Решение по дело №349/2022 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: 232
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Галина Димитрова Василева
Дело: 20223420200349
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 232
гр. Силистра, 18.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на петнадесети
септември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Галина Д. Василева
при участието на секретаря Жанет Ж. И.
като разгледа докладваното от Галина Д. Василева Административно
наказателно дело № 20223420200349 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 – чл.63 ЗАНН.
Образувано е по жалба на ЗК „К. – **“ с.К., общ. Силистра, обл. Силистра, ЕИК
***********, представлявана от председателя на УС Н. Д. Н., против Наказателно
постановление № 19-2200068/31.05.2022г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция
по труда” гр.Силистра, с което на кооперацията-жалбоподател, на основание чл.414, ал.1
КТ, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1500
(хиляда и петстотин) лева за нарушение на чл.261 от Кодекса на труда вр. чл.8 от Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата от 17.01.2007г. на МС.
В жалбата се изразява позиция за незаконосъобразност на наказателното
постановление. Подчертава, че общата сума за неизплатеното възнаграждение за нощен труд
за работника М. Й. И. възлиза на 76 лева и неправилно наказващият орган не е приложил
разпоредбата на чл.415в, ал.1 КТ за наличие на маловажен случай, тъй като изводът му, че
нарушението не е било отстранено веднага съобразно условията и реда на КТ не отговаря на
действителното положение с оглед изпълнението на даденото предписание в указания от ИТ
срок. Счита се, че хипотезата на чл.415в, ал.1 КТ е изпълнена изцяло като работникът е
получил напълно дължимото допълнително възнаграждение. Иска се изменение на НП
относно квалификацията на нарушението и определяне на имуществена санкция за
наказаната ЗК в размер на 100 лева за осъществено в условията на чл.415в, ал.1 КТ
административно нарушение.
Пред съда жалбата се поддържа чрез представител по пълномощие, който изразява
становище, че отстраняването на вредните последици, съгласно смисъла на чл.415в, ал.1 КТ,
1
„веднага“ следва да се разбира премахването им в оптималния за случая срок, който е бил
като такъв за изпълнение на предписанията, даден от контролните органи.
Административно-наказващият орган при Дирекция „Инспекция по труда”
гр.Силистра, чрез процесуален представител, оспорва жалбата като неоснователна. Изразява
становище за пълна съобразеност на процесното НП с изискванията на процесуалния и
материалния закон. Счита, че не са налице материалноправните предпоставки за
приложението на привилегирования състав на чл.415в, ал.1, като визира, че думата
„веднага“ досежно отстраняване на нарушението се разбира да бъде отстранено на момента,
без никакво забавяне, непосредствено след извършване на контролната проверка и
констатиране на нарушението. Подчертава, че в конкретния случай от датата на
установяване на нарушението 17.05.2022г. до изплащане на възнаграждението на
14.06.2022г. е изминал почти месец, което не може да бъде обхванато от приложението на
посочената по-благоприятна разпоредба. Счита, че са настъпили вреди от неплащането на
възнагражденията в рамките от месец септември 2021г. до дата на изплащането през 2022г.,
като е претърпяна загуба и е пропусната полза във връзка с процесните финансови средства.
Моли за потвърждаване на НП и присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Районна прокуратура-Силистра, при редовност на призоваване, не се представлява,
не е депозирано становище.
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна, предвид което
се явява процесуално допустима.
Съдът, след запознаване с доказателствата по делото, обсъдени поотделно и в тяхната
взаимовръзка, преценка доводите на страните и въз основа на закона, намира за установено
следното:
На 05.05.2022г. св.Д., на длъжност „главен инспектор“ при Д “ИТ“- Силистра,
посетила ЗК "******" в село Казимир, община Силистра, обл. Силистра, за проверка
относно спазването изискванията на трудовото законодателство и осигуряване здравословни
и безопасни условия на труд, като посетила съответните работни места на ангажираните
работници. На 17.05.2022г. в „ИТ“ в гр. Силистра били представени документите за
изплатените трудови възнаграждение и такива за нощен труд, при която документална
проверка присъствала и св.Ж. – гл.инспектор. Установено било, че работникът М. Й. И. е
ангажиран по трудов договор № 3/16.01.2014г. и изпълнява длъжността „портиер“, като с
допълнително споразумение от 01.01.2021г. основното му трудово възнаграждение е
определено в размер 700 лева. При проследяване на данните от платежните ведомости и
работните графици се установило, че за М. Й. И., работещ като пазач нощно време, било
начислено и допълнително изплатено възнаграждение в размер на 40 лева за положения от
него нощен труд от 80 часа за месец септември 2021г. Работодателят изплатил на посочения
работник по 0,50 лева за отработен нощен час вместо минималния размер – не по-малък от
0,15 на сто от минималната работна заплата, установена за страната, но не по-малко от един
лев, съгласно чл.8 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Така
2
изяснените обстоятелства били отразени в съставения на 17.05.2022г. Протокол за
извършената проверка, в който е посочено, че за същия работник М. Й. И. е установено, че
нощният труд не му е бил заплатен и за месеците октомври и ноември 2021г. в размера,
фиксиран от законодателя, съобразно чл. 8 от Наредбата.
В съставения в присъствието на управителя на кооперацията АУАН № 19-
2200068/18.05.2022г. констатираните при проверката фактически данни са залегнали като
словесна рамка на административното обвинение, с квалифициране на същите като
нарушение по чл.261 от Кодекса на труда вр. чл.8 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, приета с постановление на Министерски съвет №
4/17.01.2007г. С издаденото на база акта наказателното постановление ЗК е санкционирана
за посоченото нарушение на основание чл.414, ал.1 КТ с имуществена санкция в размер на
1500 лева. АНО е изложил доводи за липсата на предпоставките за прилагане разпоредбата
на чл.415в, ал.1 КТ досежно определяне на случая като маловажен.
При проследяване спазването изискванията на закона откъм сроковете и процедурата
за съставянето на АУАН и издаването на НП, както и досежно компетентността на
съответните длъжностни лица, не се установяват нарушения.
По отношение факта на извършената административна простъпка, намерила израз в
заплащане на положения от работника И. нощен труд в по-малък размер от
законоустановения, фиксиран в чл. 8 от Наредбата, а именно, че „за всеки отработен нощен
час или за част от него между 22,00 ч. и 6,00 ч. на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,15 на сто от
минималната работна заплата, установена за страната, но не по-малко от един лев“, не се
спори. Същият е и установен по несъмнен начин при съпоставяне и анализа на събраните по
делото писмени и гласни доказателства. Спорният момент е относно квалификацията на
деянието, като защитата на наказаната ЗК застъпва позицията, че отстраняването на
нарушението следва да се счита навременно като приравнено на веднага в рамките на срока,
предоставен с предписанията на контролните органи за отстраняването им. Нарушението е
извършено през месец септември 2021г., констатациите за същото са на 17.05.2022г.,
наказателното постановление е издадено на 31.05.2022г., а плащането на дължимото е
извършено на 14.06.2022г. Визираните времеви интервали разкриват, че действията,
необходими за състава на маловажен случай не са били осъществени в най-кратък период от
време от установяване на простъпката, а е било изчакано да се начислят и изплатят
заплатите на 14.06.2022г., изяснено от показанията на св.К.. Същевременно неправилното
начисляване на положения нощен труд не е било ограничено само за процесния месец
септември 2021г., а е траело като „техническа“ грешка и в следващите месеци, както за
засегнатия работник, така и за останалите пазачи. Това положение, обсъдено и с чл.11, т. 6
от приетите вътрешни правила за работната заплата в ЗК „******“ с. К., утвърдени от
управителя Н. Н., че „за всеки отработен нощен час или за част от него между 22,00 ч. и 6,00
ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за
нощен труд в размер не по-малък от един лев“, с факта, че св.К. е касиер - счетоводител на
3
кооперацията от 1998г., а председателят (заемащ тази позиция от 12 години) проверява
ведомостта след извършеното начисляване на нощния труд и утвърждава отразените за
отработени нощни часове, налага извод за липса на случайност и липсата на невнимание при
изчисляването на нощния труд на по-ниска ставка от законово регламентираната.
Представената пред АНО информация от 20.06.2022г. от ЗК за изплатения в пълен размер
нощен труд, не е отчетено като новонастъпил факт от наказващия орган, тъй като
процесното НП вече е било издадено на 31.05.2022г. Предвид това съдът приема, че
отстраняването на нарушението не е било във възможно най-кратко време от установяване
му и лишаването на работника от полагащите му се за положения труд средства се явява
фактор, отразяващ се неблагоприятно на имуществената му сфера.
В случая е налице обективна отговорност на юридическото лице – в качеството му на
работодател, като въпросът дали е имало умисъл или не от страна на председателя или на
друго длъжностно лице не рефлектира върху съставомерността на процесната простъпка.
Контролните органи са включили в обхвата на адм. обвинение само месец септември 2021г.,
без другите два месеца за този работник, за които също е бил ощетен в заплащането. В тази
връзка следва да се отбележи, че дадените задължителни предписания, като вид
принудителна административна мярка, регламентирана в чл.404 КТ, е насочена към
преустановяване на неправомерното бездействие, за което в конкретния казус контролните
органи са направили преценката, че следва да бъде и санкционирано. Предвид това е било
инициирано и административно-наказателното производство със съставения, редом с
предписанията, акт за установяване на административно нарушение.
Въз основа на констатираните факти и обстоятелства, съдът намира, че деянието не
може да се квалифицира като маловажен случай съобразно нарочната разпоредба на чл.415в,
ал.1 КТ, тъй като видно от доказателствата нарушението не е отстранено веднага след
установяването му по предвидения в КТ ред при налична обективна възможност за това, и
не следва да бъде толерирано съзнателното бездействие на работодателя, на когото е била
предоставена възможност да отстрани този пропуск в максимално кратък срок, поне до
издаването на наказателното постановление. Наложената имуществена санкция е в
предвидения в закона минимален размер 1500 лева и е съответстваща на степента на
извършеното нарушение и обстоятелствата по случая.
Исканите от процесуалния представител на административно-наказващия орган при
Дирекция „Инспекция по труда“ – Силистра разноски за юрисконсултско възнаграждение се
следват съгласно разпоредбата на чл.63д ЗАНН, във връзка с чл.37 от Закона за правната
помощ. В конкретния случай, с оглед изхода на делото, за осъщественото процесуално
представителство пред настоящата инстанция ЗК-жалбоподател следва да заплати на Главна
дирекция „ИТ“ разноски в размер на 80.00 (осемдесет) лева.
По горните съображения и на основание чл.63, ал. 2, т. 5 вр. ал.1 ЗАНН и чл.63д
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
4
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-2200068/31.05.2022г., издадено
от директора на Дирекция „Инспекция по труда” гр.Силистра, с което на ЗК „К. – **“ с.К.,
общ. Силистра, обл. Силистра, ЕИК ***********, представлявана от председателя на УС Н.
Д. Н., на основание чл.414, ал.1 КТ, е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева за нарушение на чл.261 от Кодекса на
труда вр. чл.8 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата от
17.01.2007г. на МС.
ОСЪЖДА ЗК „К. – **“ с.К., общ. Силистра, обл. Силистра, ЕИК ***********,
представлявана от председателя на УС Н. Д. Н., да заплати на Главна дирекция „Инспекция
по труда“ разноски в размер на 80.00 (осемдесет) лева за процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
гр.Силистра, по реда на Административно-процесуалния кодекс, в 14-дневен срок от
съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
5