Решение по дело №20/2021 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260144
Дата: 28 октомври 2021 г. (в сила от 19 ноември 2021 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20213230200020
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 28.10.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното заседание на четвърти октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева

 

При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдията АНД № 20 по описа на Добричкия районен съд за 2021 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от С.Й.С. ЕГН ********** *** срещу Наказателно постановление № *** г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Д*, с което на С.Й.С. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, на основание чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 3000 лв., както и наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от 12 /дванадесет/ месеца.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят е редовно призован, не се явява, но се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и излага още доводи за недоказаност на вмененото нарушение, като пледира атакуваното НП да бъде отменено изцяло като неправилно и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна в съдебно заседание не се представлява, като в съпроводителното писмо по преписката се излага лаконично становище съдът да остави жалбата без последствие и да потвърди наложеното наказание.

Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните доказателства намира за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административно-наказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при която констатира следното:

В административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН е съставен в присъствие на нарушителя и съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Съставен е в присъствие на един свидетел – свидетел при констатиране на нарушението, поради което съдът намира, че същият е редовно съставен с оглед константната съдебна практика. При надлежното връчване на АУАН, жалбоподателят е вписал в графа „възражения“: „нямам възражения“. В законоустановения 3-дневен срок водачът е депозирал възражение, по което след извършена проверка административно-наказващият орган се е произнесъл, като е заключил, че АУАН е правилен и законосъобразен и ще пристъпи към издаване на НП. Самото НП е издадено в рамките на законоустановения срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН и е надлежно връчено на нарушителя.

С оглед изложеното съдът намира, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са основания за отмяна на наказателното постановление във формално-правен аспект.

По отношение на приложимия материален закон съдът взе предвид следното от фактическа страна:

На *** г. в късния следобед жалбоподателят С. се намирал на паркинга пред Стоматологията в гр. Д* със свои приятели, между които и св. Ж*Л*Н*. Около 16,55 ч. С. потеглил от там, управлявайки л. а. марка „Фолксваген Пасат“ с рег. № ***. Излязъл от паркинга и се отправил към кръговото кръстовище на ул. „*“ с ул. „***“, като навлязъл в кръговото кръстовище с намерение да продължи пътя си в посока бул. „Д*“.

Докато се намирал в кръговото кръстовище автомобилът на жалбоподателят бил забелязан от полицейски патрул, в състав св. М.Г.Г. и св. Д.С.И. – служители на Сектор „ПП“ при ОД на МВР – Добрич. Полицейският автомобил се движил по ул. „*“ в района на сградата на БЧК.

Според полицейските служители автомобилът на жалбоподателя рязко увеличил скоростта си и се поднесъл умишлено в дясно, като не използвал пътя по предназначението. Поради тази причина св. Г. и св. И. включили светлинен и звуков сигнал и последвали веднага автомобила на жалбоподателя, като го спрели на кръстовището на ул. „*“ с бул. „*“.

След като проверили самоличността на водача и предвид установеното, св. Г. в присъствието и на св. И. образувал процесното административно-наказателно производство, като съставил АУАН Серия GA № ***и вменил на водачът С. административно нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП.

Въз основа на така съставения АУАН, на * г. било издадено и процесното НП № ***, с което за административно нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, пр. 3 от ЗДвП, на жалбоподателят било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лв. и бил лишен от право да управлява МПС за срок от 12 месеца.

В съдебното заседание, в присъствието на страните, бил извършен и оглед на видеозапис от камери, позиционирани в района на кръговото кръстовище, обективиран в приложения по делото компакт диск /л. 9/.

Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена въз основа на показанията на разпитаните свидетели и събраните писмени доказателства, приобщени по надлежния ред по делото.

Горната фактическа обстановка и анализът на събрания доказателствен материал по делото навеждат съда на следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Съгласно разпоредбата на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, на водачите на МПС е забранено да ползват пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

Безспорно, умишленото и съзнателно опасно шофиране посредством поднасяне на задната част на автомобила, в никакъв случай не представлява използване на път за обществено ползване в съответствие с основната цел на пътищата – да се използват за превоз на хора и товари. Този ефект, известен в обществото като „дрифт“, може да се постигне чрез различни действия на водача при боравене с уредите и системите на автомобила, като напр. рязко подаване на газ, бързо отпускане на съединителя, рязко спиране, завъртане на волана, активиране на ръчната спирачка и други, които поотделно или в съчетание, особено в завой, довеждат до отклоняване от нормалната траекторията на движение на превозното средство с достигане на поднасяне на задната му част и превъртане на гуми.

В конкретният случай, по делото не бяха събрани безспорни доказателства, че жалбоподателят С. е извършил действия с цел демонстративно управление на МПС – така нареченият „дрифт“, като напр. повишаване на оборотите на двигателя на автомобила, завъртане волана последователно вляво и вдясно или др., в резултат от което да се достигнало до поднасяне на превозното средство.

Действително, в показанията си и двамата полицейски служители твърдят, че при предприемане на левия завой в кръговото кръстовище за навлизане от ул. „****", водачът е увеличил рязко скоростта си и автомобилът е поднесъл.

В същото време, видно от приобщения по надлежния ред видеозапис на описаното в АУАН нарушение, водачът С. навлиза плавно в кръговото кръстовище, съобразявайки се с поведението на другите участници в движението, като действително при излизане от кръстовището се установява, че водачът подава повече газ, в резултат на което колата поднася еднократно. Съдът макар да не поставя под съмнение добросъвестността на полицейските служители, намира, че в съществена степен се разколебава достоверността на описаната в АУАН и НП фактическа обстановка, а именно, че жалбоподателят С. умишлено поднася автомобила в дясно. Още повече, че от записа не се установява отклонение на МПС от лентата му на движение.

Ето защо съдът приема, че наблюдаваното движение на автомобила предвид незначителното му отклонение и сравнително невисоката скорост на движение, изобщо не може да обоснове, че еднократното наличие на поднасяне на задната част на автомобила е резултат от целенасочени и демонстративни действия от страна на водача.

Тъй като по делото не бяха представени и не се събраха други доказателства, подкрепящи възприетото от административните органи, обвинението, предявено на С. за извършено нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП е недоказано по изискуемия от закона несъмнен и безспорен начин.

За да се докаже в случай като разглеждания, че пътят, отворен за обществено ползване, се ползва за други цели, извън превоз на пътници и товари, следва да се установи съзнателното и умишлено извършването на такива движения, които съвсем целенасочено изваждат автомобила от контрол и водят до загуба на сцепление в задните гуми и специфичен силен звук от превъртането и приплъзването им, каквито целенасочени и демонстративни действия в случая не се установява по безспорен начин да са извършени от жалбоподателя. Ето защо съдът приема, че е недоказано извършените от жалбоподателя действия да се окачествяват като използване на път отворен за обществено ползване не по предназначението му, за да се приеме нарушение на чл. 104б, т. 2 ЗДвП.

Несъмнено, установяването на всички правнозначими факти, касаещи извършването на нарушението, дееца, смекчаващите и отегчаващи обстоятелства, следва да се извърши служебно от наказващия орган, съобразно вменената му за изпълнение правораздавателна дейност. Налагането на административно наказание, без да е доказано осъществяването състава на съответното административно нарушение е в пряко противоречие с принципа на законоустановеност на основанията за ангажиране на административнонаказателна отговорност /чл. 6 от ЗАНН/.

За пълнота следва да се посочи, че не всяко поднасяне на автомобила съставлява нарушение на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, а само това, което е умишлено извършено. Разпоредбата на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП предвижда, че на водача на моторно превозно средство е забранено да използва пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари. Така формулираното изискване е ползването на пътищата по неразрешен начин да бъде винаги целенасочено, т. е. да е желано от дееца, означава, че от субективна страна е необходимо нарушението по посочения текст да бъде извършено при пряк умисъл като форма на вината – чл. 11, ал. 2, пр. 1 от НК, вр. чл. 11 от ЗАНН.

Дори и да се приеме, че поднасяне на автомобила все пак е имало, то доказателства за наличието на умисъл при извършването на нарушението в случая липсват. С оглед неговото естество, такива доказателства за умишленото му извършване принципно могат да бъдат извлечени от самия начин на неговото осъществяване (напр. многократни и последователни маневри, подобни на описаните в НП), при което би била изключена възможността поднасянето да се дължи на други фактори - несъобразена скорост, техническа неизправност, неопитност на водача и т. н., и би се формирал извод, че то се дължи именно на предприемането и то в необходимата последователност на целенасочени действия с кормилната и спирачната уредби на автомобила, нужни за извеждането му от контрол, загубата на сцепление на задните колела и тяхното странично приплъзване с последващо възстановяване контрола. Както беше посочено, по делото не са събрани доказателства за такива действия, които да сочат на умишленото извършване на нарушението.

Поради изложеното дотук, съдът намира, че в административно-наказателното производство не бяха установени и представени безпротиворечиви и несъмнени доказателства за съществени елементи от състава на описаното и санкционирано по чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от ЗДвП нарушение, а имено за виновно използване на пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари от страна на жалбоподателя.

С оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № **** г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Добрич, с което на С.Й.С. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП, на основание чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 3 000 лв., както и наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от 12 /дванадесет/ месеца.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд – гр. Добрич в 14–дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                               /Галя Митева/