Решение по дело №12367/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260737
Дата: 4 март 2021 г. (в сила от 13 юли 2021 г.)
Съдия: Христина Валентинова Колева
Дело: 20203110112367
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

…………/04.03.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, XXXIX - ти състав в публично съдебно заседание, проведено на дванадесети февруари през две хиляди  двадесет и първа година, в състав:

       РАЙОНЕН СЪДИЯ: Христина Колева

 

при участието на секретар Цветелина Илиева, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 12367 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по предявен от Н.Ж.Д., ЕГН **********, адрес: ***. , съдебен адрес:***, **, чрез адв. Й.А. срещу Д.з. АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление *** иск с правно основание чл. 432, ал.1 КЗ, за осъждане ответника да заплати на ищеца сумата от 200 лева, частичен иск от сумата в размер на 10803.33 лева, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди на л.а „Фолксваген Туарег” с рег. № ***, настъпили вследствие на ПТП реализирано на 28.08.2020 г. в гр. ***посока бул. ***, причинено по вина на водача на л.а „Фолксваген Пасат” с рег. № ***, застрахован при ответника по договор за застраховка «Гражданска отговорност», със срок на действие 15.06.2020-14.06.2021г., вкл. следните увреждания - броня задна, спойлер задна броня, светлоотразител десен в спойлер задна броня, стоп десен външен, калник заден десен, джанта задна дясна ал. 17, шенкел заден десен колело, носач горен десен задно дясно колело, носач горен ляв задно дясно колело, носач долен задно дясно колело, носач заден напречен задно дясно колело, датчик за ниво на окачване, тампон заден мост преден десен, основа заден десен калник, държан десен задна броня, клапа багажник дясна, каре външно задно дясно и амортисьор заден десен комплект с въздушната възглавница, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба - 02.10.2020г. до окончателното изплащане на сумата.

В о.с.з. на 12.02.2021г., на основание чл.214 ГПК е допуснато изменение в размера на предявения частичен иск чрез неговото увеличаване на сумата в пълен размер 11 899.74 лв.

Ищецът основава исковата си претенция на следните фактически твърдения: Собственик е на л.а. „Фолксваген Туарег", с peг. № ***. Около 17.00 ч. на 28.08.2020г., движейки се в гр. ***" посока бул. ***" е настъпило ПТП по вина на водача на л.а. „Фолксваген Пасат", с peг. № ***. За настъпилото ПТП били уведомени компетентните органи, които след посещение на място и изясняване на механизма на ПТП, съставили Протокол за ПТП с***. В протокола за ПТП, като виновен е посочен водачът С.А., управлявал л.а. „Фолксваген Пасат", с peг. ***, а като причина за настъпване на произшествието посочили, че водачът на л.а. „Фолксваген Пасат", с peг. *** поради движение с несъобразена скорост блъска спрелият пред него л.а. „Фолксваген Туарег", с peг. ***. Ответникът като застраховател на лек автомобил на виновния водач бил уведомен от ищеца за настъпилото събитие и съответно изготвил опис по щета №***31.08.2020г., в който били описани установените увредени детайли. Застрахователят му изплатил обезщетение за вредите в размер на 824.42 лв.. След извършено проучване установил, че сумата необходима за възстановяване на щетите възлиза на 11 627.75 лв.. Ето защо, претендира от ответното дружество застрахователно обезщетение в действителния размер на причинените вреди по автомобила, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба. Искането е за уважаването й и присъждане на разноски. 

В рамките на предоставения му срок по чл. 131 ГПК, ответникът е депозирал отговор на исковата молба, обективиращ съображенията му за оспорване на така предявения иск по основание и размер. Признава наличието на валидно възникнало застрахователно правоотношение между него и соченият като причинител на вредата по сключен застрахователен договор „Гражданска отговорност” за процесния автомобил. Оспорва наведените в исковата молба фактически твърдения досежно механизма на настъпване на произшествието. Оспорва и твърдяната причинно-следствена връзка между описания механизъм и всички твърдяни за настъпили вреди по МПС. Твърди, че изплатеното обезщетение в общ размер на 824.42 лева овъзмездява причинените вреди, с оглед възрастта на автомобила. В този смисъл счита предявения иск за неоснователен и моли за постановяване на решение, с което същият бъде отхвърлен.

Съдът, след като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и съобрази приложимия закон, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Фактическият състав на така предявения осъдителен иск е очертан от нормата на чл. 432 КЗ /в сила от 01.01.2016г./ Съгласно чл. 432 КЗ увреденото лице има право да иска обезщетение пряко от застрахователя по застраховка „Гражданска отговорност” при спазване изискванията на чл. 380 КЗ, т.е след отправяне на писмена застрахователна претенция и предоставяне на пълни и точни данни за банкова сметка. ***. 405 КЗ застрахователят е длъжен да плати застрахователно обезщетение при настъпване на застрахователното събитие в уговорения срок. Срокът не може да бъде по - дълъг от 15 дни, когато се касае за застраховка гражданска отговорност свързана с притежаването и използването на МПС.

Следователно, за да бъде уважен искът и предвид правилата за разпределянето на доказателствената тежест по настоящия спор, нужно е ищецът да докаже при условията на пълно и главно доказване наличие на валидно застрахователно правоотношение по договор «Гражданска отговорност» между собственика на увреждащия автомобил и ответника, в срока на действие на което е настъпило твърдяното застрахователно събитие, в резултат и в причинна връзка, с което са причинени твърдяните имуществени вреди, съответно техния размер.

По делото на основание чл. 146, ал. 1, т. 3 ГПК е прието за безспорно и ненуждаещо се от доказване в отношенията между страните, че към датата на настъпване на ПТП по отношение лек автомобил „Фолксваген Пасат", с peг. № *** е бил налице валидно сключен договор за застраховкаГражданска отговорностпри ответника; че при ответника е заведена щета под № ***31.08.2020г..

От представеното удостоверение за регистрация част І  се установява, че ищецът е собственик на лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. *** и затова се явява лице, активно легитимирано по предявения иск.

От своя страна ответникът като застраховател по имуществена застраховка гражданска отговорност на виновния водач, е пасивно легитимиран по предявения иск, тъй като и застрахователното събитие е настъпило в срока на застрахователното покритие.

Представен е Протокол за ПТП № ***/22.08.2020г., съставен от органите на полицията.

На 31.08.2020г. ответникът е съставил Опис заключение №  ***за причинени увреждания по автомобила на ищеца.

По делото е изслушано и прието заключение по назначена САТЕ, което съдът кредитира като компетентно дадено и неоспорено от страните, изготвено въз основа събраните по делото доказателства, проучване на пазара и действащи нормативни актове в областта на застраховането по повод определяне на дължимото застрахователно обезщетение. В изпълнение на поставените му задачи в.л. посочва, че събитието се е състояло на 28.08.2020 г. около 17:00 часа. Участник II с лек автомобил марка „Фолксваген Туарег", с peг. N: ***, управляван от Н.Ж.Д.,*** посока бул. „***". Преди кръговото кръстовище под ВиК- Варна е спрял, за да пропусне преминаващ пешеходец. Участник I с лек автомобил марка „Фолксваген Пасат", с peг. N: ***, управляван от С.П.А., се е движил в същата посока зад лек автомобил марка „Фолксваген Туарег", с peг. N: ***. При спирането на Участник II, Участник I (според Протокол за ПТП N: ***/28.08.2020г.) „поради движение с несъобразена скорост и интензитета на движение блъска спрелия пред него" Участник II с лек автомобил марка „Фолксваген Туарег", с peг. N: ***. Вследствие на удара настъпват материални щети по автомобилите. Според Протокол за ПТП N: ***/28.08.2020 г. - за лек автомобил марка „Фолксваген Пасат", с peг. N: *** ударът е в предна лява част на автомобила и има увреждания по „деформация предна лява част и ходова част", за лек автомобил марка „Фолксваген Туарег", с peг. N: *** ударът е в задна лява част на автомобила и има увреждания по „задна дясна част и ходова част". При съпоставяне на уврежданията на лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. N: *** (описани от застрахователя в Опис - заключение за вреди на МПС по щета N: ***), уврежданията по лек автомобил „Фолксваген Пасат", с peг. N: *** (описани в Протокол за ПТП N: ***), вещото лице счита, че реалният и възможен механизъм на настъпване на застрахователното събитие е следния - пряк контакт между две превозни средства, движещи се в една и съща посока, като задното превозно средство застига и удря, спрялото пред него превозно средство. Вещото лице приема уврежданията, установени при оглед от представител на застрахователя, описани в Опис - заключение за вреди на МПС по щета N: *** с дата на оглед 31.08.2020 г., Опис - заключение за вреди на МПС по щета N: *** с дата на оглед 08.09.2020 г. и Опис - заключение за вреди на МПС по щета N: *** с дата на оглед 09.09.2020 г., и видими на предоставения снимков материал, а именно: Броня задна, Спойлер задна броня, Светлоотразител десен в спойлер задна броня, Стоп десен външен, Калник заден десен, Джанта задна дясна 17" /А1/, Шенкел задно дясно колело, Носач горен десен задно дясно колело, Носач горен ляв задно дясно колело, Носач долен задно дясно колело, Носач заден напречен задно дясно колело, Датчик за ниво на окачване, Джанта задна дясна 17" /А1/, Тампон заден мост преден десен, Основа заден десен калник, Държач десен задна броня, Клапа багажник дясна, Каре външно задно дясно, Амортисьор заден десен. Общата стойност на щетите на автомобила поотделно и като обща сума, като се определи стойността по средни пазарни цени за оригинални части към датата на събитието, като при определяне на средната пазарна цена на труда се използва цената предлагана в сервизи отговарящи на съвременните изисквания за качество, а именно да притежават европейски сертификат за качество ISO 9001:2008, както и сервизи, не притежаващи европейски сертификат за качество ISO 9001:2008, е в размер на 12 724.16 лв., което включва следните позиции: Обща стойност за резервни части - 10681.86 лв.; Общо за операции за Д/М и Р/О - 27.0 ч. х 28.50 лв. = 769.50 лв.; Общо за операции за Ремонт - 12.5 ч. х 28.50 лв. = 356.25 лв.; Общо за операции за Боядисване - 16.46 ч. х 28.50 лв. = 469.11 лв.; Общо за Основни и допълнителни материали - 447.44 лв.. Уврежданията, които са установени по автомобила при извършения оглед от представител на застрахователя са в задна дясна част на автомобила в зоната на удара и са вследствие на деформация и изместване на увредени детайли. При съпоставяне на механизма на произшествието, описан в Протокол за ПТП, скицата в Протокол за ПТП и установените увреждания става ясно, че е налице причинно-следствена връзка между процесното ПТП и настъпилите вреди за лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. N: *** и е възможно същите да са причинени по степен и вид от настъпилото ПТП. Средна пазарна стойност на лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. N: ****към датата на застрахователното събитие - 28.08.2020 г. е в размер на 19 500 лв. Средна пазарна стойност на лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. N: *** към датата на застрахователното събитие с намаляване на офертната цена -28.08.2020 г. е в размер на 19 000 лв. По отношение на лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. N: ***, не е налице „тотална щета". Стойността на разходите за необходимия ремонт, които са в размер на 12 724.16 лв., не надвишават 70 на сто от действителната му стойност, която е 19 000 лв. и са 66.97% от нея. Стойността, която би била платена от оторизиран за продажба на употребявани резервни части търговец е 2000 лв. Стойността, за която процесният автомобил е възможно да бъде изкупен за скрап е 616.03 лв. Автомобилът е бил с валидна регистрация, със застраховка „Гражданска отговорност" валидна от 22.01.2020 г. до 21.01.2021 г. в ЗАД „Армеец" АД.

При така установените по делото безспорно факти, спорният между страните въпрос се свежда единствено до определяне стойността на разходите необходими за възстановяване на щетите.

При определяне размера на дължимото обезщетение съдът съобразява разпоредбата на чл.386, ал.2 КЗ, според която обезщетението следва да е равно на действително претърпяните вреди към деня на настъпване на събитието, освен в случаите на подзастраховане и застраховане по договорена застрахователна стойност, каквато хипотеза не е налице. Размерът на реалната стойност на вредата в случая следва да се определи по средни пазарни цени към датата на увреждането и това е сумата от 12 724.16 лв., необходима за отстраняване на щетите. Това е така, защото принципът на пълната обезвреда, действащ и по отношение на застрахователя, чиято отговорност е реципрочна на тази на делинквента, изисква обезщетението да се определи в размер на действителната стойност на увреденото имущество. За действителна се смята стойността, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи друго със същото качество, а за възстановителна, цената за възстановяване на имуществото с ново от същия вид и качество. Това е определението на понятията дадено и в разпоредбата на чл. 402 КЗ - възстановителна застрахователна стойност е стойността за възстановяване на имуществото с ново от същия вид и качество, в това число всички присъщи разходи за доставка, строителство, монтаж и други, без прилагане на обезценка. Иначе казано, ще се дължи пазарната стойност на увреденото имущество, тъй като това е стойността, срещу която може да се купи друго такова, със същото качество. В този смисъл е и константната задължителна практика на ВКС по чл. 290 ГПК, която макар и формирана при действието на КЗ /отм/ е приложима, тъй като принципът на обезвредата възприет от отменения закон е възпроизведен и в новия закон /пр. решение № 235/27.12.2013г. по т. д. № 1586/2013г. на ВКС, II ТО, решение № 209/30.01.2012г. на ВКС по т. д. № 1069/2010г., II ТО, решение № 57/07.07.2016 г. по т. д. № 3751/2014 г. на ВКС, първо ТО, определение № 156/27.03.2015г. по т. д. № 1667/2014г. на ВКС, II ТО и други/.

Методиката на застрахователя следва да бъде съобразена като минимална долна граница в случаите, когато между страните не е налице спор относно размера на дължимото застрахователно обезщетение, но при съдебно предявена претенция за заплащане на застрахователно обезщетение, съдът следва да определи същото съобразно предвидените императивни законови правила. В разглеждания казус приложимите съгласно Методиката параметри за определяне на размера на обезщетението не отразяват адекватно действителната стойност на причинените вреди, тъй като не отчитат средната пазарна стойност, достатъчна към момента на увреждането за закупуване на ново имущество от същия вид, респективно пазарната стойност на ремонта за отстраняване настъпилата вреда /Решение по в.т.д.№829/2020г. на ВОС/.

По делото е изслушано заключението на вещото лице А.В. по допуснатата от съда САТЕ, от което се установи, че е налице причинно-следствена връзка между ПТП и настъпилите щети за лек автомобил „Фолксваген Туарег", с peг. N: ****и е възможно същите да са причинени по степен и вид от настъпилото ПТП. Необходимата стойност за отремонтирането на щетите възлиза на 12 724.16 лв. по средни пазарни цени към датата на събитието, като при изчисляване на средната пазарна цена на труда се използва цената, предлагана в сервизи, които притежават европейски сертификат за качество и такива, които не притежават. В случая не е налице тотална щета по смисъла на чл. 390, ал. 2 КЗ.

Не се спори между страните, че ищецът е получил 824.42 лева обезщетение, при което се получава остатък на дължимото обезщетение от 11 899.74 лева за отстраняване на щетите.

Предвид установения размер на претърпените щети и след приспадане на вече заплатеното застрахователно обезщетение, съдът намира, че предявеният иск следва да бъде уважен, ведно със законна лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 02.10.2020г. до окончателното изплащане на сумата.

При определяне дължимото застрахователно обезщетение съобразени бяха и нормативно определените лимити на застрахователните дружества по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" през посочения в исковата молба период, съгл. чл.492, т.2 КЗ.

На основание чл. 78, ал. 1 ГПК и направеното искане, разноските извършени от ищеца следва да му бъдат заплатени от ответника срещу когото е уважен иска и съобразно размера в който е уважен. Ищецът представя списък на разноските по чл. 80 ГПК и претендира присъждане на следните суми: 475.99 лв. - държавна такса; 150 лв. – депозити вещо лице и 1070 лв. с ДДС – платено възнаграждение за защита и съдействие от един адвокат. Адвокатското възнаграждение съответства на предвидения минимален размер по чл.7, ал.2, т.4 вр. параграф 2а от ДР от Наредба № 1/09.07.2004г. С оглед изхода на делото съдът намира, че в полза на ищеца следва да бъдат присъдени разноски в размер на сумата 1695.99лв., на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Д.з. АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, да заплати на Н.Ж.Д., ЕГН **********, адрес: ***. , сумата в размер на 11 899.74 лв. /единадесет хиляди осемстотин деветдесет и девет лева и 0.74 ст./, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди на л.а „Фолксваген Туарег” с рег. № ***, настъпили вследствие на ПТП реализирано на 28.08.2020 г. в гр. ***посока бул. ***, причинено по вина на водача на л.а „Фолксваген Пасат” с рег. № ***, застрахован при ответника по договор за застраховка «Гражданска отговорност», със срок на действие 15.06.2020-14.06.2021г., вкл. следните увреждания - броня задна, спойлер задна броня, светлоотразител десен в спойлер задна броня, стоп десен външен, калник заден десен, джанта задна дясна ал. 17, шенкел заден десен колело, носач горен десен задно дясно колело, носач горен ляв задно дясно колело, носач долен задно дясно колело, носач заден напречен задно дясно колело, датчик за ниво на окачване, тампон заден мост преден десен, основа заден десен калник, държан десен задна броня, клапа багажник дясна, каре външно задно дясно и амортисьор заден десен комплект с въздушната възглавница, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба - 02.10.2020г. до окончателното изплащане на сумата, на основание чл. 432, ал. 1 КЗ.

ОСЪЖДА Д.з. АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, да заплати на Н.Ж.Д., ЕГН **********, адрес: ***.  сумата 1695.99лв. /хиляда шестстотин деветдесет и пет лева и 0.99 ст./, представляваща сторените в настоящото производство съдебно-деловодни разноски, съразмерно с уважената част от иска, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

                                                     

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: