Решение по дело №3513/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 34
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 12 февруари 2020 г.)
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20195530203513
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ 

град Стара Загора

15.01.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Петнадесети Януари през Две хиляди и Двадесета година в състав:

 

Председател:  Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Н. Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от съдията Чиликов А.Н.Д. 3513 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № 129 / 19.11.2019 г. на Директора на ОДБХ град Стара Загора.

         Жалбоподателят недоволен от наложеното наказание, моли съда да го отмени. Мотивира се с допуснати процесуални нарушения при налагането на административното наказание.

 

         В с.з. чрез адвокат Н. поддържа жалбата.

 

         Въззиваемата страна чрез адвокат П в.с.з. взема становище, че жалбата е неоснователна, че правилно е приложен материалния закон и е спазен процесуалния ред за налагане на административно наказание. Пледира да се потвърди наказателното постановление.

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства – показанията на свидетелите, писмени– преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на наказателното постановление и АУАН,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок  и от лице имащо право на жалба,  поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .

 

         Разгледана по същество жалбата е основателна .

 

         Административно-наказващият орган в наказателното постановление е приел за установено следното :

 

      На 23.07.2019 г. При извършена проверка в търговски обект с преобладаваща търговия на дребно с храни находящ се в град Стара Загора на ул. „ Мусала „ № 1 стопанисван от „ Менка -5“ ЕООД със седалище град Димитровград с представител И.И. е консаттирано следното :

      Обектът е в работен режим. Предлагат се за продажба храни от животински произход, които не отговарят на изискванията както следва :

-   Кюфте „ Финес „ една опаковка със срок но годност до 17.04.2019 г., което се съхранява замразено при указание за съхранение от 0 до 4 градуса.

-   Кюфте „ Финес „ осем опаковки със срок но годност до 12.06.2019 г., което се съхранява замразено при указание за съхранение от 0 до 4 градуса.

-   Телешко карначе „ Нолев“ – две опаковки със заличен номер и наличие на плесени.

-   Луканка телешка „ Нолев“ – 2 броя – със заличен партиден номер и наличие на плесени.

-   Луканка – един брой без етикет и партиден номер.

-   Пилешки стикчета разтеглени 3 броя по 1,590 кг.

Допуснато е съхранение на храни, които не

отговарят на изискванията и са негодни за консумация от хора, поради изтекъл срок на годност и се съхраняват при условия различни от посочените от производителя.

 

 Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля И.Д. / актосъставител /,потвърдителна бележка №002516/23.07.2019 година; протокол за подлежащи на унищожаване суровини и храни от животински произход; разпореждане за насочване за унищожаване на суровини и храни от животински произход; акт за забрана №**********/23.07.2019 година; протокол за отговорно пазене; доклад №**********;

 

    При така установената фактическа обстановка административно-наказващият орган е приел, че жалбоподателят И. е извършил административно нарушение, което е квалифицирал по чл. 57 , ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност / ЗВМД / и на основание чл. 441, ал. 1 от същия закон е наложил административно наказание Глоба в размер на 500 лева.

 

      Жалбоподателят И. в качеството си на управител и представител на ТД „ Менка -5“ ЕООД стопанисващо търговския обект / Справка от ТР / , в който е констатирано административното нарушение с оглед разпоредбата на чл. 24, ал. 2 ЗАНН може да носи АНО, поради което възраженията в тази част на жалбата са неоснователни.

 

 

   От фактическата обстановка посочена в

обстоятелствената част на наказателното постановление се установява, че са констатирани и описани три отделни нарушения – 1.съхранение на храни, които не отговарят на изискванията и са негодни за консумация от хора, 2.съхранение и продажба на храни с изтекъл срок на годност и 3.съхранение на храни при условия различни от посочените от производителя.

 

       В нарушение на чл. 18 ЗАНН за всяко едно нарушение не е наложено отделно административно наказание, а само едно общо наказание.Това освен , че поставя в невъзможност нарушителя да разбере за кое точно административно нарушение е санкциониран, но противоречи на материалния закон / ЗВМД/ и процесуалния закон / ЗАНН /.

 

      Посочената правна квалификация – чл. 57, ал. 1 ЗВМД - не може да се възприеме безрезервно.

 

      Разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от ЗВМД  по същество е  абстрактна и бланкетна – няма самостоятелно приложение. Съдържанието и конструкцията на нормата препращат към ЗВМД, Закона за храните и нормативни актове по прилагането им т.е. към конкретни изисквания на които следва да отговарят суровините и храните от животински произход, които се пускат на пазара.

 

            

      В случая административно-наказващият орган е следвало да конкретизира правната квалификация на деянието като препрати /превърже / разпоредбата на чл. 57, ал. 1 ЗВМД към съответната норма на закон или подзаконовия нормативен акт .

 

 

            Следователно претендираната от административно-наказващият орган правна квалификация на деянието / чл. 57, ал. 1 ЗВМД / е непълна и няма самостоятелно приложение.

 

              Посочените фактически действия довели до извършване на административното нарушение следва да намерят своята конкретизация и в правна квалификация.

 

               Това обаче не е сторено, с което е нарушен чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН и съдът е поставен в невъзможност да осъществи контрол до колко обстоятелствата при които е извършено административното нарушение съответстват на правната квалификация.

 

             Съответствието между обстоятелствената част на наказателното постановление / чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН / и правната квалификация на деянието / чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН / е от решаващо значение за форма и законосъобразност на всеки административен акт,което в случая липсва.

 

          По изложените съображения съдът приема, че са допуснати съществени процесуални нарушения, неотстраними в съдебната фаза и  водещи до  отмяна на атакуваното наказателно постановление .

 

          Водим от горните мотиви съдът

 

 

                 Р  Е  Ш  И:

 

 

      ОТМЕНЯ наказателно постановление № 129 / 19.11.2019 г. на Директора на ОБДХ град Стара Загора, с което е  наложено административно наказание Глоба в размер на   500 лева / Петстотин / на И.З.И. ***,ЕГН – **********, съдебен адрес ***, офис 6 / адв. Е. Н. /.

 

      РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

 

 

              РАЙОНЕН СЪДИЯ: