Решение по дело №14581/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2154
Дата: 14 юни 2022 г.
Съдия: Станислав Бориславов Седефчев
Дело: 20211110214581
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2154
гр. София, 14.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 13-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
при участието на секретаря ЕЛИ П. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
Административно наказателно дело № 20211110214581 по описа за 2021
година
Р Е Ш Е Н И Е



гр. София, 14.06.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, 13 състав, в открито
заседание на петнадесети март две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

СЪДИЯ: СТАНИСЛАВ СЕДЕФЧЕВ

при секретар Е.Илиева като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 14581 по описа
за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на "Сердика - 94“ ООД срещу Наказателно постановление /НП/
№ 01-2600/4785 от 20.03.2021 г., издадено от изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", с
което на жалбоподателя на основание чл. 72а, ал. 2 от Закона за прилагане на общата
организация на пазарите на земеделските продукти на Европейския съюз (ЗПООПЗПЕС) са
наложени четири отделни имуществени санкции в размер от по 2000 лв. за четири отделни
нарушения на чл. 55б, ал. 5 от ЗПООПЗПЕС.
Жалбоподателят счита, че не са налице процесуалните и материалните предпоставки
1
за налагане на административно наказание, касае се за маловажен случай, с оглед на което
се иска НП да бъде отменено изцяло.
В съдебно заседание, редовно призованият жалбоподател не изпраща представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на
страните, приема за установено следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, в това производство районният съд е
винаги инстанция по същество и следва да провери законността на обжалваното НП, т. е.
дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от
основанията, посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
Само редовно съставени от административните органи актове, при спазване на
изискванията за форма, съдържание и процедура могат да бъдат основание за налагане на
административно наказание.
На 23.03.2021 г. Г.С. – старши експерт в Държавен фонд "Земеделие", след
извършена проверка съставил акт за установяване на административно нарушение (АУАН)
за извършени четири отделни нарушения по чл. 55б, ал. 5 от ЗПООПЗПЕС в периода 12.05-
29.05.2020 г. Представител на жалбоподателя подписал съставения против него АУАН, като
изложил възражения и посочил, че обявеноо извънредно положение е възпрепятствало
своевременното регистриране на договорите.
Въз основа на АУАН на 20.08.2021 г. БМ.- изпълнителен директор на ДФЗ издал НП,
предмет на проверка в настоящото производство.
В изпълнение на това си правомощие съдът служебно констатира, че АУАН и НП са
издадени от длъжностни лица в рамките на тяхната компетентност – чл. 74, ал.4 от
ЗПООПЗПЕС. Формата и съдържанието им съответстват на изискванията на чл. 42 и чл. 57
от ЗАНН. Не са спазени обаче предвидените от закона срокове за съставянето и издаването
им съобразно чл. 34 от ЗАНН. Съгласно тази разпоредба не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя. Това понятие не е
легално дефинирано от ЗАНН, но доктрината и съдебната практика безпротиворечиво
приемат, че „откриване“ има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа
на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. От момента, в който
овластеният за това орган разполага с необходимите материали и/или информация, за да
установи, че е осъществен състава на административно нарушение, както и да определи
субекта на нарушението, времето и мястото на извършването му, започва да тече и 3-
месечният срок чл. 34, ал.1, изр.2, пр.1 ЗАНН. В случая в АУАН и НП е посочено изрично,
че процесните договори за доставка на сурово мляко са регистрирани на 29.05.2020 г. в
Държавен фонд "Земеделие" - извън предвидения 30-дневен срок от сключването им.
Именно в това се състои и твърдяното нарушение от страна на жалбоподателя, поради което
към този момент необходимите данни за извършено нарушение и негово авторство са били
на разположение на компетентния за образуване на административнонаказателно
производство орган. Срокът по чл. 34 от ЗАНН не може да бъде поставен в зависимост от
това кога административнонаказващият орган би преценил да възложи на актосъставителя
извършване на проверка, при условие че вече е разполагал с необходимата информация за
инициирането и. Тримесечният срок е започнал да тече от 29.05.2020 г., към който момент
на Държавен фонд "Земеделие" е била известна датата на сключване и на регистрация на
процесните договори. АУАН е следвало да бъде съставен до 29.08.2020 г., който срок в
настоящия случай не е спазен, респективно административнонаказателното производство е
образувано в нарушение на процесуалния закон, което е самостоятелно основание за отмяна
на НП.

За пълнота на изложението и с оглед инстанционна проверка, настоящата инстанция
ще изложи доводи и по отношение на релевантната за правилното приложение на
материалния закон фактическа обстановка.
2

На 16.04.2020 г. жалбоподателят сключил договор за изкупуване и доставка на
сурово прясно мляко с П.Иванчовски (производител на краве мляко). Договорът бил
регистриран в областната дирекция на Държавен фонд "Земеделие" на 29.05.2020 г. В
периода 19.05-29.05.2020 г. по този договор били изкупени общо 13 350 л. сурово мляко .
На 16.04.2020 г. жалбоподателят сключил договор за изкупуване и доставка на
сурово прясно мляко с Ю.Маринов (производител на краве мляко). Договорът бил
регистриран в областната дирекция на Държавен фонд "Земеделие" на 29.05.2020 г. В
периода 19.05-29.05.2020 г. по този договор били изкупени общо 2 380 л. сурово мляко .
На 16.04.2020 г. жалбоподателят сключил договор за изкупуване и доставка на
сурово мляко с Р.Петрова (производител на краве мляко). Договорът бил регистриран в
областната дирекция на Държавен фонд "Земеделие" на 29.05.2020 г. В периода 19.05-
29.05.2020 г. по този договор били изкупени общо 2 223 л. сурово мляко .
На 10.04.2020 г. жалбоподателят сключил договор за изкупуване и доставка на
сурово мляко с Т.Тодоров (производител на краве мляко). Договорът бил регистриран в
областната дирекция на Държавен фонд "Земеделие" на 29.05.2020 г. В периода 11.05-
29.05.2020 г. по този договор били изкупени общо 4 205 л. сурово мляко .
В периода 23.02-23.03.2021 г. била извършена проверка в обект на дружеството
жалбоподател, при което било прието, че е нарушил ЗПООПЗПЕС, за което бил съставен и
процесният АУАН.

Изложената фактическа обстановка съдебният състав прие за установена въз основа
на показанията на св. Г.С. и приобщените по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства
и доказателствени средства, които съдът кредитира като еднопосочни и непротиворечиви в
своята цялост, поради което по аргумент на обратното от чл. 305, ал.3 НПК не се налага по-
детайлното им обсъждане. По същество липсва и спор относно фактите по делото.
Следва да се посочи единствено, че административнонаказващият орган твърди, че
нарушенията са извършени от жалбоподателя при условия на повторност, но въпреки че
върху него пада тежестта да докаже това, не ангажира доказателства в тази насока, поради
което въпросното обстоятелство следва да се приеме за недоказано по делото.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбоподателят от
обективна страна, ако не бяха налице констатираните съществени нарушения на
процесуалния закон, би осъществил състава на нарушението по чл. 55б, ал. 5, вр. чл. 72а,
ал.2 от ЗПООПЗПЕС.
Съгласно въпросната разпоредба суровото мляко от производител се доставя и
изкупува на територията на страната въз основа на сключен договор за доставка с първи
изкупвач, като договорите за доставка на сурово мляко от всички видове млека се
регистрират от първия изкупвач в областната дирекция на Държавен фонд "Земеделие" по
адреса на дейността на изкупвача в 30-дневен срок от сключването им.
С разпоредбата на чл. 72а, ал. 2 от ЗПООПЗПЕС е предвидено, че регистриран първи
изкупвач, който изкупува сурово мляко без договор, регистриран по реда и в срока по чл.
55б, ал. 5, се налага глоба или имуществена санкция от 1000 до 4000 лв.
Безспорно жалбоподателят не е регистрирал в Държавен фонд "Земеделие" в
предвидения 30-дневен срок от сключването им четири договора за доставка на сурово
мляко, като е изкупувал мляко по тези договори след изтичане на този срок и преди те да
бъдат регистрирани по предвидения в закона ред.
Доколкото административнонаказателната отговорност на юридическо лице е
обективна и безвиновна, не следва да бъде обсъждан въпросът за наличие на вина.

Дори и да не бяха констатирани гореизложените съществени нарушения на
процесуалните правила, доводите на жалбоподателя за маловажност на извършеното
нарушение биха били основателни. Съгласно чл. 28 от ЗАНН при маловажни случаи на
3
административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като
предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще
му бъде наложено административно наказание. "Маловажен случай", съгласно § 1, т. 4 от
ДР на ЗАНН е този, при който извършеното нарушение от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към държавата
или община, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение от
съответния вид. Основателни са доводите на жалбоподателя, че въведеното във връзка с
актуалната пандемия извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание от
13.03.2020 г., е довело до сериозни затруднения при изпълнение в срок на задълженията на
частноправните субекти. Първоначално със Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение сроковете, определени в закон, които изтичат по време на
извънредното положение и са свързани с упражняване на права или изпълнение на
задължения, бяха удължени с един месец от отмяната на извънредното положение (чл. 4,
ал.1, т.1 от Закона). Към момента на сключване на процесните договори (10-16.04.2020 г.)
това удължаване на срока е било приложимо и по отношение на тях, като едва на 17.04.2020
г. влиза в сила ал. 2 от Закона, по силата на която, удължаването на сроковете не се прилага
по отношение на производствата по ЗПООПЗПЕС. Безспорно тази динамична промяна в
законодателството, касаещото мерките по време на извънредното положение, поражда
известни затруднения в точното изпълнение на задълженията на жалбоподателя, като в
случая пропускът му да регистрира договорите е бил отстранен в кратък срок, по негова
собствена инициатива и далеч преди образуване на административнонаказателно
производство. Не се установяват настъпване на допълнителни вредни последици от забавата
на дружеството. Разгледани в съвкупност тези обстоятелства обуславят по-ниска степен на
обществена опасност от типичната за този вид административни нарушения. Извършеното
деяние не застрашава обществените отношения, които са предмет на защита с посочената
като нарушена разпоредба, с интензивност, обуславяща прилагането на
административнонаказателна репресия, респективно е следвало да намери приложение чл.
28 от ЗАНН и на жалбоподателя да не се налага наказание, дори и само на това основание.
Съгласно чл. 63, ал. 4 от ЗАНН, когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28, б. "а"
ЗАНН са налице, но административнонаказващият орган не ги е приложил, това би било
самостоятелно основание за отмяна на НП, дори и да не бяха констатирани горепосочените
нарушения на процесуалните правила.

По изложените съображения от фактическа и правна страна, настоящият състав
приема, че жалбата се явява основателна и процесното наказателно постановление следва да
бъде отменено.

Така мотивиран, съдът
РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ № 01-2600/4785 от 20.03.2021 г., издадено
от изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", с което на основание чл. 72а, ал. 2 от Закона
за прилагане на общата организация на пазарите на земеделските продукти на Европейския
съюз (ЗПООПЗПЕС) на "Сердика - 94“ ООД са наложени четири отделни имуществени
санкции в размер от по 2000 лв. за четири отделни нарушения на чл. 55б, ал. 5 от
ЗПООПЗПЕС.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
София-град в 14 дневен срок от съобщаването на страните за изготвянето му.

4

СЪДИЯ:
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5