РЕШЕНИЕ
№ 1154
Ямбол, 08.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20247280700233 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от „Амбулатория за групова практика за първична медицинска помощ-МЕДИКА-2021"ООД, с ЕИК ******, [населено място], [улица], представлявано от С. Г. С., против Заповед за налагане на санкции №РД-09-184/27.06.2024г. на Директора на РЗОК-Ямбол, с която на жалбоподателя са наложени финансови неустойки общо в размер 1750(хиляда седемстотин и петдесет) лева, обосновани с констатации за извършени 15 броя нарушения, както следва:
1.В електронен XML отчет на д-р С. С., с УИН********, за дейност месец октомври 2022г., с амбулаторен лист №2229790532CF/24.10.2022 г. е отчетен диспансерен преглед на ЗОЛ Н. Й. Б., с ЕГН **********, с основна диагноза с код по МКБ Е11.9 /Неинсулинозависим захарен диабет, Без усложнения/. Към същия има издадени направление за медико-диагностична дейност №222978053402 с код на назначено изследване 01.22 и направление за консултация със специалист с код 05 - Ендокринология и болести на обмяната (бл. МЗ-НЗОК №3) с №223001007ВСВ. В амбулаторният лист на хартиен носител, приложен в здравното (медицинско) досие на ЗОЛ, с положен подпис на пациент (родител, настойник/приемен родител) и подпис и печат на ОПЛ, липсва издаденото направление за консултация със специалист №223001007ВСВ.
Констатираното несъответствие представлява представяне на неверни данни в отчетите по договора.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, във връзка с чл. 215 и чл. 223 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г., за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150(сто и петдесет) лева, на основание чл.416, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
2.В здравното (медицинско) досие на ЗОЛ В. П. П., ЕГН ***********, е приложен амбулаторен лист №23111 CO 14С1 C/21.04.2023 г.. за извършен диспансерен преглед с водеща диагноза с код по МКБ Е11.9 /Неинсулинозависим захарен диабет, Без усложнения/. Към същия има издадено направление за медико-диагностична дейност с номер от медицинския софтуер на ОПЛ, а именно 2819, с код на назначено изследване 01.22, а не с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН), което изискване е задължително от 01.06.2022 г.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, във връзка с чл. 206а, ал. 2 и ал. 6, чл. 219, ал. 1 и чл. 218, ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. и Приложение № 26 към него, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.416, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
3. В здравното (медицинско) досие на ЗОЛ Г. В. Г., с ЕГН **********, е приложен амбулаторен лист №23117203ЕС48/27.04.2023 г., за извършен преглед по програма „Профилактика на ЗОЛ над 18 г. с водеща диагноза с код по МКБ Z00.0 /Общ медицински преглед/. Към същия има издадени направления за медико-диагностична дейност с номера от медицинския софтуер на ОПЛ, а не с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН), което изискване е задължително от 01.06.2022 г., а именно №1345, с код на назначени изследвания 01.08, 01.09, 01.13, 01.23, 01.24 и 01.25, и №1346, с код на назначено изследване 10.04.
При направена проверка в ИИС. в електронния XML отчет на д-р И. С., с УИН*********, за дейност м. 04.2023 г., за ЗОЛ Г. В. Г., с ЕГН **********, има отчетен амбулаторен лист за извършен профилактичен преглед с №23117203ЕС48/27.04.2023 г. който съответства на приложения на хартиен носител в здравното (медицинско) досие на ЗОЛ.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, във връзка с чл. 206а, ал. 2 и ал. 6, чл. 219, ал. 1 и чл. 218, ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. и Приложение № 26 към него, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.416, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
4. В здравното (медицинско) досие на ЗОЛ Г. Н. К., с ЕГН **********, е приложен амбулаторен лист №23123А0184АС/26.04.2023 г., за извършен преглед по програма „Профилактика на ЗОЛ над 18 г.“, с водеща диагноза с код по МКБ Z00.0 /Общ медицински преглед/. Към същия има издадени направления за медико-диагностична дейност с номера от медицинския софтуер на ОПЛ, а не с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН), което изискване е задължително от 01.06.2022 г., а именно №1674, с код на назначени изследвания 01.08, 01.09, 01.13, 01.23, 01.24 и 01.25, и №1675, с код на назначено изследване 10.04.
При направена проверка в ИИС, в електронния XML отчет на д-р Р. С., с УИН*********, за дейност м. 04.2023 г., за ЗОЛ Г. Н. К., с ЕГН **********, има отчетен амбулаторен лист за извършен профилактичен преглед с номер от медицинския софтуер на ОПЛ, а не с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН), а именно №003643/26.04.2023 г., който в останалата си част съответства на приложения на хартиен носител в здравното (медицинско) досие на ЗОЛ.
Констатираното несъответствие представлява представяне на неверни данни в отчетите по договора.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, във връзка с чл. 215 и чл. 223 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. , за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.416, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
5. В здравното (медицинско) досие на ЗОЛ М. П. И., с ЕГН **********, е приложен амбулаторен лист № 23108708Е987/18.04.2023 г. за извършен диспансерен преглед с водеща диагноза с код по МКБ 169.8 /Последици от други и неуточнени мозъчносъдови болести/. Към същия има издадени направления за медико-диагностична дейност с номера от медицинския софтуер на ОПЛ, а не с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН), което изискване е задължително от 01.06.2022 г., а именно №1538, с код на назначени изследвания 01.13, 01.20, 01.21 и 01.39 и №1539, с код на назначено изследване 01.19.
При направена проверка в ИИС в електронния XML отчет на д-р Р. С. с УИН*********, за дейност м. 04.2023 г., за ЗОЛ М. П. И., с ЕГН **********, има отчетен амбулаторен лист за извършен диспансерен преглед с №23108708Е987/18.04.2023 г., който съответства на приложения на хартиен носител в здравното (медицинско) досие на ЗОЛ.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2. т. 5 от ЗЗО, във връзка с чл. 206а, ал. 2 и ал. 6, чл. 219, ал. 1 и чл. 218. ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. и Приложение № 26 към него, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.416, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
6.В здравното (медицинско) досие на ЗОЛ П. К. М., с ЕГН **********, е приложен амбулаторен лист №231108049818/20.04.2023 г., за извършен диспансерен преглед с водеща диагноза с код по МКБ 111.9 /Хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност/. Към същия има издадено направление за медико-диагностична дейност с номер от медицинския софтуер на ОПЛ, а именно 1575, с код на назначени изследвания 01.13 и 01.20, а не с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН). което изискване е задължително от 01.06.2022 г„ съгласно сключено допълнително споразумение.
При направена проверка в ИИС, в електронния XML отчет на д-р Р. С., с УИН*********, за дейност м. 04.2023 г., за ЗОЛ П. К. М., с ЕГН **********, има отчетен амбулаторен лист за извършен диспансерен преглед с №231108049818/ 20.04.2023 г., който съответства на приложения на хартиен носител в здравното (медицинско) досие на ЗОЛ.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, във връзка с чл. 206а, ал. 2 и ал. 6, чл. 219, ал. 1 и чл. 218, ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. и Приложение № 26 към него, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 50(петдесет) лева, на основание чл.416, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
7. ЗОЛ Г. Д. Т., с ЕГН **********, се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 180.0, 169.8 и 111.9. В амбулаторен лист №2405130077АЗ/20.02.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен неврологичен статус, изискващ се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ 169.8 /Последици от други и неуточнени мозъчносъдови болести/-отказала се от диспансеризация по тази диагноза.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2. т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 33, т.1 и 2, и чл. 139, ал. 1, 2 и 4 от НРД за медицинските дейности 2023 - 2025 г. и чл. 7, т. 12 от ИД, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.455, ал.1 от НРД(мд) за 2023-2025г.
8. ЗОЛ А. Д. О., с ЕГН **********, се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ Е11.9, 111.9, ЕО3.8 и 120.8. В амбулаторен лист №24043603F3F4/12.02.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващ се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
Описаното е нарушение на чл. 55. ал. 2. т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 33, т.1 и 2, и чл. 139. ал. 1,2 и 4 от НРД за медицинските дейности 2023 - 2025 г. и чл. 7, т. 12 от ИД, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.455, ал.1 от НРД(мд) за 2023-2025г.
9. ЗОЛ М. Е. З., с ЕГН **********, се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 111.9, 150.0, 169.8 и 120.8. В амбулаторен лист №24005201 FC24/05.01.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен ЕКГ - при всеки преглед, изискващ се съгласно Приложение №13 за диагноза с код по МКБ 150.0 /Застойна сърдечна недостатъчност/.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 33 т.1 и 2, и чл. 139, ал. 1, 2 и 4 от НРД за медицинските дейности 2023 - 2025 г. и чл. 7, т. 12 от ИД, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.455, ал.1 от НРД(мд) за 2023-2025г.
10. ЗОЛ Н. П. Д., с ЕГН **********. се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 120.8. 169.8, 150.0 и 111.0. В амбулаторен лист №2319910111D1/18.07.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен ЕКГ - при всеки преглед, изискващо се съгласно Приложение №13 за диагноза с код по МКБ 150.0/Застойна сърдечна недостатъчност/.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 30, т.1 и 2, и чл. 134, ал. 1,2 и 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г., за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
11. ЗОЛ Я. Л. А., с ЕГН **********. се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8,111.9 и ЕО3.8. В амбулаторен лист №24065704CFIF/05.03.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразено артериално налягане, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза е код по МКБ 111.9 /Хипертонично сърце без (застойна)сърдечна недостатъчност/.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 33 т.1 и 2, и чл. 139, ал. 1, 2 и 4 от НРД за медицинските дейности 2023 - 2025 г. и чл. 7, т. 12 от ИД, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.455, ал.1 от НРД(мд) за 2023-2025г.
12. ЗОЛ М. Н. Г., с ЕГН **********, се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8. 111.9 и Е03.8. В амбулаторен лист №230161071E2D/16.01.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 30, т.1 и 2 и чл. 134, ал. 1, 2 и 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. ., за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
13. ЗОЛ М. Н. Г., с ЕГН **********. се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8, 111.9 и ЕО3.8. В амбулаторен лист №231081059DBB/18.04.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
Описаното е нарушение на чл. 55. ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 30, т.1 и 2, и чл. 134. ал. 1,2 и 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. ., за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
14. ЗОЛ М. Н. Г., с ЕГН **********, се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8, 111.9 и ЕО3.8. В амбулаторен лист №2319900548Е0/18.07.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ ЕО3.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
Описаното е нарушение на чл. 55. ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 30, т.1 и 2, и чл. 134. ал. 1,2 и 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. ., за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.414, ал.1 от НРД(мд) за 2020-2022г.
15. ЗОЛ М. Н. Г., с ЕГН **********. се води на диспансерен отчет при д-р С. за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8. 111.9 и Е03.8. В амбулаторен лист №23290В026Е45/17.10.2023 г.. с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
Описаното е нарушение на чл. 55, ал. 2. т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 33, т.1 и 2. и чл. 139. ал. 1, 2 и 4 от НРД за медицинските дейности 2023 - 2025 г. и чл. 7. т. 12 от ИД, за което е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 150( сто и петдесет) лева, на основание чл.455, ал.1 от НРД(мд) за 2023-2025г.
Жалбоподателят счита заповедта за постановена при нарушение на материално правните разпоредби и при допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Излага съображения за това, че видно от заглавната част на заповедта, Директорът на РЗОК гр.[област] е разпоредил извършване на проверка на дружеството по изпълнение на ИД № 280162/9.10.2023 г. , сключен в изпълнение на НРД/мд/ 2023-2025 г. Във връзка с това, счита че констатациите по т.1,2, 3,4,5,6,10,12, 13 и 14 от оспорената заповед не се включват в обхвата на проверката, поради което и дружеството неправилно е санкционирано по същите, твърди допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, довело до нарушаване правото му на защита.
По всички точки в оспорената заповед органът е посочил, че са налице нарушения на чл.55 ал.2 т.2 и т.3 от ЗЗО. Разпоредбата на този текст указва какво съдържа НРД като в т.2 е конкретизирано, че това са „отделните видове медицинска помощ по чл.45”, а в т.3 е конкретизирано, че това са „условията и реда за оказване на помощта по т.2”. Жалбоподателят твърди, че така формулирано, нарушението не внася яснота кои отделни видове медицинска помощ по чл.45 от ЗЗО не са били извършени по отношение на проверените ЗОЛ. Това ограничава правото му на защита и прави оспорената заповед постановена при допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.Счита, че същата неяснота в цитираните в оспорената заповед като нарушени правни норми е налице и относно разпоредбите на чл.139 ал.1,2 и 4 от НРД/мд/ 2023-2025 г. Така ал.1 от този текст препраща към Наредба № 9/2019 г., Наредба № 8/2016 г., и Приложение № 8. Ал.2 от този текст препраща към Наредба № 8/2016 г., а ал.4 изобщо е неприложима към фактическите обстоятелства описани в оспорената заповед. В заповедта липсва посочване на конкретните нарушения на цитираните две наредби, както и на цитираното Приложение.Това обстоятелство също прави оспорената заповед постановена при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване на правото му на защита.
В допълнение:
За нарушението по т.1 (невписано в амбулаторния лист направление за консултация със специалист ендокринолог с №223001007ВСВ) жалбоподателят посочва, че на лицето е издадено направление за консултация с ендокринолог, причината за неотразяването на този факт в амбулаторния лист е, че направлението е издадено след разпечатване на амбулаторния лист на хартия. Счита, че в конкретния случай е налице явна фактическа грешка изключваща отговорността на дружеството съгласно разпоредбата на чл.416 ал.1 от НРД /мд/ 2020-2022 г.
За нарушенията по т.2, 3, 4, 5 и 6, които се свеждат до това, че издадените направления за медико-диагностична дейност не са били с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер, а е посочен номер от медицинския софтуер на ОПЛ, жалбоподателят твърди, че причината за това е срив в интернет мрежата в периода от 18.04.2023 г. до 27.04.2023 г. Имало липса на връзка към централната система, като за това нямало предупреждение от НЗОК. Счита, че при наличието на тези технически проблеми ОПЛ не може да носи отговорност.
За нарушението по т.7, неотразен неврологичен статус на ЗОЛ, който бил изискуем съгласно Приложение № 8 за диагноза с код по МКБ 169.8, жалбоподателят счита, че това не е било необходимо предвид факта, че ЗОЛ изрично се е отказало да бъде диспансеризирано по тази диагноза.
За нарушенията по т.9 и по т.10 , които се свеждат до това, че при извършен диспансерен преглед на здравноосигурените лица в амбулаторните листи няма отразено извършване на ЕКГ, жалбоподателят счита, че от вниманието на органа е убягнал факта, че и на двете ЗОЛ е издадено направление за консултация с кардиолог, което изключва задължението на ОПЛ преди това да е направил ЕКГ.
За нарушението по т. 11 - в амбулаторния лист на ЗОЛ липсва отразено артериално налягане, жалбоподателят посочва, че видно от амбулаторния лист, в раздел „обективно състояние” е посочено „АН”, т.е. същото е било измерено, но само стойностите му поради техническа грешка не са посочени в амбулаторния лист.
За нарушението по т.14 - при извършен диспансерен преглед на ЗОЛ на 18.07.2023 г. в амбулаторният лист не е отразен очен статус, жалбоподателят посочва, че на същото ЗОЛ на следващият ден - 19.07.2023 г. е извършен общ медицински преглед и в издадения амбулаторен лист изрично е отразен очния статус на лицето, както и е издадено направление за профилактика с очен лекар.В тази връзка прилага към жалбата амбулаторен лист на ЗОЛ от 19.07.2023г.
Наложените за констатираните нарушения по т.1, 7, 8, 9, 10,11,12,13, 14 и 15 финансови неустойки в максимален размер счита за необосновани - в нарушение на принципа на съразмерност съгласно разпоредбата на чл.6 от АПК.
Иска отмяна на заповедта за налагане на санкции като материално и процесуално незаконосъобразна, алтернативно – санкциите да бъдат намалени до предвидения минимум.Претендира направените разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят „Амбулатория за групова практика за първична медицинска помощ-МЕДИКА-2021"ООД, с ЕИК ******, [населено място], редовно призован, се представлява от адв. Ж. А. от АК – Ямбол, редовно упълномощена. Моли съдът да приеме изложените доводи в жалбата за основателни и да постанови решение, с което да я уважи, като присъди и направените разноски, за което представя списък.
Ответната страна, Директорът на РЗОК-Ямбол, се представлява от главен юрисконсулт К. Н.. Поддържа представения писмен отговор със становище за неоснователност на жалбата и моли съдът да я отхвърли, като приеме издадената от Директора на РЗОК – Ямбол Заповед за налагане на санкции № РД-09-184 от 27.06.2024 г. за правилна и законосъобразна, Претендира юрисконсултско възнаграждение, с оглед изхода на делото.В предоставения от съда срок са представени писмени бележки по съществото на спора със съображения за неоснователност на изложените от жалбоподателя възражения.
Като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши преценка за законосъобразност на обжалваната заповед за налагане на санкции, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена от адресата на Заповед за налагане на санкции №РД-09-184/27.06.2024г. на Директора на РЗОК-Ямбол, чрез административния орган в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустима - депозирана е от надлежна страна, неблагоприятно засегната от издадения административен акт и в срока за обжалване.
По съществото на спора съдът взе предвид следното:
Между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК-Ямбол –Д. К. П.(в качеството на възложител), и „Амбулатория за групова практика за първична медицинска помощ-МЕДИКА-2021"ООД, с ЕИК ******, [населено място], представлявано от С. Г. С.(в качеството на изпълнител), е сключен Договор за оказване на първична извънболнична медицинска помощ №280162/09.10.2023г. Договорът е сключен на осн. чл.59, ал.1 от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) и Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната здравна каса и Българския лекарски съюз за 2023-2025г..По силата на този договор изпълнителят се задължава да оказва първична извънболнична медицинска помощ на ЗОЛ, съгласно приложение №1 към чл.1 на Наредба №9 от 2019г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК (Наредба № 9 от 2019 г.), а възложителят се задължава да закупува и заплаща ПИМП съгласно НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г., в следния обхват:
1.дейностите от пакета ПИМП по Наредба № 9 от 2019 г. и приложение № 9 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.;
2.дейностите по програма „Майчино здравеопазване”, съгласно Наредба № 8 от 2016г. за профилактичните прегледи и диспансеризацията(Наредба №8 от 2016г.) и Приложение №12 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.;
3. дейностите по програма „Детско здравеопазване”, съгласно Наредба № 8 от 2016г. и
Приложение № 12 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г., включващи:
а) профилактични прегледи на ЗОЛ от 0 до 18 години съгласно Наредба № 8 от 2016 г. и приложение № 12 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.;
б) задължителни имунизации и реимунизации според утвърдения от министъра на здравеопазването Имунизационен календар, съгласно Наредба № 15 от 2005 г. за имунизациите в Република България (Наредба № 15 от 2005 г.) и приложение № 12 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г., както и сроковете за извършването им, вкл. за проба Манту;
4.диспансерни прегледи на ЗОЛ съгласно Наредба № 8 от 2016 г., Наредба № 9 от 2019 г., подлежащи на диспансеризация от общопрактикуващ лекар (ОПЛ), за които НЗОК заплаща, съгласно приложение № 8 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.; диспансерни прегледи, за заболявалия от един клас с различни МКБ кодове съгласно Приложение № 8 и Приложение №13 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.;
5.профилактични прегледи на ЗОЛ над 18-годишна възраст съгласно Наредба № 8 от 2016 г. и Приложение № 12 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.;
6.задължителни имунизации и реимунизации съгласно Наредба № 15 от 2005 г. - на ЗОЛ над 18 години;
7.имунизации и реимунизации за профилактика на рак на маточната шийка, за контрол и лечение на ротавирусните гастроентерити, както и за подобряване на ваксинопрофилактиката на сезонния грип, по национални програми по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (ЗЗ);
7а. имунизации с препоръчителна ваксина срещу COVID-19.
Като неоснователни съдът приема възраженията на жалбоподателя за това, че констатациите от проверката по т.1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 13 и 14 от оспорената заповед не се включват в обхвата на проверката, тъй като нарушенията са относими към разпоредбите на НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.
Със Заповед № РД-24-212/22.05.2024 г. (л.18 от делото), на основание чл. 20, ал. 1, т. 2 и чл. 72, ал.2 и ал.10 от ЗЗО, във връзка с чл.97 и чл.432 от НРД за медицинските дейности 2023-2025 г. и §9 от ПЗР на от НРД за медицинските дейности 2023-2025г. и Инструкция №РД-16-46/03.07.2023г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО, Директорът на РЗОК Ямбол е разпоредил извършване на проверка на „Амбулатория за групова практика за първична медицинска помощ-МЕДИКА-2021"ООД, с ЕИК ******, [населено място], в качеството му на изпълнител по Договор за оказване на първична извънболнична медицинска помощ №280162/09.10.2023г., със срок на проверката от 22.05.2024г. до 07.06.2024г., вид и обхват на проверката – пълна, планова, самостоятелна, със задача: проверка на оказаната медицинска помощ, във връзка със спазване разпоредбите на ЗЗО, НРД за медицинските дейности 2023-2025год. и договорените с ИД условия, по данни от предварителен контрол.Проверката е възложена на екип от трима контрольори в РЗОК-Ямбол, поименно посочени(д-р М. Л. А., д-р Ю. П. П.-Ч., А. Д. Д.), със задължение да съставят протокол за резултатите от проверката. Според § 2, ал.1 от ПЗР на НРД за медицинските дейности 2023-2025 год. , този Национален рамков договор се приема и влиза в сила от 1 септември 2023 г. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020 – 2022г. Именно поради това и в §9 от ПЗР на от НРД за медицинските дейности 2023-2025 год. законодателят е разписал, че в случаите на констатирани нарушения, извършени до 31 август 2023г. през периода на действие на предходния индивидуален договор с изпълнител на медицинска помощ, се прилагат глобите и санкциите, предвидени за съответното нарушение в ЗЗО и НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 г., като се спазва процедурата за осъществяване на контрол по ЗЗО и този НРД.Предвид обхвата на проверката – пълна проверка на оказаната медицинска помощ и липсата на спор, че дейностите по т.1,2, 3,4,5,6,10,12, 13 и 14 от оспорената заповед са били отчетени от изпълнителя, съдът счита че констатиране и санкциониране на нарушения по изпълнението на НРД за медицинските дейности 2020-2022год. е допустимо.
В изпълнение на Заповед № РД-24-212/22.05.2024 г. в РЗОК-Ямбол е представен Протокол ПП-ПИМП-206/06.06.2024г. от контрольорите, в който се съдържа резултат от проверката на 45 броя здравни(медицински) досиета на ЗОЛ, с констатации за шест броя нарушения относно спазване на установените изисквания за работа с медицинска документация и работа с първични медицински документи(констатации по т.3 от протокола), и с констатации за девет броя нарушения за спазване на условията и реда за оказване на медицинска помощ по диспансерно наблюдение, съгласно изискванията на НРД за медицинските дейности за 2023-2025г.( констатации по т.4 от протокола). Протокол ПП-ПИМП-206/06.06.2024г. е връчен на изпълнителя на медицинска помощ на 06.06.2024г., няма данни и не се твърди наличие на подадено становище с възражения по констатациите до директора на РЗОК в рамките на 7-дневния срок по чл.74, ал.4 от ЗЗО.Поради това органът е процедирал по чл.74, ал.5 от ЗЗО - когато лицето, обект на проверката, не е изразило становище или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице констатации, директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция.
Нарушенията са с идентично описание в Протокол ПП-ПИМП-206/06.06.2024г., съставен от контрольорите, и в Заповед за налагане на санкции №РД-09-184/27.06.2024г. на Директора на РЗОК-Ямбол.
Съгласно чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО, Националните рамкови договори съдържат документацията и документооборота.Съгласно чл.416, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. - когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 50 до 150 лв.. Съгласно чл. 215 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. - за неверни данни, посочени в отчетите и справките, изискуеми по договора, ИМП носят отговорност съгласно условията на НРД.Съгласно чл. 223 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. - за представени неверни данни в отчетите по договора се прилагат разпоредбите на глава двадесета и глава двадесет и първа(УСЛОВИЯ И РЕД ЗА КОНТРОЛ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ДОГОВОРИТЕ ЗА ОКАЗВАНЕ НА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ, съответно САНКЦИИ ПРИ НЕИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДОГОВОРИТЕ ЗА ОКАЗВАНЕ НА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ).
Сочените разпоредби предоставят компетентност на директора на РЗОК да наложи санкции за констатации за нарушенията, които са свързани с водене на документацията, конкретно с нарушения при издаването на амбулаторни листи(констатациите по т.1 до т.6 от заповедта).
1.От представения по делото амбулаторен лист №2229790532CF/24.10.2022 г. за отчетен диспансерен преглед на ЗОЛ е видно, че в същия няма вписване за издадено направление за консултация със специалист ендокринолог с №223001007ВСВ.Не се спори, че такова направление е било издадено, като жалбоподателят твърди явна фактическа грешка, изключваща отговорността му, с аргумент, че направлението било издадено след разпечатване на амбулаторния лист.Това становище не може да бъде споделено.ПРИЛОЖЕНИЕ № 2б към Национален рамков договор № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 - 2022 г. съдържа образец на амбулаторен лист и указания за попълването му.Изрично в т.8 от указанията е предвидено, че в амбулаторния лист се отразява издаденият документ „направление за консултация“ като се вписват код на специалност на лекар по приложена номенклатура, към който е издадено медицинско направление и номера на направлението, т.е. издаването на направление за специалист следва да предхожда издаването на амбулаторния лист. Случаят касае нарушение на последователността при водене на документацията и неизпълнение на задължението да бъдат вписани всички данни за назначените медицински дейности, а не фактическа грешка.Описаното правилно е прието за нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 5 от ЗЗО във връзка с чл. 215 и чл. 223 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г., във връзка с §9 от ПЗР на НРД за медицинските дейности за 2023-2025г. и за него се следва налагане на санкция.
Констатациите в т.2, т.3, т.4, т.5 и т.6 от заповедта касаят един и същи вид нарушение – в амбулаторния лист е налице несъответствие на номерата на издадените направления за медико-диагностична дейност с националния референтен номер на съответното назначено изследване, както следва:
2. Видно от амбулаторен лист №23111 CO 14С1 C/21.04.2023 г. на ЗОЛ В. П. П., към същия има издадено направление за медико-диагностична дейност с номер от медицинския софтуер на ОПЛ- с №2819, а не с генериран от Националната здравна информационна система(НЗИС) уникален национален референтен номер(НРН..
3.Видно от амбулаторен лист №23117203ЕС48/27.04.2023 г. на ЗОЛ Г. В. Г., към същия има издадени направления за медико-диагностична дейност с номера от медицинския софтуер на ОПЛ - с №1345 и с №1346, а не с генериран от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН).
4. Видно от амбулаторен лист №23123А0184АС/26.04.2023 г. на ЗОЛ Г. Н. К., към същия има издадени направления за медико-диагностична дейност с номера от медицинския софтуер на ОПЛ - с №1674 и с №1675, а не с генериран от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН).
5. Видно от амбулаторен лист № 23108708Е987/18.04.2023 г. на ЗОЛ М. П. И., към същия има издадени направления за медико-диагностична дейност с номера от медицинския софтуер на ОПЛ – с №1538 и с №1539, а не с генериран от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН).
6. Видно от амбулаторен лист №231108049818/20.04.2023 г. на ЗОЛ П. К. М., към същия има издадено направление за медико-диагностична дейност с номер от медицинския софтуер на ОПЛ – с №1575, а не с генериран от НЗИС уникален национален референтен номер (НРН).
Съгласно чл.218, ал.1, т.1 и т.4 и чл.219, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022г., амбулаторният лист и направлението за медико-диагностична дейност представляват първични медицински документи и следва да са изготвени съгласно изискванията, реквизитите и стандарта, посочени в приложение № 2б.
Съгласно чл.218, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г., документите по ал.2, сред които са амбулаторният лист и направлението за медико-диагностична дейност се издават електронно чрез медицинския софтуер на ОПЛ/специалиста. Издадените електронни медицински документи се регистрират в НЗИС и получават НРН. В електронния амбулаторен лист по ал. 2, т. І се съхранява информация за НРН номерата на издадените електронни медицински документи. Получените от НЗИС НРН номера се подават от лекарите, работещи в лечебни заведения – изпълнители на извънболнична медицинска помощ, с електронните отчети по чл. 206, ал. 1. Не се допуска едновременно издаване на първичните медицински документи по електронен път с въведен НРН и на хартиен носител с въведен № на документа, генериран от медицинския софтуер на лекаря. Идентична е и забраната по чл.206а, ал.6 от НРД за медицинските дейности за 2020 - Не се допуска едновременно издаване на първичните медицински документи по ал. 2 и 3 по електронен път с въведен НРН и на хартиен носител с въведен № на документа, генериран от медицинския софтуер на лекаря.С издаването на направления за медико-диагностична дейност с номер от медицинския софтуер на ОПЛ, а не с НРН, са нарушени именно сочените забрани по чл.218, ал.3, изр.последно и по чл.206а, ал.6 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г. Изпълнителят на медицинска помощ не оспорва факта, че издадените направления за медико-диагностична дейност не са били с генерирания от НЗИС уникален национален референтен номер, а е посочен номер от медицинския софтуер на ОПЛ.Твърди, че причината за това е срив в интернет мрежата в периода от 18.04.2023 г. до 27.04.2023 г. , като имало липса на връзка към централната система и при наличието на тези технически проблеми ОПЛ не може да носи отговорност.Доказателства в тази насока не са ангажирани, поради което съдът приема възражението за неоснователно.Аргумент за обратното, че не е имало технически проблем, а се касае за грешка на изпълнителя, е обстоятелството, че няма дори подаден сигнал за технически проблем.Нарушенията са правилно квалифицирани, наложената санкция за всяко от тях е в минимален размер 50лв..
Съгласно чл. 55, ал. 2, т. 2 и т.3 от ЗЗО, Националните рамкови договори съдържат отделните видове медицинска помощ и условията и реда за оказване на помощта. С идентично съдържание са разпоредбите на чл.414, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020-2022г. и на чл. 455, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г. - когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв.
Посочените нарушения в т.7 до т.15 от заповедта касаят нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по диспансерно наблюдение, както следва:
7. ЗОЛ Г. Д. Т., се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 180.0, 169.8 и 111.9. В амбулаторен лист №2405130077АЗ/20.02.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен неврологичен статус, изискващ се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ 169.8 /Последици от други и неуточнени мозъчносъдови болести/-отказала се от диспансеризация по тази диагноза.
8. ЗОЛ А. Д. О. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ Е11.9, 111.9, ЕО3.8 и 120.8. В амбулаторен лист №24043603F3F4/12.02.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващ се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
9. ЗОЛ М. Е. З. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 111.9, 150.0, 169.8 и 120.8. В амбулаторен лист №24005201 FC24/05.01.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен ЕКГ - при всеки преглед, изискващ се съгласно Приложение №13 за диагноза с код по МКБ 150.0 /Застойна сърдечна недостатъчност/.
10. ЗОЛ Н. П. Д. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 120.8. 169.8, 150.0 и 111.0. В амбулаторен лист №2319910111D1/18.07.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен ЕКГ - при всеки преглед, изискващо се съгласно Приложение №13 за диагноза с код по МКБ 150.0/Застойна сърдечна недостатъчност/.
11. ЗОЛ Я. Л. А. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8,111.9 и ЕО3.8. В амбулаторен лист №24065704CFIF/05.03.2024 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразено артериално налягане, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ 111.9 /Хипертонично сърце без (застойна)сърдечна недостатъчност/.
12. ЗОЛ М. Н. Г. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8. 111.9 и Е03.8. В амбулаторен лист №230161071E2D/16.01.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
13. ЗОЛ М. Н. Г. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8, 111.9 и ЕО3.8. В амбулаторен лист №231081059DBB/18.04.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
14. ЗОЛ М. Н. Г. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8, 111.9 и Е03.8. В амбулаторен лист №2319900548Е0/18.07.2023 г., с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
15. ЗОЛ М. Н. Г. се води на диспансерен отчет за диагнози с код по МКБ 120.8, 169.8. 111.9 и Е03.8. В амбулаторен лист №23290В026Е45/17.10.2023 г.. с който е документиран извършен диспансерен преглед, няма отразен очен статус, изискващо се съгласно Приложение №8 за диагноза с код по МКБ Е03.8 /Други уточнени видове хипотиреоидизъм/.
Съгласно разпоредбите на чл.33, т.1 и т.2 от НРД 2023-2025 (идентични с чл.30, т.1 и т.2 от НРД 2020-2022), изпълнителите на медицинска помощ се задължават да: осигуряват на ЗОЛ договорената медицинска помощ и да изпълняват правилата за добра медицинска практика съгласно условията на НРД; предоставят медицинска помощ по вид, обем и качество, съответстваща на договорената. Съгласно чл. 139, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г., идентичен с чл.134, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020-2022, общопрактикуващият лекар от лечебно заведение – изпълнител на ПИМП, провежда диспансеризация на ЗОЛ съгласно Наредба № 9 от 2019 г. и Наредба № 8 от 2016 г. за заболяванията, подлежащи на диспансеризация от ОПЛ по приложение № 8 "Пакет дейности и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ". Съгласно чл. 139, ал.4 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г., идентичен с чл.134, ал.4 от НРД за медицинските дейности 2020-2022 - в случаите, в които едно диспансеризирано ЗОЛ над 18 години е със заболявания, класифицирани в един клас, но с различни МКБ кодове, за едни от които подлежи на диспансерно наблюдение при ОПЛ, а за други – при лекар специалист, то този пациент подлежи на диспансерно наблюдение (медицински дейности и изследвания по вид, периодичност и честота) за всички заболявания изцяло от ОПЛ съгласно приложение № 8 и приложение № 13.
Жалбоподателят твърди неяснота в цитираните в оспорената заповед като нарушени правни норми и неприложимост на същите към фактическите обстоятелства описани в оспорената заповед, което е довело до ограничаване на правото му на защита. Тези доводи не могат да бъдат споделени.Със сключения индивидуален договор изпълнителят на медицинска помощ се е задължил да извършва диспансерни прегледи на ЗОЛ, подлежащи на диспансеризация от общопрактикуващ лекар (ОПЛ), за които НЗОК заплаща, съгласно приложение № 8 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.; диспансерни прегледи, за заболявалия от един клас с различни МКБ кодове съгласно Приложение № 8 и Приложение №13 към НРД за медицинските дейности за 2023-2025 г.(чл.1, т.4 от договора). НРД за медицинските дейности за 2023-2025 е нормативен акт, обнародван в Държавен вестник, Приложение № 8 и Приложение №13 към същия разписват пакет дейности и изследвания на диспансеризирани ЗОЛ по МКБ, които се считат за общоизвестни поради нормативния характер на акта.В тази връзка необосновано е да се твърди неяснота в описанието на нарушенията.Видно от приложение №8: за диагноза с код по МКБ 169.8 (констатацията по т.7 от заповедта) диспансеризиращият лекар е задължен да извърши общ клиничен преглед с неврологичен статус; за диагноза с код по МКБ Е03.8(констатациите по т.8, т.12, т.13, т.14 и т.15 от заповедта) е предвиден преглед при специалист очни болести, който диспансеризиращият общопрактикуващ лекар е задължен да извърши на осн.чл. 139, ал.4 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г.; за диагноза с код по МКБ 111.9(констатацията по т.11 от заповедта) диспансеризиращият лекар е задължен да извърши общ клиничен преглед с насоченост към сърдечния статус,който включва и измерване на артериалното налягане. Видно от приложение №13: за диагноза с код по МКБ 150.0(констатацията по т.9 и т.10 от заповедта), диспансеризиращият общопрактикуващ лекар е задължен да извърши клиничен преглед с ЕКГ - при всеки преглед.
Допълнително наведеното конкретно възражение в жалбата за нарушението по т.7 от заповедта, за това че диспансеризиращият лекар не е бил задължен да извърши общ клиничен преглед с неврологичен статус, предвид факта, че ЗОЛ изрично се е отказало да бъде диспансеризирано по тази диагноза, съдът приема за неоснователно.Същото не кореспондира с представеното по делото доказателство – разпечатка от Интегрираната информационна система за НЗОК(л.31 от делото), видно от същата здравно осигуреното лице е диспансеризирано за диагноза с код по МКБ 169.8
За неоснователни съдът приема и възраженията на жалбоподателя за нарушенията по т.9 и по т.10 , за това, че и на двете ЗОЛ е издадено изрично направление за консултация с кардиолог, което изключва задължението на ОПЛ преди това да е направил ЕКГ.Както се посочи по-горе, според разпоредбата на чл. 139, ал.4 от НРД за медицинските дейности 2023-2025г., в случаите, в които едно диспансеризирано ЗОЛ над 18 години е със заболявания, класифицирани в един клас, но с различни МКБ кодове, за едни от които подлежи на диспансерно наблюдение при ОПЛ, а за други – при лекар специалист, то този пациент подлежи на диспансерно наблюдение (медицински дейности и изследвания по вид, периодичност и честота) за всички заболявания изцяло от ОПЛ съгласно приложение № 8 и приложение № 13, т.е. общопрактикуващият лекар дължи извършване на целия пакет от дейности, предвиден в приложенията.
Описаните нарушения в т.7 до т.15 от заповедта правилно са квалифицирани по чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО, във връзка с чл. 33, т.1 и 2, и чл. 139, ал. 4 от НРД за медицинските дейности 2023 - 2025 г., алтернативно за извършените нарушения до 31.08.2023г. – по чл. 30, т.1 и 2, и чл. 134, ал. 1,2 и 4 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 г.
Жалбата съдът счита за основателна само в частта й на оплакванията за несъразмерност на наложените финансови неустойки в максимален размер от 150лв.– санкциите за нарушенията по т.1, т.7, т.8, т.9, т.10, т.11, т.12, т.13, т.14 и т.15 от заповедта.В тази връзка органът кратко е посочил, че непосредственият обект на засягане е бюджетът на НЗОК и законосъобразното му разходване. За да мотивира в достатъчна степен размера на санкцията, когато тя е различна от предвидения в закона минимиум, органът дължи излагане на конкретни съображения за вида, тежестта на нарушенията, евентуална повторност и непременно за конкретния размер на засягане на бюджета на НЗОК, за да е възможна въобще преценка за това дали наложените санкции в максимален размер са съразмерни на засягането на бюджета на НЗОК от нарушенията.
В заключение съдът приема всички нарушения, сочени в заповедта, за установени по фактическите си основания за налагане на санкция, но частично заповедта за необоснована по отношение на наложените финансови неустойки в максимален размер от 150лв.– санкциите за нарушенията по т.1, т.7, т.8, т.9, т.10, т.11, т.12, т.13, т.14 и т.15 от заповедта. Мотивите на органа не могат да се предполагат, нито допълват от съда, поради това в тази част заповедта следва за се измени като се редуцират наложените финансови неустойки до предвидения в закона минимален размер от 50лв., в останалата й част по отношение на наложените санкциите в минимален размер от 50лв. за нарушенията по т.2, т.3, т.4, т.5 и т.6 от заповедта жалбата като изцяло неоснователна следва да се отхвърли.
И двете страни по делото претендират присъждане на разноски.Жалбоподателят е направил такива за платена държавна такса в размер 50лв. и за платено адвокатско възнаграждение в размер на 500лв., общо 550лв.Ответната страна претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което съобразно чл.24 и чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ е в размер от 100 до 360лв..При спазване на принципа за равенство на страните съдът счита, че разноски за адвокатско, съответно юрисконсултско възнаграждение не следва да се присъждат, тъй като съдебният акт по същество е постановен частично в полза на жалбоподателя и частично в полза на ответната страна.В полза на жалбоподателя следва да се присъдят само разноските за платена държавна такса в размер 50(петдесет) лева, по аргумент, че заплащането на държавна такса е предпоставка за редовност на жалбата, т.е. таксата е предварително дължима, за да обуслови въобще провеждането на съдебното производство.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Ямбол,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Амбулатория за групова практика за първична медицинска помощ-МЕДИКА-2021"ООД, с ЕИК ******, [населено място], [улица], представлявано от С. Г. С., против Заповед за налагане на санкции №РД-09-184/27.06.2024г. на Директора на РЗОК-Ямбол, в частта на заповедта за наложени финансови неустойки в размер по 50(петдесет)лева за нарушенията по т.2, т.3, т.4, т.5 и т.6 от заповедта.
ИЗМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №РД-09-184/27.06.2024г. на Директора на РЗОК-Ямбол, в частта на заповедта за наложени финансови неустойки в размер по 150(сто и петдесет)лв. за нарушенията по т.1, т.7, т.8, т.9, т.10, т.11, т.12, т.13, т.14 и т.15 от заповедта, като намалява размера на наложените финансови неустойки за всяко от нарушенията по 50(петдесет) лева.
ОСЪЖДА Районна здравно осигурителна каса-гр.Ямбол, ул.“Д-р П.Б.“ №1, да заплати на „Амбулатория за групова практика за първична медицинска помощ-МЕДИКА-2021"ООД, с ЕИК ******, [населено място], [улица], представлявано от С. Г. С., разноски по делото за платена държавна такса в размер 50(петдесет) лева.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.
Съдия: | |