Решение по дело №2330/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 934
Дата: 25 май 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20217180702330
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 934

гр. Пловдив, 25.05.2022год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на пети май през две хиляди двадесет и втора година в състав : 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ НИКОЛОВА

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело 2330 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по чл.64, ал.7 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/, във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

           Образувано е по жалба на А.А.Т., с ЕГН **********,***, чрез адв.К.,***, офис 5-6 против Разпореждане от 12.08.2021 г. (с рег. 333р-11176 от 16.08.2021г.) на Полицейски орган при РУ гр.Стамболийски при ОД на МВР-Пловдив, с което е разпоредено на жалбоподателя: 1) да спазва стриктно закона за движение по пътищата; 2)да не паркира и престоява на места създаващи пречки за другите граждани, предпоставки за ПТП или на тротоарните площи съгласно чл.94 от ЗДвП; 3) да спазва чл.16а, ал.3 от Закона за шума.

           Според жалбоподателя разпореждането е неправилно и незаконосъобразно, постановено в противоречие на процесуалния и материалния закон. В молба - уточнение са изложени доводи за липса на фактически и правни основания съгласно чл.64, ал.5, т.3 от ЗМВР. Поддържа се, че не е спазено изискването за наличие на разпоредителна част съгласно чл.64, ал.5, т.4 от ЗМВР, с което да се определят конкретни задължения, начин и срок на изпълнението. Твърди се неспазване на изискването на чл.64, ал.5, т.5 от ЗМВР. Иска се отмяна на оспорения административен акт. В молба -становище на лист 71 по делото се претендира присъждане на сторените по делото разноски.

          Ответникът-Полицейски орган при РУ гр.Стамболийски при ОД на МВР-Пловдив, не изразява становище по жалбата. В писмена молба, началника на РУ - Стамболийски изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за потвърждаване на разпореждането, като прави и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

За допустимостта:

От страна на ответника по делото не бяха представени доказателства за датата на връчване на оспореното разпореждане на жалбоподателя, въпреки изричното указание на съда дадено с протоколно определение от 21.10.2021г.). Ето защо следва да се приеме, че жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК във връзка с чл.64, ал.7 от ЗМВР и от легитимирано лице-адресат на разпореждането, поради което жалбата се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът като разгледа направените възражения и приложената административна преписка, намери за установено следното:

            На 12.08.2021 г. С.К., мл. ПИ при РУ гр.Стамболийски при ОД на МВР-Пловдив е съставил разпореждане с рег. 333р-11176 от 16.08.2021г., с което е разпоредил на жалбоподателя А.А.Т.: 1) да спазва стриктно закона за движение по пътищата; 2) да не паркира и престоява на места създаващи пречки за другите граждани, предпоставки за ПТП или на тротоарните площи съгласно чл.94 от ЗДвП; 3) да спазва чл.16а, ал.3 от Закона за шума.

           По делото е приложено Заявление (жалба) от 28.07.2021г. на И. А. Щ. (лист 15), с адрес гр.Стамболийски, ул."****" 46 до Началника на РУ - Стамболийски, в което лицето се е оплакало от съседа си А.А.Т., че последният притежава два лекотоварни камиона, като при тръгване и паркиране на тези МПС-та се вдига шум в района. Посочено е още, че Т. кара с несъобразена скорост и постоянно говори по мобилен телефон.

           Приложени са обяснения на И. А. Щ. и А.А.Т., както и Докладна записка с рег. 333р-11025 от 12.08.2021г. (лист 13) на С.К., мл. ПИ при РУ гр.Стамболийски до Началника на РУ - Стамболийски, в която е посочено, че на 28.07.2021г. в РУ Стамболийски е подадена жалба от И. А. Щ. от  гр.Стамболийски, ул."Н. Г." 46 за това, че лицето А.Т. паркира МПС-тата си пречейки на останалите участници в движението и затруднявайки гражданите. Посочено е още, че в тази връзка била извършена проверка и на място в гр.Стамболийски, ул."Н. Г." 46, като не са установени нарушения на Закона за движение по пътищата. Изложено е че в хода на проверката са били снети обяснения от А.Т., който заявил, че с Игнат от дълго време водят съдебни дела и предполага, че затова е и жалбата срещу него. Според докладната записка, на Т. е съставено полицейско разпореждане по чл.64 от ЗМВР.

             На лист 30-31 по делото са приложени Заповед с 317з-1107/03.02.2021г. и 317з-7326/03.09.2020г. и двете издадени от директора на ОД на МВР - Пловдив; както и типова длъжностна характеристика на длъжността "полицай-старши полицай" в сектор/група "Охранителна полиция"/ група "Охрана на обществения ред" на сектор "Охранителна полиция"/ участък на районно управление при ОДМВР, с която мл. ПИ С.К. е запознат (видно от Протокол от 14.09.2020г. - лист 64).

 При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

              Предмет на обжалване в настоящето производство е Разпореждане от 12.08.2021 г. (с рег. 333р-11176 от 16.08.2021г.) на Полицейски орган при РУ гр.Стамболийски при ОД на МВР-Пловдив, с което на А.А.Т. е разпоредено: 1) да спазва стриктно закона за движение по пътищата; 2) да не паркира и престоява на места създаващи пречки за другите граждани, предпоставки за ПТП или на тротоарните площи съгласно чл.94 от ЗДвП; 3) да спазва чл.16а, ал.3 от Закона за шума. По своя характер същото е индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 от АПК, тъй като с него се засягат права и интереси на жалбоподателя, при което подлежи на обжалване по реда на чл.145 и сл. АПК, по силата на препращащата разпоредба на чл.64, ал.7 от ЗМВР.

           С разпоредбата на чл.168, ал.1 – ал.3 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания, посочени в чл.146 от АПК, като проверява дали актът е издаден от компетентен орган, в установената форма, спазени ли са административно-производствените правила при неговото издаване и материалния закон, и съответствието му с целта на закона.

           Разпореждането е издадено от компетентен орган, тъй като съгласно чл.64, ал.1 от ЗМВР, полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Компетентността на полицейския орган да издава разпореждания от вида на оспореното в настоящото производство произтича пряко от разпоредбата на чл.64, ал.1 от ЗМВР. В тази връзка по делото са представени Заповеди с 317з-1107/03.02.2021г. и с 317з-7326/03.09.2020г. и двете издадени от директора на ОД на МВР - Пловдив, от които се установява качеството на мл.ПИ С.К. на полицейски орган.

          Разпорежданията се издават писмено или устно. Процедурата е регламентирана в чл.64, ал.1-6 от ЗМВР, където в ал.5 са лимитативно изброени задължителните реквизити, които следва да притежава разпореждането, а именно: 1. наименование на органа, който го издава; 2. адресат на разпореждането; 3. фактически и правни основания за издаване; 4. разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията, начинът и срокът за изпълнението; 5. пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва; 6. дата на издаване и подпис на лицето, издало разпореждането, с означаване на длъжността му.

            Видно от съдържанието на оспореното разпореждане, че в случая не е спазено изискването за форма, т.е. липсват правни и фактически основания за издаване на акта. В него не е посочено, защо се е наложило издаването му.

            Такива не се съдържат и в друг документ, изхождащ от органа, издал разпореждането, нито е налице препращане към други документи, установяващи извършени от Т. действия, които да налагат издаването на разпореждането. От Докладна записка с рег. 333р-11025 от 12.08.2021г. на полицейския орган не може да се извлекат фактическите основания на процесното разпореждане. В докладната записка е описано, че е получена жалба от съсед на жалбоподателя, но изрично е посочено, че при извършена проверка на място не са установени нарушения на Закона за движение по пътищата, а по отношение на шума нищо не е посочено. Т.е. и докладната записка неможе да санира липсата на мотиви в оспорения административен акт.

         Не става ясно защо е даден превес на твърденията на И. А. Щ., след като при проверката на полицейския служител на място не са установени нарушения. От приложените по преписката обяснения на И. А. Щ. и А.А.Т., които са противоречиви по между си не е възможно да се установят фактическите обстоятелства, които да обосноват процесното разпореждане. Остава неясно и недоказано, по какъв начин полицейският орган е установил, какви нарушения на ЗДвП е извършил Т., как и къде е паркирал и какви пречки е създал на другите граждани и предпоставки за ПТП, и дали изобщо е паркирал на тротоарните площи. Още по-малко пък става ясно какъв шум е създал.

          При липсата на мотиви изложени от полицейския орган във връзка с установеното от него при издаване на полицейското разпореждане и липсата на категорични доказателства за това дали в действителност Т. е нарушавал ЗДвП и е паркирал и престоявал по такъв начин, че е създавал пречки за другите граждани и предпоставки за ПТП, е невъзможно да се определи дали са били налице основания за издаване на разпореждането.

          Липсата на мотиви-правни и фактически основания за издаване на разпореждането, като задължителен негов реквизит съгласно чл.64, ал.5, т.3 от ЗМВР препятства възможността за съдебен контрол на акта (в този смисъл Решение 12739 от 27.11.2015 г. на ВАС по адм. д. 132/2015 г., V о., Решение 3566 от 20.03.2018 г. на ВАС по адм. д. 10278/2016 г., V о., Решение 11047 от 2.11.2021 г. на ВАС по адм. д. 5711/2021 г., V о.).

           Тук следва да се съобрази и общата разпоредба на чл. 59, ал.1 и ал.2, т.4 от АПК, съгласно която административният орган издава или отказва издаване на акта с мотивирано решение, като в случай, че административният акт се издава в писмена форма, той следва да съдържа необходими реквизити, измежду които е и фактически и правни основания за издаване на акта. Липсата на мотиви възпрепятства възможността съдът да осъществи съдебен контрол върху законосъобразността на разпореждането и е абсолютно основание за неговата отмяна /в този смисъл ТР 4/2004 г. на ОС на съдиите от ВАС/.

            По изложените съображения Разпореждането, като незаконосъобразно, следва да се отмени.

            С оглед изхода на спора, основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, които се констатираха общо в размер на 610 лева, от които 10 лева - държавна такса и 600 лева заплатен адвокатски хонорар (лист 28 по делото). Съдът не следва да обсъжда възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, доколкото същото не е направено от ответника или от негов процесуален представител, а от началника на РУ - Стамболийски, който не е страна по делото.

Водим от горното, Съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

            ОТМЕНЯ Разпореждане от 12.08.2021 г. (с рег. 333р-11176 от 16.08.2021г.) на Полицейски орган при РУ гр.Стамболийски при ОД на МВР-Пловдив, с което на А.А.Т., с ЕГН ********** е разпоредено: 1) да спазва стриктно закона за движение по пътищата; 2) да не паркира и престоява на места създаващи пречки за другите граждани, предпоставки за ПТП или на тротоарните площи съгласно чл.94 от ЗДвП; 3) да спазва чл.16а, ал.3 от Закона за шума.

           ОСЪЖДА ОД на МВР - Пловдив да заплати на А.А.Т., с ЕГН**********,***, сумата в размер на 610 /шестстотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.

 

           Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: