Решение по дело №565/2017 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 януари 2018 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20177240700565
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

386                                              18.01.2018г.                         град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесети декември през две хиляди и седемнадесета година, в състав:

                                           

            СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

       

при секретар   Албена А.                                                                           

и с участието на прокурора                                                                                                         като разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 565 по описа за 2017 год., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.   

 

Образувано е по жалба на Л.А.В. ***, против Решение № 10-2339/ 18.10.2017г. на Кмета на Община Стара Загора, с което, на основание чл.28, ал.1 и 2 от Закона за достъп до обществена информация, е отказан достъп до обществена информация по заявление с рег.№ 10-21-42/ 08.09.2017г., подадено от Л.А.В.. 

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ по съображения за постановяването му в противоречие на материалноправните разпоредби на ЗДОИ. Твърди се, че в случая не били  налице нито едно от изчерпателно посочените в разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗДОИ основания за отказ да бъде предоставена исканата обществена информация. Сочи се и допуснато нарушение на чл.28 от ЗДОИ, тъй като не бил спазен законоустановения 14-дневен срок за произнасяне по направеното искане. По изложените доводи се иска отмяна на отказа за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в Решение № 10-2339/ 18.10.2017г. на Кмета на Община Стара Загора, като бъде задължен ответника да предостави исканата информация заявление с рег.№ 10-21-42/ 08.09.2017г.

 

Ответникът по жалбата - Кмет на община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото – юрисконсулт Д.В., заема становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че оспореният отказ е правилен и законосъобразен. Поддържа, че доколкото предмет на искането е да бъде направен анализ на причините за постановените откази за достъп до обществена информация, каквото задължение на органа не е вменено с никоя законова норма, счита, че не се следва изготвянето на такъв, съответно и предоставяне на поисканата от жалбоподателката информация. На следващо място сочи, че достъп до изготвения от общинска администрация Стара Загора годишен отчет по чл.15, ал.2 от ЗДОИ, който се съставял в електронна форма, може да бъде осигурен чрез електронен регистър, създаден и поддържан от друг орган, поради което администратор на исканата информация не се явявала Община Стара Загора. С тези доводи се иска подадената жалба да бъде отхвърлена.  

 

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установи следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

Административното производството е образувано по заявление  за достъп до информация с рег. № 10-21-42 от 08.09.2017г., подадено  на същата дата по електронен път от Л.А.В., с което е поискано да бъде предоставен достъп до годишните отчети за организация на достъпа до обществена информация за последните пет години – от 2012г. до 2016г. и информация за решенията за предоставяне на достъп или за отказите за тази година /2017г./, които са издадени след законоустановения срок, причините за забавянето, както и мерките, които са предприети в тези случаи. Като желана форма, в която да бъде предоставена исканата информация се сочи: преглед на информацията – оригинал или копие; копия, предоставени по електронен път или интернет адрес, където се съхраняват или са публикувани данните, като информацията може да бъде записана във всеки един от форматите pdf, png, jpg, tiff и др.

 

 

 

 

 

С Решение № 10-23-39 от 18.10.2017г. на Кмета на община Стара Загора, на основание чл.28 ал.1 и 2 от ЗДОИ, по заявление рег.№ 10-21-42 от 08.09.2017г., е постановен отказ за предоставяне на достъп до исканата информация. От фактическа страна отказът се основава на обстоятелството, че липсва възможност търсената информация да бъде обективирана върху материален носител, поради което не са налице условията на чл.2, ал.3 от ЗДОИ за нейното предоставяне. Изложени са съображения, че действително исканата информация може да бъде квалифицирана като обществена такава, доколкото съгласно чл.16, ал.2 от ЗДОИ вменява задължение на всеки ръководител на административна структура да изготвя годишен отчет за постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно използване на информация от обществения сектор, който включва и данни за направените откази и причините за това. Същевременно обаче се сочи, че този отчет е част от годишните доклади по чл.62, ал.1 от Закона за администрацията /ЗА/, съставяни при спазването на специални правила, въведени с акт на Министерския съвет,  относно формата и начина на изготвянето им. Ежегодните доклади за състоянието на администрацията и съответно годишните отчети за постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно ползване на информация от обществения сектор, който включва и данни за направените откази и причините за това се съставят и попълват в електронни форми в профила на съответната административна структура – потребител в интегрираната информационна система на държавната администрация, достъпът до която се осъществява на интернет-адрес https://ariisda.government.bg. Нормативно определеният и съответно поддържан формат на търсената от заявителя информация не предоставя възможност да бъде осигурен, от страна на Община Стара Загора, достъп до нея по реда и при условията на Закона за достъп до обществена информация.

 

Обжалваното решение е изпратено на  Л.В. по пощата със съпроводително писмо изх.№ 10-11-11163/ 18.10.2017г. и е получено на 19.10.2017г., видно от приложеното по делото известие за доставяне с баркод ЕВ016216676ВG.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира следното от правна страна:

Оспорването е насочено срещу акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на чл.40, ал.1 от ЗДОИ, а именно – обжалва се Решение № 10-23-39 от 18.10.2017г. на Кмета на община Стара Загора, с което в отговор на подаденото от Л.В. заявление с рег.№10-21-42/ 08.09.2017г., е постановен отказ да се предостави достъп до търсената обществена информация. Жалбата изхожда от лице, адресат на акта, за което акта е неблагоприятен, и е подадена в законоустановения срок, поради което се явява процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, жалбата е и основателна.

 

Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл.3 от ЗДОИ, като кметът на общината, в качеството си на орган на изпълнителната власт в общината (чл.33 от Закона за администрацията и чл.38 ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация) се явява задължен субект по смисъла на закона, съобразно нормативно определената му компетентност.

Процедурата по предоставяне на достъп до обществена информация е уредена в глава трета от ЗДОИ, като в чл. 28 е регламентиран редът за разглеждане на заявленията за достъп. Според чл.28 ал.2 от ЗДОИ органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Следователно, законодателят е вменил на задължения по закона субект да се произнесе по подаденото заявление за достъп с изричен акт в писмена форма, независимо от обстоятелството дали искането се удовлетворява или не.

В случая е налице изрично произнасяне в отговор на подаденото  от Л.В. заявление с рег.№10-21-42/ 08.09.2017г. за достъп до обществена информация  от страна на сезирания орган - Кмета на община Стара Загора с издадено от него Решение 10-23-39 от 18.10.2017г. Това решение съдържа минимално необходимите реквизити и отговаря на изискванията за форма и съдържание по смисъла на чл.38 от ЗДОИ.

При издаване на Решение 10-23-39 от 18.10.2017г. е нарушено изискването за произнасяне на органа в 14 - дневен срок, предвиден в чл.28 ал.1 от ЗДОИ. Заявлението на В. е подадено по електронен път, на електронния адрес на община Стара Загора, на 08.09.2017г. и на същата дата е било регистрирано в деловодството на община Стара Загора с рег.№ 10-21-42, поради което срокът за произнасяне по него е започнал да тече от 09.09.2017г. При липса на данни за удължаването на срока, той  изтича на 25.09.2017г. /22, 23 и 24.09.2017г. са неприсъствени дни/. Произнасянето на органа на 18.10.2017г. е след тази дата, което процесуално нарушение обаче не е с характер на съществено и не обуславя отмяна на акта. Това е така, тъй като съществени са онези процесуални нарушения, които създават вероятност за неистинност на фактите, от значение за съществуването на разпореденото или отказано субективно право и които органът е счел за установени, както и онези, които се свързват с нарушаване правото на защита. В случая спорът е правен, а не по верността на фактите, от една страна, а от друга - излагането на изрични мотиви към отказа с Решение №10-23-39/18.10.2017г., е осигурена възможност на адресата да се запознае със съображенията на органа и реално да упражни правото си на защита, съответно и е осигурена възможността за пълноцен съдебен контрол. С оглед на което съдът намира, че посоченото нарушение няма характер на съществено такова и не е налице отменително основание по см. на чл.146, т.3 от АПК.

При извършената от съда проверка за материална законосъобразност на оспорения отказ, съдът съобрази следното:

Съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.

За да възникне задължение за субекта по чл.3 от ЗДОИ да предостави достъп до обществена информация правото трябва да бъде надлежно упражнено по реда на чл.24 и сл.от ЗДОИ от заявителя и да съдържа описание на исканата информация. В случая тези изисквания са изпълнени. Видно от съдържанието на заявление рег.№10-21-42/ 08.09.2017г., подадено от Л.А.В., предмет на искането е:  „годишните отчети за организация на достъпа до обществена информация за последните пет години /от 2012г. до 2016г./ и информация за решенията за предоставяне на достъп или за отказите за тази година /2017г./, които са издадени след законоустановения срок, причините за забавянето, както и мерките, които сте предприели в конкретните случаи”.

Съгласно разпоредбата на чл.2 ал.1 от ЗДОИ обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона лица. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължението по ЗДОИ субекти. В този смисъл обществена информация представляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. В контекста на тази законова дефиниция, предмет на оспорения отказ е обществена информация.

Разпоредбата на чл. 15, ал. 2 ЗДОИ въвежда задължение за всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт да изготвя годишен отчет за постъпилите заявления за достъп до обществена информация, който включва и данни за направените откази и причините за това. Този отчет е част от ежегодните доклади за състоянието на съответните администрации, които тези ръководители са длъжни да представят по чл. 61, ал. 2 от Закона за администрацията. Следователно поискания от жалбоподателката достъп до годишните отчети по чл.15, ал.2 от ЗДОИ за посочения период – 2012г. до 2016г., несъмнено касае обществена информация, която е служебна съгласно чл.11 от ЗДОИ. По правилото на чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен с изключение на случаите, изрично уредени с разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ, които предпоставки в случая не са налице.

Изтъкнатото в обжалвания акт обстоятелството, че нормативно определеният и съответно поддържан формат на търсената информация не предоставя възможност да бъде осигурен от Община Стара Загора достъп, поради невъзможността да бъде обективирана на материален носител, не релевира относимо материално правно основание за постановяване на отказа.

Според разпоредбата на чл.15а, ал.1 от ЗДОИ информацията по чл.15 от същия закон следва да се публикува на интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт и на субектите по чл. 3, ал. 2, т. 1, като ал. 2 на същата законова разпоредба въвежда императивното изискване в секция "Достъп до информация" на интернет страниците да се обявяват годишните отчети по чл.15, ал.2 от ЗДОИ. 

При извършена от съда справка на интернет страницата на Община Стара Загора не се установи да са обявени данните по чл. 15, ал.2 ЗДОИ.

Обстоятелството, че годишният отчет за постъпилите заявления за достъп до обществена информация и за повторно използване на информация от обществения сектор, съдържащ и данни за направените откази и причините за това, се включва в ежегодния доклад по чл.62, ал.1 от Закона за администрацията /арг.чл.16, ал.1 ЗДОИ/ не изключва задължението тази информация да бъде на разположение за справка на гражданите във всяка администрация, в какъвто смисъл е изричната разпоредба на чл.16, ал.2, изречение второ от ЗДОИ. Ето защо съдът приема за ирелевантни изложените в решение № 10-23-39 от 18.10.2017г. съображения относно нормативно установения начин за електронно съставяне на доклада по чл.62, ал.1 от ЗА, в т.ч. и на годишния отчет по чл.15, ал.2 от ЗДОИ. След като законът задължава административните структури в системата на изпълнителната власт да осигурят публичен достъп на посочената информация, това изискване следва да бъде съобразено и съответно да се обезпечи нужната технологична и техническа възможност за достъпност на информацията, съдържаща се в съставения отчет по чл.15, ал.2 от ЗДОИ. Невярно е твърдението на пълномощника на ответника, заявено в съдебно заседание, че жалбоподателката разполага с възможност да получи достъп до исканата информация чрез поддържаната от Министерски съвет платформа на интернет адрес: https://ariisda.government.bg. Посоченият електронен адрес е на интегрираната информационна система на държавната администрация /ИИСДА/, като достъп до данните в нея имат единствено оторизирани за това служители на администрацията. Действително, осигурен е свободен достъп до поддържания от администрацията на Министерски съвет Административен регистър, но през друг сайт – https://iisda.government.bg, на който обаче няма информация за подадените от отделните администрации, в т.ч. и от общинска администрация Стара Загора, годишни доклади по чл.62, ал.1 от ЗА, вкл. годишните отчети по чл.15, ал.2 от ЗДОИ, а са публикувани само приетите от МС годишни доклади за състоянието на администрацията.

По изложените съображения съдът приема, че като е отказал достъп до съставените в община Стара Загора годишни отчети за организация на достъпа до обществена информация за последните пет години /от 2012г. до 2016г./, за която информация законът изрично предвижда осигуряване на публичен и свободен достъп, кметът на община Стара Загора е постановил незаконосъобразен акт, подлежащ на отмяна. В случай, че исканата информация не може да бъде представена на материален носител, в какъвто смисъл са изложените доводи в обжалваното решение, то тогава следва да бъде предоставена чрез преглед по см. на чл.26, ал.1, т.1 от ЗДОИ, каквато форма на достъп е заявена от жалбоподателката.

Останалите данни, предоставяне които е поискано с подаденото заявление, а именно: постановените през 2017г. решения за предоставяне на на достъп до обществена информация или откази да бъде предоставена такава, които са били издадени след законоустановения срок, причините за забавянето, както и мерките, които са били предприети в тези случаи, са свързани с обществения живот и  биха дали възможност на жалбоподателката да си състави мнение относно дейността на задължения субект -  кмет на Община Стара Загора, във връзка с изпълнение на задълженията му по ЗДОИ, с оглед на което също съставляват обществена информация по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.

Неоснователен е изложения от процесуалния представител на ответника довод, че в тази част искането за достъп е свързано с анализ на данни. Искането на посочената информация се свързва с предоставяне на обобщени данни, като от начина по който е формулирано искането в заявлението не може да се обуслови извод, че предоставянето й следва да е обусловено от анализ или други недължими действия. В случая по делото не се събраха доказателства, нито се релевираха други основания за ограничаване правото на достъп до желаната информация. Доколкото не се установява спрямо тази информация да е налице обстоятелство, съставляващо основание за отказ от  изрично регламентираните в чл.37 от ЗДОИ, то отказът за нейното предоставяне се явява постановен в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон.

 

С оглед на изложеното оспореният отказ, обективиран в Решение № 10-23-39 от 18.10.2017г.  на Кмета на Община Стара Загора, следва да се отмени като незаконосъобразен и при условията на чл.173, ал.2 и чл.174 АПК преписката следва да се върне на Кмета на община Стара Загора  за предоставяне на поисканата от Л.А.В. обществена информация, предмет на заявление с рег.№ 10-21-42/ 08.09.2017г., съобразно задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172 ал.2 от АПК, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Л.А.В. ***, Решение № 10-2339/ 18.10.2017г. на Кмета на Община Стара Загора, с което на основание чл.28, ал.1 и 2 от Закона за достъп до обществена информация, е отказан достъп до обществена информация по заявление с рег.№ 10-21-42/ 08.09.2017г., като незаконосъобразно.

 

            ВРЪЩА административната преписка на Кмета на община Стара Загора  за произнасяне по подаденото от Л.А.В. заявление за достъп до информация с рег.№10-21-42/ 08.09.2017г., при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

 

 

 

 

                      СЪДИЯ: