Решение по дело №330/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 октомври 2020 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20207200700330
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

                                     

 

гр. Русе, 08.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 30 септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

при секретаря       НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА           и   с   участието   на   прокурора               ГЕОРГИ МАНОЛОВ      като разгледа докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА КАН дело 330 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Д.И. ***, депозирана чрез адвокат-пълномощник Е. П. ***, против Решение № 586 от 21.07.2020 г., постановено по АНД № 503/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 38-0000080 от 20.01.2020 г. на Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, с което на жалбоподателя по т. 1 за нарушение на чл. 34, § 5, б. „а“ от Регламент (ЕС) № 165/2014 и на основание чл. 93в, ал.13 от Закона за автомобилните превози (ЗАвПр) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева; по т. 2 за нарушение на чл. 36, § 1, т. (i) от Регламент (ЕС) № 165/2014 и на основание чл. 93в, ал. 17, т. 1 от ЗАвПр е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева и по т. 3 за нарушение на чл. 23, § 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 и на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 (двеста) лева. Наведени са доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения. Претендира се отмяна на въззивното решение, след което съдът да реши делото по същество като отмени изцяло издаденото наказателно постановление. В депозирано допълнително становище вх. № 3397 от 29.09.2020 г. по описа на съда се претендира и присъждането на направените по делото разноски (л. л. 17 и 18 от делото).

         Ответникът по жалбата, в депозиран писмен отговор вх. № 260187 от 19.08.2020 г. по описа на РС – Русе, оспорва основателността й. Прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар, в случай че същият надвишава размера, предвиден в чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения. (л. 11 от делото)

Становището на представителя на ОП – Русе е, че жалбата е неоснователна.

Съдът, като обсъди наведените в жалбата касационни основания, доводите на страните, събраните по делото доказателства и като извърши служебна проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, оспорва невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

         По същество, жалбата е частично основателна.

За да постанови оспорения в настоящото производство съдебен акт, районният съд е приел, че от събраните по делото доказателства са правилно установени и безспорно доказани административните нарушения по т. 1, т. 2 и т. 3 от НП, за които жалбоподателят е бил санкциониран, като при съставяне на АУАН и издаване на НП не са били допуснати и съществени нарушения на процесуалните правила, които да са достатъчно основание за отмяна на НП. С тези мотиви съдът е потвърдил оспореното пред него наказателно постановление в неговата цялост.

Административният съд, в настоящия си състав, намира така постановеното въззивно съдебно решение за правилно в частта, с която е потвърдено НП по т. 1 и т. 2.

По отношение на нарушението по т. 1 от НП спорно се явява приложението на чл. 28 от ЗАНН. Приетото от РС - Русе, че не са налице предпоставките за прилагане на законовата хипотеза на маловажен случай, настоящата инстанция счита за правилно. Конкретното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Напротив, данните по делото сочат, че разликата между часовото време, регистрирано от тахографа в тахографския лист и официалното време в страната на регистрация на МПС е 11 часа и 30 минути, което е значителна разлика. Следва да се има предвид също така, че водачът е длъжен при всяко поемане на превозното средство за извършване на работа да провери изправността на уредите и документацията. В тази връзка е от значение, че часовникът на тахографа може да бъде настройван ръчно, което обаче водачът не е сторил преди започване на управлението си. Разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН в случая е неприложима, тъй като подобно нарушение /с толкова голяма разлика в часовото време – 11 часа и 30 минути/ измества времето за управление и почивка, регистрирано в тахографските листи с почти половин ден. Това от своя страна води до затруднения при проследяването на периодите на управление и почивка на водача за в бъдеще и осъществяването на контрол върху дейността.

Безспорно установено е и нарушението по т. 2 от НП.

Фактическата обстановка, нарушението и авторството на деянието са правилно установени в хода на протеклото административнонаказателно производство пред наказващия орган и в производството пред първата съдебна инстанция. Неоснователни са касационните оплаквания за противното.

Въззивният съд е установил действителната фактическа обстановка по делото, въз основа на което е формулирал обосновани правни изводи за доказаност на нарушението от обективна и субективна страна. Посочените в НП фактически обстоятелства са безспорно установени в хода на съдебното производство. Описаните в АУАН и НП фактически констатации изцяло се потвърждават от събраните по делото доказателства.

Хипотезата на чл. 93в, ал. 17, т. 1 от ЗАвПр, както и тази на чл. 36, §. 1, т. (i) от Регламент № 165/2014 изисква физическото наличие на изброените документи при осъществяване на превозна дейност, съответно представянето им при проверката от контролните органи, а не в някакъв последващ момент. Изискването за представянето им е алтернативно – тахографски листи и/или удостоверение за дейности. От доказателствата по делото безспорно се установява, че към момента на проверката от контролните органи водачът не е представил тахографски листи за предходните 27 дни или удостоверение по образец за този период. Няма значение представеното впоследствие удостоверение за дейности. В хода на производството пред АНО не е било навеждано твърдение за наличие на такова удостоверение, като АУАН е бил подписан без възражения от водача. Обстоятелството, че едва в хода на производството по оспорване на издаденото наказателно постановление пред първата съдебна инстанция е представено такова удостоверение за дейности (л. 28 от въззивното дело) не изключва отговорността на водача. Това е така, тъй като това удостоверение не е било представено своевременно на компетентните длъжностни лица при извършената проверка, каквото е изискването както на визираната като нарушена материалноправна разпоредба, така и на приложимата санкционна норма. При тези данни деянието е съставомерно. Обосновано и в съответствие със закона е била ангажирана административнонаказателната отговорност на Д. И. за нарушение по чл.93в, ал. 17, т. 1 от ЗАвПр, във връзка с чл. 36, §. 1, т. (i) от Регламент № 165/2014. Правилно са приложени относимите законови разпоредби към установеното административно нарушение, за което на нарушителя е наложено наказание, определено съгласно приложимата санкционна норма в абсолютен размер.

С оглед изложеното решението на РС – Русе, с което е потвърдил оспореното пред него наказателно постановление по т. 1 и т. 2 следва да бъде оставено в сила.

Административният съд, в настоящия си състав, намира въззивното съдебно решение за неправилно в частта, с която е потвърдено НП по т. 3. Съображенията за това са следните:

Съгласно обстоятелствената част на НП по т. 3 жалбоподателят е санкциониран за това, че използва тахограф, който не е бил представен за контролна проверка в срок 2 години от предишната контролна проверка – 27.10.2017 г. Така описаното деяние е квалифицирано от АНО като нарушение на чл. 23, § 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 и е санкционирано по реда на общата административнонаказателна норма на чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр. Визираната като нарушена материалноправна разпоредба на чл. 23, § 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 гласи, че тахографите се подлагат на редовни технически прегледи от одобрени сервизи. Редовните технически прегледи се извършват най-малко веднъж на всеки две години. Видно от текста на същата, тя не вменява конкретно задължение за водача на превозното средство, оборудвано с тахограф. От друга страна приложената от АНО санкционна норма на чл. 105, ал. 1 от ЗАВПр е обща, бланкетна. Следователно, за да се наложи санкция по този ред е необходимо да се посочи конкретна материалноправна разпоредба, съдържаща правило за поведени с адресат водача на превозното средство, оборудвано с тахограф, което правило не е изпълнено/е нарушено от негова страна. Както беше посочено по-горе визираната от АНО материалноправна разпоредба на чл. 23, § 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 не вменява конкретно задължение за водача, така че неправилно с нея е обосновано нарушение. Като е достигнал до изводи, различни от гореизложените, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение в частта, с която е потвърдил НП по т. 3. То следва да бъде отменено в тази му част, а вместо него да бъде постановено друго, с което наказателното постановление по т. 3 да бъде отменено.

Независимо от частичната отмяна на решението на въззивния съд, на оспорващата страна не следва да бъдат присъждани разноски. Макар искането за тях да е своевременно заявено, от страната не са представени доказателства за фактическото им извършване в касационното проиводство.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 586 от 21.07.2020 г., постановено по АНД № 503/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, само в частта, с която е потвърдено Наказателно постановление № 38-0000080 от 20.01.2020 г. на Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, с което на Д.И. *** по т. 3 за нарушение на чл. 23, §1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 и на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 (двеста) лева и

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 38-0000080 от 20.01.2020 г. на Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, само в частта по т.3, с която на Д.И. ***, с ЕГН **********, за нарушение на чл. 23, § 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 и на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвПр е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 (двеста) лева.

ОСТАВЯ В СИЛА решението в останалата му част.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                         

                                                ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                   

                                                                  2.