РЕШЕНИЕ
№......
гр. Ловеч 28.12.2016 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен
състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори декември две хиляди и шестнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА
КРЪСТЕВА
при секретаря Т.Т.
като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.дело № 266 по описа на ЛАС за 2016 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.257 от АПК във вр. с чл.53 и
чл.53а ал.1 от ЗКИР.
Административното дело е образувано въз основа на жалба с
вх.№ 2434/12.09.2016 г. подадена от К.Ц.А. *** с искане да се осъди Служба по
геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч, да отрази служебно по реда на чл.53а
изр.1 във вр. с чл.52 ал.2 от ЗКИР настъпилите промени в КККР на с.Голяма
Желязна общ.Троян обл.Ловеч в частта за ПИ №15703.110.223 и 15703.110.229, и двата
имота с възстановено право на собственост с Решение № 3443/29.01.2014 г. на
ОС”Земеделие” гр.Троян, вписано от Служба по вписванията гр.Троян под № 66 том
VІ рег.№1527/20.04.2015 г.
Претендира се възстановяване на деловодни разноски.
Жалбата е редовна от външна страна и процесуално допустима.
Разгледана по същество е основателна.
Към жалбата административният орган е приложил копие
от цялата преписка.
Ответникът по жалбата Служба по геодезия, картография и
кадастър гр.Ловеч, представлявана от началник, не се представлява в заседанието
по съществото на спора.
Заинтересованата страна Община Троян не се представлява.
Заинтересованата страна С.П.А. не се представлява.
Заинтересованата страна Б.Д.Б. не се представлява
Заинтересованата страна М.П.Д. се явява лично и оспорва
направеното искане за осъждане на ответника да извърши отразяване на данните от
посоченото по-горе решение на ОСЗ – Троян в КККР на с.Голяма Желязна в частта
за процесните имоти.
Излагат се доводи, че е налице спор за материално право. Претендират
се извършените деловодни разноски.
Съдът, след като прецени
законосъобразността на твърдяното бездействие с оглед разпоредбата на чл.257
във вр. с чл.142 и чл.168 ал.1 от АПК, и доводите на страните, след преценка
поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за
установено следното:
Производството по чл.257 от АПК
дава процесуална възможност за защита на гражданите и организациите срещу
бездействието на администрацията в хипотезата, когато органите са задължени да
извършат предписани от закона или подзаконов нормативен акт фактически
действия. Т.е. в нормативния акт трябва да е предвидено правомощие на
административния орган да извърши действие от кръга на неговата компетентност,
тъй като правомощието е едновременно право и задължение. Следователно е
необходимо наличие на такова административно правоотношение, което да може да
бъде реализирано директно по силата на правна норма чрез действие от страна на
административния орган, без да е необходимо издаване на индивидуален
административен акт. Необходимо е също така настъпването на юридическите факти,
предвидени в хипотезата на правната норма, при които административният орган да
бездейства, вместо да изпълни правомощието си по закон. На последно място, за
да е основателно искането при наличие на изброените по-горе предпоставки,
следва твърдяното фактическо бездействие да е налице преди произнасянето на
съда, т.е. претендираното действие, на което съдът да осъди ответника, да не е
вече извършено. При доказване от страна на ищеца (жалбоподателя) в производство
по чл.257 от АПК,
че са настъпили предвидените в хипотезата на правната норма юридически факти и
органът бездейства, съдът следва да осъди с решението си административния орган
да изпълни правомощието си.
Настоящият спор
е за наличието на предпоставките на разпоредбата на чл.53а ал.1
във вр. с чл.52 от ЗКИР и наличието на задължение по силата на
закона СГКК-Ловеч да извърши изменение на КККР на с.Голяма Желязна като впише в
КР като собственици и наследниците по закон на С.А.К., един от които е и ищецът
в настоящото производство.
Безспорно като наследник по закон на С.А.К. за ищеца
съществува правен интерес да бъдат нанесени в КККР данните по документа
легитимиращ го като собственик.
По силата на чл.2 от ЗКИР
кадастърът представлява съвкупност от основни данни за местоположението,
границите и размерите, за носителите на правото на собственост и другите вещни
права върху недвижимите имоти, нанесени в кадастрални карти и записани в
кадастрални регистри.
В Държавен вестник бр.49/13.06.2014 г. е обнародван
Закон за изменение и допълнение на ЗКИР. След изменението съгласно нормата на чл.53, ал.2 във вр. с чл.41 ал.6 от ЗКИР, при наличие на
противопоставими права на собственост, съответно на друго вещно право на повече
от едно лице за един и същи имот, в кадастралния регистър на недвижимите имоти
се записват данните за всички лица и документи.
Законът дава различно от предходното разрешение по
отношение на вписването на заявени различни лица и противопоставими вещни права
върху един и същи имот. При тази хипотеза административният орган няма правомощия
да проверява валидността на документите за собственост или да извърши избор кои
документи и кои собственици да запише в кадастралните регистри, и следва да
нанесе в кадастралния регистър данните за всички лица и документи. Администрацията
на СГКК не разполага с правомощия да проверява валидността на документите,
както и да разрешава спор за собственост при наличие на противопоставими права.
Следва да се отбележи, че в случаите на чл.52,
53
и 53а от ЗКИР
не е необходимо да се издава нарочна заповед за действията по поддържане в
актуално състояние на кадастралната карта и кадастралния регистър. Представянето
на редовен от външна страна документ, легитимиращ конкретни лица за собственици
на имоти, които в кадастралния регистър са записани на други лица също въз
основа на редовен документ за собственост, е основание по чл.53 ал.2 ЗКИР в кадастралния регистър да бъдат записани всички лица и
документите им, легитимиращи ги като собственици.
Чл.51 ал.3 предл.последно от ЗКИР предвижда вписване
на изменения в КККР и въз основа на служебно постъпила информация от съответно
ведомство. Съгласно чл.86 ал.1 от ЗКИР Службата по вписванията незабавно
уведомява съответната служба по геодезия, картография и кадастър за
новообразуваните партиди и извършеното вписване.
Съгласно чл.56 ал.1 от Наредба № 3 от 28.04.2005г. за съдържанието, създаването
и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри КККР се
поддържат в актуално състояние въз основа на информацията, получена по реда на чл.52 и чл.86 ал.1 ЗКИР, както и от геодезически измервания.
Съгласно чл.58 ал.1 т.2 от Наредбата изменения в КККР
се извършват служебно в случаите по чл.57 т.5
или в други случаи, когато информацията за настъпилите промени е получена служебно
по реда на чл.56, ал.1 от Наредбата.
От събраните по делото писмени доказателства се
установява, че процесните ПИ № 15703.110.223 и 15703.110.229 засягат
съществуващите в КККР имоти с №15703.110.2, 15703.110.3, 15703.110.5 /л.268/.
Два от тези имоти с №15703.110.3, 15703.110.5 са вписани в КККР като
собственост на наследници на А.Б.К.. Поземлен имот с №15703.110.2 е записан в
КР като земи по чл.19 от ЗСПЗЗ.
Представено е решение №3443/29.01.2014 г. на ОСЗ-Троян
/лист 19/ вписано в Служба по вписванията гр.Троян, неразделна част от което са
скици на имотите издадени от СГКК. От решението е видно, че имот 15703.110.223
е с площ от 0,843 дка и съседи имот №15703.110.4, 15703.110.219 и 15703.110.6.
Видно от скиците на лист 21 и 22 и на лист 270 от делото този имот е идентичен
с имот №15703.110.5 по КККР на с.Голяма Желязна, със същата площ 843 кв.м. и
същите съседи от три страни. Имот с № 15703.110.229 с площ от 3,328 дка и
съседи имоти с №15703.110.109, 15703.110.230, 15703.110.14, 15703.110.231 и 15703.110.219
е идентичен с част от имот с №15703.110.3 /лист 269 и л.21 и 22/, който е с
площ от 4023 кв.м.
От удостоверението за наследници на С.А.К. /лист 5 и
6/ е видно, че ищецът К.А. е негов наследник по закон.
Ответникът е представил по делото заверено копие от
преписката, която е получил от Агенция по вписванията гр.Троян с писмо
вх.№05-6575/16.06.2016 г. /лист 316 и следващи/. В преписката се съдържат
удостоверение за вписвания №409/14.06.2016 г., вписаното решение №
3443/29.01.2014 г. на ОСЗ Троян, удостоверение за наследници и два броя
скици-проект.
Видно от съдържанието на преписката, получена в
СГКК-Ловеч, става дума за служебно изпратени по реда на чл.86 ал.1 от ЗКИР
данни за извършените вписвания по партидата на К.Ц.А..
Налице е решение на ОСЗ-Троян, постановено през
Ищецът има правен интерес да бъде вписан в КККР като
собственик въз основа на представения документ за собственост. На задължението
на административния орган да отрази измененията в КККР съответства правото на
ищеца да бъдат вписани в КККР за процесните имоти актуалните данни от документа
му за собственост, изпратен служебно от Служба по вписванията – Троян.
Следователно е налице хипотезата по чл.51 ал.1 т.1 във
вр. с ал.3 предл.последно и чл.52 ал.2 от ЗКИР - изменения в данните за
обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и
кадастралните регистри. Предвидено е изменение в КККР да се извършва при
възникване на нови или при промяна на данните, подлежащи на записване /чл.53 ал.1 т.1 ЗКИР/. Това е дейност на администрацията по поддържане на КККР в
актуално състояние. В тези случаи съгласно чл.53а ал.1 от ЗКИР измененията в
кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват без издаване на
заповед. По правния си характер това изменение в КККР представлява изразено с действие
/когато се записват данни/ и/или бездействие /когато не се записват данни или
не се заличават записани данни/ волеизявление на административен орган, с което
непосредствено се засягат права и законни интереси на отделни граждани или
организации. Правомощието за извършване на действието произтича пряко от закона
при наличие на предпоставките, без да е необходимо издаването на
административен акт.
Съгласно нормата на чл.53 ал.2 от ЗКИР, в редакцията към м.06.2016 г., при наличие на противопоставими
права на собственост, съответно на друго вещно право на повече от едно лице за
един и същи имот, в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват
данните за всички лица и документи.
В случая, освен наследниците по закон на С.А.К., с
документ за собственост върху процесните имоти разполагат и наследниците на А.Б.К.
– Решение № 11512/18.11.1997 г. на ОСЗ –Троян /лист 303 и 304/. С този документ
за собственост те са вписани в КККР за процесните имоти /лист 271/. По делото
няма данни решението на ОСЗ-Троян да е обжалвано или оспорвано, и отменено или обезсилено
по съдебен ред. Не е налице правоприемство между ищеца и заинтересованите
страни. Представените по делото съдебни решения на РС-Троян и ОС-Ловеч не
отричат правото на собственост на заинтересованата страна, тъй като
първоинстанционното решение на РС – Троян, с което е било обезсилено решението
на ОСЗГ-Троян възстановяващо правото на собственост на наследниците на А.Б.К.,
е обезсилено с решение №276 от 20.12.2007 г. на ОС – Ловеч /лист 50/. Няма
данни за влезли в сила съдебни решения, които да отменят или обезсилват Решение
№ 11512/18.11.1997 г. или да решават спор за собственост между наследниците на А.К.
и С.К..
Следователно няма основания за заличаване на
лицата, вписани вече в КККР като собственици на процесните имоти въз основа
на Решение №11512/18.11.1997 г. на ОСЗ-Троян.
В СГКК-Ловеч служебно е изпратена по реда на чл.86
ал.1 от ЗКИР нова информация по смисъла на чл.51 ал.1 т.1 от ЗКИР, като е
налице хипотезата чл.53 ал.2 от ЗКИР - наличие на документи, удостоверяващи
дублиране на носителите на право на собственост, за един и същ имот в кадастралния
регистър, въз основа на която служебно постъпила информация следва СГКК-Ловеч
служебно /с оглед разпоредбата на чл.51 ал.3 предл.последно от ЗКИР във вр. с
чл.58 ал.1 т.2 от Наредба №3 от 28.04.2005г. за съдържанието, създаването и
поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри/ да извърши
изменение на КККР, като в КР за недвижимите имоти се запишат данните за всички
лица и документи.
Задължението на административния орган СГКК-Ловеч да отрази
в КККР данните, съдържащи се във вписаното от Служба по вписванията - Троян
решение на ОСЗ-Троян за възстановяване на правото на собственост на наследници
на С.А.К., е възникнало по силата на закона с оглед наличието на всички
предпоставки за това – постъпила служебно по реда на чл.86 ал.1 от ЗКИР нова информация,
която съгласно чл.51 ал.1 т.1 от ЗКИР е основание за изменение на КККР, в
хипотезата на чл.53 ал.2 от ЗКИР. Административният орган няма правомощие да
преценява валидността и законосъобразността на представените документи за
собственост, нито да определя кой е собственик на имота.
Не сме изправени пред хипотезата отстраняване на
непълнота или грешка. Решение №3443 от
Административният орган бездейства след постъпване на
данните от Служба по вписванията - Троян. До момента не са представени
доказателства за отразяване в КККР на с.Голяма Желязна на данните на всички
лица и документи за процесните имоти.
Съдът счита, че искането по чл.257 от АПК е
основателно и следва да бъде осъдена СГКК-Ловеч, представлявана от началник, да
извърши действията по чл.53а ал.1 от ЗКИР във вр. с чл.52 ал.2 от ЗКИР и чл.53
ал.2 от ЗКИР като отрази в КККР за процесните имоти данните на всички лица и
документи за собственост.
При този изход от делото основателна се явява
претенцията на ищеца за възстановяване на деловодните разноски в размер на 10
лв. за държавна такса.
Воден от горното, Ловешки административен
съд, шести административен състав, на осн. чл.257 ал.2 от АПК
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч
бул.България №3 ет.4, представлявана от началник, да извърши изменение на КККР на с.Голяма
Желязна общ.Троян обл.Ловеч по реда на чл.53а ал.1 във вр.с чл.52 ал.2 и чл.53
ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър въз основа на постъпилата с вх.№05-6575/16.06.2016
г. преписка от Служба по вписванията – Троян по вписването на Решение
№3443/29.01.2014 г. на Общинска служба „Земеделие” гр.Троян.
ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч
бул.България № 3 ет.4, представлявана от началник, да заплати на К.Ц.А. с ЕГН**********о***
сумата от 10 /десет/ лв., представляващи сторени деловодни разноски.
Решението може да се
обжалва с касационна жалба чрез Ловешки административен съд пред Върховния
административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението до
страните.
Препис от решението да се изпрати на страните
по делото.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: