Решение по дело №689/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 692
Дата: 4 септември 2023 г. (в сила от 4 септември 2023 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20237260700689
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   692

 

04.09.2023 г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на тридесет и първи август две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при секретаря Ангелина Латунова

като разгледа докладваното от съдия А. Митрушева

адм. дело № 689 по описа на съда за 2023 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 172, ал. 5, вр. ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

 

            Образувано е по жалба, депозирана от С.С.А. ***, подадена чрез адв.В.Ч., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1253-000135/29.05.2023 г., издадена от ВПД Началник група към ОД на МВР – Хасково, Сектор „Пътна полиция“.

 

Жалбоподателят твърди, че оспорената заповед е неправилна, немотивирана и незаконосъобразна, издадена в нарушение на материалните и процесуални правни норми. Посочените от административния орган НП № 435/2007 г., НП № 4065/2007 г., НП № 5993/2007 г., НП № 2841/2008 г., НП № 707/2008 г., НП № 2308/2008 г. и НП № 800/2012 г. не били връчени на жалбоподателя и не били влезли в сила. Обжалваната ПАМ била незаконосъобразна и защото не бил посочен срок, за който се налага. За обжалваната ЗППАМ била изтекла абсолютната погасителна давност. Същата била недопустима и незаконосъобразна съгласно Решение от 04.05.2023 г. на СЕС по дело С97/2021 г.

С оглед на така изложеното, моли съдът да постанови решение, с което да отмени изцяло като незаконосъобразна ЗППАМ № 23-1253-000135 от 29.05.2023 г. на ВПД Началник група към ОДМВР - Хасково, сектор „Пътна полиция“, както и да му бъдат присъдени разноските по делото.

Процесуалният представител на жалбоподателя заявява в съдебно заседание, че поддържа жалбата. Допълва, че административният орган не представя по делото заверени копия от всички цитирани в обжалвания административен акт наказателни постановления, като в тази връзка заявява, че същият не е изпълнил задължението си да удостовери дали реално са отнети посочените контролни точки. Оспорва връчването на НП № 800/2012 г. и удостоверяването, че жалбоподателят не е открит на декларирания адрес, а също и доказателствената стойност на справката от информационната система на полицията, както и компетентността на органа, издал оспорваната заповед.

Ответникът – ВПД Началник Група към ОД на МВР - Хасково, сектор „Пътна полиция“ (С. Л. С.) не се явява в съдебно заседание и не изразява становище по основателността на жалбата. В придружителното писмо от Началник сектор „Пътна полиция“, с което е изпратена преписката, по която е издаден оспореният административен акт, е обективирано възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

 

С обжалваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1253-000135 от 29.05.2023 г., издадена от С. Л. С.- ВПД Началник Група към ОДМВР - Хасково, сектор „Пътна Полиция“, на оспорващия С.С.А., е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 4 от ЗДвП - временно отнемане на свидетелство за управление на моторно превозно средство на водач – изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Като фактология в заповедта е посочено, че на водача са отнети всички контролни точки с НП № 435/2007 г. – 10 кт, НП № 4065/2007 г. – 6 кт, НП № 5993/2007 г. - 10 кт, НП № 2841/2008 г. – 6 кт, НП № 707/2008 г. – 6 кт, НП № 2308/2008 г. – 6 кт, НП № 800/2012 г. – 6 кт.

Видно от отбелязването в заповедта за прилагане на ПАМ, същата е връчена на адресата си на 29.05.2023 г., а жалбата срещу заповедта е подадена в Сектор „Пътна полиция“ на ОД на МВР – Хасково на 31.05.2023 г. и заведена с вх.№ 272000-9868/31.05.2023 г.

Видно от справката за нарушител/водач, наказателните постановления, цитирани в заповедта, са отбелязани в същата като издадени и влезли в сила, както следва:

 

1.     НП № 435/12.04.2007 г. - ОДМВР – Хасково, РУ - Харманли, дата на влизане в сила: 25.09.2011 г. – отнети 10 контролни точки, копие от което НП не е представено по делото.

2.     НП № 4065/03.09.2007 г. - ОДМВР – Хасково, РУ - Хасково, дата на влизане в сила: 24.12.2009 г. – отнети 6 контролни точки, копие от което не е представено по делото.

3.     НП № 5993/03.12.2007 г. - ОДМВР – Хасково, РУ - Харманли, дата на влизане в сила: 24.12.2009 г. – отнети 10 контролни точки, копие от което не е представено по делото.

4.     НП № 2841/11.04.2008 г. - ОДМВР – Кърджали, РУ - Кърджали, дата на влизане в сила: 08.10.2011 г. – отнети 6 контролни точки, копие от което е представено по делото.

5.     НП № 707/10.05.2008 г. - ОДМВР – Хасково, РУ - Харманли, дата на влизане в сила: 25.09.2011 г. – отнети 6 контролни точки, копие от което не е представено по делото.

6.     НП № 2308/26.05.2008 г. - ОДМВР – Хасково, РУ - Хасково, дата на влизане в сила: 24.12.2009 г. – отнети 6 контролни точки, копие от което не е представено по делото.

7.     НП № 800/18.05.2012 г. - ОДМВР – Хасково, РУ - Хасково, дата на влизане в сила: 22.11.2012 г. – отнети 6 контролни точки, копие от което е представено по делото.

 

Така възприетата фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна – адресат на оспорения акт.

 

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 

Заповедта е издадена от компетентен административен орган на основание чл. 172, ал. 1, във връзка с чл. 171, т. 4 от ЗДвП, видно от Заповед № 272з-199/19.01.2023 г. на Директора на ОД на МВР – Хасково (т. 5 от заповедта) и Заповед № 8121К-6039/29.06.2022 г. за преназначаване на държавен служител на ръководна длъжност в МВР, поради което не е налице основание за прогласяване на нищожността й съгласно чл. 168, ал. 1 и ал. 3 във връзка с чл. 146, т. 1 от АПК.

Съгласно чл. 171 ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки по чл. 22 от ЗАНН, сред които посочените в т. 4 - изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. Цитираната норма придава самостоятелно правно значение на отнемането на контролни точки, определяйки го като юридически факт, с чието проявление водачът на МПС губи правоспособност. По своята същност отнемането на контролни точки става автоматично с влизане в сила на НП и е задължителна последица при установяване на нормативно посочените нарушения, която има за цел тяхната отчетност, съгласно изричния текст на чл. 157, ал. 1 от ЗДвП.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № I-139 от 16 септември 2002 г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно средство и нарушенията, за които се отнемат, първоначалният максимален размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на правилата за движение по пътищата от водачите на моторни превозни средства е 39. Видно от оспорената по делото заповед, въз основа на цитираните в същата седем броя наказателни постановления на водача са отнети общо 50 контролни точки,

Съгласно чл. 5, ал. 3 от Наредба № I-139 от 16 септември 2002 г., при отнемане на повече от 2/3 от контролните точки службата за отчет на водачите на моторни превозни средства при областните дирекции "Полиция" изпраща на водача писмено съобщение. В случая по делото не са представени доказателства, че при отнемане на 2/3 от контролните точки жалбоподателят е бил уведомен за това обстоятелство.

Съгласно чл. 158, ал. 1, т. 2 от ЗДвП (в приложимата редакция), броят на точките за потвърждаване валидността на свидетелството се възстановява служебно, до максималния размер, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки. Към настоящия момент са изминали две години от евентуалното влизане в сила на всяко едно от цитираните по-горе НП, но броят на точките не е възстановен служебно, до максимално предвидения.

Съдът следва да подчертае, че ответникът, с оглед разпределената доказателствена тежест, не представи по делото доказателства за удостоверяване на фактите, изложени в оспорената заповед. Същият не представи пет от цитираните в заповедта седем наказателни постановления въпреки предоставената му възможност и дадените от съда указания да установи в съдебния процес фактическите основания, които е посочил в обжалвания административен акт и изпълнението на законовите изисквания - материално и процесуалноправни, които са го мотивирали при неговото постановяване. По този начин се възпрепятства възможността да се установи съдържанието на всяко едно от НП и влизането им в сила, след настъпването на който факт и в условията на обвързана компетентност административният орган издава заповед, от вида на процесната. Липсата на по-голяма част от постановленията, въз основа на които е извършено отнемането на контролните точки, представлява липса на основание за тяхното отнемане, защото законодателят изрично е определил акта, чрез който контролните точки се отнемат. Вписвания в информационната система на органа, за удостоверяването на които е приложена справка за нарушител/водач, не могат да заместят липсващите наказателни постановления.

Формира се извод, че заповедта е издадена при неизяснена фактическа обстановка, не са съобразени от административния орган осъществилите се факти и обстоятелства след влизане в сила на всяко едно от цитираните НП, нито приложимата правна уредба относно възстановяването на контролни точки. Допуснати са в този смисъл съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на лицето – адресат на заповедта. Оспореният акт е издаден в противоречие с материалния закон и неговата цел.

С оглед изхода от спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в общ размер от 1 510 лева - държавна такса (10 лева) и адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 25.04.2023 г., платено в брой (1 500 лева). На основание чл. 144 от АПК, във връзка чл. 78, ал. 5 от ГПК и чл. 36 от Закона за адвокатурата, възражението за прекомерност на адвокатския хонорар не следва да бъде уважено, тъй като същото е направено от лице, което няма представителна власт да извършва процесуални действия от името на ответника по спора.

 

Въз основа на горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК Административен съд – Хасково

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1253-000135/29.05.2023 г., издадена от ВПД Началник група към ОД на МВР – Хасково, Сектор „Пътна полиция“.

 

ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ на МВР – Хасково да заплати на С.С.А., ЕГН : ********** *** сумата в размер на 1510 (хиляда петстотин и десет) лева – разноски по делото.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал. 5, във връзка с ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

 

           Преписи от решението да бъдат връчени на страните.

 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: