Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
25.03.2021 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
02.03. |
Година |
2021 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и
следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Ралица Димитрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
114 |
по описа за |
2021 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-181/08.12.2020 г.,
издадено от председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ
са наложени две административни наказания „имуществена санкция” от по
1 000 лв., или общо „имуществена санкция” в размер на 2 000 лв., на „Земинвест“
ЕАД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.София, бул.„Христо Ботев“
№ 17, за извършени две административни нарушения по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а,
ал.1, т.3 от ЗВ.
Жалбоподателят „Земинвест“ ЕАД гр.София намира издаденото
наказателно постановление за незаконосъобразно и необосновано. Оспорва констатациите
за извършените нарушения и излага доводи, че състоянието на язовирната стена не
било такова, каквото се твърди от страна на контролните органи. На следващо
място, жалбоподателят бил санкциониран за нарушение, квалифицирано от
наказващия орган по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, която
разпоредба не съдържала фактически състав на нарушение. Това водело до
незаконосъобразност на наказателното постановление. В същото било упоменато, че
извършеното нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, а за да се приемело такова твърдение, следвало да бъде доказана
повторност по смисъла на § 1, т.22 от ЗВ. Това трябвало да се вземе предвид при
определяне на административното наказание. Жалбоподателят моли издаденото
наказателно постановление да бъде отменено, а алтернативно – да бъде намалена
паричната санкция до размера на минималната такава.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се
представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебното заседание, не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено
становище по делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление
да бъде потвърдено. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност.
Моли и за присъждане на разноски в производството, съобразно чл.63, ал.3 от ЗАНН.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание
на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 17.06.2020 г. свидетелите Ц.И. и М.К. – служители в РО
НЯСС ЮБ при ДАМТН, извършили проверка и контрол на язовирната стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „Македонци“, находящ се в имот номер 24445.10.35 (стар
номер 010035), в
землището на с.Дъждино, и имот номер 46214.100.88 (стар номер 000012), в землището на с.Македонци, общ.Кърджали. Язовирът бил
собственост на „Земинвест“ ЕАД гр.София съгласно Нотариален акт № 107, том 2, peг.№ 5680, дело 299 от 03.06.2008 г. Проверката касаела
изпълнението на задължителни предписания по осъществяване на безопасна
техническа експлоатация, дадени с Констативен протокол № 08-02-155/21.10.2019
г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“. С
предписание под т.2.1 от цитирания протокол, собственикът на язовира бил
задължен да извърши ремонтно-възстановителни работи в участъците
със свличане по въздушния откос. Даденият краен срок за изпълнение на предписанието бил 06.04.2020
г. С предписание под т.2.2 от констативния протокол, собственикът на язовира
бил задължен да извърши
ремонтно-възстановителни работи за укрепване на свличането на водния откос. Даденият краен
срок за изпълнение на предписанието бил 06.04.2020 г. Контролните органи установили,
че предписанията по т.2.1 и т.2.2 не били изпълнени от жалбоподателя в срок. На
17.06.2020 г. при обхождане и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея,
те констатирали, че по водния откос, в
частта между кота най-високо работно водно ниво и кота
корона имало локални свличания. Въздушният откос бил с
нарушения – имало
свличане, вследствие на преливане през короната. Техническото състояние на проверения обект било
същото, каквото се наблюдавало и при първоначалната проверка. Това означавало,
че не са изпълнени предписанията по т.2.1 и т.2.2, дадени с цитирания по-горе протокол от 21.10.2019 г. По този повод
на 06.07.2020 г. срещу жалбоподателя бил съставен акт за установяване на
административно нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, а
именно за две деяния, всяко от които съставляващо неизпълнено на 14.06.2020 г.
задължително предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. АУАН бил съставен в
отсъствие на нарушителя, след надлежна покана, получена от „Земинвест“ ЕАД
гр.София с писмо с обратна разписка на 29.06.2020 г. На 23.09.2020 г. актът бил
предявен и връчен на Антоний Йорданов – изпълнителен директор на дружеството-жалбоподател.
На 08.12.2020 г. наказващият орган издал атакуваното
наказателно постановление, с което на основание чл.200,
ал.1, т.39 от ЗВ наложил две административни наказания „имуществена санкция” от
по 1 000 лв., или общо „имуществена санкция” в размер на 2 000 лв., на „Земинвест“
ЕАД гр.София, за извършени две административни нарушения по чл.190а, ал.2 вр.
чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. В акта и наказателното постановление било прието, че
нарушенията са извършени на 14.06.2020 г., тъй като срокът за изпълнение на
дадените предписания се считал удължен до 13.06.2020 г., съгласно разпоредбата
на чл.4, т.1 от
Закона за мерките и действията по време на извънредно положение.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на свидетелите Ц.И., М.К. и Л.Р., на които съдът дава
вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и взаимно допълващи се; Акт за
установяване на административно нарушение № 08-031/06.07.2020 г.; Покана за съставяне
на АУАН от 19.06.2020 г.; Констативен протокол № 08-02-155/21.10.2019 г.; Констативен
протокол № 08-02-80/17.06.2020 г.; Заповед № А-237 от 08.06.2020 г. на
председателя на ДАМТН; Заповед № А-601 от 18.09.2019 г. на председателя на
ДАМТН; Нотариален
акт № 107, том 2, peг.№ 5680, дело 299 от 03.06.2008 г.; Скица № 000185 от
25.06.2008 г.; Скица № 000232 от 25.06.2008 г.; известия за доставяне; Доклад за техническо и
експлоатационно състояние на язовирна стена и съоръженията към нея от
30.10.2020 г.
При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
С обжалваното
наказателно постановление на „Земинвест“ ЕАД гр.София са наложени две административни наказания за нарушения по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.
Разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ задължава собствениците
на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията по ал.1, т.3. Текстът на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ съответно
предвижда, че председателят на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4
имат право да дават предписания на
собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно
правомощията си по този закон и наредбата по чл.141, ал.2,
включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото
състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение
на язовирите по приложение №
1 към чл.13, т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява
съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Санкцията за процесните нарушения е наложена на
основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
или юридическо лице, което не изпълни
предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал.2 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят
е осъществил административни нарушения по чл.190а, ал.2 от ЗВ, чието изпълнително деяние се изразява в неизпълнение на
задължително предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. В случая на „Земинвест“
ЕАД гр.София са били дадени две предписания относно язовир „Македонци“, находящ се в землищата на с.Дъждино и с.Македонци, общ.Кърджали, както следва: т.2.1.Да се извършат ремонтно-възстановителни работи в участъците със
свличане по въздушния откос; т.2.2.Да се извършат ремонтно-възстановителни
работи за укрепване на свличането на водния откос. Това дружеството като собственик на язовира и адресат на
предписанията не е сторило в определения срок, който в случая е 13.06.2020 г. Правилно
е констатирано от контролните органи, че са налице две нарушения извършени на 14.06.2020
г., тъй като дори и след тази дата не били извършени необходимите ремонтно-възстановителни работи, а даденият краен срок за това изтекъл на 13.06.2020 г.
Макар срокът за изпълнение на предписанията първоначално да е определен до 06.04.2020
г., същият се счита за удължен до 13.06.2020 г., предвид текста на чл.4, ал.1, т.1
от Закона за мерките и действията по време на
извънредно положение. Разпоредбата предвижда, че се удължават с един месец от отмяната
на извънредното положение сроковете,
определени в закон, извън тези по чл.3, които
изтичат по време на извънредното положение и са свързани с упражняване на права
или изпълнение на задължения на частноправни субекти. Такава е и настоящата хипотеза, с оглед обявеното с решение на Народното събрание извънредно положение от 13.03.2020 г.,
удължено до 13.05.2020 г. Жалбоподателят е следвало да изпълни задълженията си най-късно до един
месец от отмяната
на извънредното положение, или в срок до 13.06.2020 г. Доколкото се касае за нарушения извършени от юридическо
лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянията
не следва да се доказват изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли
и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като
нарушена правна норма. При индивидуализиране на санкцията за всяко нарушение, наказващият
орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава в минималния
предвиден в закона размер. Такова наказание се явява справедливо и отговарящо в
пълна степен на обществената опасност на нарушенията и нарушителя, на
смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства.
При
извършената служебна проверка, съдът не констатира да са допуснати нарушения на
процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за
отмяна на атакуваното постановление. АУАН и наказателното постановление са
съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат
необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушенията са пълно описани с
всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и
обстоятелствата, при които са извършени, както и доказателствата, които ги
подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какви деяния е осъществил жалбоподателят, кога
са извършени и каква е тяхната правна квалификация, като по никакъв начин не се
е стигнало до неразбиране от страна на нарушителя за какво го санкционират, респ. не е било ограничено
правото му на защита. Няма никакво съмнение, че
дружеството „Земинвест“ ЕАД гр.София е наказано за това, че в качеството си на
собственик на язовир „Македонци“ не е изпълнило в срок задължителни
предписания, дадени от органите на ДАМТН. На следващо място, събрани са
достатъчно доказателства за извършените административни нарушения, за които
жалбоподателят е понесъл санкция. Представеният с жалбата Доклад от 30.10.2020
г. за техническо и експлоатационно състояние на язовирна стена и съоръженията
към нея не опровергава констатациите в акта и наказателното постановление. В
този документ е описано състоянието на обекта много след изтичане срока на
предписанията и датата на проверката, установяваща извършените нарушения. Квалификацията
по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ е законосъобразна и съответна на
извършените деяния и установената фактическа обстановка. Не на последно място,
извършените нарушения не представляват маловажен случай, обосноваващ прилагане
на чл.28 от ЗАНН. Осъществените
деяния не разкриват признаци, които да ги отличават по степен на
обществена опасност от типичната за обикновените случаи на административно
нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. До друг извод не водят
и доводите, че в случая нямало повторност по смисъла на § 1, т.22 от ЗВ,
доколкото жалбоподателят не е санкциониран за повторно нарушение.
С оглед
изхода на делото и направената претенция за
разноски, на основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно наказващия орган да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В
случая по делото е проведено едно съдебно заседание, в което не е
взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но е изготвил и
депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в минималния размер от 80 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор гр.София,
именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.2, ал.1 от Устройствения
правилник на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор) следва да бъдат присъдени разноските по делото.
Така
мотивиран, Съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-181/08.12.2020 г.,
издадено от председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ
са наложени две административни наказания „имуществена санкция” от по
1 000 лв., или общо „имуществена санкция” в размер на 2 000 лв., на
„Земинвест“ ЕАД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.София,
бул.„Христо Ботев“ № 17, за извършени две административни нарушения по чл.190а,
ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.
ОСЪЖДА „Земинвест“ ЕАД, ЕИК *********, седалище и адрес на
управление гр.София, бул.„Христо Ботев“ № 17, да заплати на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор гр.София, сумата
от 80 лв., представляваща направени разноски по делото за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: