Р
Е Ш Е Н И Е
Номер
...............2020г.
гр.
Варна
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Варненски
районен съд, ХХХVI – ти състав
На двадесет и осми май две хиляди и двадесета година
В
публично заседание
Районен съдия: Теодора Шишкова
Секретар:
Неше Реджепова
като разгледа
докладваното от съдията
а.н.д. №675 по описа за 2020
година, установи следното:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по
жалба на Ю.Б.М., с ЕИК: **********,*** против Наказателно постановление №
481856-F525074/03.12.2019г., издадено от Началника на отдел „Оперативни дейности“ в
ГД „Фискален контрол“ на Териториалната дирекция на Националната агенция за
приходите – гр. Варна, с което на жалбоподателя е наложена „глоба” в размер на
700 лева, за нарушение на чл. 25, ал.1, т.1 от
Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.
В жалбата се посочва, че в случая неясно било дали е наказан жалбоподателят
като физическо лице или представляваното от него ДЗЗД предвид обстоятелството,
че приложената санкция по своя размер касае приложима имуществена санкция на
юридическо лице, а не на физическо такова. С оглед на изложеното се моли за
отмяна на издаденото НП, евентуално за приложение на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН или за намаляване на размера на наложената санкция до законоустановения
минимум от 100 лева.
В проведеното открито съдебно заседание, въззивникът, редовно призован се
представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата изцяло на
заявените в нея основания.
Процесуалният представител на въззиваемата страна – ТД на НАП – гр. Варна главен
юрисконсулт А.моли за потвърждаване на наказателното постановление, като
правилно и законосъобразно, като посочва, че доколкото жалбоподателят е един от
представителите на ДЗЗД, то правилно е била реализирана именно неговата
отговорност за установеното нарушение.
След като обсъди становищата на
страните и прецени събраните по делото писмени доказателства, съдът намери за
установено от фактическа страна следното:
На 05.11.2019 година служители
на НАП и в частност св. В.Н.И. извършила оперативна проверка на търговски обект
по смисъла на § 1. т. 41 от ДР на ЗДДС, а именно специализиран магазин, находящ се в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 6, стопанисван от ДЗЗД „Кебуп
3“ с управител и представляващ Ю.Б.М..
При проверката било
установено, че на 05.11.2019 г. М. като
управител и представляващ ДЗЗД не регистрира и отчита всяка извършена продажба
на стоки от търговския обект чрез издаване на фискални касови бележки от
въведеното в експлоатация в обекта фискално устройство, тъй като св. И. е извършил
плащане на сумата от 4.80 лева за 1.6 кг. пилешки бутчета,
за което не бил издаден съответен касов бон.
С оглед
установеното при проверката, бил издаден АУАН, а впоследствие административнонаказващият
орган приел от правна страна, че са били нарушени разпоредбите на чл. 25, ал. 1, т.1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ, като нарушението
било извършено за първи път.
Гореизложената фактическа обстановка се установи по ясен и недвусмислен начин
от показанията на св. В.Н.И. – актосъставител, както
и от всички налични по преписката писмени доказателства между които не
съществуват никакви противоречия.
При така приетото от фактическа
страна, съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен срок от процесуално
легитимирано лице (наказаното юридическо лице) и срещу акт, който подлежи на
съдебен контрол, поради което същата е процесуално допустима.
Съгласно разпоредбата на чл. 63,
ал.1 от ЗАНН съдът е длъжен да провери законността на обжалваното наказателно
постановление, като в този смисъл извърши проверка за спазването на материалния
и процесуалния закон, без да е обвързан от основанията, изложени в жалбата -
арг. от чл. 314, ал.1 от НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН.
В изпълнение на това си правомощие
съдът служебно констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни за това
административни органи.
Съгласно разпоредбата на чл. 279, ал.1 от ДОПК актовете за установяване на
административните нарушения се съставят от органите по приходите, а
наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на
Националната агенция за приходите или от оправомощено от него длъжностно лице
какъвто в случая се явява Началника на отдел. Съобразно чл. 7, ал.1, т.4 от
Закона за Националната агенция за приходите (ЗНАП) орган по приходите е и
служителят, заемащ длъжност "инспектор по приходите". Актът, въз
основа на който е издадено обжалваното НП е съставен от свидетеля В.Н.И.,
заемащ длъжност „инспектор по приходите“, с оглед на което съдът намира, че
същата е била компетентна да състави процесния АУАН.
При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП не са допуснати
нарушения на давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН. Фактическото описание на
вмененото на жалбоподателя на нарушение е описано точно и ясно, както в АУАН,
така и в НП, като посочената от АНО правна квалификация съответства на
фактическото описание.
В хода на
административнонаказателното производство не са били допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които да са довели до ограничаване правото
на защита на жалбоподателя, като за пълнота съдът следва да отбележи, че на
жалбоподателя са били предоставени всички предвидени в закона процесуални
възможности да изрази възраженията си, свързани със съставените АУАН и НП.
По отношение вмененото нарушение,
съдът намира следното:
Съгласно чл.118,ал.1 от ЗДДС всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно
да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби
в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез
издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ, като получателят е длъжен да получи
фискалния или системния бон и да ги съхранява
до напускането на обекта.
В ал.4 на чл. 118 от ЗДДС
е предвидено, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа,за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност.Неизпълнението на
задължението за издаване на фискален бон или касова бележка при извършване на
плащането подлежи на санкция, която е разписана в чл.185 от ЗДДС – глоба за физическите
лица в размер от 100 лв. до 500 лева.
Съдът намира, че в настоящия случай не са налице условията
за приложимост на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН въпреки твърденията в посочения смисъл от представителя
на жалбоподателя.
Наказващият орган е действал законосъобразно, извършвайки това разграничаване и преценявайки, че не са налице
предпоставките за прилагане
на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, т.е.
че случая не може да се квалифицира като „маловажен” по смисъла на посочената разпоредба.