Решение по дело №253/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2022 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20227160700253
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№172

гр. Перник, 21.10.2022 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд-Перник, в публично съдебно заседание, проведено на тридесети септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Слава Георгиева

 

при съдебния секретар Е. В.** и с участието на прокурор А. А.** от Окръжна прокуратура – Перник, като разгледа докладваното от съдия Слава Георгиева административно дело № 253 по описа за 2022 година на Административен съд- Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 1, ал. 1, във вр. с чл. 4 от Закона за отговорност на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба на „***Г“ ООД с ЕИК: **, представлявано от  законния си  представител В.Б.Б., със седалище и адрес на управление: гр. С.*** чрез адвокат А.И. *** срещу Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-Перник, със седалище и адрес: гр.П., ул. „***“ № 1. Ищецът претендира присъждане на имуществени вреди, в размер на 420 лева, представляващи заплатена „глоба“ по Електронен фиш за налагане на глоба Серия К, № 4799853, издаден от ОД на МВР-П., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на влизане в сила на решението на Административен съд-П. до заплащането ѝ. Претендира присъждане на направените по делото съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание на 30.09.2022 година ищецът редовно призован не се явява и не изпраща представител. В постъпила молба от пълномощника на ищеца се поддържат исковите претенции и се иска да се уважат, както и да се присъдят сторените по делото разноски.

Ответникът по иска–Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-Перник, за представител изпраща юк. З.В.***. Поддържа отговора по исковата молба и пледира същата да се отхвърли като неоснователна. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В проведеното съдебно заседание на 30.09.2022 година, прокурор А. А. от Окръжна прокуратура–Перник, намира, че искът е основателен и доказан. Предлага исковата претенция да се уважи.

 Административен съд-Перник, след като обсъди релевираните с исковата молба основания и доводи на страните и прецени събраните по делото относими доказателства по реда на чл. 235 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, намира за установено следното от правна и фактическа страна:

С електронен фиш Серия К,    4799853 /л. 9/,  издаден от ОД на МВР-П.** за извършено нарушение на чл. 21 ал. 2, във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП на ищеца е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лева. Във фиша е указано, че на основание чл. 189, ал. 9 от ЗДвП при доброволно заплащане на глобата в 14-дневен срок от датата на получаване на писмото с обратна разписка се дължи 70% от нейния размер, т.е сумата от 420 /четиристотин и двадесет/ лева.

Електронния фиш за налагане на глоба е обжалван с жалба № УРИ-433200-77155 от 16.07.2021 година. Образувано е АНД № 1256/2021 година по описа на  Районен съд-П.**. С Решение № 13 от 05.01.2022 година постановено по делото електронния фиш серия К, № 4799853, издаден от ОД на МВР-Перник е потвърден. Решението на Районен съд-Перник е обжалвано с касационна жалба с вх. № 772 от 07.03.2022 година. Образувано е КАНД № 41/2022 година по описа на Административен съд-Перник. С Решение № 57 от 06.04.2022 година постановено по делото е  отменено Решение № 13 от 05.01.2022 година на Районен съд–П. и е отменен Електронен фиш, серия К, № 4799853. Решението на Административен съд-П. е окончателно и е влязло в сила на 06.04.2022 година.

На 21.07.2021 година, в  14-дневния срок за доброволно плащане ищецът е заплатил  70% от нейния размер, т.е сумата от 420 /четиристотин и двадесет/ лева, видно от платежно нареждане от същата дата /л. 10/.

С представения по делото отговор на исковата молба, поддържан изцяло в съдебно заседание, ответникът заявява, че исковата претенция е недопустима и неоснователна. Не оспорва основателността на вземането, но основния аргумент е, че е налице специален ред по смисъла на чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ, което води до невъзможността в конкретния казус да бъде приложен редът за обезщетение на имуществени вреди, предвиден в ЗОДОВ. В подкрепа на това се позовава на писмо с рег. № 8121р-17736/ 19.10.2020 година по описа на МВР, издадено от главния секретар на МВР до директорите на ОДМВР и СДВР относно уеднаквяване работата в структурите на МВР, в които се извършват дейностите по ръчно отразяване и редактиране на плащания на глоби по Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и Кодекса за застраховането /КЗ/ и възстановяване на недължимо внесени суми.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав намира от правна страна следното:

Искът е допустим, като подаден от процесуално легитимирана страна. Съгласно чл. 203, ал. 1 от АПК гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административните органи и длъжностни лица. Ответникът е пасивно легитимиран, съгласно наведените от ищеца твърдения в исковата молба относно наличието на претендирани права в качеството му на юридическо лице по чл. 37, ал. 2 от ЗМВР. Спазено е и правилото на чл. 204, ал. 1 от АПК, тъй като вредите се претендират от отменен по съдебен ред електронен фиш. Съгласно задължителните указания, които са дадени с ТП № 2 от 19.05.2015 година на ВКС и ВАС по т.д. № 2/2014 година и по- конкретно в т. 1, делата за искове за вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, действия и бездействия по налагане на административни наказания, включително и такива за присъждане на разноски в производството по обжалване, са подсъдни на административните съдилища. Нормата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП приравнява правните последици на фиша с тези на наказателното постановление. Административният съд е родово и местно компетентен да разгледа спора, съобразно правилото, регламентирано в разпоредбата на чл. 7 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество, искът е основателен.

Исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административните органи и длъжностни лица се разглеждат по реда на Глава 11 от АПК, съгласно чл.203 от АПК. В настоящият казус се претендират вреди, които са причинени в резултат на Електронен фиш за налагане на глоба, който е бил отменен с влязло в сила решение на Административен съд-Перник, което решение е влязло в сила на 06.04.2022г. Процесният електронен фиш е издаден от ответника по делото, а именно- ОД на МВР-Перник, който е юридическо лице. Следователно искова молба е редовна, като предявена от надлежната страна по силата на чл. 204, ал. 1 от АПК, тъй като става въпрос за административен акт, който е бил отменен по съответния ред срещу ответник по смисъла на чл. 205 от АПК, а в случая това е ОД на МВР-Перник.

С оглед решаването на настоящият казус са от значение и две разпоредби, които са регламентирани в ЗОДОВ. На първо място чл. 1, ал. 1 от цитирания закон гласи, че „Държавата и общините отговарят за вреди, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техните органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административната дейност, както и за вреди, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове“, а съгласно чл. 4 от същия нормативен акт „Държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали да причинени виновно от длъжностното лице“.

В конкретния случай претенцията се основава на това, че е налице един отменен като незаконосъобразен електронен фиш и от тази отмяна се претендира настъпване на имуществени вреди, които представляват заплатени 70% от размера на наложената глоба с електронния фиш, който е бил отменен като незаконосъобразен.

За да бъде уважена претенцията, с депозираната от ищеца искова молба на първо място е необходимо актът, който е бил отменен като незаконосъобразен да е бил в изпълнение на административната дейност. В настоящият случай, по безспорен начин бе установено, че издаденият електронен фиш, който по своята характеристика се приравнява на наказателно постановление, е последица от изпълнението на нормативно възложените задължения и упражняване на административно наказателна компетентност и чийто адресат се явява ищецът по настоящото производство е отменен като незаконосъобразен с влязло в сила съдебно решение. Изпълнението на тези задължения по своята същност представлява една административна дейност и издадения електронен фиш се явява един властнически акт, който е издаден от административен орган и въпреки, че поражда административнонаказателни последици, същият е резултат от санкционираща административна дейност. От тук следва, че първата предпоставка, която е визирана в чл. 204, ал. 1 от АПК е налице, а именно налице е отменен по съдебен ред като незаконосъобразен административен акт, който е издаден от държавен орган при упражняване на административната дейност.

На второ място, от представените и приети по делото писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира и които не се оспорват от ответника  се установява,  че ищецът е заплатил по банков път сумата от 420 лева, представляваща 70% от наложената му глоба в размер на 600 лева. Това е видно от представения документ № IBD20210721033595342 с референци 000PCWB212022563 / лист 10/. Съгласно чл. 189, ал. 8 от Закона за движение по пътищата електронният фиш съставен за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Предвидено е жалбата срещу електронен фиш да се подава в 14-дневен срок от получаването му, когато е направено възражение по ал. 6 в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша. Предвидено е също и при плащане на глобата, наложена с електронен фиш, в посочения по-горе срок, съобразно правилото на чл. 189, ал. 9 от ЗДвП, ако глобата бъде платена в срока по ал. 8 се дължи 70% от нейния размер. Следователно в случая са налице и останалите, изискуеми се елементи, които са част от фактическия състав на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а именно настъпила вреда и причинно-следствена връзка между настъпилия неблагоприятен резултат и отменения като незаконосъобразен акт, в случая електронен фиш. Аргументите за това се подкрепят и от установената фактическа обстановка, изразяваща се в това, че ответникът е издал електронен фиш срещу ищеца за извършено от него нарушение на правилата за движение по пътищата. Фишът е бил отменен като незаконосъобразен с решение на Административен съд- Перник, но преди отмяната му ищецът е заплатил глобата в намален размер. При това положение заплащането на глобата е в пряка причинно-следствена връзка с незаконосъобразния административен акт, тъй като ако фишът не беше издаден, то нямаше да се стигне до заплащането на тази глоба. Всъщност чрез заплащане на глобата в намален размер, ищецът е реализирал едно свое право, което обаче не възпрепятства възможността му да обжалва акта, с който му е била наложена глобата, както се е и случило в настоящият казус.

Съдът не възприема доводите, депозирани в отговора на исковата молба, че е налице специален ред по смисъла на чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ, по който да могат бъдат възстановени неоснователно платени суми. Въведените от МВР правила за връщане на недължимо внесени суми за глоби във Фонд за безопасност на движението, обективирани и в писмо с рег. № 8121р-17736/ 19.10.2020 година по описа на МВР не представляват специален ред за обезщетение на вредите. Също така и сумата не подлежи на възстановяване и по правилата на чл. 128-129 от ДОПК. Същото виждане е възприето и в  Решение № 1210 от 30.01.2019 година, постановено по АД № 10320/2018 година на ВАС; в Определение № 4293 от 09.05.2022 година по АД № 2674/2022 година на ВАС,  Решение № 8943 от 13.10.2022 г. на ВАС по АД № 3151/2022 г..

Съдът намира, че именно ОД на МВР-Перник, като издател на електронния фиш дължи връщане на посочената сума в размер на 420 лева и че е без правно значение за претърпелия вредата правен субект в чия сметка е постъпила съответната сума. В конкретния случай отмененият електронен фиш, с който е наложена глобата е  издаден от ОД на МВР – П., което е част от структурата на МВР, каквато част е и Фондът за безопасност на движението, чието организационно, финансово и административно обслужване се осъществява от съответната структура на МВР.  В електронния фиш изрично е указано на адресата, че сумата по наложената "глоба" следва да се заплати по сметка на този фонд, съгласно разпоредбата на § 1, ал. 4, т. 1 от ДР на ЗДвП и същата е постъпила, поради което е без значение, че сумата не е постъпила по сметка на ответника. В таза връзка е Решение № 63 от 5.01.2021 година, постановено по  АД № 3032/2020 година на ВАС.

Въз основа на изложеното се приема, че искът за присъждане на обезщетение за причинени имуществени вреди е доказан по основание и по размер. Обезщетението се дължи в пълния заявен от ищеца размер, като ответникът ще бъде осъден да му заплати  сумата от 420 лева. Представеното доказателство-вносна бележка за заплащане на глобата доказва превода на търсената сума, а от тук и реализирането на имуществената вреда на ищеца, чиито патримониум се засяга в отрицателно отношение с внасяне на въпросната сума. 

Направеното искане за присъждане на лихва върху претендираната сума е основателно. Предвид уважаване на главния иск, следва да бъде уважена и акцесорната претенция за присъждане на законната лихва върху присъдената сума. При съобразяване с т. 4 на ТР по ТД № 3/2004 година на ОСГК на ВКС, законната лихва се присъжда  от датата на отмяна на незаконосъобразния акт-06.04.2022 година  до датата на окончателно й изплащане.

По разноските.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, като заплати на ищеца внесената държавна такса, както и възнаграждение за един адвокат, съразмерно с уважената част на иска. Пълномощникът на ищеца е представил списък на разноските по чл. 80 от ГПК. Предвид специалната разпоредба на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на ищеца съдебни разноски в размер на 400 лева, представляващи 50 лв., заплатена държавна такса за образуване на производство и 350.00 лв., адвокатско възнаграждение по договор за  правна защита и съдействие. 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 203 от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Перник, със седалище и адрес на управление гр. П.*** да заплати на „***Г“ ООД с ЕИК: **, представлявано от В.Б.Б., със седалище и адрес на управление: гр. С.*** сумата от 420 /четиристотин и двадесет/ лева, представляващи обезщетение за причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплатена „Глоба“ по Електронен фиш за налагане на глоба, серия К, № 4799853  отменен с влязло в сила решение  № 57 от 06.04.2022г. по КАНД № 41/2022 година по  описа на Административен съд-Перник, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 06.04.2022г. до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи–Перник, със седалище и адрес на управление гр. П.***да заплати на ***Г“ ООД с ЕИК: **, представлявано от В.Б.Б., със седалище и адрес на управление: гр. С.*** сумата от 400.00 (четиристотин) лева,  представляваща разноски по административно дело № 253 по описа за 2022г. на Административен съд-Перник.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

 

                                                                                                          Съдия:/п/