Р Е Ш Е Н И Е
№ 1163
гр. Пловдив, 19.06.2023
година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, II отделение, Х
състав, в публично съдебно заседание
на осми юни през две хиляди двадесетат и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
при
секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА, като
разгледа докладваното от съдията Янко Ангелов административно дело № 1161 по описа за 2023 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе
взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 23, ал. 5 от Наредбата
за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии
- държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни
горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/ вр. чл. 145 и следващите от АПК.
Делото е образувано по жалбата на „МОНТЕС 09" ООД,
с ЕИК *********, против Заповед № РД-10-103/28.03.2023 год. Директора на ТП ДГС
Ивайловград, с която с извършено класирането на участниците и определен
изпълнител/купувач на комплекса от дейности включени в Обект 2310.
В жалбата се излагат съображения за издадена заповед
при съществени процесуални нарушения и при нарушения на материалния закон,
водещи до нейната незаконосъобразност.
В съдебно заседание - „МОНТЕС 09" ООД се представлява
от адв. С.Я., която поддържа жалбата, претендира
разноски, представя писмени бележки.
ОТВЕТНИКЪТ - Директор на териториално поделение
„Държавно горско стопанство Ивайловград“, редовно и
своевременно призован, се представлява от адв. Й., която оспорва жалбата, претендира адвокатско
възнаграждение.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА - „Карди груп“ ЕООД, чрез адв. П. оспорва жалбата,
претендира разноски, представя писмено становище.
ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ПЛОВДИВ, редовно уведомена за
възможността да встъпи в производството, не изпраща представител.
Административният
съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и
прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както
и тези в жалбата, намира същата за допустима, а разгледана по същество за
основателна.
Оспорената заповед е издадена от
компетентен орган при спазване изискванията за срок и форма, но в противоречие на административно производствените
правила и на материалния закон.
Приложимият нормативен акт по отношение на обявения
електронен конкурс е Наредба за условията и реда за възлагане на дейности в
горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на
дървесини и недървесни горски продукти.
Конкурсната процедура
представлява сложен фактически състав, обхващаш няколко относително обособени
етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е обявяването на
класирането, съответно определянето на участника, класиран на първо място, за
спечелил конкурса. Всяка
една от тези фази включва извършването на определени нормативно регламентирани
действия, осъществявани в предвидената от закона последователност и издаването
на актове при упражняване на правомощията на съответните органи. Проверката на
законосъобразността на постановените актове и извършените действия, обусловили
издаването на крайния индивидуален административен акт, се извършва при
проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата,
доколкото в нормативен акт не е предвидено друго.
Със заповед № РД-10-80/09.03.2023 г. (л. 92 от адм.
дело № 397/2023 година по описа на АССГ), на основание чл. 112, ал. 1, т. 2 от
Закона за горите, във вр. с чл. 49, ал.1, т.6 във вр. с ал.3 и ал.5, вр. чл. 10,
ал. 1, т. 2, вр. чл. 12, ал.1, т.2, чл. 53, ал. 1 и чл.15, ал.3 вр.чл.2, т.2 от
Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските
територии –държавна и общинска собственост, и за използването на дървесина и
недървестни горски продукти, е открита процедура – електронен конкурс за
продажба на стояща дървесина на корен, с едновременно възлагане на добив на
дървесина.
В т. 5.1 от
заповедта е посочено като „задължително условие“, че определената гаранция за
участие е вносима единствено по банков
път, по банковата сметка на ТП
ДГС Ивайловград, разкрита н банка
„Райфайзенбанк“ ЕАД клон Хасково, и същата следва реално да е постъпила по
посочената банкова сметка ***, предхождащ деня на провеждането на електронния
конкурс, т.е до 17:00 ч. на 27.03.2023 г.
Изрично е посочено провеждането на конкурса на
28.03.2023 г. от 10,30 ч. чрез интернет системата за електронни търгове.
С Протокол от 28.03.2023 г. (л. 90) за провеждане на конкурса,
комисията е констатирала, че участниците
„Монтес-09“ ЕООД и „Карди груп“ ЕООД са представили всички изискуеми
документи и е извършила класиране като е дала комплексна оценка от 100 т. за „Карди
груп“ ЕООД, а с 98 т. е класирала на второ място дружеството – жалбоподател.
От приложените по делото доказателства не се
установява изискуемата гаранция за участие внесена от „Карди груп“ ЕООД да е постъпила в срока регламентиран с
документацията за участие. Видно от банковото извлечение на ТП ДГС Ивайловград
гаранцията е постъпила на 28.03.2023 г./л.28/
Неотносима към спора е обяснителната записка на
гл.счетоводител Т.Т. /л.24/, в която се говори за забавеното внасяне на
гаранцията за участие, като се дава оценъчното съждение, че …“ фирмата коректно
е внесла сумата в размер на 5631 лв.“. Правния спор не следва да се концентрира
върху категориите коректност или некоректност, а върху това дали са спазени
изискванията на закона, материализирани в заповедта за откриване на конкурса.
Единствено възможното, което е следвала да докладва
като член на комисията Т.Т., е обстоятелството, че до 17:00 ч. на 27.03.2023 г.
по сметка на ТП ДГС Ивайловград, разкрита
в банка „Райфайзенбанк“ЕАД, не е постъпила гаранция за участие от „Карди
груп“ЕООД.
Поради
невнасяне на гаранцията в предвидения в заповедта срок комисията е трябвало да вземе решение да
отстрани кандидат „Карди груп“ ЕООД от участие в конкурса.
На 28.03.2023 г. е издадена и оспорената в настоящото
производство заповед, с която кандидат „Карди груп“ЕООД не е отстранен от конкурса и е определен за участникът,
спечелил.
Според чл. 23, ал. 1, т. 1 от Наредбата за възлагане
на дейности в горските територии процедурата завършва със заповед на
възложителя за определяне на изпълнител. В случая тези изисквания са спазени. В
заповедта органът се е позовал на протокола утвърден на 28.03.2023 г. на
комисията по провеждане на конкурса, което показва, че мотивите й са възприети
изцяло от директора в издадената от него заповед, съставляват част от
изразеното от него волеизявление и се явяват фактически основания на издадената
от него заповед.
При издаването на заповедта не са спазени
административно- производствените правила, относими към обявяването и
провеждането на предписаната от Наредбата процедура - открит конкурс, при
допускане на офертите и при спазване на конкурсните правила, обявени
предварително в конкурсната документация. При извършена проверка за материална
законосъобразност на оспорения административен акт, съдът констатира, че
заповедта е издадена в съответствие с правилото на чл. 23, ал. 1, т. 1 от
Наредбата за възлагане на дейностите в горския фонд, според която процедурата
открит конкурс приключва със заповед на възложителя за определяне на
изпълнител. Такъв в случая е определен, който е бил допуснат до участие и
ценовото му предложение е отговаряло на изискванията.
Съгласно чл. 16, ал. 1 от Наредбата, документацията за
участие в открития, електронния конкурс се утвърждава със заповедта по чл. 15,
ал. 3, който от своя страна предвижда, че възложителят открива конкурса със
заповед, с която одобрява документацията за участие в конкурса.
Извън всякакво съмнение гаранцията за участие е
условие за допустимост. В заповед № РД-10-80/09.03.2023 г. /чл.11, б.“в“ / ясно
е посочено, че се отстранява от конкурса участник за когото не са налице
условията за допустимост.
Съгласно чл. 17, ал. 1 от Наредбата при изготвяне на
офертата всеки участник трябва да се придържа точно към обявените от
възложителя условия. Подавайки оферта и конкретно заявление-образец,
кандидатите декларират, че са запознати с всички условия и предмета на
възложената поръчка чрез провеждане на търг с тайно наддаване и се считат
обвързани с условията, задълженията и отговорностите, поети с направените от
тях оферти и приложенията към тях. Задължават се да спазват условията за
участие в търга и всички действащи технически норми и стандарти, които се
отнасят до изпълнението на поръчката.
Изискването за внасянето на гаранцията до 17. 00 часа
на 27.03.2023 г. е било известно на всички участници, както и на „Карди
груп“ЕООД, поради което комисията по провеждане на конкурса е следвало да отстрани
дружеството, а не дава последваща легитимация на неговото поведение, което е извършено
при неспазване на законовите разпоредби.
Съгласно § 1, т. 5. от ДР на НУРВИДГТДОСПНДГП
"икономически най-изгодна оферта" е тази оферта, която отговаря в
най-голяма степен на предварително обявените показатели и тяхната тежест,
качество, цена, технически преимущества, естетически и функционални
характеристики, характеристики, свързани с опазване на околната среда,
оперативни разходи, гаранционно обслужване и техническа помощ, срок за
изпълнение и други.
При констатираното съществено нарушение на
административно производствените правила, водещо до незаконосъобразност на
акта, останалите възражения в жалбата следва да се маркират.
Ако „Карди груп“ ЕООД не би било отстранено, то
дружеството е представило доказателства, че разполага с обект по чл.206 от
Закона за горите, в която разпоредба не съществува императивно изискване за
собствен такъв. Ако участникът
„Монтес-09“ ЕООД бъде определен за купувач/изпълнител, то за дружеството ще е
налице правен интерес да сключи договора при условията предложени от същото в
конкурса, в която връзка са ирелевантни възраженията за липса на мотиви
изложени от комисията при оценка на предложенията.
Отделно от горното, настоящият съдебен състав счита,
че тежестта на показателите е посочена още със заповедта за провеждане на
конкурса, като за всеки показател, по който ще се извършва оценката на офертите
е записано колко точки ще се поставят на съответния кандидат. Също така в
Методиката за оценка на офертите, съдържаща се в Условията, подробно са разписани,
както видовете показатели, и тази за
формиране на комплексна оценка на всяко предложение. Видно от приложените Заповед за откриване
и утвърдени конкурсни условия, Възложителят е определил класирането на офертите
да се извърши по следната формула: Комплексната оценка (КО) на офертата на
участника се изчислява по формулата: КО = ТП (10 т.) + ОЦП (90 т.) . Съгласно
приложимата в случая Наредба назначената от възложителят Комисия, отразява
своята работа в протокол. Действително липсата на подробни мотиви затруднява
съда при преценката за законосъобразност, но по преписката са приложени
заявените от участниците Ценови предложения /л.59 за „Карди груп“ ЕООД и на
л.15 за „Монтес-09“ЕООД/, които са обективен критерий за получаване и сравнение
на Комплексната оценка на офертите на
участниците.
В заключение следва да се посочи, че изцяло в тежест
на участника в процедурата е да изготви предложението си в съответствие с
изискванията на възложителя, поради което той носи отговорността за допуснатите
пропуски и грешки при изготвяне на същото. На възложителя не може да се вмени
отговорност да тълкува волята на участника или да извършва допълнителни
действия, за да отстрани евентуално допуснати грешки, несъответствия и други,
защото по този начин се постига една правна несигурност, при която всяко
закъснение от ден, два или повече, би могло да се „извинява“ с недобросъвестно
поведение и/или грешка на субект извън спорното правоотношение.
Заповедта следва да се отмени и делото като преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване на
дадените от съда указания по тълкуване и прилагане на закона.
Предвид крайния изход на спора и изрично заявеното с
жалбата искане за присъждане на сторените по делото разноски, ТП на ДГС
Ивайловград следва да бъде осъдено, на основание чл. 143 ал. 1 АПК да заплати
на жалбоподателя направените в съдебното производство разноски в размер на 850 лв.
за заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение.
По изложените съображения и на основание чл.173, ал.2
от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед № РД-10-103/28.03.2023 год. Директора на ТП
ДГС Ивайловград, с която с извършено класирането на участниците и определен
изпълнител/купувач на комплекса от дейности включени в Обект 2310.
ИЗПРАЩА делото като преписка на Директора на Териториално
Поделение „Държавно горско стопанство Ивайловград“, за определяне на участника
„Монтес-09“ЕООД за купувач/изпълнител в Електронен конкурс за продажба на
стояща дървесина на корен, с едновременно възлагане на добив на дървесина,
открит със Заповед № РД-10-80/09.03.2023 г., в 14 – дневен срок от влизане на
решението в сила, при спазване на задължителните указания по тълкуване и
прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.
ОСЪЖДА Териториално Поделение „Държавно горско стопанство
Ивайловград“, да заплати на „МОНТЕС 09" ООД, с ЕИК *********, направените
в съдебното производство разноски в размер на 850/осемстотин и петдесет/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото
изготвяне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: