Решение по НАХД №928/2025 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 262
Дата: 4 ноември 2025 г.
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20252230200928
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 262
гр. Сливен, 04.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесет и първи октомври през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20252230200928 по описа за 2025 година
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от Н. Х. А. с ЕГН
********** от гр. Сливен, против НП № 25-0804-005193 от 10.06.2025 год.,
издадено от Началник Сектор в ОД на МВР - Сливен, Сектор „Пътна полиция”
- Сливен, с което е наложено административно наказание „Глоба” в размер на
150,00 лева на основание чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП за нарушение на
чл. 42, ал. 2, т. 2 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год.
на МВР били отнети 13 контролни точки.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се
от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде
отменено издаденото НП.
В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не
изпраща процесуален представител, който да изрази становище по жалбата.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 05.04.2025 год. бил съставен АУАН, с фабр. № 3778356 против
жалбоподателя за това, че на 05.04.2025 год. около 15,20 часа в обл. Сливен,
1
общ. Сливен, път - /II-53, Сливен-Ямбол/-Кабиле-Гр.общ. (Тунджа-Сливен)-
Желю войвода/ III-5305/ км.128, в посока към гр. Сливен управлява лек
автомобил „Мерцедес” с рег. № *****, собственост на „А.Г.“ ЕООД, извършва
маневра изпреварване на попътно движещо се МПС без да се убеди, че има
видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване и че може
да заеме място в пътната лента пред изпреварваното МПС, принуждавайки
насрещно движещия се лек автомобил БМВ с рег. № ***** да намали
скоростта, създавайки опасност за същия. В акта било посочено, че е нарушена
разпоредбата на чл. 42, ал. 2, т. 2 от ЗДвП. Актът бил връчен лично на
жалбоподателя на 05.04.2025 год. (л. 7-8 от делото).
Въз основа на акта било издадено процесното НП № 25-0804-005193 от
10.06.2025 год., издадено от Началник Сектор в ОД на МВР - Сливен, Сектор
„Пътна полиция” - Сливен, с което на жалбоподателя било наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 150,00 лева на основание чл.
179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 42, ал. 2, т. 2 от ЗДвП и на
основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год. на МВР били отнети 13
контролни точки. В обстоятелствената част на НП било посочено, че
нарушението е извършено на 05.04.2025 год. около 15,20 часа на бул. „Стефан
Стамболов“ в община гр. Сливен, на път общински № JAM2110. В НП било
отразено, че в случая деянието е типично за вида си, то не се отличава от
останалите такива; изпълнителното деяние на нарушението засяга
обществените отношения, свързани с правилата за движение по пътищата и
изискванията към пътните превозни средства за участие в движението по
пътищата, а и конкретните обстоятелства по извършването му не разкриват
по-ниска степен на обществена опасност на нарушението в сравнение с
обикновените нарушения от този вид. НП било връчено на жалбоподателя по
ССЕВ на 24.06.2025 год. (л. 5 и л. 25 от делото).
От приложената по делото служебна справка от ОПУ – Сливен се
установява, че път № JAM2110 – II-53/Сливен-о.п.Ямбол/-Граница
общ./Ямбол-Тунджа/-Кабиле-Граница общ./Тунджа-Сливен/-Желю войвода
/III-53/ е част от общинска пътна мрежа на Община Ямбол, Област Ямбол (л.
68 от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея
2
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице,
имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от
категорията на съществените, които са основание за отмяна на НП, няма да се
спира на това дали е доказано извършването на вмененото във вина на
жалбоподателя нарушение или не.
В АУАН съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 3 от ЗАНН, респ. в НП
съгласно чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, следва да се съдържат датата и мястото на
извършване на нарушението. В конкретния случай в съставения АУАН връчен
на жалбоподателя е посочено, че нарушението е извършено в обл. Сливен,
общ. Сливен, път - /II-53, Сливен-Ямбол/-Кабиле-Гр.общ. (Тунджа-Сливен)-
Желю войвода/ III-5305/ км.128. Същевременно в издаденото НП, като място
на извършване на нарушението са посочени две места различни от посоченото
в АУАН. В НП от една страна е посочено, че нарушението било извършено на
бул. „Стефан Стамболов“ в община гр. Сливен, а от друга, че е извършено на
път общински № JAM2110, който видно от приложената справка от ОПУ –
Сливен е на територията на общ. Ямбол. Следователно съдът констатира
противоречие относно мястото на извършване на нарушението в съставения
АУАН и в издаденото НП, налице е неяснота относно това къде и при какви
обстоятелства е извършено нарушението, съгласно изискването на
разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 3 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Освен
че е изрично предвиден като задължителен реквизит на всяко НП, мястото на
извършване на административното нарушение е определящо за
компетентността както на административнонаказващия орган, така и за
компетентността на съда, който следва да разгледа жалбата, тъй като съгласно
разпоредбата на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН компетентен е районния съд, в района
на който е извършено или довършено нарушението.
Разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява
правото на защита на привлечения към административнонаказателна
отговорност, в чието съдържание се включва и правото му да знае точно какво
административно нарушение се твърди, че е извършил и какво
административно наказание му е наложено, за да може да организира
защитата си в пълен обем. Административнонаказващият орган е следвало да
3
спази всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително на чл. 57, ал. 1, т.
5 от ЗАНН, като неспазването на това изискване води до незаконосъобразност
на наказателното постановление и същото следва да бъде отменено само на
това процесуално основание, без да се разглежда спорът по същество.
С оглед констатираната противоречия между съставения ААУН и
издаденото НП, съдът намира, че не е налице хипотезата на чл. 63, ал. 7, т. 1 от
ЗАНН и да приложи закон за същото, еднакво или по – леко наказуемо
нарушение, без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението,
тъй като в настоящия случай в НП липсват съставомерни факти относно
извършеното нарушение, в това число място на извършване на същото.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 25-0804-005193 от
10.06.2025 год., издадено от Началник Сектор в ОД на МВР - Сливен, Сектор
„Пътна полиция” - Сливен, с което на Н. Х. А. с ЕГН ********** от гр.
Сливен, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 150,00
лева на основание чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 42,
ал. 2, т. 2 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год. на
МВР били отнети 13 контролни точки, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред СлАС в 14 –
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4