Решение по дело №10170/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2020 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20207060710170
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н    И    Е

 

N 203

 

Гр.Велико Търново 14.10.2020г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Великотърновският административен съд, І-ви касационен състав, в публично заседание на двадесет и пети септември две хиляди и двадесета година  в състав:

 

                                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Данаилова

                                                                                            ЧЛЕНОВЕ: Ивелина Янева

                                                                                                                  Росен Буюклиев

 

при секретаря С. ф.и с участието на прокурора Иванова като разгледа докладваното от съдията И. Янева к.н.дело № 10170 по описа на Административен съд гр.Велико Търново за 2020 година за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК във вр. с чл.63, ал.1, пр.2 от ЗАНН.

            Предмет на касационното производство е Решение № 338 / 23.06.2020г., постановено по АНД № 691 по описа на ВТРС за 2020г., с което е отменено наказателно постановление № 0014152 / 23.04.2020г., издадено от Началник отдел „Контрол и правоприлагане” в национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура”, с което на К.Д.Г. е наложено административно наказание глоба в размер на 300лв. на основание чл.179, ал.3 от ЗДвП за нарушение на чл.139, ал.6 от същия закон.

Касационното производство е образувано по жалба от Агенция „Пътна инфраструктура”, в която се твърди, че решението е постановено в нарушение на материалния закон, поради неправилен извод за липса на вина на нарушителя и наличие на предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН. Моли се за отмяна на въззивното решение и потвърждаване на наказателното постановление.

Ответникът изразява становище за неоснователност на касационната жалба, правилност на съдебното решение и моли за оставянето му в сила.

Представителят на прокуратурата дава заключение за неоснователност на жалбата и моли за потвърждаване на решението.

В хода на въззивното производство са установени следните факти – при проверка на 10.12.2019г. от контролните органи е установено управлението от К.Г. на лек автомобил с рег. № ***по републикански път, включен в обхвата на платената пътна мрежа без заплатена винетна такса. На 03.02.2019г.е извършено плащане на годишна винетна такса за лек автомобил с регистрация в Република България и рег. № ***.

Административнонаказващият орган приема наличието на нарушение на чл.139, ал.6 от ЗДвП и на водача е наложено административно наказание глоба.

Въззивният съд приема, че не е доказана субективната страна на нарушението, тъй като винетната такса е заплатена от трето лице, налице са предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН поради което и наказателното постановление е отменено.

Настоящият състав намира извода на районния съд за незаконосъобразност на наказателното постановление за съответен на доказателствата по делото.

Между страните няма спор, че в Агенция „Пътна инфраструктура“ е налице постъпило плащане на годишна винетна такса за лек автомобил до 3,5 тона от собственичката на автомобила, като регистрационния номер на същия е изписан с буква V вместо В. Грешното изписване на регистрационния номер е възприето от контролните органи за липса на заплатена винетна такса и съответно движението по пътя без нея за административно нарушение.

Формално погледнато извода на органа е правилен – винетната такса следва да бъде обвързана с регистрационния номер на автомобила и при несъответствие за този конкретен автомобил липсва винетка. Това съответства на трайната съдебна практика във връзка с платеното паркиране в сини зони /липсва плащане ако неправилно е посочен регистрационния номер/ и на правния принцип, че който плаща зле плаща два пъти. Същевременно обаче следва да бъде отчетено обстоятелството за начина на функциониране на системата за заплащане на винетни такси. Тя е единствено електронна. Въведена е без тестови или гратисен период. Въведена е без разяснения или обществена дискусия. На сайта на АПИ липсват каквито и за било разяснения за начина на работа на същата. И от конкретния случай се установява, че системата не отчита, разпознава и коригира технически грешки. След като при попълването на данъчна декларация с баркод системата информира за допуснати технически грешки и дори не позволява попълване на следващи графи при неотстраняването им, значи технически е възможно обвързването на регистрационния номер с държавата на регистрация на автомобила и със съществуващите валидни регистрации към момента. Или при попълване на несъществуващ или невъзможен регистрационен номер системата да информира потребителя и да не позволява продължаване. Видно от обясненията на нарушителя именно такова е било и неговото очакване при заплащането на винетната такса. Налице е съществено разминаване между законовите норми, изискващи точно посочване на регистрационния номер цитирани от касатора и въведената от него система, която не извършва никаква проверка за валидността на попълнения регистрационен номер и прехвърляща изцяло тежестта върху потребителя.

Съгласно  т.18 на раздел ІV от Общите условия за работа с електронната страница на Национално ТОЛ управление при Агенция "Пътна инфраструктура" и за продажба на електронни винетки и маршрутни карти чрез електронната страница, мобилното приложение и терминалите за самообслужване регистрационният номер се въвежда без празни позиции между отделните символи. Въведените символи трябва да повтарят точно графичното изображение на регистрационния номер без значение дали символите се въвеждат на кирилица или латиница. Ако регистрационният номер съдържа символи, които не отговарят на нито един от символите в латинската азбука, се изписва най-близкият символ. Видно от последното изречение на цитираната норма е възможно при попълването на регистрационния номер да се получи несъответствие между него и данните към системата, но плащането ще бъде отчетено като валидно. Как точно се прилага този текст не е ясно, но би могло да се предположи наличието на последваща проверка от контролните органи. Именно такава последваща проверка е следвало да бъде извършена в процесния случай и да бъде отчетено получаването на дължимата такса за автомобила, липсата на друг автомобил с регистрационен номер като вписания от Д.и следователно изпълнението на изискването на закона за заплащане на винетна такса.

Отделно от изложеното следва да се отбележи и факта, че съгласно цитираните общи условия раздел ІV не съдържа правила за поправка на данните при заплатена вече винетна такса. Нещо повече изрично в т.24, изречение второ е предвидено, че "не подлежат на възстановяване суми, събрани за пътни превозни средства, когато не са правилно декларирани неговата категория, държавата по регистрация, емисионен клас или регистрационният номер". Следователно самата публична администрация създава условия за допускане на грешки от собствениците и водачи на автомобили с които ще се обогати и за едно и също превозно средство ще получи два и повече пъти заплащане на винетни такси. След като не е предвидено връщане на заплатена винетна такса, то всеки случай, при който е попълнен несъществуващ регистрационен номер следва да бъде разгледан от контролните органи и да бъде признато заплащане на винетна такса за автомобила с регистрационен номер желан от платеца. Доколкото част от задължителната информация при закупуване на винетка е електронен адрес, на който тя ще бъде получена, то именно на този адрес може да бъде издирен платеца и да бъде уточнен действителния регистрационен номер на автомобила. Това изискват правилата за добра администрация, а не получаването на суми без основание и налагането на административни наказания на лица, допуснали грешка при закупуването на винетка.

В този смисъл настоящият състав намира, че още административно наказващият орган е следвало да съобрази новостта на начина на закупуване на винетки, възможностите на системата, наличието на техническа грешка и получаването на паричните средства от административния орган и да приложи чл.28 от ЗАНН като предупреди нарушителя. Като не е извършил това е налице неправилно приложение на материалния закон и правилно наказателното постановление е отменено от въззивния съд.

Настоящия състав споделя и изводите на ВТРС за липсата на виновно поведение на К.Г. – той е бил убеден, че родителите му надлежно са закупили годишна винетка съответстваща на управлявания от него автомобил и затова се движи и по платения пътен участък, а не по алтернативен маршрут.

Водим от горното, настоящият състав намира касационната жалба за неоснователна и въззивното решение като постановено при спазване на материалния закон следва да бъде оставено в сила.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 2 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р     Е     Ш     И    :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 338 / 23.06.2020г., постановено по АНД № 691 по описа на ВТРС за 2020г.,

 

           РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:1.                   2.