Р Е
Ш Е Н
И Е
№205/18.11.2021г.
Гр.
Ямбол, 18.11.2021 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на осми ноември две
хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при
секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от съдията адм.д.
№ 250 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба
на И.А. *** против Заповед № УРИ
326з-1173/27.08.2021 г. на Директора на ОД на МВР - Ямбол , с която на осн. чл. 204, т. 3,
чл. 197, ал. 1, т. 4, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, чл. 201, ал. 1, т. 1 и чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР, на
жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „забрана за повишаване в
длъжност” за срок от 1 година. Твърди се, че оспорената заповед е издадена при
съществено нарушение на процесуалните правила и е в противоречие с
материалноправните разпоредби. Иска се отмяната й и присъждане на направените
по делото разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят,
редовно призован, не се явява. Упълномощения от него процесуален представител – адв.
Н. поддържа жалбата изцяло на основанията, изложени в същата.
Ответната страна, чрез процесуалния си
представител – юр. А. оспорва депозираната жалба.
Изразява становище, че същата като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.
Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като се прави и
възражение за прекомерност на направените от страна на жалбоподателя
разноски.
След като извърши цялостна преценка на
всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
По делото не се спори, а и от Справка
№ УРИ 326р-10653 от 01.07.2021 г. е видно, че жалбоподателят Е. е младши автоконтрольор І степен в група „Организация
на движението, пътен контрол и превантивна дейност”, сектор „Пътна полиция”,
отдел „Охранителна полиция” при ОД на МВР – Ямбол, считано от 02.01.2014
г. Същата длъжност заема и към настоящия
момент.
На 18.06.2021
г. в ОД на МВР постъпил сигнал,
обективиран в писмо рег. № 7855р-5245 от ВПД Директора на Дирекция „Вътрешна
сигурност” в МВР, в който било посочено, че при прегледа на видеофайловете,
относно изпълнението на Организационно-технологичните правила за работа с АИС
„Видеозаснемане на охранителната дейност и пътния контрол”, в директория ODMVR_JAMBOL, папка /СВ5853КВ/2021/06.10 е
установено неизпълнение на служебните задължения от полицейски служител по
време на извършвания наряд, като за времето от 02:50 часа до 04:30 часа и от 04:20 часа до 05:02 часа
на 10.06.2021 г. служителят, возещ се на предната дясна седалка в служебен
автомобил с рег. № ***** е отпуснат със
затворени очи и не изпълнява служебните си задължения. По
повод на това писмо, с резолюция от 21.06.2021 г. била възложена проверка от началника на Сектор „Пътна полиция”.
В хода на проверката, видно от Справка
№ УРИ 813-4170/29.06.2021 г., било установено, че за времето от 19:00 часа на
09.06.2021 г. до 07:00 часа на 10.06.2021 г., в наряд със служебен автомобил
рег. № **** са назначени служителите младши инспектори Р.С.Р. и И.А.Е., и двамата - мл. автоконтрольори в група „Организация на
движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ при
ОД на МВР – Ямбол.
Посочено е, че от прегледа на предоставените от Дирекция
„Вътрешна сигурност“ файлове е установено, че за времето от 02:50 часа до 04:03
часа и от 04:20 часа до 05:02 часа на 10.06.2021 г., мл. инспектор И.Е.
(жалбоподателя в настоящото производство), назначен като старши на наряд и
изпълняващ функции по контрол на пътното движение, не изпълнява служебните си
задължения съгласно утвърдените длъжностни характеристики и с действията си
нарушава разпоредбите на нормативната уредба.
Сочи се също така, че „служителят,
назначен в наряд стои със затворени очи и отпусната назад към облегалката на
седалката глава, след това отваря очи и отново ги затваря, отпускайки глава
назад към облегалката на седалката. Това състояние на отпускане се касае
най-вероятно за сън“.
Със Заповед № УРИ 326з-952 от
13.07.2021 г. ВПД Директор на ОД на МВР – Ямбол е разпоредил извършване на
проверка за изясняване на постъпилите данни за извършено в срока на наложено
дисциплинарно наказание „порицание“
нарушение на служебната дисциплина от младши инспектор И.Е., като е
определил и комисия, която да извърши същата. Жалбоподателят бил запознат с
тази заповед на 14.07.2021 г.
На 04.08.2021 г. жалбоподателят Е.
депозирал писмени обяснения (№ 326р-12771), в които същият е посочил, че не е
осъществявал контрол на правилата за движение по пътищата за времето от 02:50
часа до 04:03 часа на 10.06.2021 г., но не е за заспивал, като се е оглеждал за
преминаващи МПС.
За извършената въз основа на Заповед №
УРИ 326з-952 от 13.07.2021 г. на ВПД
Директор на ОД на МВР – Ямбол проверка
била изготвена Справка рег. № 316р-13141 от 11.08.2021 г., от която е видно, че
за времето от 02:50 часа до 04:03 часа и от 04:20 часа до 05:02 часа на
10.06.2021 г., седящият на предната дясна седалка в служебен автомобил с рег. №
СВ 5853 КВ служител е мл. инспектор И.Е., както и че за посоченото време същият
е отпуснат със затворени очи и не изпълнява служебните си задължения за контрол
на пътното движение, не осъществява наблюдение на движението и контрол на спазване на правилата за движение от
участниците в движението по пътищата. Посочено е също, че при проверка в АИС – АНД
за дейността на служителите за смяната е установено, че за времето от 19:00
часа на 09.06.2021 г. до 07:00 часа на 10.06.2021 г., са били установени нарушения на водачи на МПС, за които са съставени
5 броя АУАН и 2 броя глоби по фиш, като след 02:03 часа на 10.06.2021 г. до края на смяната в 7:00 часа, няма извършени
проверки на МПС и лица или регистрирана друга контролна дейност. Установено е,
че към момента на извършване на нарушението жалбоподателят Е. изтърпява
дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 12 месеца, наложено му със
Заповед № УРИ 326з-689/21.05.2021 г., връчена на 21.05.2021 г. Предложено е на Е.
да бъде наложено дисциплинарно наказание по чл. 197, ал. 1, т. 4 от ЗМВР
„забрана за повишаване в длъжност“ за
срок от една година за извършено дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194,
ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения. Със справката Е. е
запознат лично на 11.08.2021 г.
С Покана рег. № 326р-13831/24.08.2021
г., жалбоподателят Е. бил поканен да даде писмени обяснения във връзка с
проведената проверка, но такива не са депозирани.
Впоследствие Директорът на ОД на МВР –
Ямбол е издал Заповед № 326з-1173/27.08.2021
г., с която на „на
основание чл. 204, т. 3, чл. 197, ал. 1, т. 4, чл. 194, ал. 2, т. 2 ЗМВР
„неизпълнение на служебните задължения“, чл. 201, ал. 1, т. 1 от ЗМВР
„извършване на дисциплинарно нарушение в срока на наложено наказание
„порицание“, за което нарушение е предвидено налагане на същото дисциплинарно
наказание“, във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 11, пр. 1 от ЗМВР „неизпълнение на
служебни задължения“, на жалбоподателя Е. е наложено дисциплинарно
наказание „забрана за повишаване в длъжност ” за срок от една година, считано
от датата на връчване на заповедта, като същият е предупреден, че при
извършване на друго дисциплинарно нарушение в срока на наложеното наказание
„забрана за повишаване в длъжност“, за което се предвижда налагане на същото
или по-тежко дисциплинарно наказание, ще му бъде наложено дисциплинарно
наказание „уволнение“.
В обстоятелствената част на горната
заповед е посочено, че е безспорно
установено, че за времето от 02:50 часа до 04:30 часа и от 04:20 часа до 05:02
часа на 10.06.2021 г., в което е бил назначен в наряд, Е. е бил отпуснат на предната дясна седалка на
служебния автомобил, със затворени очи и не е изпълнявал служебните си
задължения за контрол на пътното движение. Посочено е също така, че с
поведението си жалбоподателят не е изпълнил служебните си задължения по
осъществяване на пътен контрол, конкретизирани в чл. 39, ал.1, т. 1, 3 и 4, чл. 80, ал. 1 и
ал. 2, т. 4 от Инструкция № 8123з-749 от 20 октомври 2014 г. за реда и
организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, с
което е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал.
2, т. 2 от ЗМВР, съставомерно по чл. 200, ал. 1, т. 11, пр. 1 от ЗМВР, както и
че настоящото нарушение е извършено в срока на изтърпяване на наказанието
„порицание за срок от 12 месеца“, наложено със Заповед № УРИ 326з-689/21.05.2021
г. на Началника на Сектор ПП. Заповед 326з-1173/27.08.2021 г е връчена на жалбоподателя Е. на 30.08.2021
г. и именно тя е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.
Към делото е приложена и Заповед
№ УРИ 326з-689/21.05.2021 г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“
при ОД на МВР – Ямбол, с която на
жалбоподателя Е. е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 12
месеца, считано от датата на връчване на заповедта, като е предупреден, че при
извършване на друго дисциплинарно нарушение в срока на наложеното наказание, ще
му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание. Като доказателства по делото
са приложени също така
и ежедневна ведомост за разстановка на силите
и средствата за смяната от 19:00 часа на 09.06.2021 г. до 07:00 часа на 10.06.2021 г., месечен
график да организиране на работните смени през м. юни 2021 г., план за
провеждане на инструктаж на служителите от сектор „Пътна полиция“ – Ямбол на
09.06.2021 г., ежедневна форма за отчет, както и 12 броя снимки.
С оглед на така установената
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок и е
допустима. Разгледана по същество обаче, тя се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това
са следните:
Видно от разпоредбата на чл. 168 във вр. с чл. 142 от АПК, съдът следва да провери
законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички
основания по чл. 146, без да се ограничава само с посочените от оспорващия.
За да е законосъобразен един
административен акт, следва да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания
за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма,
при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на
материалноправните разпоредби и да е в съответствие с целта на закона.
В настоящия казус оспорената заповед е
издадена в писмена форма и от лице,
притежаващо материална компетентност за това, съобразно разпоредбата на чл.
204, т. 3 от ЗМВР, а именно Директора на ОД на МВР – Ямбол. При издаването на
оспорената заповед не са допуснати и нарушения на
административнопроизводствените правила. Дисциплинарно наказващият орган е
изпълнил законово вмененото му задължение по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР преди
налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да
приеме писмените му обяснения. Самото дисциплинарно наказание е наложено в
срока, регламентиран в разпоредбата на чл. 195, ал. 1 от ЗМВР, съгласно която
същото се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не
по-късно от една година от извършването му.
Като фактическо основание за
наложеното наказание в оспорената заповед е посочено, че за времето от 02:50 до
04:30 часа и от 04:20 часа до 05:02 часа на 10.06.2021 г., жалбоподателят Е.,
намиращ се на предната дясна седалка в служебен автомобил с рег. № ****, е
стоял отпуснат, със затворени очи. Няма данни, нито твърдения от страна на
жалбоподателя, че е поискал ползване на почивка през тези периоди от време.
Съгласно чл. 39, ал. 4 от Инструкция №
8123з-749 от 20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на
дейностите по контрол на пътното движение, контролът на пътното движение
представлява визуален или с помощта на технически средства контрол върху
поведението на участниците в движението и на техническото състояние на ППС, а
съобразно ал. 1, т. 1 и т. 3 на същия
член, контролът на пътното движение се осъществява чрез наблюдение на
движението (т. 1) и контрол по спазване на правилата за движение и прилагане на
административнонаказателни и принудителни административни мерки (т. 3). Основна задача на служителя, осъществяващ
дейност по контрол на пътното движение съгласно чл. 80, ал. 1 от Инструкцията,
е да следи спазването на правилата за движението, сигурността и безопасността
на движението по пътищата, предотвратяването на нарушенията и опазването на
обществения ред, а съгласно т. 4 от ал. 2 на чл. 80, същият е длъжен да
наблюдава движението и да взема мерки, свързани с недопускане на нарушения на
правилата за движение, а при създаването на пречки или препятствия по платното
за движение да предприема мерки, свързани с тяхното отстраняване. Нито едно от
тези задължения за извършване на пътен контрол не може да бъде осъществено с
предприетото от Е. поведение – да стои отпуснат на предната дясна седалка в
служебния автомобил със затворени очи.
Предвид изложеното съдът намира, че
правилно е приложен и материалният закон. Извършеното от страна на
жалбоподателя правилно е квалифицирано като нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2
от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения. За извършеното дисциплинарно
нарушение правилно е наложено и наказание по чл. 201, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, а именно „забрана за повишаване в
длъжност“, тъй като в чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР за нарушението е предвидено
наказание „порицание“ и е извършено в
срока на вече наложено със Заповед № 326з-689/21.05.2021 г. наказание „порицание“.
Що се отнася до твърдението на
процесуалния представител на жалбоподателя, че случаят е маловажен и следва да
се наложи дисциплинарно наказание „мъмрене“, съдът намира същото за несъстоятелно. Маловажно, съобразно
разпоредбата на чл. 198, ал. 2 от ЗМВР е нарушение, при което отклонението от
изискванията е незначително. Настоящият случай, предвид обстоятелството, че се
касае за пълно неизпълнение на служебните задължения през един сравнително некратък
период от време – общо около два часа от наряда, очевидно не съставлява
незначително отклонение.
В жалбата се твърди също, че по време на дежурството жалбоподателят е бил
в екип с друг служител, за който няма данни какво е извършвал в процесния
период от време. В тази връзка следва да се отбележи, че обстоятелството дали и каква дейност по пътен контрол на движението е извършвал другият служител, който е бил
назначен в наряд, заедно с жалбоподателя Е. е абсолютно ирелевантно, тъй като
всеки от служителите е длъжен да изпълнява задълженията си в пълен обем.
Отделно от това, жалбоподателят
твърди, че правото му на защита е било нарушено, тъй като не му била
дадена реална възможност да бъде подпомогнат в защитата си от посочен от
него служител на МВР или от адвокат. Конкретни факти, които да обосновават това
негово твърдение не се сочат и предвид обстоятелството, че със Заповед №
УРИ326з-952/13.07.2021 г., с която е разпоредено извършването на проверка по
чл. 205, ал. 2 от ЗМВР Е. е изрично запознат с правото му да бъде подпомаган в защитата си от посочен от
него служител на МВР или адвокат, съдът
намира, че се касае за защитна позиция.
Несъстоятелно е и твърдението за
противоречие между словесното описание на нарушението и правната му
квалификация. В жалбата се твърди, че в заповедта за налагане на
дисциплинарното наказание е посочено, че са нарушени разпоредбите на чл. 39,
ал. 1, т. 1 и т. 3 и ал. 4 и чл. 80, ал. 1
и ал. 2, т. 4 от Инструкция №
8121з-749 от 20.10.2014 г. за реда и
организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение,
след което обаче било посочено, че извършеното нарушение е неизпълнение на
служебните задължения, вместо нарушението да е квалифицирано като такова по чл.
194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на закона и на
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. В тази връзка
следва да се посочи, че съобразно длъжностната характеристика на жалбоподателя,
който заема длъжността „младши АВТОКОНТРОЛЬОР“
основните му задължения са свързани с
контрол на пътното движение, а в Инструкцията са уредени редът и организацията,
по които се осъществяват този контрол. В този смисъл противоречие в оспорената
заповед между описание и квалификация на дисциплинарното нарушение няма.
С оглед гореизложеното съдът счита, че
оспорената Заповед рег. № 326з-1173/27.08.2021
г. на Директора на ОД на МВР – Ямбол, е напълно законосъобразна.
Подадената против нея жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде
отхвърлена.
При този изход на делото и предвид
своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответната
страна, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР – Ямбол
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.
Води от горното Я А С, първи състав,
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на И.А. ***, със съдебен адрес:***, *, чрез адв. Д.А.Н. против Заповед
рег. № 326з-1173/27.08.2021 г. на Директора на ОД на МВР - Ямбол , с която на осн. чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 4, чл. 200,
ал. 1, т. 11, чл. 204, т. 3 и чл. 201, ал. 1, т. 1 от ЗМВР
му е наложено дисциплинарно наказание „забрана за повишаване в длъжност ”
за срок от една година.
ОСЪЖДА
И.А.Е. да заплати на ОД НА
МВР Ямбол сумата от 100 (сто) лева
за направените по делото разноски.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ:/п/не се чете