Решение по дело №266/2016 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 127
Дата: 28 декември 2016 г. (в сила от 31 януари 2017 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20167130700266
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

......

гр. Ловеч 28.12.2016 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори декември две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

 при секретаря Т.Т. като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.дело № 266 по описа на ЛАС за 2016 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.257 от АПК във вр. с чл.53 и чл.53а ал.1 от ЗКИР. 

Административното дело е образувано въз основа на жалба с вх.№ 2434/12.09.2016 г. подадена от К.Ц.А. *** с искане да се осъди Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч, да отрази служебно по реда на чл.53а изр.1 във вр. с чл.52 ал.2 от ЗКИР настъпилите промени в КККР на с.Голяма Желязна общ.Троян обл.Ловеч в частта за ПИ №15703.110.223 и 15703.110.229, и двата имота с възстановено право на собственост с Решение № 3443/29.01.2014 г. на ОС”Земеделие” гр.Троян, вписано от Служба по вписванията гр.Троян под № 66 том VІ рег.№1527/20.04.2015 г.

Претендира се възстановяване на деловодни разноски.

Жалбата е редовна от външна страна и процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

Към жалбата административният орган е приложил копие от цялата преписка.

Ответникът по жалбата Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч, представлявана от началник, не се представлява в заседанието по съществото на спора.

Заинтересованата страна Община Троян не се представлява.

Заинтересованата страна С.П.А. не се представлява.

Заинтересованата страна Б.Д.Б. не се представлява

Заинтересованата страна М.П.Д. се явява лично и оспорва направеното искане за осъждане на ответника да извърши отразяване на данните от посоченото по-горе решение на ОСЗ – Троян в КККР на с.Голяма Желязна в частта за процесните имоти.

Излагат се доводи, че е налице спор за материално право. Претендират се извършените деловодни разноски.

         Съдът, след като прецени законосъобразността на твърдяното бездействие с оглед разпоредбата на чл.257 във вр. с чл.142 и чл.168 ал.1 от АПК, и доводите на страните, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Производството по  чл.257 от АПК дава процесуална възможност за защита на гражданите и организациите срещу бездействието на администрацията в хипотезата, когато органите са задължени да извършат предписани от закона или подзаконов нормативен акт фактически действия. Т.е. в нормативния акт трябва да е предвидено правомощие на административния орган да извърши действие от кръга на неговата компетентност, тъй като правомощието е едновременно право и задължение. Следователно е необходимо наличие на такова административно правоотношение, което да може да бъде реализирано директно по силата на правна норма чрез действие от страна на административния орган, без да е необходимо издаване на индивидуален административен акт. Необходимо е също така настъпването на юридическите факти, предвидени в хипотезата на правната норма, при които административният орган да бездейства, вместо да изпълни правомощието си по закон. На последно място, за да е основателно искането при наличие на изброените по-горе предпоставки, следва твърдяното фактическо бездействие да е налице преди произнасянето на съда, т.е. претендираното действие, на което съдът да осъди ответника, да не е вече извършено. При доказване от страна на ищеца (жалбоподателя) в производство по  чл.257 от АПК, че са настъпили предвидените в хипотезата на правната норма юридически факти и органът бездейства, съдът следва да осъди с решението си административния орган да изпълни правомощието си.

 Настоящият спор е за наличието на предпоставките на разпоредбата на чл.53а ал.1 във вр. с чл.52 от ЗКИР и наличието на задължение по силата на закона СГКК-Ловеч да извърши изменение на КККР на с.Голяма Желязна като впише в КР като собственици и наследниците по закон на С.А.К., един от които е и ищецът в настоящото производство.

Безспорно като наследник по закон на С.А.К. за ищеца съществува правен интерес да бъдат нанесени в КККР данните по документа легитимиращ го като собственик.

По силата на чл.2 от ЗКИР кадастърът представлява съвкупност от основни данни за местоположението, границите и размерите, за носителите на правото на собственост и другите вещни права върху недвижимите имоти, нанесени в кадастрални карти и записани в кадастрални регистри.

В Държавен вестник бр.49/13.06.2014 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на ЗКИР. След изменението съгласно нормата на чл.53, ал.2  във вр. с чл.41 ал.6 от ЗКИР, при наличие на противопоставими права на собственост, съответно на друго вещно право на повече от едно лице за един и същи имот, в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи.

Законът дава различно от предходното разрешение по отношение на вписването на заявени различни лица и противопоставими вещни права върху един и същи имот. При тази хипотеза административният орган няма правомощия да проверява валидността на документите за собственост или да извърши избор кои документи и кои собственици да запише в кадастралните регистри, и следва да нанесе в кадастралния регистър данните за всички лица и документи. Администрацията на СГКК не разполага с правомощия да проверява валидността на документите, както и да разрешава спор за собственост при наличие на противопоставими права.

Следва да се отбележи, че в случаите на чл.52, 53 и 53а от ЗКИР не е необходимо да се издава нарочна заповед за действията по поддържане в актуално състояние на кадастралната карта и кадастралния регистър. Представянето на редовен от външна страна документ, легитимиращ конкретни лица за собственици на имоти, които в кадастралния регистър са записани на други лица също въз основа на редовен документ за собственост, е основание по чл.53 ал.2 ЗКИР в кадастралния регистър да бъдат записани всички лица и документите им, легитимиращи ги като собственици.

Чл.51 ал.3 предл.последно от ЗКИР предвижда вписване на изменения в КККР и въз основа на служебно постъпила информация от съответно ведомство. Съгласно чл.86 ал.1 от ЗКИР Службата по вписванията незабавно уведомява съответната служба по геодезия, картография и кадастър за новообразуваните партиди и извършеното вписване.

Съгласно чл.56 ал.1 от Наредба № 3 от 28.04.2005г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри КККР се поддържат в актуално състояние въз основа на информацията, получена по реда на чл.52 и чл.86 ал.1 ЗКИР, както и от геодезически измервания.

Съгласно чл.58 ал.1 т.2 от Наредбата изменения в КККР се извършват служебно в случаите по чл.57 т.5 или в други случаи, когато информацията за настъпилите промени е получена служебно по реда на чл.56, ал.1 от Наредбата.

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че процесните ПИ № 15703.110.223 и 15703.110.229 засягат съществуващите в КККР имоти с №15703.110.2, 15703.110.3, 15703.110.5 /л.268/. Два от тези имоти с №15703.110.3, 15703.110.5 са вписани в КККР като собственост на наследници на А.Б.К.. Поземлен имот с №15703.110.2 е записан в КР като земи по чл.19 от ЗСПЗЗ.

Представено е решение №3443/29.01.2014 г. на ОСЗ-Троян /лист 19/ вписано в Служба по вписванията гр.Троян, неразделна част от което са скици на имотите издадени от СГКК. От решението е видно, че имот 15703.110.223 е с площ от 0,843 дка и съседи имот №15703.110.4, 15703.110.219 и 15703.110.6. Видно от скиците на лист 21 и 22 и на лист 270 от делото този имот е идентичен с имот №15703.110.5 по КККР на с.Голяма Желязна, със същата площ 843 кв.м. и същите съседи от три страни. Имот с № 15703.110.229 с площ от 3,328 дка и съседи имоти с №15703.110.109, 15703.110.230, 15703.110.14, 15703.110.231 и 15703.110.219 е идентичен с част от имот с №15703.110.3 /лист 269 и л.21 и 22/, който е с площ от 4023 кв.м.

От удостоверението за наследници на С.А.К. /лист 5 и 6/ е видно, че ищецът К.А. е негов наследник по закон.

Ответникът е представил по делото заверено копие от преписката, която е получил от Агенция по вписванията гр.Троян с писмо вх.№05-6575/16.06.2016 г. /лист 316 и следващи/. В преписката се съдържат удостоверение за вписвания №409/14.06.2016 г., вписаното решение № 3443/29.01.2014 г. на ОСЗ Троян, удостоверение за наследници и два броя скици-проект.

Видно от съдържанието на преписката, получена в СГКК-Ловеч, става дума за служебно изпратени по реда на чл.86 ал.1 от ЗКИР данни за извършените вписвания по партидата на К.Ц.А..

Налице е решение на ОСЗ-Троян, постановено през 2014 г. и вписано в Агенция по вписванията през 2015 г. след влизане в сила на КККР на с.Голяма Желязна одобрена със Заповед № РД-18-44/01.06.2009 г. на изпълнителен директор на АГКК гр.София /лист 272/. Това решение е изпратено служебно ведно с преписката и удостоверение за вписаните данни на СГКК-Ловеч.

Ищецът има правен интерес да бъде вписан в КККР като собственик въз основа на представения документ за собственост. На задължението на административния орган да отрази измененията в КККР съответства правото на ищеца да бъдат вписани в КККР за процесните имоти актуалните данни от документа му за собственост, изпратен служебно от Служба по вписванията – Троян.

Следователно е налице хипотезата по чл.51 ал.1 т.1 във вр. с ал.3 предл.последно и чл.52 ал.2 от ЗКИР - изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри. Предвидено е изменение в КККР да се извършва при възникване на нови или при промяна на данните, подлежащи на записване /чл.53 ал.1 т.1 ЗКИР/. Това е дейност на администрацията по поддържане на КККР в актуално състояние. В тези случаи съгласно чл.53а ал.1 от ЗКИР измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват без издаване на заповед. По правния си характер това изменение в КККР представлява изразено с действие /когато се записват данни/ и/или бездействие /когато не се записват данни или не се заличават записани данни/ волеизявление на административен орган, с което непосредствено се засягат права и законни интереси на отделни граждани или организации. Правомощието за извършване на действието произтича пряко от закона при наличие на предпоставките, без да е необходимо издаването на административен акт.

Съгласно нормата на чл.53 ал.2 от ЗКИР, в редакцията към м.06.2016 г., при наличие на противопоставими права на собственост, съответно на друго вещно право на повече от едно лице за един и същи имот, в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи.

В случая, освен наследниците по закон на С.А.К., с документ за собственост върху процесните имоти разполагат и наследниците на А.Б.К. – Решение № 11512/18.11.1997 г. на ОСЗ –Троян /лист 303 и 304/. С този документ за собственост те са вписани в КККР за процесните имоти /лист 271/. По делото няма данни решението на ОСЗ-Троян да е обжалвано или оспорвано, и отменено или обезсилено по съдебен ред. Не е налице правоприемство между ищеца и заинтересованите страни. Представените по делото съдебни решения на РС-Троян и ОС-Ловеч не отричат правото на собственост на заинтересованата страна, тъй като първоинстанционното решение на РС – Троян, с което е било обезсилено решението на ОСЗГ-Троян възстановяващо правото на собственост на наследниците на А.Б.К., е обезсилено с решение №276 от 20.12.2007 г. на ОС – Ловеч /лист 50/. Няма данни за влезли в сила съдебни решения, които да отменят или обезсилват Решение № 11512/18.11.1997 г. или да решават спор за собственост между наследниците на А.К. и С.К..

Следователно няма основания за заличаване на лицата, вписани вече в КККР като собственици на процесните имоти въз основа на Решение №11512/18.11.1997 г. на ОСЗ-Троян.

В СГКК-Ловеч служебно е изпратена по реда на чл.86 ал.1 от ЗКИР нова информация по смисъла на чл.51 ал.1 т.1 от ЗКИР, като е налице хипотезата чл.53 ал.2 от ЗКИР - наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, за един и същ имот в кадастралния регистър, въз основа на която служебно постъпила информация следва СГКК-Ловеч служебно /с оглед разпоредбата на чл.51 ал.3 предл.последно от ЗКИР във вр. с чл.58 ал.1 т.2 от Наредба №3 от 28.04.2005г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри/ да извърши изменение на КККР, като в КР за недвижимите имоти се запишат данните за всички лица и документи.

Задължението на административния орган СГКК-Ловеч да отрази в КККР данните, съдържащи се във вписаното от Служба по вписванията - Троян решение на ОСЗ-Троян за възстановяване на правото на собственост на наследници на С.А.К., е възникнало по силата на закона с оглед наличието на всички предпоставки за това – постъпила служебно по реда на чл.86 ал.1 от ЗКИР нова информация, която съгласно чл.51 ал.1 т.1 от ЗКИР е основание за изменение на КККР, в хипотезата на чл.53 ал.2 от ЗКИР. Административният орган няма правомощие да преценява валидността и законосъобразността на представените документи за собственост, нито да определя кой е собственик на имота.

Не сме изправени пред хипотезата отстраняване на непълнота или грешка. Решение №3443 от 2014 г. на ОСЗ-Троян е ново обстоятелство, и не предхожда одобряването на КККР на с.Голяма Желязна. 

Административният орган бездейства след постъпване на данните от Служба по вписванията - Троян. До момента не са представени доказателства за отразяване в КККР на с.Голяма Желязна на данните на всички лица и документи за процесните имоти.

Съдът счита, че искането по чл.257 от АПК е основателно и следва да бъде осъдена СГКК-Ловеч, представлявана от началник, да извърши действията по чл.53а ал.1 от ЗКИР във вр. с чл.52 ал.2 от ЗКИР и чл.53 ал.2 от ЗКИР като отрази в КККР за процесните имоти данните на всички лица и документи за собственост.

При този изход от делото основателна се явява претенцията на ищеца за възстановяване на деловодните разноски в размер на 10 лв. за държавна такса.

Воден от горното, Ловешки административен съд, шести административен състав, на осн. чл.257 ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч бул.България №3 ет.4, представлявана от началник,  да извърши изменение на КККР на с.Голяма Желязна общ.Троян обл.Ловеч по реда на чл.53а ал.1 във вр.с чл.52 ал.2 и чл.53 ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър въз основа на постъпилата с вх.№05-6575/16.06.2016 г. преписка от Служба по вписванията – Троян по вписването на Решение №3443/29.01.2014 г. на Общинска служба „Земеделие” гр.Троян.

ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч бул.България № 3 ет.4, представлявана от началник, да заплати на К.Ц.А. с ЕГН**********о*** сумата от 10 /десет/ лв., представляващи сторени деловодни разноски.

Решението може да се обжалва с касационна жалба чрез Ловешки административен съд пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението до страните.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: