Решение по дело №115/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 118
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20237200700115
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 118

гр. Русе, 16.06.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, I постоянен тричленен състав, в открито заседание на четиринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година:

 

 

председател:

ДИАН ВАСИЛЕВ

членове

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

при секретаря Цветелина Димитрова и в присъствието на прокурора Диана Неева като разгледа докладваното  от съдията Димитрова к.а.н.д. № 115 по описа на съда за 2023 г.,   за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от Глава XII от АПК.

         Образувано е по касационна жалба на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД, гр. Русе, чрез адв. Д., против решение № 119/02.03.2023 г., постановено по а.н.д. № 17/2023 г. на Районен съд – Русе, с което е потвърдено наказателно постановление № 18-2200023/03.11.2022 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда” - Русе, с което на дружеството, на основание чл.415в, ал.1 вр. чл. 414, ал.1 от Кодекса на труда (КТ) е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 300 лв.

         В касационната жалба се поддържа, че в НП липсва задължителен реквизит – виновно нарушената материалноправна разпоредба. Сочи се, че АНО неправилно е посочил санкционната норма – твърдяното нарушение следвало да се подведе под разпоредбата на чл. 414, ал. 3 вр. чл. 62, ал. 3 от КТ. Посочва се, че когато наказващият орган приема, че е налице нарушение само по Наредба № 5 и се касае само до сключване на трудов договор, следва да се наложи наказание само ако след даване на предписание по чл. 62, ал. 4 от КТ то не бъде изпълнено.  Иска се отмяна на решението на въззивния съд и отмяна на наказателното постановление. В съдебно заседание се прави искане за намаляване на размера на наложената санкция. 

         Ответникът – директор на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе не взема становище.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата. Сочи, че административното нарушение правилно е било посочено в наказателното постановление. Случаят на нарушението не е единичен, поради което счита, че размерът на санкцията е справедлив.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Спор по фактите не е формиран, същите са надлежно удостоверени и проверени от въззивния съд и сочат , че  с    допълнително споразумение от 14.04.2022 г. към трудов договор № 74/05.12.2021 г. между дружеството, в качеството му на работодател, и лицето Г. М., в качеството й на служител, последната е била командирована за периода 10.04.2022 г. до 17.10.2022 г. във ФРГермания, за което ”Момтрейд Русе 2” ЕООД - гр. Русе не подало уведомление в срока по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „б“ от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда до ТД на НАП - Русе - в тридневен срок от изменението на трудовия договор. Това следвало да бъде сторено до 18.04.2022 г.  включително,т.е от 19.04.2022г дружеството е в нарушение. Тези обстоятелства били установени на 23.08.2022 г. при проверка на дружеството от Дирекция „Инспекция по труда” - Русе. Наказаното дружество подало процесното уведомление до ТД на НАП- Русе на 31.08.2022 г.  в срока на предписанията. Впоследствие било санкционирано на основание чл.415в, ал.1 вр. чл. 414, ал. 1 от Кодекса на труда.

При тази данни въззивната инстанция е приела от правна страна, че с изложеното във фактическата обстановка деяние дружеството е осъществило състава на нарушението по чл. 415в, ал. 1 вр. чл. 414, ал. 1 от КТ, тъй като до изискуемия срок -19.04.2023г. в качеството му на работодател, не подало уведомление за изменение на трудов договор по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „б“ от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса, когато е налице командироване по смисъла на чл. 121а, ал. 1, т. 1 КТ, до териториална дирекция на Националната агенция за приходите, офис гр. Русе, в тридневен срок от сключването Безспорно уведомлението до НАП е изпратено едва на 31.08.2022 г., след издадените предписания за отстраняване на нарушението, по чието извършване не се спори.

АНО е приел и това е потвърдено като извод от решаващия състав на РС-Русе ,че констатираното нарушение е веднага отстранено и е приложена привилегията по чл.415в от КТ,  предвид че след пропускане на срока за уведомление по реда на наредбата , такова може да се направи единствено след даване на задължително предписание, което е и сторено ,т.е нарушението е отстранено, макар и след срока на довършването му .Съдът е потвърдил размера на санкцията предвид огромния брой други такива нарушения на същата норма по отношение на други служители, допуснати от дружеството.

         Решението е правилно като краен резултат, но следва да бъде потвърдено с допълнителни мотиви.

Страните нямат спор по фактите. Предмет на съдебна проверка е приложението на материалния закон.

         В наказателното постановление нарушената разпоредба е посочена, противно на твърдяното от касатора. На стр. 1, абзац 4 АНО е посочил, че „съставът на нарушението е осъществен от обективна страна, тъй като на датата на която изтича тридневният срок за деклариране, съобразно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 1б от Наредба № 5 работодателят не е изпълнил задължението си да изпрати уведомление в тридневен срок….“ Съобразно чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН наказателното постановление следва да съдържа законните разпоредби, които са били нарушени виновно като няма изискване това непременно да се стори на отделен ред с отделно посочване на този реквизит.

Неоснователен е и доводът, че НП е материално незаконосъобразно поради посочване в него на неотносими текстове, в случая е следвало да се наложи наказание по реда на чл. 414, ал. 3 от КТ, тъй като извършеното нарушение било такова по чл. 62, ал. 3 от КТ. Съобразно последно цитираният текст в тридневен срок от сключването или изменението на трудовия договор и в седемдневен срок от неговото прекратяване работодателят или упълномощено от него лице е длъжен да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите. Националната агенция за приходите предоставя в реално време на оправомощени лица от дирекции "Инспекция по труда" електронен достъп до регистъра на трудовите договори и при поискване в срок три работни дни изпраща копие от съответното заверено уведомление. Този текст обаче следва да се тълкува съвместно със следващата алинея 4, която посочва, че след срока по ал. 3 уведомление за сключен трудов договор се изпраща само след влязло в сила задължително предписание от контролните органи на инспекцията по труда.

Алинея 3 (с привръзката на ал. 4) е неприложима в настоящия случай доколкото се касае за констатирано изпращане на уведомление след законовия срок относно изменение на трудов договор, а не за сключването на такъв. Това е видно от съдържанието на следващата алинея 4, която посочва процедурата за отстраняване на пропуска по алинея 3 по отношение на сключен договор, но не и по отношение на изменение. Текст, относим към изменението на договора, е именно приложеният от АНО по Наредба № 5. Издаденото НП е изцяло в полза на оспорващия и той няма процесуална възможност да оспорва законосъобразност , при която е приложен привилигирован състав, а и решаващият съд , а настоящата инстанция поради същата забрана да не влошава положението на оспорващата страна въобще не дължи произнасяне. 

При тези съображения санкционният текст на чл. 414, ал. 3 от КТ не може да бъде отнесен коректно към случая освен поради вече изложеното, а и защото урежда хипотезата на „неподадено уведомление (изобщо), а не на „неподадено уведомление в срок (но все пак подадено). Не се спори, че към момента на издаване на АУАН уведомление не е било подавано, но преди издаването на наказателното постановление такова уведомление е било направено и наказващият орган е бил длъжен да отчете това обстоятелство, както го е и сторил в съответствие с разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 8 от ЗАНН и е приложил кореспондираща санкционна норма по чл. 415в, ал. 1 от КТ, която се явява привилегированият състав, тъй като е отчетена по-ниската степен на обществена опасност за разлика от основните състави по чл. 414 КТ. Доколкото установените  по преписката факти кореспондират с посочената за нарушена норма, а оттам – със санкционната норма, няма причина последната да се счита за неотносима.

Ако АНО беше приложил чл. 414, ал. 3 от КТ, който според касатора е относимият текст към наказанието, щеше да влоши неговото положение в пъти, каквито са и доводите на въззивната инстанция. Този текст, също така изключва прилагане на института на маловажността.

Искането за намаляване на наложената санкция е макар и заявено несвоевременно по арг. от чл. 212, ал. 1, т. 5, вр. чл. 211, ал. 1 от АПК е неоснователно .

 Воден от горното съдът

 

                       РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 119/02.03.2023 г., постановено по а.н.д. № 17/2023 г. на Районен съд – Русе

Решението е окончателно.

                                     

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ

1.

2.