Решение по дело №224/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 257
Дата: 4 ноември 2021 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20217270700224
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 04.11.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                               Председател: Кремена Борисова

                                                      Членове: Христинка Димитрова

                                                                       Маргарита Стергиовска

 

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Д. Димитров от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Хр. Димитрова КАНД № 224 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, депозирана чрез главен юрисконсулт Д.М., срещу Решение № 260066/14.07.2021г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 184/2019г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 11-01-939/2018/07.06.2019г., издадено от директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, с което на Б.М.М., за нарушение на чл.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ и на основание  чл.247, ал.1 от ЗОП, във вр. с чл.261, ал.2 от ЗОП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1599.80 лева.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Мотивира становище за безспорната доказаност на приписаното на дееца нарушение. Излага и доводи за неприложимост на института на „маловажния случай“ на административно нарушение касателно конкретната простъпка. По тези съображения отправя искане за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на наказателното постановление. Претендира присъждане на разноски. В съдебно заседание касаторът се представлява от главен юрисконсулт М., който заявява, че поддържа жалбата и на основанията, посочени в нея настоява за отмяна на атакуваното решение и за потвърждаване на наказателното постановление.

Ответната страна, Б.М.М., в съдебно заседание се представлява от адвокат Г. Г. от Адвокатска колегия – Шумен, който излага доводи за незаконосъобразност на процесното наказателно постановление.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

Със Заповед № 902/01.06.2016г. на кмета на Община Върбица на основание чл. 7, ал. 1 от ЗОП бил определен Б.М., в качеството му на зам. кмет на Община Върбица за възложител на обществени поръчки. В това си качество с Решение № 02/27.04.2017г. жалбоподателят одобрил обявление за оповестяване откриване на процедура и документация за обществена поръчка с предмет: „Строително-ремонтни работи за саниране на Детска градина „Кокиче“ в с. Бяла Река, общ. Върбица.

В посоченото обявление било включено изискване участниците да имат регистрация /вписване/ в Централния професионален регистър на строителя към Камарата на строителите в РБ за изпълнение на строежи от І-ва група, V категория: строежи по чл.137, ал.1, т.5, б. „а“ от ЗУТ- жилищни и смесени сгради, с ниско застрояване, вилни сгради, сгради и съоръжения за обществено обслужване с разгъната застроена площ до 1000 кв. м или с капацитет до 100 места за посетители съгл. чл.5, ал.6, т.1. 5 от Правилник за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя. В обявлението били посочени и дейностите, предмет на обществената поръчка, а именно: строителство, доставка и монтаж на отоплителна инсталация и водоотоплителна инсталация и котелно с водогреен котел на твърдо гориво, строително-ремонтни работи за саниране на детската градина, съгласно техническа спецификации и строителна документация. Във връзка с обявената обществена поръчка главният архитект на Община Върбица  издал Становище № 3/20.12.2016г., в което посочил, че на основание чл.151, ал.1 от ЗУТ не се изисква разрешение за строеж на обектите, предмет на обществената поръчка. В резултат от проведената процедура бил сключен договор № 25/05.07.2017г. за изпълнение на обществена поръчка с участника, определен за изпълнител „Нида-2“ ЕООД, гр. Търговище.

На 07.12.2018г. от П.С.– финансов инспектор в АДФИ, ИРМ Шумен, определена със Заповед №ФК-10-1045/22.10.2018 г. е извършена проверка на Община Върбица за законосъобразност при усвояване и разходване на средства по ЗОП.

Според проверяващия орган чрез одобряване на инкриминираната дата обявление за оповестяване откриване на процедура и документация за обществена поръчка с предмет: „Строително-ремонтни работи за саниране на Детска градина „Кокиче“ в с. Бяла река, общ. Върбица, в което е включено изискването участниците да имат регистрация /вписване/ в Централния професионален регистър на строителя към Камарата на строителите в РБ за изпълнение на строежи от І-ва група V категория: строежи по чл.137, ал.1, т.5, б. „а“ от ЗУТ- жилищни и смесени сгради, с ниско застрояване, вилни сгради, сгради и съоръжения за обществено обслужване с разгъната застроена площ до 1000 кв. м или с капацитет до 100 места за посетители съгл. чл.5, ал.6, т.1.5 от Правилник за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя, каквото не било необходимо за изпълнение на възложените дейности, не било съобразено с предмета и сложността на поръчката и по този начин необосновано е ограничило участието на стопански субекти в нея, жалбоподателят е нарушил чл.2, ал.2 от ЗОП. За установеното нарушение по чл.2, ал.2 от ЗОП на Б.М. бил съставен АУАН.

Въз основа на така съставения акт било издадено и обжалваното пред районния съд наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че актът за установяване на административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са издадени от компетентни органи и в предвидените от закона срокове, като при съставяне на АУАН и издаване на обжалваното НП не са допуснати съществени нарушение на процесуалните правила. Съдебният състав обаче счел, че НП се явява незаконосъобразно по същество. В тази връзка и след като съобразил приобщените писмени и гласни доказателства, съдът приел, че въведеното изискване участниците да притежават регистрация /вписване/ в Централния професионален регистър на строителя към Камарата на строителите в Република България за изпълнение на строежи от І-ва група V категория: строежи по чл.137, ал.1, т.5, б. „а“ от ЗУТ- жилищни и смесени сгради, с ниско застрояване, вилни сгради, сгради и съоръжения за обществено обслужване с разгъната застроена площ до 1000 кв. м или с капацитет до 100 места за посетители не е в нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП, като по същността си е изискване за качествено изпълнение на дейностите, възложени с обществената поръчка и е съобразено с предмета и сложността на обявената обществената поръчка. Съдебният състав формирал и решаващ извод за липса на формирана вина в соченото за нарушител лице. Воден от това, районният съд отменил атакувания пред него санкционен акт.

Шуменският административен съд намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. В тази връзка решаващият състав на съда съобрази, че решението е постановено по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на правомощията му.

При извършената проверка за съответствие на решението с материалния закон, съобразно възведеното касационно основание, настоящият състав, намира че постановеният съдебен акт се явява правилен и законосъобразен като краен резултат, а съображения за това са следните:

Касационният състав намира, че към датата на постановяване на настоящото съдебно решение е изтекла абсолютната погасителна давност за административно наказателното преследване на конкретното провинение. Давността в наказателното производство е материалноправен институт с процесуални последици, тъй като погасява възможността за реализиране на отговорността и се прилага служебно.  В ЗАНН няма разпоредба, аналогична на разпоредбата на чл.81, ал.3 от НК, уреждаща абсолютната давност за прекратяване на наказателното преследване, като тази празнина се преодолява с приложението на  чл.81, ал.3, във вр. с чл.80, ал.1, т.5 от НК, във вр. с чл.11 от ЗАНН, както изрично е посочено и в Тълкувателно постановление №1 от 27.02.2015г. по тълк. д. № 1/2014г. на ВКС, ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС. Чл.11 от ЗАНН препраща към разпоредбите на общата част на НК, доколкото в ЗАНН не е уредено друго и по въпросите на обстоятелствата, изключващи отговорността. Именно като такова обстоятелство е възприето изтичането на абсолютната давност за наказателно преследване, уредена в  чл.81, ал.3 от НК, която по силата на тълкувателното постановление следва да намери субсидиарно приложение и в административно наказателното производство по ЗАНН. Независимо от спирането и прекъсването на давността, административно наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в чл.80, ал.1, т.5 от НК, който е 3 години за всички други наказания, неизброени в предходните точки, т.е. отнася се и за наказанието „глоба“. Изтичането на абсолютната давност се прилага за престъпления, които са противоправни виновни наказуеми деяния с по-висока степен на обществена опасност от административните нарушения /каквито са и тези по ЗОП/, поради което същата следва да се прилага и за административни нарушения, които са противоправни виновни наказуеми деяния с по-ниска степен на обществена опасност. Деянието, за което е ангажирана отговорността на ответника в настоящото производство е възприето за извършено на 27.04.2017г. Абсолютната давност за прекратяване на наказателното преследване, която е 4 години и половина, считано от тази дата, е изтекла на 27.10.2021г. При това положение, към датата на постановяване на касационното решение административно наказателната отговорност на Б.М. е погасена по давност и това налага извод за незаконосъобразност на процесното наказателно постановление, което районният съд е отменил, макар и по други съображения.

Това налага извод за неоснователност на касационното оспорване, а процесният съдебен акт, с който е отменено наказателното постановление, следва да бъде оставен в сила.

Водим от горното Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260066/14.07.2021г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 184/2019г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................           ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

 

         ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 04.11.2021 г.