета на общината, като това са сумите, отчетени по следните разходни
параграфи и подпараграфи от ЕБК: разходи за заплати, възнаграждения и
осигурителни вноски на персонал (по §§ 01-00; §§ 02-00; § 05-00; §§ 08-00),
разходи за текуща издръжка (по §§ 10-00; §§ 46-00), разходи за лихви (по §§
21-00; §§ 22-00; § 25- 00; §§ 26-00; §§ 27-00; §§ 28-00; §§ 29-00), социални
разходи и стипендии (по §§ 40-00; §§ 42-00), субсидии и трансфери (по §§ 43-
00; §§ 45-00; § 49-00), капиталови разходи (по §§ 51-00; §§ 52- 00; § 53-00; §§
54-00) и капиталови трансфери (по §§ 55-00) - т. е. сумите, отчетени по всички
разходни параграфи и подпараграфи на ЕБК, с изключение на разходите,
отчетени по §§ 19-00 „Платени данъци, такси и административни санкции“,
- Показателят налични към края на годината задължения за разходи
се изчислява въз основа на данните от крайните салда на съответните
6
синтетични счетоводни сметки от раздел 4 на Сметкоплана на бюджетните
организации (СБО), без сметките, които са предвидени в СБО за отчитане на
задължения за конкретен вид разходи, които не попадат в обхвата на
показателя, както и без сметките за задължения, които представляват
приходни позиции (като сметка 4071) - т, е. крайните салда по счетоводни
сметки 4010; 4030; 4241; 4281; 4282; 4291; 4523; 4548; 4568; 4845; 4847; 4848;
4853; 4861; 4863; 4877; 4878; 4897; 4898; 4971; 4972; 4975; 4976; 4978 и 4979.
- Показателят налични към края на годината поети ангажименти за
разходи включва крайното салдо по счетоводна сметка 9200 „Поети
ангажименти за разходи-наличности“ от сметкоплана на бюджетните
организации (от отчетна група „Бюджет“),
От извършената по време на финансовата инспекция проверка се
установи, че през 2023 година в О.К. са поети ангажименти за разходи по
силата на 516 бр. договори и анекси по договори от преходни години, отразени
по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за
разходи - наличности“, на стойност 69 100 151,14 лв., от които от О.К. са
сключени 225 бр. договори и анекси на обща стойност 66 299 119,98 лв. и от
второстепенни разпоредители - 291 бр. договори на стойност 2 801 031,16 лв.
Проверката установи, че със сключените договори са възложени
различни по вид дейности: извършване на строително-ремонтни дейности,
консултански услуги, поддръжка на програмни продукти, охрана, доставка на
хранителни продукти, доставка на оборудване, доставка на горива,
осъществяване на авторски надзор, проектиране, изготвяне на проектна
документация и други.
При извършения анализ относно източниците на финансиране на
поетите ангажименти за разходи, осчетоводени по кредита на счетоводна
сметка 9200 „Поети задължения по договори“, се установи, че сключените
договори от общинска администрация /ОА/ и от второстепенните
разпоредители с бюджет /ВРБ/ на обща стойност 69 100 151, 14 лв. са със
следните източници на финансиране:
- Собствени приходи - 2 001 459,28 лв., в т. ч. по договори, сключени
от общината на обща стойност 1 897 648,48 лв. и от ВРБ - на стойност 103
810,80 лв.;
- Собствени приходи с източник ТБО - 189 311,51 лв. по договори,
7
сключени от общината;
- Капиталова субсидия - 2 478 540,28 лв. по договори, сключени от
общината;
- Обща допълваща субсидия -16 397 926,83 лв. по договори, сключени
от ВРБ;
- Целеви средства за транспорт - 149 532,80 лв. по договори, сключени
от второстепенни разпоредители с бюджет;
- Трансфер от Министерство на спорта - 59 035,20 лв. по договор,
сключен от общината;
- Трансфери за други целеви разходи - 38 500 750,42 лв., в т. ч. по
договори, сключени от общината на обща стойност 3 791 152,42 лв. и от ВРБ -
на стойност 589 598 лв.;
- Кредити - 9 023 354,82 лв. по договори, сключени от общината;
- Дарения - 287 640 лв. по договор, сключен от общината. Договорът е
частично финансиран с дарения в размер на 75 712 лв., а останалата част е за
сметка на застрахователни обезщетения и собствени приходи;
- Без осигурено финансиране - 12 600 лв. по договор, сключен от
общината.
Проверката установи, че ангажиментът за разход по сключен от О.К. със
„Саграда“ ООД Договор № ** г. с предмет „Изготвяне на технически проект,
строително-монтажни работи и изпълняване на авторски надзор на обект:
Възстановяване и ремонт на част от обществена сграда и дворно
пространство-детска градина в с. К. /ИТП-9 500.00 лв.; СМР-273 600.00 лв.;
АН-2 200.00 лв.“ на стойност 287 640 лв. е финансиран, както следва:
застрахователни обезщетения - 192 097 лв.; дарения - 75 712 лв. и собствени
приходи - 19 831 лв. Поетият по договора ангажимент е изпълнен изцяло до
края на 2023 година.
От поетите през годината от общинска администрация К. ангажименти
за разходи, към края на 2023 година е останало като налично крайно кредитно
салдо по задбалансова сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи -
наличности“ сума в размер на 58 316 252,37 лв., представляваща остатъци
/налични поети ангажименти за разход/ по сключените договори до
изтичането на сроковете им на действие.
8
Ангажиментите за разходи по сключени договори от разпоредителите с
бюджет с по- ниска степен от бюджета на общината са поети от 23 бр.
второстепенни разпоредители. Ангажиментите са поети от съответните
ръководители, на основание заповеди на кмета на общината, с които са
определени правата и отговорностите им и е възложено да извършват избор
на изпълнители и да подписват договори за различни видове доставки на
стоки и услуги.
От поетите през годината ангажименти за разходи от второстепенните
разпоредители с бюджет, към края на 2023 година е останала като налично
крайно кредитно салдо по сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи -
наличности“ сума в размер на 471 943,20 лв., представляваща остатъци
/налични поети ангажименти за разходи/ по сключените договори до
изтичането на сроковете им на действие.
Посочено е, че установеното се потвърждава от представената на
финансовата инспекция справка с изх. № 12-00-93-22/04.06.2024 г., изготвена
и подписана от длъжностни лица в О.К..
Според горното, общата стойност на поетите по бюджета на О.К. през
2023 година ангажименти за разходи по смисъла на §1, т. 27 от ДР на ЗПФ,
отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети
ангажименти за разходи - наличности“, с изключение на поетия ангажимент за
разход по договор, частично финансиран за сметка на дарение /75 712 лв./, е в
размер на 69 024 439,14 лв. /69 100 151,14 - 75 712/,
Като се взе предвид установения размер на поетите по бюджета на О.К.
през 2023 година ангажименти за разходи по смисъла на nap. 1. т. 27 от ДР на
ЗПФ, отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети
ангажименти за разходи - наличности“ и в контекста на разпоредбата на чл.
128, ал. 2 от ЗПФ. във връзка с чл. 94. ал. 3. т. 1 и т. 2 от ЗПФ се извърши
проверка на наличните задължения за разходи и наличните поети
ангажименти за разходи в О.К. към 31.12.2022г. и съотношението им спрямо
средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години,
при която се установи:
Видно от отчетите за касово изпълнение на бюджета на О.К. за
последните четири години /2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021 г./, предхождащи
2022 година, отчетените разходи в Раздел II. „Разходи - Рекапитулация по
9
параграфи и подпараграфи“, с изключение на разходите по §19-00 „Платени
данъци такси и административни санкции“, възлизат в общ размер на 168 101
744 лв., в т. ч.: за 2018 г. - 38 146 220 лв.; за 2019 г. - 37 672 055 лв.; за 2020 г. -
41 441 828 лв. и за 2021г. - 50 841 641 лв.
Средногодишният размер на отчетените разходи по бюджета на О.К. за
последните четири години /2018 г.- 2021 г./, предхождащи 2022 година,
определен средноаритметично на база на отчетените разходи за същия период
е 42 025 436 лв.
С оглед на горното, размерът на наличните към края на 2022 година
задължения за разходи не следва да надвишава 6 303 815,40 лв. (42 025 436 х
15%), съгласно чл. 94, ал, 3, т. 1 от ЗПФ и размерът на наличните към края на
2022 година поети ангажименти за разходи не следва да надвишава 21 012 718
лв. (42 025 436 х 50%), съгласно чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.
Гореустановеното се потвърждава от представената на финансовата
инспекция справка с изх. № 12-00-93-20/04.06.2024 г, изготвена и подписана
от длъжностни лица в О.К..
Финансовият инспектор извърши проверка на оборотната ведомост на
О.К. за отчетна група „Бюджет“ към 31.12.2022 г., при която установи, че
наличните (неразплатени) към края на 2022 година задължения за разходи са в
размер на 4 725 277,96 лв., като стойността им е формирана от кредитните
салда по пет счетоводни сметки за разчети, както следва: по сметка 4010
„Задължения към доставчици от страната“ - 4 191 915 лв.; по сметка 4241
„Задължения към ученици-местни лица“ - 22 307 лв.; по сметка 4281
„Задължения за помощи и други трансфери към домакинства-местни лица“ - 4
257 лв.; по сметка 4897 „Задължения към други кредитори-местни лица
(приходно-разходни позиции) - 3 792 лв. и по сметка 4971 „Коректив за
задължения към доставчици-местни лица“ - 503 008 лв.
Проверката установи, че в общия размер на крайните кредитни салда по
горепосочените счетоводни сметки не са включени задължения за разходи,
финансирани за сметка на помощи и дарения, за които се прилага
ограничението по чл. 94, ал, 3, т, 1 от ЗПФ, както и задължения за разходи,
които попадат в изключенията на § 1, т. 16 от ДР на ЗПФ и следва да бъдат
изключени при изчисляване на показателя „налични към края на годината
задължения за разходи“.
10
Гореустановеното се потвърждава от представената на финансовата
инспекция справка с изх. № 12-00-93-20/04.06.2024 г., изготвена и подписана
от длъжностни лица в О.К..
С оглед на горното, съотношението на наличните към края на 2022
година задължения за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години (2018 г. - 2021 г.), предхождащи 2022
година, изчислено съгласно т. 2 от Указание № АД- 6/07.06.2016 г. на
министъра на финансите, е 11,24 % (4 725 277,96 : 42 025 436 х 100), т. е.
изчисленото съотношение в проценти на показателя „налични към края на
годината задължения за разходи“ не превишава ограничението от 15%,
регламентирано в чл. 94, ал, т. 1 от ЗПФ,
Финансовият инспектор извърши проверка на отразените данни по
задбалансова счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи -
наличности“ от оборотната ведомост на О.К. за отчетна група „Бюджет“ за
2022 година, при която се установи, че началното кредитно салдо към
01.01.2022 г. е в размер на 59 652 525,72 лв.; кредитният оборот,
представляващ поетите ангажименти за разходи, е в размер на 32 270 216,91
лв.; дебитният оборот, представляващ погасените ангажименти за разходи, е в
размер на 23 156 206,82 лв., а крайното кредитно салдо, по което са отразени
наличните (неизпълнени/нереализирани) поети ангажименти за разходи към
31.12.2022 г. е в размер на 68 766 535,81 лв.
Видно от представената в Министерство на финансите „Справка за
ангажиментите за разходи по сключени договори от общината по чл. 94, ал. 3,
т. 2 от ЗПФ, във връзка с чл. 92 от Закона за държавния бюджет на Р.Б. за 2022
г.“ посочените налични в края на 2022 година поети ангажименти за разходи
по бюджета на общината са в размер на 68 766 536 лв., който съответства на
крайното кредитно салдо по счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за
разходи - наличности“ в оборотната ведомост, отчетна група „Бюджет“ за 2022
година.
Проверката установи, че в наличните към края на 2022 година поети
ангажименти за разходи в размер на 68 766 536 лв. са включени и съответните
отчетени разходи на разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета
на общината, в съответствие с чл. 94, ал. 8 от ЗПФ.
Гореустановеното се потвърждава от представената на финансовата
11
инспекция справка с изх. № 12-00-93-11/03.06.2024 г., изготвена и подписана
от длъжностни лица в О.К..
Разпоредбата на чл. 94, ал. 6 от Закона за публичните финанси
регламентира, че със закона за държавния бюджет за съответната година може
да се определи друг размер на ограниченията по ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ,
Съгласно чл. 91 от Закона за държавния бюджет на Р.Б. за 2022 година,
ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ не се прилага за ангажименти за
разходи по сключени договори от общината през периода 2019 - 2022 г.:
1. за извършвани от общината услуги по чл. 62 от Закона за местните
данъци и такси;
2. за сметка на трансферите от централния бюджет по чл. 52, ал. 1, т.
1, буква "г" от Закона за публичните финанси.
Съгласно чл. 62 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за
извършваните от общината услуги по събиране и транспортиране на битови
отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на
битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места и селищните
образувания в общината.
На основание чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г“ от ЗПФ бюджетните
взаимоотношения на общинския бюджет с централния бюджет включват
трансфери за други целеви разходи, включително за местни дейности.
По време на финансовата инспекция се извърши анализ на наличните
към 31. 12.2022 г. поети ангажименти за разходи по бюджета на общината с
цел установяване наличието на ангажименти за разходи, за които не се прилага
ограничението по чл. 94, ал, 3, т. 2 от ЗПФ, съгласно чл. 91 от ЗДБРБ за 2022
година, при който се установи, че стойността на наличните към края на 2022
година поети ангажименти за разходи по договори, които не участват при
определяне на съотношението на наличните в края на годината поети
ангажименти за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години, възлиза в общ размер на 28 174 510,03
лв. по 21 бр. сключени договори, както следва:
- 46 550,40 лв. - наличен към 31.12.2022 г. поет ангажимент за разходи по
договор №99/08.06.2015 г., сключен от общината с ДЗЗД „ОУП К. 2020“ с
12
предмет „Изработване на проект на Общ устройствен план на О.К.“ на
стойност 179 040 лв. Стойността на наличния към 31.12.2022 г. поет
ангажимент по договора е 53 712 лв., от които 46 550,40 лв. са финансирани с
целеви трансфер от МРРБ по Споразумение № РД-02-30-116/13.05.2016 г. и
Анекс № РД-02-30-116(2) от 15.12.2020 г., сключени между О.К. и
Министерство на регионалното развитие и благоустройството, за финансово
подпомагане изработване на проект на общ устройствен план на община със
средства, предвидени в бюджета на МРРБ и 7 161,60 лв. - от собствени
средства. За целите на изчисляването на показателя по чл. 94, ал. 1, т. 2 от
ЗПФ към 31.12.2022 г. стойността на ангажимента, която не участва при
определяне на съотношението спрямо средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години, предхождащи 2022 г., е стойността на
предоставените целево финансови средства.
- 16 525 594 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за
разходи по 4 бр. договори № 89/31.5,2019 г„ № 149А/1.10.2020 г„ №
67/18.4.2022 г. и № 279/8.12.2022 г„сключени от общината със „С. С.“ О.О.Д.,
с които О.К. е възложила на външен доставчик управлението на делегираните
й от държавата социални услуги, тъй като тези договори на практика не
обвързват общината с плащане към изпълнителя, а с предоставянето на
осигурените от държавния бюджет финансови средства за издръжка на
делегираните държавни дейности.
- 48 837,21 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за
разходи по 3 бр. договори №1/09.03.2018 г., № 1/16.03.2019 г. и № 1/16.03.2020
г., сключени от разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета на
общината, представляващи неотписани остатъци по изтекли договори.
- 5 128 614,73 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за
разходи по 2 бр. договори № 172/17.9.2019 г. и № 262/23.11.2022 г., сключени
от общината за извършвани услуги по чл. 62 от ЗМДТ.
- 611 837 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за
разходи по 5 бр. договори № 161/30.8.2019 г. № 29/8.2.2022 г. №8/15.9.2022 г.,
№ 5/14.09.2022 г. и № АСД-02-24/14.9.2022г., сключени от О.К. и от
разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината за
обществен автобусен превоз на пътници/специализиран превоз на ученици,
представляващи трансфери за други целеви разходи чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г"
13
от ЗПФ, предоставени от централния бюджет за компенсации и субсидии за
автомобилния транспорт, съгласно Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите;
- 5 813 076 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за
разходи по 6 бр. договори №179/20.9.2021 г., № 187/27.9.2021 г., №
52/28.3.2022 г., № 140/22.7.2022 г., № 224/3.10.2022 г. и № 248/7.11.2022 г.,
представляващи трансфери за други целеви разходи чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г"
от ЗПФ, предоставени на общината по Решение № 711 на МС от 30.09.2022 г.,
Решение № 407 на МС от 23.06.2022 г., Заповед РД-09-1081/10.12.2021 г. на
министъра на младежта и спорта и Договор за финансово подпомагане № 23-
00-119 от 13.12.2021 година.
След приспадане на гореописаните суми, размерът на наличните към
31.12.2022 година поети ангажименти за разходи, за които следва да се
приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, възлиза на 40 592 025,78
лв. /68 766 535,81 - 28 174 510,03/.
С оглед на горното, съотношението на наличните към края на 2022
година поети ангажименти за разходи, за които следва да се приложи
ограничението по чл. 94, ал. 3, т, 2 от ЗПФ /40 592 025,78 лв./ към
средногодишния размер на отчетените разходи /42 025 436 лв./ за последните
четири години /2018 г.-2021 г./, предхождащи 2022 г„ изчислено съгласно т. 2
от Указание № АД-6/07.06,2016 г. на министъра на финансите, е 96,59 % /40
592 025,78 : 42 025 436 х 100/, т. е. превишава ограничението от 50%,
регламентирано в чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, с 46,59%.
В резултат на извършените проверки и анализ се установи, че
показателят „налични поети ангажименти за разходи“ в О.К. към 31.12.2022
година не е приведен в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от
ЗПФ.
Във връзка с установеното, финансовата инспекция изиска писмени
14
обяснения от кмета на О.К. относно причините за поемане на ангажименти за
разходи през 2023 година, въпреки че наличните към 31.12.2022 г. поети
ангажименти за разходи не са в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3,
т. 2 от Закона публичните финанси.
В представените писмени обяснения с изх. № 12-00-93/18/04.06.2024 г.,
Е.С.К. - кмет на общината посочва, че общината в качеството си на орган на
местното самоуправление изпълнява голям набор дейности, които са й
вменени от действащото законодателство на Р.Б., като дейностите, които
общината е задължена да извършва съгласно разпоредбите на Закона местното
самоуправление и местната администрация, Закона за местните данъци и
такси, Закона за управление на отпадъците, Закона за устройство на
територията, Закона предучилищното и училищното образование и много
други законови и подзаконови нормативни актове, няма как да се
осъществяват без сключването на договори, т. е. без поемане на ангажименти.
Заявява също, че основен приоритет на общината е значителното подобряване
на техническата инфраструктура, за което е необходимо осигуряването на
значителен финансов ресурс, който е невъзможно да бъде осигурен със
собствения приходи, поради което се кандидатства за финансиране пред
различни институции. В заключение посочва, че О.К. сключва договори с
неосигурено финансиране с цел кандидатстване за целево финансиране от
Републиканския бюджет и изпълнявайки изискванията за проектна готовност
и сключените по ЗОП договори за строително-монтажни дейности, като
отбелязва, че възможността за откриване и провеждане на процедури за
възлагане на обществени поръчки и последващо сключване на договори за
изпълнение е нормативно обезпечено чрез разпоредбата на чл. 114 от ЗОП.
В представеното от кмета на О.К. писмено становище не се оспорва
установената от финансовата инспекция фактическа обстановка и
обстоятелството, че общината е допуснала поемането на ангажименти за
разходи през 2023 година, въпреки че не е привела показателя ангажименти за
разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т, 2 от ЗПФ към края
на 2022 година. Финансовата инспекция не приема писмените обяснения на
кмета на общината, тъй като от гледна точка на отчетността на бюджетните
предприятия, поетият ангажимент има характер на задбалансов пасив
(условно задължение). Поемане на ангажимент е налице, когато в резултат на
сключен договор, международно споразумение, нормативен акт, решение на
15
държавен, общински или съдебен орган или въз основа на друг документ се
ангажира (обвързва) бюджет, извънбюджетна сметка или фонд на бюджетното
предприятие с бъдещо плащане (плащания) на конкретно определима сума
(суми) към конкретно определено лице (лица) при бъдещо изпълнение или
наличие на определени условия и обстоятелства, засягащи съответното лице-
получател на сумата.
Съгласно чл. 114 от ЗОП (ред. ДВ, бр. 107 от 2020 г., в сила от 01.01.2021
г.), когато при откриване на процедурата не е осигурено финансиране,
възложителят посочва това обстоятелство в обявлението или поканата за
потвърждаване на интерес, а при процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 8 - 10 и 13 от
ЗОП - в решението за откриване и предвижда в проекта на договор клауза за
отложено изпълнение. В този случай всяка от страните може да поиска
прекратяване на договора без предизвестие след изтичане на тримесечен срок
от сключването му.
Съгласно чл. 37.2 от ДДС № 7/ 01.10.2020 г. (валидно и през 2022 г.) на
министъра на финансите, „сключени при проведена процедура по чл. 114 от
ЗОП договори (договор под условие) се включват в показателя „поети
ангажименти за разходи“ в пълен размер (в размер, подлежащ на отразяване в
показателя поети ангажименти съгласно съществуващите отчетни и бюджетни
правила по общия ред)“. Поетият ангажимент следва да се осчетоводи по
кредита на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи -
наличности“. Ангажиментът е поет, независимо от това дали е осигурен или
не е източника на финансиране.
В представеното писмено обяснение няма посочени предприети от кмета
на общината конкретни действия за привеждане на показателя по чл. 94, ал. 1,
т. 2 от ЗПФ в съответствие със законовите разпоредби, като например
прекратяване /канцелиране/ на договори под условие или канцелиране на
разликата между стойността на изпълнените, приети и остойностени дейности
и фиксирана по-голяма сума като стойност на договора.
От извършените по време на финансовата инспекция проверки е видно,
че показателят „Налични поети ангажименти за разходи“ превишава
нормативно определените размери, както към края на 2022 година, така също
и към края на 2023 година, а именно:
-средногодишният размер на отчетените разходи по бюджета на О.К. за
16
последните четири години /2019 г.- 2022 г./, предхождащи 2023 година,
определен на база на отчетените разходи за горепосочения период, е 49 438
366 лв.
- наличните към края на 2023 година поети ангажименти за разходи
по бюджета на О.К. са в размер на 88 767 524,07 лв., от които 88 180 188,55 лв.
- на общинска администрация К. и 587 335,52 лв. - на разпоредителите с
бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината,
- след приспадане на сумите по договорите, които попадат в
изключенията на чл. 94, ал. 3 т. 2 от ЗПФ, съгласно чл. 92 от ЗДБРБ за 2023 г,,
размерът на наличните към 31.12.2023 г. поети ангажименти за разходи, за
които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ,
възлиза на 59 950 944,39 лв. /88 767 524,07 лв. -28 816 579,68 лв./.
- съотношението на наличните към края на 2023 година поети
ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл.
94, ал, 3, т. 2 от ЗПФ /59 950 944,39 лв./ спрямо средногодишния размер на
отчетените разходи /49 438 366 лв./ за последните четири години /2019 г. -
2022 г./, предхождащи 2023 година, изчислено съгласно т. 3 от Указание №
АД- 6/07.06.2016 г. на министъра на финансите, е 121,26% /59 950 944,39 : 49
438 366 х 100/, т. е. превишава ограничението от 50%, регламентирано в чл.
94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, със 71,26%.
Съгласно чл. 128, ал. 2 от ЗПФ, не се допуска поемането на ангажименти
за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите
си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с
ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ,
Установените налични към 31.12.2022 година поети ангажименти за
разходи, които не са в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от
ЗПФ, задължават общината през следващата бюджетна година /2023 година/
да не допуска поемането на ангажименти за разходи по смисъла на § 1, т. 27 от
ДР на ЗПФ.
Проверката установи, че през 2023 година в О.К. са поети ангажименти
за разходи по силата на сключени договори и подписани анекси, отразени по
кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи -
наличности“, с изключение на поетия от общината ангажимент за разход,
частично финансиран за сметка на дарение /75 712 лв./, в общ размер на 69 024
17
439,14 лв., в т. ч.: 66 223 487,98 лв. - от общинска администрация гр. К. и 2 801
031,16 лв. - поети ангажименти от второстепенни разпоредители с бюджет по
бюджета на общината.
С оглед на установеното, в периода от 01.01.2023 г. до 29.12.2023 г.,
кметът на О.К. е допуснал да бъдат поети ангажименти за разходи в общ
размер на 69 024 439,14 лв., което е в нарушение на разпоредбата на чл. 128,
ал. 2 от ЗПФ, тъй като общината не е привела показателя си за налични поети
ангажименти за разходи в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от
ЗПФ към края на 2022 година. Показателят „налични поети ангажименти за
разходи“ не е приведен от О.К. в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3,
т. 2 от ЗПФ и към края на 2023 година.
Предвид изложеното и с оглед разпоредбата на чл. 11, ал. 4 от ЗПФ,
регламентираща, че правомощията на първостепенен разпоредител с бюджет
може да се делегират, като делегирането не освобождава съответния
първостепенен разпоредител с бюджет от отговорността за изпълнението на
делегираните правомощия, Е.С.К., в качеството си на кмет на О.К., който
организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и
изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал. 5 от ЗПФ, в
периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г. /бюджетната година/ е допуснал
поемането на ангажименти за разходи, въпреки че към края на 2022 година
общината не е привела показателя “налични поети ангажименти разходи“ в
съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.
Съгласно § 2 от ДР на ЗПФ, неизпълнението на този закон, на Закона за
държавния бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на
социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за
общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на
основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите
по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната година, е
нарушение на бюджетната дисциплина,
Счетено е, че с деянието към 31.12.2023 г., в О.К., гр. К., обл. П. Е.С.К. е
нарушил разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от Закона за публичните финанси във
връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2, във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на
ЗПФ/обн. ДВ, бр. 15/15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г. изм. и доп. бр. 91 от
14.11.2017г./.
18
Така съставения АУАН бил предявен за запознаване на жалбоподателя,
надлежно поканен за съставянето му, който го подписал без възражения. На
11.06.2024г. депозирал писмени възражения.
Въз основа на така съставения АУАН, на 26.11.2024 г. било издадено
атакуваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя било
наложено административно наказание на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона
за държавната финансова инспекция глоба в размер на 200 лв. за нарушение
на чл. 128 ал. 2 от Закона за публичните финанси/ЗПФ/ вр. чл. 94 ал. 3 т. 2 вр.
§2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ, като обстоятелствата по
извършване на нарушението са изложени по идентичен начин с тези в АУАН.
Наказателното постановление било връчено на 30.12.2024 г., а жалбата
срещу него- депозирана на 09.01.2025 г.
Като въззивна инстанция, настоящият съдебен състав следва да провери
изцяло обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата
законосъобразност. Съдът намира, че при издаването на наказателното
постановление не е допуснато съществено процесуално нарушение, което да
налага неговата отмяна. Актът за установяване на административно
нарушение съдържа всички изискуеми от чл.42 от ЗАНН реквизити, а
наказателното постановление- тези по чл.57 от ЗАНН, издадени са в
изискуемата от закона форма и от оправомощени длъжностни лица в рамките
на тяхната компетентност. Противно на възраженията в жалбата, е дадено
ясно, точно, коректно и подробно описание на нарушението, и на
обстоятелствата по неговото извършване, налице е посочване на датата и
мястото на извършване на нарушението, правната квалификация на същото и
приложимата санкционна норма, размера на наложената глоба.
Индивидуализиран е нарушителят.
Съдът намира, че правилно е било прието от актосъставителя и
административно-наказващия оран, че жалбоподателят в качеството му на К.
на О.К. е извършил нарушение по чл. 128 ал. 2 от Закона за публичните
финанси/ЗПФ/ вр. чл. 94 ал. 3 т. 2 вр. §2 от Допълнителните разпоредби на
ЗПФ.
Съгласно чл. 2, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация /ЗМСМА/ О.К. е основна административно-териториална
единица, в която се осъществява местно самоуправление, орган на местното
19
самоуправление е Общинският съвет, а орган на изпълнителната власт в
общината е Кметът на общината /чл. 18, ал. 1 и чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА/.
Кметът е първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от
ЗПФ и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и изпълнението на
бюджета на общината - чл. 7, ал. 5 и чл. 122, ал. 1 от ЗПФ.
О.с. - К. с Решение № 1374, взето с Протокол № 62 от проведено на
14.09.2023 г. заседание е приел бюджета на О.К. за 2023 година. В т. 12 от
решението, Общински съвет е одобрил максимален размер на ангажиментите
за разходи, които могат да бъдат поети през 2023 година по бюджета на
общината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи
не могат да надвишават 50% на сто от средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години.
В резултат на извършената проверка на счетоводните записвания по
счетоводната сметка 9200 "Поети ангажименти за разходи –наличности",
ведно със справка с изх. № № №12-00-93-20/04.06.2024 г. и 12-00-93-
11/03.06.2024г. е установено, че поетите през 2023г. ангажименти за разходи в
О.К. след изключване на ангажименти за разходи, финансирани за сметка на
помощи и дарения, по сключени договори от общината през периода 2019 -
2022 г. за извършвани от общината услуги по чл. 62 от Закона за местните
данъци и такси и след изключване на ангажименти за разходи за сметка на
трансферите от централния бюджет по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква "г" от ЗПФ,
съгласно чл. 91 от ЗДБРБ за 2022 г. и сключените през 2023 год. договори,
осчетоводени по задбалансова счетоводна сметка 92 00 „Поети ангажименти
за разходи - наличности“, са изчислени на обща стойност 69024439.14 лв.
Възоснова на отчетените разходи за периода 2018г., 2019 г., 2020 г., 2021 г. за
общината средногодишният размер на разходите е 42025436 лв., служещ за
основа на процентното съотношение на наличните към 31.12.2022 г. поети
ангажименти за разходи. Размерът на наличните към 31.12.2022г. ангажименти
за разходи възлиза на 40592025.78лв. Изчислено съотношението на наличните
към края на 2022г. поети ангажименти за разходи към средногодишния размер
на отчетените за последните четири години е 96.59% или е налице превишение
на ограничението от 50% по чл. 94 ал. 3 т. 2 от ЗПФ с 46.59%. В случая
жалбоподателят е допуснал поемането на ангажименти за разходи, въпреки, че
показателят за поети ангажименти за разходи не е приведен в съответствие с
ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за публичните финанси,
20
ограничението е било надвишено с 46.59%. С оглед гореизложеното, съдът
счита, че са налице достатъчно доказателства, установяващи че
жалбоподателят в качеството си на кмет и първостепенен разпоредител с
бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси, който
организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и
изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал. 5 от Закона за
публичните финанси, е осъществил състава на вмененото му нарушение, като
е нарушил забраната на чл. 128 ал. 2 от ЗПФ, съгласно която не се допуска
поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината
не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в
съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2. Правилно е определена
съответстващата на нарушението санкционна разпоредба на чл.32 ал.1 т.1 от
ЗДФИ, предвид, че неизпълнението на ЗПФ е нарушение на бюджетната
дисциплина, наложеното на жалбоподателя наказание е в минималния
предвиден размер към датата на нарушението 200 лв., като е отчетено
конкретното превишение на ограничението.
При формиране на изводите си съдът ползва показанията на
актосъставителя, които си съответстват и с приложените по административно-
наказателната преписка писмени доказателства.
Неоснователно се възразява за неяснота в
административнонаказателното обвинение, доколкото в АУАН и НП е
извършено детайлизиране на поетите ангажименти за разходи, формиращи
общия размер такива през 2023г. Неоснователно е и възражението за липса на
основание за включване в общия размер на поетите ангажименти за разходи на
договори, за които не е осигурено финансиране, доколкото ЗОП предвижда
възможност на възложителите да сключват подобни договори, а и съгласно чл.
37.2 от ДДС № 7/ 01.10.2020 г. „сключени при проведена процедура по чл. 114
от ЗОП договори (договор под условие) се включват в показателя „ поети
ангажименти за разходи “ в пълен размер (в размер, подлежащ на отразяване в
показателя поети ангажименти съгласно съществуващите отчетни и бюджетни
правила по общия ред). Неоснователно се възразява, че показателите по чл.
94 ал. 3 т. 1 и т. 2 от ЗПФ са в отношение на кумулативност. Съгласно
разпоредбата на чл. 94 ал. 3 т. 1 от ЗПФ с решението за приемане на бюджета
на общината ОС одобрява т.1 максималния размер на новите задължения за
21
разходи, които могат да бъдат натрупани през годината по бюджета на
общината, като наличните към края на годината задължения за разходи не
могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за
задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения; т. 2
максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети
през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за
разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на
отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага
за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
които ограничения следва да се съблюдават при изпълнението на бюджета.
Неспазването на което и да е от тях осъществява състава на нарушението по
чл. 128 ал. 2 от ЗПФ. Липсва твърдяното нарушение във връзка със съставяне
на АУАН, което да е засегнало правото на защита на наказаното лице, предвид,
че същият е съставен в присъствието на нарушителя, който се е възползвал и
от възможността да депозира писмени възражения.
Мотивиран от гореизложеното, съдът намира, че атакуваното
наказателно постановление като правилно и законосъобразно, следва да бъде
потвърдено. (В горния смисъл решение № 4412/14.05.2025г. по КАНД №
437/2025 г. по описа на Административен съд – Пловдив).
С оглед изхода на делото и изрично стореното в тази насока искане от
процесуалния представител на въззиваемата страна, защитавана от
юрисконсулт, за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, на
основание чл. 143 ал. 4 от АПК и чл. 63д ал. 4 от ЗАНН във връзка с чл. 27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ, следва да бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение в минималния размер на 80 лв., предвид че
делото не се отличава с фактическа и правна сложност.
По изложените мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-508/26.11.2024 г.
на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция– С., с което на
основание чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, на
Е.С.К., ЕГН ********** от гр. К., обл. П., ул. С.п. №* в качеството на кмет на
22
О.К., е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. за
нарушение на чл. 128 ал. 2 от Закона за публичните финанси/ЗПФ/ вр. чл. 94
ал. 3 т. 2 вр. §2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ.
ОСЪЖДА Е.С.К., ЕГН ********** от гр. К., обл. П., ул. С.п. №* в
качеството на кмет на О.К. да заплати на Агенцията за държавна финансова
инспекция – С. сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване от страните в 14-
дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр. Пловдив.
КБ
Съдия при Районен съд – К.: _______________________
23