Решение по дело №241/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 309
Дата: 4 юли 2020 г. (в сила от 30 юли 2020 г.)
Съдия: Тодор Гочев Минов
Дело: 20205530200241
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    04.07.2020 година                       град Стара Загора

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   VІІ наказателен състав, на четвърти юни                                                               две хиляди и двадесета година.

В публично заседание в следния състав,                

               

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ                      

 

Секретар: НИКОЛИНА КОЗЕЛОВА

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,

а.н.дело № 241 по описа за 2020 година,

 

Р   Е   Ш   И :

 

                        ОТМЕНЯ наказателно постановление № 692 от 10.12.2019 година на Кмета на община Стара Загора, с което на М.Е.Т., ЕГН **********, на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение по чл.6, ал.1 от същата Наредба, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара Загора.

 

 

 

                              

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

 

 

                        М О Т И В И :

                        Обжалвано е наказателно постановление № 692 от 10.12.2019 година на Кмета на община Стара Загора, с което на М.Е.Т., ЕГН **********, на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение по чл.6, ал.1 от същата Наредба.

                        В жалбата и в съдебно заседание се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и се моли същото да бъде отменено изцяло.

                        Въззиваемият, чрез процесуалния си представител взема становище, че жалба е неоснователна, като моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление.

                        Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

                        Жалбата е подадена в срок и същата е ОСНОВАТЕЛНА.

                        На М.Е.Т. е съставен акт за установяване на административно нарушение, № 14744 от 24.10.2019 година, за това, че на 19.10.2019 година около 23.50 часа в град Стара Загора, на улица „Изгрев“ № 2, лицето Т. използва озвучителна система възпроизвеждаща музика смущаваща обществения ред и спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл.6, ал.1 от Наредба за обществени ред в Община Стара Загора. Няма подадени възражения срещу акта.

                        Въз основа на този акт за установяване на административно нарушение е издадено обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и квалифицирано така, както е в акта. На жалбоподателя, на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществени ред в Община Стара Загора е наложено административно наказание – „глоба” в размер от 200 лева, без административно-наказващия орган да се обоснове относно размера на наложената санкция. 

                        В хода на съдебното следствие, за изясняване на обстоятелствата по делото се събраха и гласни доказателства.

                        При съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства – писмени и гласни, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно по следните съображения:

                        Съгласно разпоредбата на чл.6, ал.1 от Наредбата за спазване на обществения ред в Община Стара Загора, се забранява викането, пеенето и шумния говор, както и използването на музикални инструменти, озвучителни системи и други електронни устройства, възпроизвеждащи музика, говор или шум на открито или в частни имоти, както и в/на пътни превозни средства, смущаващи обществения ред или спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради за времето на цялото денонощие. При допуснато нарушение в тази насока в разпоредбата на чл.29, ал.1 от същата Наредба е предвидено административно наказание – „глоба” в размер до 5000 лева.

                        Съдът след като се запозна с обжалваното наказателно постановление и предхождащия го акт за установяване на административното нарушение, намира че при реализиране на административно наказателната отговорност по административното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Съгласно нормата на чл.24 от ЗАНН, административно наказателната отговорност е лична. В разглеждания случай в разрез с изискванията на чл.57, ал.1, т.5 и т.7 от ЗАНН е реализирана административно-наказателната отговорност. Не се събраха доказателства лично жалбоподателя да е извършил твърдяното нарушение. Всичко това поставя в невъзможност настоящата инстанция да установи дали е било извършено административно нарушение, от кого и доказателствата които го потвърждават. Нито актосъставителя, нито свидетелите по акта са видели и установили по безспорен начин именно М.Т. да е извършил нарушение по цитирания тест от наредбата. Имено това те и твърдят в показанията си пред настоящата инстанция. Следователно дори и да се приеме, че във въпросната нощ е било допуснато административно нарушение по чл.6, ал.1 от Наредбата, то неговото авторство не може да се приеме, че е безспорно установено.

                        И не на последно място при реализиране на административно-наказателната отговорност административно-наказващият орган не е посочил мотиви относно административното наказание, което е наложено. Видно от разпоредбата на чл.29, ал.1 от Наредба цитирана по горе, предвиденото наказание е в размер до 5 000 лева. В разглеждания случай, без да изложи каквито и да е мотиви, административно-наказващият орган е наложил наказание глоба в размер от 200 лева. Административно-наказващия орган е задължен да излага мотиви и относно размера на налаганото административно наказание. Липсата на мотиви в тази насока е самостоятелно основание за отмяна на дадено наказателно постановление. Липсата на мотиви лишава от възможността съдът на прецени законосъобразността на наложеното административно наказание и дали неговия размер съответства на възприетото от административно-наказващия орган административно нарушение. Ето защо съдът приема, че обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и на това основание.

                        Предвид гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно, следва да бъде отменено.

                        Воден от горните мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: