Решение по дело №1038/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 221
Дата: 23 април 2021 г. (в сила от 21 октомври 2021 г.)
Съдия: Ралица Ангелова Маринска
Дело: 20207170701038
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш ЕН И Е

№ 221

гр. Плевен, 23.04.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ПЛЕВЕН, ОСМИ СЪСТАВ, в открито съдебно заседание на дванадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА МАРИНСКА

 

при секретаря Милена Кръстева, като разгледа докладваното от съдия МАРИНСКА адм. дело №1038/2020г. по описа на Административен съд Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 17, ал. 2, т. 3 от Наредба №11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР за периода 2007- 2013г., вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Производството по адм.д.№1038/2020г. по описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от ЕТ „В. Д.- В. И  И.“ ЕИК *********, чрез адв. Б. Б., против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г, за кампания 2015 година, с изх. № 02-150-2600/3510 от 06.11.2020г. на зам.- изп. директор ДФ “Земеделие“, гр. София. Твърди се, че постановеният отказ, обективиран в УП, е нищожен, като издаден в противоречие с нормата на чл. 177, ал.2, изр. първо от АПК, и евентуално- незаконосъобразен. Твърди се, че оспореният акт е издаден при липса на материална компетентност на издалият го адм. орган, както и в несъответствие с целта на закона. Твърди се че в случая, спорът между страните е решен с влязло в сила съдебно решение по адм. дело №200/2019г. на АдмС- Плевен, но приетата от съда фактическа обстановка не е намерила отражение в издаденият акт. Твърди се, че органът е бил длъжен да се съобрази с влязлото в сила решение на съда. Твърди се, че в случая органът е възприел различна фактическа обстановка, без да разполага с материална компетентност за това. Посочва се, че грешката в заявеният код на дейност, е установена от жалбоподателя, който с обяснителна бележка от 26.11.2015г, е поискал поправяне, и вместо грешния код АП07, е посочил правилния- АП02- „биологично растениевъдство“. Евентуално се излагат съображения и за незаконосъобразност на издаденото Уведомително писмо, като постановено в нарушение на разпоредбите на Регламент 640/2014 от 11.03.2014, и предвидените в него, в §1, изключения при налагане на адм. санкции. В заключение моли съда да обяви за нищожно оспореното Уведомително писмо с изх. № 02-150-2600/3510 от 06.11.2020г. на зам. - изп. директор ДФ “Земеделие“, гр. София, или евентуално- да го отмени като незаконосъобразно., като издадено в противоречие на материалния закон и на целта на закона, и върне преписката на органа за ново произнасяне. Претендират се разноски.

По делото, от страна на ответника по жалбата, ведно с адм. преписка, е представено и становище, в което се посочва, че жалбата е неоснователна. Посочва се, че жалбоподателят е подал заявление за подпомагане, с което е кандидатствал за пета година по направление Биологично растениевъдство от мярка 214, като е заявил площ от 317,42 ха, с код на дейност АП07- биологично растениевъдство в преход, за полски култури, вкл. и фуражни. Твърди се, че процесното УП е издадено при съобразяване с мотивите на съдебните актове. Посочва се, че на основание чл. 17, ал.2, т.3 от Наредба № 11, не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление по чл. 7, ал.2, за съответното направление, когато кандидатът отбележи грешен агроекологичен код в заявлението, което не съставлява явна фактическа грешка по смисъла на §1, т.4 от ДР на Наредба №5/27.02.2009г. Съдът, като съобрази становищата на страните, въз онова на събраните по делото доказателства и закона, намира за установено следното:

Безспорно по делото се установява, че жалбоподателя ЕТ „В. Д. – В. И  И.“ – Плевен, ЕИК *********, е регистриран като земеделски производител, с УРН 183897 в ИСАК и е лице, подпомагано по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. Установява се също, видно от приложената по делото административна преписка, че ЕТ, на 29.05.2015г. е подал  общо заявление за подпомагане с УИН 15/100615/80952, за кампания 2015г.- л.75, по няколко схеми и мерки за подпомагане, между които и по мярка 214 – Агроекологични плащания. Безспорно се установява също, видно от приложената таблица на използваните парцели, че по направление „Биологично растениевъдство“, е заявил 10 бр. парцела, с обща площ 317,42 ха, с код на дейността АП 07 – за биологично растениевъдство в преход. Безспорно е също, че 2015 година е последна от поетия 5-годишен ангажимент по това направление. По делото се установява също, че жалбоподателя, на 11.06.2015г., е извършил редакция на подаденото заявление относно използваните парцели- л.99, която промяна касае заявените парцели за участие по другите схеми и мерки. По делото се установява също, че по заявлението не са извършвани проверки на място, по реда на чл. 37 от ЗПЗП. Установява се също, че в резултата на извършените адм. проверки,  установената недопустима за подпомагане площ, извън допустимия слой площи в добро земеделско състояние, е в размер на 0,34 ха, което представлява 0,11% от установената допустима площ. Доколкото същата е в размер до 3% и до 2 ха, в случая не са налагани намаления и установената допустима площ за подпомагане е 317.08 ха.

По делото се установява, че с придружително писмо вх. №02-150-6500/6154/29.09.2015г, В. Д. е представил сертификат за биологично растениевъдство, издаден от сертифициращата организация „Балкан Биосерт“, на 29.12.2014г. Видно от съдържанието на сертификата, същият удостоверява, че след октомври 2014г., площите с отглеждана пшеница, слънчоглед и зърно- общо 320.82ха, в стопанството на земеделския производител са с качество „биологични“; срокът на валидност на сертификата е до 29.12.2015г. По делото се установява също, че от страна на ЗП е депозирано обяснителна бележка, с вх.рег.№02-150-6500 от 26.11.2015г. –л. 275 с което, същият е заявил, че е открил техническа грешка в заявеният код на извършваната дейност, като в заявлението е посочен код- „в преход“, а към датата на подаване на заявлението, парцелите са биологични; представен е отново същия сертификат, описан по- горе.

По делото се установява също, че с писмо №70-6420/13.11.2015г., сертифициращият орган „Балкан Биосерт“ е изпратил справка до МЗХ, за подадената информация в електронната система на ДФЗ– „системата за въвеждане на данни от външни институции“ за сертифицирани биологични производители, бенефициенти по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР, към дата 23.06.2015г. От справката е видно, че установеното състояние на заявените от жалбоподателя парцели за подпомагане по мярка 214 АЕП, е биологично, спазени са изискванията на Регламенти ЕО 834/2007г. и 889/2008г. и договорът на земеделския стопанин не е прекратен.

По делото е безспорно също, че процесното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г, за кампания 2015 година, с изх. № 02-150-2600/3510 от 06.11.2020г. на зам. - изп. директор ДФ “Земеделие“, гр. София, е издадено в изпълнение на Решение №681/22.11.2019г. на АдмС- Плевен, оставено в сила с Решение №9748/16.07.2020г. по адм. дело №2391/2020г. на ВАС, изрично посочено в самото УП. Производството по посоченото адм. дело е приложено към настоящето производство и от същото се установява, че с влязлото в сила съдебно решение, като незаконосъобразно е отменено издаденото Уведомително писмо Изх. №02-150-2600/3510/23.08.2018г. Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София, с което е отказано финансово подпомагане на жалбоподателя, по подадено заявление с УИН 15/100615/80952 за кампания 2015г., по мярка 214 „Агроекологични плащания“, за декларираните в заявлението за подпомагане площи с направление „Биологично растениевъдство“, поради констатирано несъответствие с изискванията за подпомагане съгласно Наредба № 11/06.04.2009г. Видно от изложените мотиви в процесното УП, се установява, че общият размер на недопустимите до подпомагане площи е 317,42 ха- общо всички заявените площи, дадени в табличен вид в Таблица стр. 2 от УП, посочени като площи с неспазени други изисквания. Видно от отразеното за колона 7- площи с неспазени други изисквания, ответникът е приел, че след извършените адм. проверки, е установено, че всички парцели са заявени за подпомагане с код на дейност АП07 – „биологично растениевъдство в преход“, а от страна на контролиращото лице „БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, е въведена информация, че парцелите са биологични. Посочено е също, че финансовата помощ не се отпуска, на основание чл.17, ал.2, т.3 от Наредба №11/06.04.2009г- поради отбелязан грешен агроекологичен код срещу извършената дейност в заявлението. Видно от отбелязаното в Таблица втора- на л. 5 от УП, се установява, че за заявените с код АП07 общо 317,42 ха, установени за подпомагане са 317,08 ха, при обща финансова помощ в размер на 155 202,51лв., ставка лв./ха- 488,95лв. В колона 9 от таблицата е посочено, че площта от 317,08 ха е недопустима за подпомагане, поради неспазване на други изисквания и оторизирана помощ е в размер на 0 лв. Пояснението, дадено за колона 9, е идентично, с обяснението за колона 7 от първата таблица, с уточнението, че неспазването на изискването по чл.17, ал.2, т.3 от Наредба №11/06.04.2009г, не съставлява „явна фактическа грешка“, по смисъла на §1, т.4 от ДР на Наредба №5/27.02.2009г. Посочено е също, че с писмо от м.09.2015г, е представен Сертификат №04647/29.12.2014г, за биологично растениевъдство, от който е видно какво е състоянието на парцелите.

По делото, като свидетел е разпитана В.С.Г.- служител в ОбЗ- Д. Митрополия. Същата заявява, че именно тя е обработвала заявлението на жалбоподателя, за кампания 2015 година. Посочва, че в съответствие с изискванията и спецификата, местата, които се обработват географски да са същите, парцелите по агроекология се копират от миналата кампания, което евентуално означава и копиране на кода на дейност. Св. Г. посочва, че годината на кандидатстване се посочва от самия кандидат, тъй като тя няма такива данни. Посочва, че след копиране на парцелите и кода за дейност, има възможност за промяна на последния. Посочва също, че системата на Общинска служба не е свързана с контролиращите фирми и към 2015година не могло да се установи – към момента на попълване- състоянието на парцелите. Посочва също, че при допусната грешка в кода, системата не отчита тази грешка. Свидетелката посочва също, че след попълване на заявлението, то се изважда на хартиен носител и се представя на кандидата, за запознаване и подпис.

По делото няма спор и спрямо факта, че 2015 година е последната година от поетия от жалбоподателя петгодишен ангажимент.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

Съдът намира, че процесното Уведомително писмо с изх. изх. №02-150-2600/3510 от 06.11.2020г., е издадено от компетентен орган- зам. изпълнителен директор на ДФЗ- Петя Славчева, на когото са делегирани съответни правомощия, по реда на чл. 20а, ал.4 от ЗПЗП, въз основа на нарочно издадена заповед с №03-РД/2891/23.07.2019г.- л. 325, на изп. директор на ДФЗ, приложена по делото. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция, е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11а от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБ, за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП е регламентирано, че Изпълнителният директор на ДФЗ, е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява, и съответно- по реда на чл. 20а, ал.4 от ЗПЗП, може да делегира своите правомощия. В този смисъл, съдът приема, че  оспореното УП е издадено от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия.

Съдът намира също, че издаденото УП, предмет на настоящето производство не е нищожно, поради неизпълнението на влязлото в сила съдебно решение по адм. дело №200/2019г. на АдмС- Плевен, и в този смисъл, възражението на жалбоподателя се явява неоснователно. В постановеното решение по адм.д.№200/2019г, е прието, че в оспореното УП, предмет на същото, не са посочени конкретните причини за постановеният отказ, като е посочено общо, че при административните проверки са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за описаните площи, които се изразяват в неспазване на базови и други изисквания – стр.2, таблица колона 7, като в  поясненията към таблицата, за колона 7, е посочено, като правно основание за издаването му- т.6 и т.7 от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания, утвърдена на основание чл. 16 от Наредба №11/2009г. В мотивите си съда е посочил, че допълнително, едва в писменото становище по жалбата са направени изявления, че се касае до неспазване на базови изисквания. В този смисъл, настоящият съдебен състав намира, че новото произнасяне на адм. орган е съобразено с указанията на съда, като в процесното УП е посочено конкретното основание за отказа за финансиране- нормата на чл. 17, ал.2, т.3 от Наредба №11, като са изложени и съображения защо адм. орган счита тази норма за относима и приложима към случая, което основание не е фигурирало при издаването на отмененото УП. Ответникът е посочил също, че крайният срок за извършване на промени в заявленията, в т.ч. и на кода на дейност, за 2015 година, е 23 юни вкл. в този смисъл, съдът приема, че не е налице хипотезата по чл. 177, ал.2, изр. първо от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съобразно нормата на чл. 17, ал.2, т.3 от Наредба №11/2009г., сочена като основание за постановяване на отказа, не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявлението, когато кандидатът отбележи грешен агроекологичен код срещу извършваните дейности в заявлението по чл. 7, ал. 2. Безспорно е по делото, съобразно събраните доказателства, че към датата на подаване на заявлението за подпомагане от страна на жалбоподателя, заявените от него площи – общо от 317,42 ха- подробно описани в Таблица първа на стр. 2 от УП, са били сертифицирани като „биологични“, въз основа на сертификат от 29.12.2014г. Безспорно е по делото, че същите са заявени с код за дейност АП07, който, съобразно Приложение №1б, към чл. 8, ал.1 от Наредба №11/2009г., се отнася за биологично растениевъдство „в преход“ – за полски култури, включително фуражни, каквито безспорно са и обработваните парцели. В този смисъл, съдът приема, че посоченият от бенефициерът код за дейност е грешен, респ. не отговаря на състоянието на парцелите. Съдът приема, че в случая не се касае до „явна фактическа грешка“, съобразно дадената легалната дефиниция на понятие с нормата на § 1, т. 4 от ДР на Наредба № 5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Съобразно същата, „явна фактическа грешка“, касае само грешки в данните за идентификация на кандидата за подпомагане. Кодът на дейност не попада в тази категория. В този смисъл, грешно заявеният код подлежи на редакция, чрез заявление за редактиране, в установените за това срокове. Безспорно е по делото, че жалбоподателят е заявил пред адм. орган констатираната от него грешка, едва на 26.11.2015г. Съдът приема, че това заявяване обаче, е осъществено след изтичане срока за редакция на заявлението, по чл. 64, ал.1 от Наредба №11/2009г., вр. чл. 11 от Наредба №5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Както бе посочено по- горе, от страна на жалбоподателя е депозирано заявление за редакция през м.06.2015г., но то не касае кода за дейност. Съдът приема, че срокът за поправка на заявлението, визиран в чл. 64, ал.1 от Наредба №11/2009г. е преклузивен, а не инструктивен, и пропускът му, бенефициерите губят това право, респ. по- късното заявяване и обозначаване на констатираната грешка, не обвързва адм. орган. В процесното УП са изложени съображения относно срока за редакция на заявлението на подпомагане и липсата на поправка от страна на жалбоподателя. Съдът намира, че възражението на жалбоподателя, за приложимост на разпоредбата на чл.15, §1 от Регламент 640/2014г. предвидените в него, изключения при налагане на адм. санкции, за неоснователно. Съгласно чл. 44 от Регламент 640/2014г „Влизане в сила и прилагане“, същият се прилага за заявления за помощи или искания за плащане относно референтни години и премийни периоди, започващи считано от 1 януари 2015 г. Съдът, като съобрази изложеното, намира, че доколкото процесното заявление касае референтни години и премийни периоди, започнали преди 01.01.2015 г., то по арг. цитираната норма на чл. 44, то и Регламент 640/2014г. не се прилага към процесните заявление и уведомително писмо- /в т. см. Решение № 3761 от 23.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 409/2017 г., IV о./.

Съдът приема също, че в тежест и задължение на бенефициера е да попълни правилно своето заявление, в т.ч. и кода на дейност, съобразно поетия ангажимент, независимо от факта, че практически попълването се извършва от служител на съответната ОбЗ.. Напълно ирелевантно е обстоятелството, че  парцелите се копират от предходна година, каквито показания даде разпитаната по делото свидетелка. Съгласно чл. 32, ал. 3 ЗПЗП, общинските служби по земеделие оказват помощ на кандидатите за подпомагане при попълването на заявленията и за идентифициране на ползваните от тях площи, но отговорността при попълването е изцяло на кандидата, но помощта на администрацията се свежда до отстраняване на неясноти при попълване на заявлението, но не и относно съдържанието му, обективиращо волеизявление на земеделския стопанин. В случая, както бе  посочено по-горе, 2015 година е е последната, пета година от поетия ангажимент, състоянието на парцелите е „биологично“, и бенефициерът е знаел това обстоятелство /същият представя съответния сертификат от 2014година/ и следвало да го съобрази при подаване на заявлението си. Съобразно чл. 8, ал.2 от Наредба №11, кодът на дейност се посочва от кандидата. /в т. см. Решение № 15584 от 18.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5043/2019 г., IV о., Решение № 2378 от 19.02.2014 г. на ВАС по адм. д. № 9446/2013 г., IV о./.

На основание гореизложеното, съдът намира, че оспореното УП е законосъобразно и при издаването му не са допуснати нарушение на процесуалния и на материалния закон, поради което, депозираната против него жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Следва в полза на ответника да бъдат присъдени сторените разноски, в размер на 100лв- юрк. възнаграждение, определено от съда в минимален размер.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал.1 и ал.2, предл. последно от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ депозираната от ЕТ „В. Д.- В. И  И.“ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, жк. „Дружба“, бл. 221, вх.Б, ет.7, ап.21, представляван от Васко Николаев Данаилов, жалба, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г, за кампания 2015 година, с изх. № 02-150-2600/3510 от 06.11.2020г. на зам. - изп. директор ДФ “Земеделие“, гр. София., с което е отказано финансово подпомагане в размер на 155 202,51лв., като НЕОСНОВАТЕЛНА.

ОСЪЖДА, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, ЕТ „В. Д.- В. И  И.“ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, жк. „Дружба“, бл. 221, вх.Б, ет.7, ап.21, представляван от В. Н. Д., ДА ЗАПЛАТИ НА ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ“, сумата от 100лв.- разноски по делото.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба, в 14- дневен срок от съобщението до страните, пред Върховен административен съд.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: /П/