Определение по дело №1344/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 973
Дата: 16 декември 2019 г. (в сила от 12 февруари 2020 г.)
Съдия: Радостин Стоянов Радиев
Дело: 20192330201344
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 4 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 973/16.12.2019г.

гр. Ямбол, 16.12.2019 год.

 

          ЯМБОЛСКИЯ РАЙОНЕН СЪД, VІІІ състав в закрито съдебно заседание на шестнадесети декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАДОСТИН РАДИЕВ

 

като разгледа докладваното от съдията РАДИЕВ

ЧНД № 1344   по описа на съда за 2019 год.

За да се произнесе взе предвид следното:

         

Производство е образувано по жалба от Й.Ж.С. ***, чрез повереника си адв. Д.С. от АК – София срещу постановление за прекратяване    на досъдебно производство на ЯРП от 08.11.2019 год.по ДП № 89/19 год. по описа на РУ Тунджа– Ямбол. В жалбата се навеждат доводи за  необоснованост на постановлението.

          Съдът, след като се запозна с жалбата, постановлението на ЯРП и материалите по досъдебното производство, намира, че жалбата е процесуално допустима, , подадена в срок  от лице, което има право на жалба. Разгледана по същество същата е неоснователна поради следните съображения:

          Досъдебното производство № 89/19  год. по описа на РУ Туджа– Ямбол се води  за извършено престъпление по чл. 343, ал.1, б.б, вр. чл.342, ал.1 от НК, за това, че на 28.04.2019 год. около 22:40 часа на път между с.Крумово и с.Роза, обл. Ямболпри управление на МПС е нарушил правилата за движение, като предизвиква ПТП и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Й.Ж.С. ***.

Съдът напълно споделя фактическата обстановка , описана в постановлението на ЯРП, поради което не смята да я преповтаря.

Настоящия съдебен състав счита, не споделя доводите в жалбата, че прокурорът е възприел безкритично крайният извод на изготвената автотехническа експертиза без да анализира отделните изводи на вещото лице.

Действително в постановлението за прекратява е посочено само че от заключението на автотехническа експертиза мерки за предотвратяване на ПТП е следвало да се приложат единствено от пострадалия пешеходец, като не осъществява движение по пътното платно, разположението на пешеходеца по средата на платното за движение, в междуселищен път , в нощни условия е недопустимо и крайно опасно. Водачът на лекия автомобил е бил поставен в невъзможност да предотврати сблъсъка, независимо от предприетите от него спасителни мерки.

При обсъждането на отделните въпроси автоекспертът е изчислил скоростта на движение на автомобила – 83,9 км/ч, която е в рамките на допустимата. Изчислено е че възможността на водача да възприеме наличието на пешеходец на платното за движение е на не повече от 60 метра. По делото е доказано, че непосредствено преди сблъсъка водачът на процесния автомобил се е разминал с насрещно движещ се автомобил , което допълнително е  попречило на възприятието на водача. Съпоставяки опасната зона за спиране, пр избрания режим на скоростта със зоната на видимост на къси светлини е достигнато и до извода, че  водачът на л.а. Опел не е имал практическа възможност да предотврати сблъсъка с пешеходеца.

Съдът не споделя искането на повереника на пострадалия С. за назначаване на тройна автотехническа експертиза, която да определи скоростта на движение при която водача на л.а „Опел Астра“ с рег.№ У ****  ВВ би имал възможност да спре в рамките на зоната на зоната на осветеност на фаровете на управлявания от него автомобил.

Този отговор е даден в обстоятелствената част на експертизата при обсъждането на точка 2 от автотехническата експертиза , където е посочено , че скоростта на л.а. Опел при която водачът имайки възможност на светлините на фаровете да възприеме наличието на пешеходец на платното за движение и реагира безаварийно за спиране /без да осъществи контакт с пешеходеца/ е до 60 км/ч.

Отговорът е даден и в заключителната част на експертизата под № 4, където е посочено, че водачът на л.а. Опел е имал техническа възможност да предотврати ПТП, ако е осъществявал движение със скорост до 60 км/ч.

По делото е доказано, че пострадалия пешеходец непосредствено преди удара се е намирал около осевата линия и е предприел движение косо надясно спрямо посоката на движение на автомобила. Присъствието на пешеходец на платното за движение на междуселски път  в нощни условия има внезапна поява и водачът на автомобила е бил поставен в невъзможност да предотврати сблъсъка.

         

Ето защо съдът счита, че  ЯРП правилно е стигнала до извода за липса на извършено престъпление. Постановлението за прекратяване на досъдебното производство е обосновано и законосъобразно, Проведеното разследване   е обективно, всестранно и пълно, поради което  и на  основание чл.243 ал.6 т.1 от НПК

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

          ПОТВЪРЖДАВА постановлението на ЯРП от 08.11.2019 год. за  прекратяване на досъдебното производство  № 89/19 год. по описа на РУ Тунджа – Ямбол.

                    Преписи от определението да се изпратят на ЯРП,  и на Й.Ж.С., чрез адв. Д.С. от САС.

          Определението подлежи на обжалване и протестиране в седемдневен срок от съобщаването му пред ОКРЪЖЕН СЪД – ЯМБОЛ.

          След влизане в сила на определението, делото да се върне на ЯРП.

                                                          

                                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: