Решение по дело №457/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 35
Дата: 8 януари 2024 г.
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20237160700457
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

35

гр. Перник, 08.01.2024 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на четиринадесети декември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                  СЪДИЯ: Мария Христова

 

         При секретаря Наталия Симеонова, като разгледа административно дело № 457/2023 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.

         Образувано е по жалба на Т.Г.К. с адрес ***, ***, Е.Л.Д. с адрес ***, Е.Л. ***, Г.З.М. с адрес *** и К.З.М. с адрес *** против Заповед № РД-05-382/28.08.2023 г., издадена от кмета на Община Трън, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 195, ал. 4 от ЗУТ е наредено на настоящите жалбоподатели в 60 дневен срок от влизане в сила на оспорената заповед да извършат ремонтни и възстановителни дейности, с които да поправят и заздравят „Двуетажна селскостопанска постройка“, разположена на северната имотна граница на ПИ 140 с отреден УПИ ХХІ-140, 141 кв. 18 по ПУП на с. Г., Община Трън.

         В жалбата се твърди, че заповедта е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Наведени са доводи за неизпълнение на законовото задължение разписано в разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от ЗУТ, изискваща изслушване на собствениците на строежа. Сочи се, че заповедта е постановена при отсъствие на материалноправните предпоставки по чл. 195, ал. 4 във вр. с ал. 1 от ЗУТ, посочени като правно основание на акта, както и че в същата липсват мотиви за продължителността от 60-дневният срок за извършването на ремонтните и възстановителни действия, определен от издателя на заповедта.

Искането към съда е да отмени изцяло Заповед № РД-05-382/28.08.2023 г. на кмета на Община Трън и да присъди направените съдебни разноски в производството по делото.

         В съдебно заседание жалбоподателите се представляват от пълномощника им адвокат А.Г., който поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорения административен акт по изложени в съдебно заседание подробни съображения. Допълнителни аргументи излага и в представена по делото писмена защита. Претендира присъждане на разноски, съгласно представен списък за разноски по реда на чл. 80 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК.

         В съдебно заседание ответникът – кмет на Община Трън, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. С представени по делото писмени бележки, чрез пълномощника адвокат М. Г. се  пледира за отхвърляне на подадената жалба, като неоснователна и недоказана. Претендират се сторените по делото съдебни разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 1250 лв., като се прави възражение за прекомерност по отношение на претендираните разноски от страна на жалбоподателите, но само в хипотеза, при която заплатеното адвокатско възнаграждение надвишава сумата от 1250 лв.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по повод подадена от М.Р.Т. жалба, с вх. № Ж-02-17/12.06.2023 г. до кмета на Община Трън, с която същият е сезиран да извърши обстоятелствена проверка на сгради, намиращи се в процесния имот, описани от жалбоподателката като „решащи се“ и „намиращи се в „окаяно, падащо състояние“.

Със заповед № РД-05-667/31.12.2020 г., издадена от кмета на Община Трън е определена осемчленна комисия, която да констатира състоянието на строежите както и необходимото, което следва да се извърши от собственика на строежа.

С писмо изх. № Ж-02-17(1)/11.07.2023 г. кметът на Община Трън е уведомил настоящите жалбоподатели за постъпилата жалба от М.Т., с която същата сезира за рушащи се сгради в непосредствена близост до имота й, при което се създава реална опасност за живота и здравето на хората ползващи съседни имоти, като за целта е наредил на 27.07.2023      г., от 11:00 часа да бъде извършена проверка на място от комисията, назначена със Заповед № РД-05-667/31.12.2020 г. Писмото е връчено на жалбоподателите Е.Л.Б. на 13.07.2023 г., на Г.З.М. и на К.З.М. на 17.07.2023 г. Изпратеното писмо е върнато като „непотърсено“ по отношение на Т.Г.К. - на 07.08.2023г., на Е.Л.Д. - на 02.08.2023 г., на Е.Й.П. – 02.08.2023г., а на Б.Й.Б., писмото се е върнало на 13.07.2023 г., със статус „преместен“. По отношение на последния няма данни да са предприети последващи действия за надлежното му уведомяване.

На 27.07.2023 г. трима от осемчленната комисия, назначена от кмета на Община Трън са посетили процесния имот и са изготвили протокол № 12/27.07.2023 г. Видно от същия, по време на огледа на имота е присъствала само М.Т., която с жалбата си е инициирала огледа, като не е присъствал нито един от жалбоподателите. Следва да се има предвид, че към онзи момент не е имало данни дали Т.К., Е.Д. и Е.П. са уведомени за огледа, тъй като писмата до тях все още не са били върнати като „непотърсени“.

В протокола комисията е описала констатациите си от извършената проверка на процесната „Двуетажна селскостопанска постройка“, от които се установява наличието на счупени керемиди около постройката, паднали от покрива, както и че същата не е захранена с ток и вода. Комисията е предложила на кмета на Община Трън да издаде заповед по реда на чл. 195 ЗУТ за извършване на ремонтни и възстановителни дейности по покрива на процесната постройка.

Със Заповед № РД-05-382/28.08.2023 г., издадена на основание чл. 195, ал. 4 ЗУТ, кметът на Община Трън е разпоредил на настоящите жалбоподатели в 60-дневен срок от влизането в сила на заповедта да извършат ремонтни и възстановителни дейности, с които да поправят и заздравят „Двуетажна селскостопанска постройка“, разположена на северната имотна граница на ПИ 140 с отреден УПИ XXI-140, 141 в кв. 18 по подробния устройствен план /ПУП/ на с. Г., община Трън, като при неспазване на срока за доброволно изпълнение на заповедта на основание чл. 196, ал. 5 ЗУТ ремонтните и възстановителните дейности на сградата да се извършат от общината за сметка на собствениците на сградата по реда на Наредба за условията и реда за принудително изпълнение на заповедите по чл. 196, ал. 5 ЗУТ на Общински съвет град Трън.

         За изясняване на делото от фактическа страна, по искане на жалбоподателите е назначена съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице Р.Г.. Заключението не е оспорено от страните и е прието от настоящия съдебен състав като компетентно, безпристрастно и обективно изготвено от експерт притежаващ необходимите професионални знания, умения и опит. От изложеното в същото, както и от обясненията на вещото лице в съдебно заседание се установи, че процесната сграда е със здрава конструкция и се нуждае от „текущ ремонт“ по см. на § 5, т. 43 ЗУТ -дейност по подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се засяга конструкцията на сградата, не се извършват дейности като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата и не се променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.

         При така приетото за установено от фактическа страна, настоящият съдебен състав на Административен съд - Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

         Жалбата е депозирана от активно процесуално легитимирани лица, чиито права и законни интереси са засегнати от оспорeния административен акт. Субективното право на оспорване е реализирано в рамките на законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 215, ал. 4, във  вр. с чл. 196, ал. 4 от ЗУТ и отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК, приложими по силата на чл. 219, ал. 3 от ЗУТ. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на същата за разглеждане по същество.

Разгледана по същество е основателна. Съображенията за това са следните:

Предмет на настоящето дело е Заповед № РД-05-382/28.08.2023 г., издадена от надлежно оправомощен по силата на закона орган и в рамките на неговата материална компетентност. Съгласно разпоредбите на чл. 195, ал. 4 и чл. 196, ал. 3 от ЗУТ, в случай че обект не се поддържа в добро състояние, както и при възникване на обстоятелствата по ал. 3 /аварии или други обстоятелства, застрашаващи обекта с увреждане или разрушаване/, кметът на общината издава заповед, с която задължава собственика да извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване. Строежите се поправят, заздравяват или премахват от собствениците за тяхна сметка в срок, определен в заповедта на кмета на общината. Съобразно цитиранти норми, оспореният акт е издаден при редовно упражняване от кмета на Община Трън, на нормативно възложени му правомощия.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК, поради което не е налице нарушение на изискванията за форма на административния акт.

В хода на административното производство обаче е допуснато съществено процесуално нарушение.

         Съгласно разпоредбата на чл. 196, ал. 2 ЗУТ комисията действа служебно или по искане на заинтересованите лица, като събира всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и изслушва заинтересованите лица. Въз основа на констатациите, отразени в протокола, комисията предлага на кмета на общината строежът да се поправи, заздрави или да бъде премахнат. Описаната процедура съдържа редица кумулативни изисквания, а липсата на което и да е от тях води до съществено нарушаване на административната процедура, което е достатъчно основание за отмяна на атакувания акт. Данните по административната преписка сочат липса на надлежно отправена до адресатите на заповедта покана за изслушване. Имотът е частна собственост, предвид което, за да бъде спазено изискването на чл. 196, ал. 2 ЗУТ, всички собственици следва да бъде изрично поканени за изслушване лично или чрез надлежно упълномощено от тях лице, каквито данни липсват по административната преписка. Комисията е задължена да събере всички необходими данни за вида и състоянието на строежа, както и да изслуша заинтересованите лица, преди да отрази констатациите си в съставения протокол, като именно тази процедура е нарушена.

         Жалбоподателите не са присъствали при огледа на процесната сграда, видно от протокола на комисията по чл. 196, ал. 1 ЗУТ и от обжалвана заповед. Въпреки императивната норма на чл. 196, ал. 2 ЗУТ, комисията е извършила огледа и е съставила протокола за него преди писмата, с които трима от собствениците се уведомяват за огледа да са се върнали като „непотърсени“ - до Т.Г.К. на 07.08.2023 г., а до Е.Л.Д. и до Е.Й.П. на 02.08.2023г. Предвид това обстоятелство комисията няма как да е знаела дали тези лица въобще са уведомени за огледа. С констатациите и предложенията на комисията е запозната реално само М.Р.Т., която не е собственик на имота, предмет на процесната заповед. Нормата на чл. 196, ал. 2 ЗУТ задължава органа да издаде заповедта след събиране от комисията на всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и след изслушване на заинтересованите лица, които обстоятелства е необходимо да са обективирани в съставен за целта протокол. Изслушването на заинтересованите лица следва да предхожда констатациите в съставения протокол. Изискването за изслушване е предвидено от законодателя с цел пълно и обективно установяване на релевантните факти и защита на правата на заинтересованите лица, като по този начин се гарантира участието им за изясняване на обстоятелствата по случая. В настоящия случай това не е направено, което се отразява на правото на защита на адресатите на заповедта и съответно е нарушение от категорията на съществените.

         Протоколът следва да отрази данните от работата на комисията и да предложи на кмета съответните действия, относими към хипотезите на чл. 195 от ЗУТ. Редът по чл. 196, ал. 1 и ал. 2 ЗУТ е приложим за всяка една от хипотезите на чл. 195 ЗУТ. В случая комисията е изготвила протокол от проверките, но не е проведено надлежно изслушване на всички заинтересовани лица - на жалбоподателите по делото като собственици на процесния имот. В протокола, съставен от комисията на 27.07.2023 г. се съдържат фактически констатации за правото на собственост върху процесната сграда на жалбоподателите и състоянието на тази сграда. Срещу тези констатации жалбоподателите не са се защитили. Процедурата за издаване на заповедта по чл. 195, ал. 4 ЗУТ е строго формална. Същата е гаранция за спазване правото на участие на собствениците в изясняване на фактите и обстоятелствата по случая и за спазване на принципа за истинност в административния процес по чл. 7 АПК.

         Неспазването от комисията на изискването за изслушване на собствениците на имота, които са заинтересовани страни и за запознаването им с констатациите на тази комисия съставлява съществено процесуално нарушение. Нормата на чл. 192, ал. 2, изр. 2 ЗУТ има императивен характер и нейното нарушение е достатъчно основание за незаконосъобразност на заповедта, без спора да се разглежда по същество.Ето защо настоящият съдебен състав приема, че при издаване на заповедта е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което е достатъчно основание за отмяна на заповедта.

Предвид гореизложеното съдът намира, че атакуваната заповед № РД-05-382/28.08.2023 г. на кмета на Община Трън е незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на приложимите процесуални правила, поради което следва да бъде отменена изцяло.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателите, следва да се присъдят направените от тях разноски в размер на 2010 /две хиляди и десет/ лв., от които 50 /петдесет/ лв. – държавна такса, 710 /седемстотин и десет/ лв. – възнаграждение за вещо лице и 1250 /хиляда двеста и петдесет/ лв. – заплатено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТМЕНЯ Заповед № РД-05-382/28.08.2023 г., издадена от кмета на Община Трън, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 195, ал. 4 от ЗУТ е наредено на Т.Г.К. с адрес ***, ***, Е.Л.Д. с адрес ***, Е.Л. ***, Г.З.М. с адрес *** и К.З.М. с адрес ***, в 60 дневен срок от влизане в сила на оспорената заповед да извършат ремонтни и възстановителни дейности, с които да поправят и заздравят „Двуетажна селскостопанска постройка“, разположена на северната имотна граница на ПИ 140 с отреден УПИ ХХІ-140, 141 кв. 18 по ПУП на с. Г., Община Трън.

         ОСЪЖДА Община Трън, да заплати в полза на Т.Г.К. с адрес ***, ***, Е.Л.Д. с адрес ***, Е.Л. ***, Г.З.М. с адрес *** и К.З., сумата в размер на 2010 /две хиляди и десет/ лева, представляваща направените по делото съдебно-деловодни разноски.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        СЪДИЯ:/п/