Решение по дело №5/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 68
Дата: 21 февруари 2022 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20227170700005
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 68

град Плевен, 21.02.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен – втори касационен състав, в съдебно заседание на осми февруари две хиляди двадесет и втора  година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ДАНИЕЛА ДИЛОВА

ЧЛЕНОВЕ:

1. ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

2. СНЕЖИНА ИВАНОВА

 

при секретар Цветанка Дачева и с участието на прокурор Иван Шарков изслуша докладваното от съдия-докладчика Снежина Иванова по касационно административно дело № 5/2022 г.

 

 

Производството е по чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от И.Д.И. ***, чрез адв. Г.Г., срещу решение № 611/09.12.2021 г. постановено по н.а.х.д. № 20214430201404/2021 г. на Районен съд – Плевен, с доводи, че при постановяването на решението си съдът е допуснал съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, които са касационни основания за неговата отмяна, като същото е незаконосъобразно и неправилно. Твърди , че решенето е постановено при съществено нарушение на материалния закон - касационно отменително основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН. Счита, че при издаването на наказателното постановление е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Посочва, че видно от АУАН съставен на жалбоподателят като нарушени са посочени разпоредбите на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от ЗДвП във вр. с чл.6, от Наредба №11 на МРРБ, докато в наказателното постановление фигурират разпоредбите на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от ЗДвП във вр. е чл.5 ал.1 т.б“а“ от Наредба № 11 на МРРБ. Намира, че въпреки това, при издаването на АУАН и наказателното постановление е допуснато съществено процесуално нарушение, ограничило правото на защита на жалбоподателя. Твърди, че посочената в АУАН правна квалификация на нарушението е различна, като по този начин жалбоподателят не е в състояние да разбере какво е нарушението, което се твърди, че е извършил. Счита нарушението за съществено не само поради несвоевременното уведомяване на жалбоподателя за различната правна квалификация, а и доколкото същата се отличава от първоначално възприетата не само в неправилно изписване на члена, но и алинеята от същия т.е. с наказателното постановление е посочено, че жалбоподателят е нарушил различен член и с наказателното постановление е възприето обвинение за напълно различно нарушение. Посочва, че за да може да последният да реализира правото си на защита в пълнота при издаване на АУАН и наказателното постановление следва да има идентичност както във фактическите обстоятелства, така и в правната квалификация на извършените нарушения. Навежда доводи, че констатираните недостатъци са съществени и поради това, че рефлектират върху правото на защита на И.Д.И., ограничавайки възможността му да разбере какво точно нарушение му се вменява, при какви обстоятелства се твърди, че го е извършил и въз основа на какви факти. Счита, че между АУАН и в последствие издаденото наказателно постановление, трябва да е налице единство между словесното и цифровото описание, което в настоящия случай не е така. Моли съдът да отмени решение решението.

В съдебно заседание касаторът - И.Д.И. ***, не се явява. Представена е молба от лицето чрез адв. Г., в която се посочва, че се поддържа жалбата, да се отмени решението и НП .

В съдебно заседание ответникът – ОД на МВР - Плевен, не се представлява. Представено е възражение по касационната жалба, в което се посочва, че е неоснователна и следва да бъде оставено в сила решението и да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение  в минимален размер.

Представителят на Окръжна прокуратура-Плевен, дава заключение, че решението е законосъобразно и следва бъде оставено в сила.

Административен съд – Плевен, втори касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

Касационното оспорване е извършено от надлежна страна в срока по чл. 211 от АПК и е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество е НЕОСНОВАТЕЛНО.

С посоченото решение е потвърдено наказателно постановление № 21-0940-000220 от 09.06.2021г. на началник РУ към ОДМВР-Плевен, РУ-Пордим, с което на И.Д.И. *** за това, че при извършена проверка на 11.05.2021г. около 10:30 часа в община Пордим на път III-ти клас №3501 на около 500 метра от табела за изход на населено място-гр. Пордим /с посока на движение от с. Одърне към гр. Пордим/, е установено, че И. управлявал колесен трактор JOHN DEERE В-10406 ПО КТИ с обща ширина 4,65м при допустима обща ширина 2,55м съгласно член 5 ал.1, т.1, б. „а“ от Наредба номер 11 на МРРБ от 03.07.2001г., като ширината е измерена е техническо средство-ролетка в присъствието на водача, без надлежно издадено разрешение от собственика или администрацията управляваща и стопанисваща пътя за движение по републиканската пътна мрежа или пътища одобрени за обществено ползване /движи се в колона от 4 колесни трактори/, както и че не носел контролен талон към СУМПС - нарушения на чл. 139 ал.1 т.2 ЗДвП и на чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП и на основание чл. чл. 177, ал. 3, т.1  от ЗДвП е наложена глоба в размер на 500,00 /петстотин/ лева и на основание чл. 183, ал.1, т.1, пр.2 е наложена  глоба в размер на 10,00 /десет/ лева.

Настоящата инстанция намира, че решението е валидно, допустимо, постановено при правилно прилагане на материалния закон и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК се споделят изцяло мотивите.

Неоснователни са доводите в касационната жалба, че не е налице единство относно посочената като нарушена норма в АУАН и НПи по този начин е нарушено правото на защита на лицето, тъй като не може да разбере, за какво нарушение е наказан. В НП при описание на нарушението е посочена конкретната норма от Наредба № 11 на МРРБ – чл. 5, ал. 1, т. 1, б „а“, която регламентира допустимата ширина на ППС, като и в АУАН и НП  е посочена нарушената норма на чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, която приложима при управление на трактор, който е с ширина от 4,65 метра и е над допустимата и за която не е налице разрешение, тъй като приложеното такова е за ширина на ППС от 4,50 м..

В случая отговорността на водача е ангажирана за нарушение на  чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, съгласно която движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението. Тази разпоредба установява правилото за поведение, което следва да се спазва, и то в конкретния случай разписва, че движещите се по пътя ППС следва да бъдат с такива размери, които са установени в съответен подзаконов нормативен акт. Посочена е ясно и недвусмислено и нормата, въз основа на която е ангажирана административно-наказателната отговорност на лицето – тази на чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДвП, според която се наказва водач, който управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, без да се спазва установения за това ред, а именно- при липса на издадено разрешение по Наредба № 11 на МРРБ за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, с което не е спазено и изключението от забраната на чл. 139 ППС да могат да се движат дори и при наличие на параметрите, забраняващи им движение по републиканската пътна мрежа, ако имат издадено разрешение от стопанина на пътя. Наказателно отговорно лице е именно водачът на МПС, който управлява ППС, което е с размери извън установените.

С оглед горепосоченото решението следва да бъде оставено в сила и на ответника с оглед искане за присъждане на разноски в минимален размер и на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ следва да бъдат присъдени разноски и И.Д.И.,*** следва да да заплати на ОД на МВР Плевен  юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Водим от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН  и чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд – Плевен, втори касационен състав,

РЕШИ:

Оставя в сила решение № 611/09.12.2021 г. постановено по а.н.д. № 20214430201404/2021 г. на Районен съд – Плевен.

Осъжда И.Д.И. *** да заплати на ОД на МВР Плевен  юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Решението е окончателно.

Препис от решението да се изпрати на страните и на Окръжна прокуратура – Плевен.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/              ЧЛЕНОВЕ 1. /п/

 

                                                                                      2. /п/