АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 298 |
||||||||||
Гр.
Видин, 15.02.2024 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд
Видин, |
шести
административен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
Петнадесети януари |
|||||||||
две
хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис
Борисов |
|||||||||
при секретаря |
К.Борисова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
249 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Образувано
е по жалба на Н.В.В. срещу акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11,
„биолгочно земеделие“ от ПРСР 2014-2020г. кампания 2023г. и за установяване
на публично държавно вземане № 016500/4803/16.11.2023г. на „ДФЗ- РА“ София.
Жалбоподателят
счита оспореният акт за незаконосъобразен като твърди, че е немотивиран. Моли
за отмяна.
Ответникът
, чрез процесуалния си представител в писмено становище счита подадената
жалба за неоснователна. Претендира присъждане на направените по делото
разноски - юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.
Съдът,
след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното: Н.В.В., с уникален
регистрационен номер /УРН/ 656893, е кандидатствал и е одобрен за участие по
мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на
селските райони /ПРСР за периода 2014-2020г. с направление "Биологично
пчеларство" през Кампания 2020, като е поел многогодишен ангажимент и задължението
за спазване на изискванията по прилагане на мярката. жалбоподателят е подал
заявления за плащане: заявление с УИН 05/240621/19354 за Кампания 2021 и
заявление с УИН 05 030622/21849 за Кампания 2022. По подадените от кандидата
заявления са изплатени следните суми: за Кампания 2020 - 8 273.03 лв., за
Кампания 2021 - 10 756. 90 лв. и за
Кампания 2022 - 12 047.73лв, или общо
сумата от 31 077.66 лв. С писмо изх. № 01-6500/4803
от 18.10.2023г. на зам,- изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, получено
от жалбоподателя на 20.10.2023г., същият е уведомен, че при извършени
административни проверки за спазване на ангажимент, поет през Кампания 2020 е
установено, че не е подал заявление за плащане по направление
"Биологично пчеларство" от мярка 11 „Биологично земеделие“ през
Кампания 2023. Предвид това и във връзка с разпоредбата на чл. 15, ал. 3, т.
4 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. е уведомен, че на основание чл. 26, ал. 1
АПК ДФ „Земеделие“ открива производство по прекратяване на ангажимента и
издаване на акт за установяване на публично държавно вземане. В писмото са
посочени изплатените по направлението суми, както и общата сума,
представляваща сбора от изплатеното финансово подпомагане по направлението
през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента 31 077.66
лв. В съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 2, б. "б" от Наредба № 4 от
24.02.2015г. на жалбоподателя е указано, че следва да възстанови 40 % от
посочената сума, а именно - 12 431.06 лв., като при несъгласие с направените констатации,
е даден 14-дневен срок от получаване на писмото, в който да се представят
възражения и писмени доказателства. В указания в писмото срок, такива не са
представени. Административното производство е завършено с оспорения
административен акт.
При
така установената фактическа обстановка, като взе предвид доказателствата,
доводите и възраженията на страните и като прецени законосъобразността на
обжалвания административен акт съобразно чл. 168 АПК, съдът достигна до
следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като депозирана в 14-дневния срок от съобщаването на
акта насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен
акт, за който е налице правен интерес. Разгледана по същество е
неоснователна. Оспореният акт е
издаден от компетентен орган. В разпоредбата на чл. 20а, ал.1 и ал. 2 от ЗПЗГ
е предвидено, че изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е и изпълнителен
директор на РА, и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я
представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, изпълнителният директор може
да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на
Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани
на основание чл. 2д, ал. 2, на заместник-изпълнителните директори и на
директорите на областните дирекции иа фонда, а съгласно чл. 20а, ал. 5 от
ЗПЗП, изпълнителният директор издава актове за установяване на публични
държавни вземания по реда на АПК и решения за налагане на финансови корекции
по реда на глава пета, раздел III от Закопа за управление на средствата от Европейските
фондове при споделено управление, като съгласно ал. 6 изпълнителният директор
може да делегира със заповед правомощията си по ал. 5 и по чл.73 и 74 на
заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на
фонда. В чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП е предвидено, че
разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за
събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми, мерки и
интервенции за подпомагане, финансирани от европейските фондове и държавния
бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в
законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл. 27, ал.5 от ЗПЗП
регламентира, че вземанията, които възникват въз основа на административен
договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират
по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а съгласно чл. 27, ал. 7
от ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова
помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго
задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и
подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по
ал.6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно
вземане по реда на АПК. Наред с горното, чл. 15, ал. 3 от приложимата в
случая Наредба № 4 от 24.02.2015г. предвижда възможност за ДФЗ за
едновременно прекратяване на ангажимента и предприемане на действия по
възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление
съгласно условията на ал. 4 в пет конкретно посочени хипотези, сред които
попада и настоящия случай. Анализът на цитираните разпоредби сочи, че
прекратяването на ангажимента по мярка 11 и издаване на АУПДВ във връзка с
възстановяване на получената финансова помощ, макар и различни като
предпоставки и правни последици, са актове, чието едновременно постановяване
е нормативно закрепено и поставено в правомощията на изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие“ или оправомошено от него длъжностно лице. Видно от
представената по делото Заповед № 03-РД/3203# 1 от 24.07.2023г.,
изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на Петя Славчева зам. - изпълнителен директор на ДФЗ, правомощието да издава и
подписва административни актове по мярка 11 "Биологично земеделие",
с които едновременно се прекратява поет ангажимент и се предприемат действия
по възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление. Оспореният акт е в
писмена форма, като съдържа правни и фактически основания за издаването му,
съгласно изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В производството по
издаването му не са допуснати нарушения на административнопроизводствените
правила. Спазени са изискванията на чл. 35 от АПК. Актът е издаден и в
съответствие с материалния закон. Видно от доказателствата съгласно чл. 6,
ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015г., срокът от пет последователни години по
ал. 1, в който трябва да се изпълняват биологичните дейности от съответното
направление, започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение
на "Заявлението за подпомагане”, т. е. от 2020г., и изтича през 2024г. В
настоящия случай, безспорно е установено, че жалбоподателят не е подал
заявление за плащане по мярка 11 "Биологично земеделие” с направление
"Биологично пчеларство" през кампания 2023. и в нарушение на чл. 6,
ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015г., не е изпълнявал задължението си в
изискуемия петгодишен период но биологичните дейности в направление
"Биологично пчеларство", което в съответствие с чл. 15, ал. 3, т. 4
от Наредбата което обуславя законосъобразността на оспорения административен
акт. При съобразяване на обстоятелството, че неподаденото заявление за
плащане касае четвъртата година от поетия ангажимент, респ. че същият е
прекратен преди края й, то съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 4, т. 2, б. "б"
от Наредба № 4 от 24.02.2015г., правилно административният орган с разпоредил
възстановяване на 40 % от изплатената финансова помощ. В жалбата се
излагат твърдения за сериозно заболяване на жалбоподателя, поради което
същият не може да продължи участието си по мярка 11, като са приложени
амбулаторен лист от 15.12.2022г. и резултат от извършено специализирано
медицинско изследване от същата дата. Представените доказателства са неотносими
към приема на заявления за плащане по процесната мярка за Кампания 2023, чиято
начална дата е 04.05.2023г., съгласно Заповед РД09-490/03.05.2023г. на Министъра
на земеделието. В случая не са налице форсмажорни или изключителни
обстоятелства съгласно §, 1, т. 9 от ДР на Наредба № 4 от 24.02.2015г., при
наличието на които, за жалбоподателя би била приложима нормата на чл. 15. ал.
5 от Наредбата. Съгласно §, 1, т. 9 от ДР на Наредба № 4 от 24.02.2015г.
форсмажорни или изключителни обстоятелства са обстоятелства по смисъла на чл.
2, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1306/2013г. Според определението на
посочените понятия в чл. 2, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1306/201 Зг., за
такива се приемат случаите на: а) смърт на бенефицнера; б) дългосрочна
професионална нетрудоспособност на бенефициера; в) тежко природно бедствие,
което е засегнало сериозно стопанството; г) случайно унищожение на
постройките за животни на стопанството; д) епизоотия или болест по
растенията, която е засегнала съответно част или всички селскостопански
животни или земеделски култури на бенефициера; е) отчуждаване на
Съда счита за неоснователни наведените доводи от жалбоподателя. Всъщност конкретни такива няма, посочено е декларативно, че е налице някаква незаконосъобразност, но не са представени никакви доказателства. Следва да се каже, че задълженията произтичат от нормативни актове – посочената наредба, която е публикувана по съответния ред.
Ето
защо в обобщение следва да се посочи, че в хода на валидно проведено
административно производство, компетентният административен орган правилно е
приложил материалния закон спрямо установените в производството факти.
Постановеното в процесния акт е в съответствие със закона и неговата цел, и
подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При
този изход на спора, съгласно в полза на ответника следва да бъдат присъдени,
платими от жалбоподателя, поисканите разноски. Направени са разноски за ю.к.
възнаграждение, което определено съобразно спецификата на производството по
реда на чл. 7 ал. 1 т. 4 вр. с параграф 1 от ДР на Наредба № 1 за минималните
размери на адвокатските възнаграждения е в размер на 100 лева.
Воден от горното и на осн. чл.172,ал.1 от
АПК, Административният съд РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.В.В. срещу акт за
прекратяване на ангажимент по мярка 11, „биолгочно земеделие“ от ПРСР
2014-2020г. кампания 2023г. и за установяване на публично държавно вземане №
016500/4803/16.11.2023г. на „ДФЗ- РА“ София, като неоснователна. ОСЪЖДА Н.В.В. *** да заплати на ДФЗ София сумата от 100 лева – разноски по
делото. Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните. Съдия : |
||||||||||
Решение по дело №249/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 298 |
Дата: | 15 февруари 2024 г. |
Съдия: | Борис Огнянов Борисов |
Дело: | 20237070700249 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 29 ноември 2023 г. |