Решение по дело №33/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1232
Дата: 5 декември 2023 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20237040700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1232

Бургас, 05.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXII-ри състав, в съдебно заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ЯНА КОЛЕВА

При секретар ГАЛИНА ДРАГАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНА КОЛЕВА административно дело № 33 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.53б, ал.7 от Закона за кадастъра и имотния регистър.

Образувано е по жалба на Министъра на земеделието против Заповед № 18-12578 от 24.11.2022 г. на Началника на СГКК Бургас, с която се одобрява изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Черноморец по отношение на ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.50, ПИ 81178.48.36, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка по реда на чл.51, ал.1, т.3 от ЗКИР, в частта относно ПИ 81178.46.39 и ПИ 81178.48.23.

В жалбата се сочи, че постановеният административен акт е неправилен и незаконосъобразен. Правният интерес на оспорващия е мотивиран с обстоятелството, че засегнатите от изменението имоти - ПИ 81178.46.39 и ПИ 81178.48.23, представляват горска територия, държавна собственост, и на основание чл. 27, ал. 6 от ЗГ Министърът на земеделието е оправомощен да представлява Държавата по възникнали спорове за тези територии. Изложени са съображения, че с одобреното изменение под формата на ЯФГ, без да се спазват законовите изисквания на ЗГ и ЗДС, т.е. без да е проведена процедура по промяна на предназначението на засегнатите горски територии, се променя собствеността на същите, частна и публична държавна собственост и се променя вида и начина на трайното им ползване. Обосновава се извод, че оспореният акт е издаден при неизяснена и невярна фактическа обстановка, без наличие на законоустановените предпоставки, в противоречие с материалноправни разпоредби, съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с целта на закона, поради което се прави искане да бъде отменен в оспорената част. Ангажират се доказателства. Претендират се разноски.

В съдебно заседание, процесуалният представител на жалбоподателя, поддържа жалбата. Подробни съображения излага в писмени бележки по делото. Не ангажира допълнителни доказателства. Прави възражение за прекомерност на възнаграждението на вещото лице, като прави искане същото да бъде намалено съобразно минимума, предвиден в закона. Претендира разноски.

Органът, издал оспорения акт, счита жалбата за недопустима, евентуално неоснователна и я оспорва на всички посочени в нея основания за незаконосъобразност и неправилност на оспорения административен акт. По същество излага съображения, че е спазен реда за процедиране на изменение на КК и КР, чрез отстраняване на ЯФГ. Излага подробни доводи относно спазването на материалния закон, като посочва, че изменението касае нанасяне в кадастралната карта на действителното местоположение на общински път BGS1212. Депозира писмени становища. Представил е заверено копие от административната преписка. Ангажира допълнителни доказателства. Претендира разноски.

Заинтересованата страна- Община Созопол, редовно уведомена, не взема становище по жалбата и не изпраща представител в съдебно заседание.

Заинтересованата страна – Министерство на транспорта и съобщенията, чрез Министъра на съобщенията и транспорта и процесуалния си пълномощник – Ирен Геренска, твърди, че не са му предоставяни права за управление на ПИ 81178.46.39, както и че път BGS1212 представлява публична общинска собственост, която на основание чл. 19, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата се управлява от кметовете на съответните общини. В тази връзка обосновава извод, че няма качеството на заинтересована страна в настоящото производство и прави искане да бъде заличено от списъка със заинтересованите страни. По съществото на спора, при условията на евентуалност, се изразява становище за основателност на жалбата на Министъра на земеделието против оспорената заповед за изменение КК и КР на гр. Черноморец. Подробни съображения се сочат в писмени бележки по делото, в които се изразява становище, че процедираното изменение на КК и КР неправилно е проведено по реда на остраняване на ЯФГ. В тази връзка е изложено, че основанията за изменение не съответстват на съдържанието на ЯФГ и съответно административният орган неправилно и необосновано е приложил същия. Изложени са още съображения, че не е изяснено по несъмнен начин в какво се състоят установените разлики и въз основа на какво, от кого и дали същите се съобразени с текста на §1, т. 9, прд.2 от ДР на ЗКИР. Счита се още, че в хода на административното производство са възникнали съмнения за материалноправен спор, поради което административният орган не е следвало да издава оспорената заповед. Сочи се още, че изложените от органа мотиви се явяват неотносими към проведената процедура. Не се ангажират доказателства. Претендират се разноски.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства счита за установено от фактическа страна следното:

На 26.08.2016 г. е изготвен проект „За поддържане в актуално състояние на действащата кадастрална карта на основание чл. 51, ал.1, т.3 от ЗКИР, във вр. с чл. 24, ал. 4 от ЗКИР, засягащ ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.5, ПИ 81178.48.21, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58. Проектът е изготвен от „Геопроект Приморско“ ЕООД – инж. Дамян Петков, което дружество е вписано в регистъра на лицата, правоспособни да извършват дейности по кадастъра, видно от заповед № РД-15-80/22.07.2009 г. (л.89). В обяснителната записка към проекта е посочено, че във връзка с изготвяне на технически проект за рехабилитация на местен път BGS1212 са извършени полски измервания, съгласно които са констатирани несъответствия с данните, нанесени в действащата кадастрална карта, изразяващи се в разлика между обособяването на границите на имота (представляващ местен път BGS1212) – обхвата на пътя, дефиниран в чл. 5, ал. 2 и ал. 3 от Закона за пътищата и графичното му изображение в кадастралната карта на землището на гр. Черноморец и в кадастралните регистри. Уточнено е, че извършените измервания определят елементите на земното платно, описани в §1, т. 2 от ДР на ЗП, които елементи по смисъла на §1, т.9 от ДР на ЗКИР представляват трайни топографски обекти с изкуствен произход. Посочено е, че територията между ограничителните ивици на пътя е с трайно предназначение – територия на транспорта. Посочено е, че части от земното платно попадат върху поземлени имоти с вид територия, съгласно кадастралните регистри – Горска. Установено е, че път BGS1212 е регистриран като местен път – собственост на Община Созопол (което обстоятелство се установява и от приложеното по делото решение № 236/13.04.2007 г. на Министерски съвет за утвърждаване списък на общинските пътища). Направено е заключение, че графичното изображение на границата на имота на пътя със съседните имоти не отговаря на съществуващите му ограничителни линии, определени с преки полски измервания и данните в кадастралните регистри са неточни по отношение на НТП, вида територия, вида собственост, собственика на имота. Дадено е предложение за изменение границите на имоти ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.5, ПИ 81178.48.21, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58 с действителното положение на границите на пътя, установени на терен; обособяване на нов поземлен имот с нов идентификатор 81178.48.30 с НТП – за местен път (публична общинска собственост); и обособяване на нов поземлен имот с нов идентификатор 81178.48.31 с вид територия и НТП, идентични с тези на ПИ 81178.48.2 (от който се образува). Към проекта е приложена и извадка от кадастралния регистър, относно засегнатите имоти.

Въз основа на данните посочени в изготвената към проекта докладна записка, с писмо с изх. № 5-57-00-27/31.08.2016 г. (л.75) Община Созопол е уведомила СГКК Бургас за констатирана явна фактическа грешка в одобрената кадастрална карта, засягаща общински път BGS1212 (местен път Атия-Равна гора-Росен) и съответно е поискано да бъде извършена поправка на кадастралната карта, засягаща ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.5, ПИ 81178.48.21, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58 за част от общински път, преминаващ в землището на гр. Черноморец. Искането е постъпило в АГКК – служба Бургас на 02.09.2016 г.

С писмо от 07.10.2016 г. (л.74) от АГКК е поискано от ОД „Земеделие“-Бургас съгласуване относно обезщетяването по представения в община Созопол проект за изменение на КККР на землището на гр. Черноморец, във връзка с отстраняване на явна фактическа грешка по отношение на ПИ 81178.46.39, част от общински път BGS1212. Към писмото е приложен и изготвеният проект. На 17.11.2016 г. в АГКК- служба Бургас е постъпило писмо от ОД „Земеделие“-Бургас (л.72), в което е заявено съгласуване на представения проект за отстраняване на ЯФГ. В същото е посочено, че подлежащи на обезщетение засегнати имоти по реда на чл. 6 и §8 от ПЗР на ЗВСГЗГФ са ПИ 81178.46.58, 81178.48.1, 81178.48.3 и 8117.48.22.

На 18.03.2022 г. е изготвена скица-проект № 15-288238 (л.68) за изменение на КККР за поземлени имоти с идентификатори ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.50, ПИ 81178.48.36, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58, находящи се в землището на гр. Черноморец, община Созопол, ведно с координатна система (с посочени координатни точки и нанесени координати на измененията върху теренна скица). В скицата е посочено, че изменението се състои в следното:

- ПИ 81178.46.39 се заличава от КК и КР, като са посочени следните данни за имота преди заличаването: последно изменение на КК и КР - няма данни за изменение; адрес на поземления имот - местност (не е посочена); площ - 7286 кв.м.; трайно предназначение на територията – Горска; начин на трайно ползване - За друг поземлен имот за движение и транспорт; собственици - Министерство на транспорта; Няма данни за идеалните части; Няма документ за собственост;

- ПИ 81178.51.50 – променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот - местност Мина Росен, площ - 151473 кв.м., трайно предназначение на територията - Нарушена, начин на трайно ползване - За добив на руди, собственици - Община Созопол, няма данни за идеалните части, няма документ за собственост; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР - заповед КД-14-02-1456/13.08.2012 г. на началник на СГКК – Бургас; адрес на поземления имот - местност Мина Росен; площ -153149 кв.м.; трайно предназначение на територията – Нарушена; начин на трайно ползване - За добив на руди; собственици - Община Созопол, няма данни за идеалните части, няма документ за собственост;

- ПИ 81178.48.36 - променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот - местност ЯБЪЛКАТА, площ - 13054 кв.м., трайно предназначение на територията - Територия на транспорта, начин на трайно ползване - За местен път, собственици - Община Созопол, Акт за публична общинска собственост № 61, том 47 peг. 15548 от 29.11.2019г, издаден от Служба по вписванията гр.Бургас, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР - от 27.12.2019 г., адрес на поземления имот - местност ЯБЪЛКАТА, площ - 13614 кв.м., трайно предназначение на територията - Територия на транспорта, начин на трайно ползване - За местен път, собственици - Община Созопол, Акт за публична общинска собственост № 61 том 47 рег. 15548 от 29.11.2019г., издаден от Служба по вписванията гр.Бугас, няма данни за идеалните части;

- ПИ 81178.48.23 – променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот - местност ЯБЪЛКАТА, площ - 96299 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Държавата, чрез Министерство на земеделието и храните, документ за собственост (Други) - удостоверение по чл. 27, ал.5, т.3 от ЗГ № 146 от 31.03.2016г., издаден от Общинска служба „Земеделие“ Созопол, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР - от 08.06.2020 г., адрес на поземления имот - местност ЯБЪЛКАТА, площ - 99436 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Държавата, чрез Министерство на земеделието и храните, документ за собственост (Други) - удостоверение по чл. 27, ал.5, т.3 от ЗГ № 146 от 31.03.2016г., издаден от Общинска служба „Земеделие“ Созопол, няма данни за идеалните части;

- ПИ 81178.48.22 - променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот - местност Малък росен баир, площ - 2081892 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора; собственици - Община Созопол; документ за собственост - Акт за частна общинска собственост № 188 том 17 рег. 5675 от 05.05.2021 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР - от 18.05.2021 г., адрес на поземления имот - местност Малък росен баир, площ - 2082914 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол; документ за собственост - Акт за частна общинска собственост № 188 том 17 рег. 5675 от 05.05.2021 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части;

- ПИ 81178.48.3 - променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот – местност (не е посочена), площ - 350421 кв.м., трайно предназначение на територията: Горска, начин на трайно ползване: Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол, документ за собственост - Акт за частна общинска собственост № 2129/06.08.2013 г., №16 том 29 рег. 9258 от 12.08.2013 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР - от 27.08.2013 г., адрес на поземления имот – местност (не е посочена), площ - 357523 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол, документ за собственост - Акт за частна общинска собственост № 2129/06.08.2013 г., №16 том 29 рег. 9258 от 12.08.2013 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части;

- ПИ 81178.48.2 – променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот – местност (не е посочена), площ - 10264 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - За селскостопански, горски, ведомствен път, собственици - Кметство Созопол, документ за собственост - Решение по чл. 13, ал. 5 от ЗВСГЗГФ № 683/22.08.2020 г., издадено от Районен съд- гр. Бургас, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР – няма данни за изменение, адрес на поземления имот – местност (не е посочена), площ - 24425 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - За селскостопански, горски, ведомствен път, собственици - Кметство Созопол, документ за собственост - Решение по чл. 13, ал. 5 от ЗВСГЗГФ № 683/22.08.2020 г., издадено от Районен съд- гр. Бургас, няма данни за идеалните части;

- ПИ 81178.48.1 – променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот – местност (не е посочена), площ - 786941 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол, документ за собственост - Акт за общинска собственост № 138 том 60 рег. 19206 от 10.12.2021 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР – от 21.12.2021 г., адрес на поземления имот – местност (не е посочена), площ - 791475 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол, документ за собственост - Акт за общинска собственост № 138 том 60 рег. 19206 от 10.12.2021 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части;

- ПИ 81178.48.58 – променят се границите на имота, като се намалява неговата площ и се вписват следните данни: адрес на поземления имот – местност АЧМИТЕ, площ - 2587810 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол, документ за собственост Акт за частна общинска собственост № 64 том 11 рег. 3488 от 22.03.2021 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части; за имота са отбелязани следните данни преди процедираното изменение: последно изменение на КК и КР – от 05.04.2021 г., адрес на поземления имот - местност АЧМИТЕ, площ - 2589136 кв.м., трайно предназначение на територията - Горска, начин на трайно ползване - Друг вид дървопроизводителна гора, собственици - Община Созопол, документ за собственост Акт за частна общинска собственост № 64 том 11 рег. 3488 от 22.03.2021 г., издаден от Служба по вписванията – гр. Бургас, няма данни за идеалните части;

- новообразува се ПИ с проектен идентификатор 81178.48.31, с проектна площ - 13425 кв.м., с трайно предназначение на територията - Територия на транспорта, с начин на трайно ползване - За местен път; съседи: 81178.48.2, 81178.48.30, 81178.48.36, 81178.48.23, 81178.51.50, 81178.51.22, 81178.51.26, 81178.46.58;

- новообразува се ПИ с проектен идентификатор 81178.48.30, с проектна площ - 27380 кв.м., трайно предназначение на територията - Територия на транспорта, начин на трайно ползване - За местен път; съседи: 63029.174.405, 63029.174.410, 63029.174.105, 81178.48.4, 63029.174.432, 81178.48.22, 81178.48.3, 81178.48.36, 81178.48.23, 81178.48.31, 81178.46.58, 81178.48.2, 81178.48.1.

На основание чл. 26 от АПК от АГКК е изготвено уведомление № 24-8819-22.03.2022 (л.66) до Министерство на земеделието, Министерство на транспорта и съобщенията и копие до Община Созопол, с което посочените адресати се уведомяват за процедираното изменение на КК и КР на землището на гр. Черноморец, връчена им е изготвената скица-проект и им е предоставена възможност да направят възражения в седемдневен срок от получаване на уведомлението. В уведомлението е посочено още, че в случай на несъгласие с изменението следва да се представят документи, доказващи претенции на права. Същото е връчено на адресатите на 22.03.2022 г., видно от приложена по делото комуникационна бележка № 20-02-2-/57/22.03.2022 (л.130).

Възражения са постъпили от Югоизточно държавно предприятие (ЮДП), към Министерство на земеделието с рег. № 03-376/31.03.2022 г. по описа на АГКК – служба Бургас (л.60), от Регионална дирекция по горите – Бургас, към Изпълнителна агенция по горите при Министерство на земеделието с рег. № 02-372/31.03.2022 г. по описа на АГКК – служба Бургас (л.62) и от ТП „Държавно горско стопанство-Бургас“ (ТП ДГС-Бургас), към ЮДП при Министерство на земеделието с рег. № 02-359/30.03.2022 г. по описа на АГКК- служба Бургас (л.63). В постъпилите възражения е отбелязано, че същите са във връзка с уведомление № 24-8819-22.03.2022, което е препратено на посочените институции от ИАГ, при МЗ. Всички институции възразяват относно процедираното изменение на КК и КР. От ЮДП и ТП ДГС-Бургас е представено удостоверение по чл. 27, ал.5, т.3 от ЗГ № 146/31.03.2016 г. (л.64 и л. 61), издадено от Общинска служба „Земеделие“ Созопол, в което е отразено, че ПИ 81178.48.23, находящ се в землището на гр. Черноморец, с площ от 99436 кв.м., вид на територията – горска, е държавна частна собственост. В удостоверението е посочено още, че ПИ не попада в горски територии по чл. 27, ал. 2 и 3 от ЗГ, собствеността на държавата е определена съгласно регистъра към КВС и по отношение на същия няма влезли в сила решения за възстановяване право на собственост по ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ и няма реституционни претенции. Във възраженията е посочено, че процедираното изменение намалява площта на държавните горски територии, като се променя вида на територията от „горска“ в „територия на транспорта“, променя се НПТ от „горска“ на „за друг поземлен имот за движение и транспорт“ и „за местен път“, както и собствеността – от държавна частна и публична със собственик Държавата чрез МЗ на общинска публична със собственик Община Созопол. Предвид установеното изменение, касаещо начина на трайно ползване, вида на собствеността и вида на територията, е изразено становище, че същото не може да бъде извършено преди промяна предназначението на горските територии, поради което процедиране на изменение на КК и КР чрез коригиране на ЯФГ се явява неправомерно и недопустимо, като извършено в противоречие със ЗГ и ЗДС. Отделно от това, във възражението на РДГ-Бургас е отбелязано, че липсват документи за линеен обект – общински път BGS1212, от които да се установи, дали действително се касае за изместване трасето на съществуващия път или евентуално става въпрос за неговото разширение, което не представлява ЯФГ.

На 24.11.2022 г. от Началника на СГКК Бургас е издадена заповед № 18-12578, оспорена в настоящото производство. Със същата е одобрено изменението на КК и КР на гр. Черноморец по отношение на ПИ с идентификатори ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.50, ПИ 81178.48.36, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка по реда на чл.51, ал.1, т.3 от ЗКИР в границите на общински път BGS1212, отразен в КККР на гр. Черноморец под идентификатор 81178.46.39, с трайно предназначение на територията – горска, начин на трайно ползване – за селскостопански, горски, ведомствен път и под идентификатор 81178.48.2, с трайно предназначение на територията – горска, начин на трайно ползване – за друг поземлен имот за движение и транспорт. Процедираното изменение съответства на изменението описано в изготвената скица-проект. В заповедта е отбелязано още, че изменението е в резултат от преките геодезически измервания на общинския път, извършени при изработване на проекта за изменение на КККР. Посочено е още, че изменението е съгласувано с ОД „Земеделие“-Бургас, относно обезщетяването по реда на чл. 10б от ЗСПЗЗ и на чл. 6 и §8 от ПЗР на ЗВСГЗГФ. Прието е още от административния орган, че подадените възражения се явяват неоснователни. В тази връзка е посочено, че извършените геодезически измервания определят обхвата на пътя съобразно изискванията на чл. 5, ал. 2 и 3 от ЗП. Счита, че възраженията във връзка с изменението на вида на територията, начина на трайно ползване и собствеността се явяват ирелевантни, тъй като кадастъра има констативно действие, а не конститутивно. Счита също така, че възраженията се явяват неоснователни, тъй като в случая приложим се явява §1, т. 9, предл. 2 от ДР към ЗКИР. Сочи също така, че са представени документи относно път BGS1212, а именно решение № 236/13.04.2007 г. на Министерски съвет за утвърждаване списък на общинските пътища.

С уведомление с изх. № 24-35353 от 24.11.2022 г. (л.52) издадената заповед е връчена на заинтересованите лица, а именно: Община Созопол на 28.11.2022 г., Министерство на транспорта и съобщенията на 28.11.2022 г. и Министерство на земеделието на 28.11.2022 г., видно от представената комуникационна бележка 20-02-2-/208/ 28.11.2022 г. (л.51).

На 09.12.2022 г. в АГКК- служба Бургас е депозирано становище от Министерство на транспорта и съобщенията с рег. № 01-721075 (л.50), в което е посочено, че поземлен имот с идентификатор 81178.46.39 не е бил предоставян за управление на министерството.

Заповедта е оспорена от Министъра на земеделието пред Административен съд-Бургас. Жалбата с изх.№ПО-08-31/12.12.2023г., подадена чрез административния орган.

С административната преписка са приложени и скици на засегнатите от изменението имоти от 04.01.2023 г. (л.29 и сл.), отразяващо състоянието на имотите преди процедираното изменение.

По делото е извършена съдебно-техническа експертиза, от заключението по която се установява, че КККР на гр. Черноморец е одобрена със заповед № РД-18-12/24.04.2007 г. на изп.директор на АГКК, като за засегнатите от процедираното изменение поземлени имоти картата и създадена в по-голямата си част като е пренесена графичната част и кадастралните данни за имотите от действащата до създаването икарта на възстановената собственост (КВС) на землището на гр. Черноморец. КККР е изменяна след одобрението и по отношение на ПИ 81178.51.50, актуален от 19.01.2017 г. и ПИ 81178.48.36, актуален от 04.10.2019 г., а по отношение на КРНИ са извършени промени по отношение на ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.46.58, ПИ 81178.46.36 и ПИ 81178.48.1, като промените касаят вписване на актове за общинска собственост – на Община Созопол (актовете са описани в данните за съответните имоти, посочени по-горе в изложението). Вещото лице дава заключение, че в действащата кадастрална карта пътят Атия-Равна гора-Росен, е отразен като ПИ 81178.46.39 и част от ПИ 81178.48.2, като същият не е отразен вярно в действащата карта. Според експерта действителното местоположение на този път съвпада с това посочено в скица-проект № 15-288238/18.03.2022 г. Вещото лице уточнява, че според чл. 5 от ЗП обхвата на пътя включва земното платно и ограничителните ивици, а изготвеният проект отразява земното платно, което според §1, т.2 от ДР на ЗП включва платната за движение, разделителните ивици, банкетите, тротоарите, разделителните и направляващите острови, зелените площи, крайпътните отводнителни и предпазни окопи, откосите, бермите и други конструктивни елементи на пътя. Вещото лице е констатирало, че пътят е асфалтиран с ширина на пътното платно около 7 метра и е включен в списъка на общинските пътища с решение на Министерски съвет от 2007 г. Посочва също, че в обхвата на пътя влизат площи с горскодървесна растителност. Уточнява, че с проекта за изменение на КККР не се нанася промяна в трасето на пътя, а се отразява неговото вярно съществуване на място. Сочи още, че на терен не се извършва промяна в границите на имотите, а изменението касае единствено поправка на съществуваща грешка в действащата кадастрална карта.

В съдебно заседание вещото лице уточнява, че при прехвърляне данните от КВС върху кадастралната карта не са извършвани геодезически измервания на място. Посочва също, че в проекта за изменение не са включени ограничителните ивици на пътя, а само земното платно. Уточнява, че ограничителните ивици не съществуват на място.

При така установените факти се налагат следните правни изводи.

При преценка законосъобразността на оспорения административен акт, съдът съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК не се ограничава само с обсъждането на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Жалбата е подадена в срок в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на оспорване административен акт. Административният акт е връчен на 28.11.2023г. По делото е представена фактура, от която е видно, че пратката е предадена на куриер на 12.12.2023г. и е получена от административния орган на 13.12.2023г., следователно е надлежно депозирана в четиринадесетдневния срок.

Съгласно §1, т. 13 от ДР на ЗКИР „заинтересовани лица“ в производствата, касаещи кадастъра, са собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, а в случаите на предоставени права на управление - ведомствата и общините, на които са предоставени правата. В случая не е спорно, че Община Созопол се явява собственик на път BGS1212, по отношение на който се извършва изменението. Имотите по отношение на които е подадена жалбата от министъра на земеделието са ПИ 81178.46.39 и ПИ 81178.48.23. За същите в кадастралните регистри е вписано следното (преди изменението): ПИ 81178.48.23 – представлява горска територия, собственост на Държавата чрез Министерство на земеделието, за който е представено удостоверение по чл. 27, ал.5, т.3 от ЗГ № 146 от 31.03.2016г., издаден от Общинска служба „Земеделие“ Созопол; ПИ 81178.46.39 - трайно предназначение на територията – Горска; начин на трайно ползване - За друг поземлен имот за движение и транспорт; собственици - Министерство на транспорта, без посочен документ за собственост. При тези данни следва, че жалбоподателя по категоричен начин удостоверява правния си интерес от оспорване на процесната заповед по отношение на ПИ 81178.48.23, доколкото представеното удостоверение, представлява титул за собственост. Относно ПИ 81178.46.39 не е налице приложен по делото акт за собственост, такъв не е отразен и в кадастралния регистър. Видно от изготвената за имота скица № 15-5424-04-01.2023 г. територията на имота е горска с отреждане за път, като е вписан собственик Министерство на транспорта. Отделно от това, в приложената с административната преписка извадка от кадастралните регистри, срещу този имот е отразено, че същият представлява територия на транспорта, със собственик Община Созопол. По същество имот ПИ 81178.46.39, преди процедираното изменение, изцяло представлява част от общински път BGS1212. Този общински път, съгласно решение № 236/13.04.2007 г. на Министерски съвет за утвърждаване списък на общинските пътища, е възложен на Община Созопол, съответно на основание чл. 8, ал. 3 от ЗП същият представлява публична общинска собственост.

При тези съображения, съдът приема, че министърът на земеделието е процесуално легитимиран до оспори заповедта на началника на СГКК-Бургас единствено по отношение на ПИ 81178.48.23 и в тази част жалбата се явява допустима. По отношение на ПИ 81178.46.39 Министърът на земеделието няма правен интерес от оспорване, доколкото същият не представя титул за собственост за този имот и съответно в тази част жалбата е недопустима и производството следва да се прекрати.

При анализа на събраните в хода на съдебното производство доказателства съдът намира, че Министерство на транспорта не се явява заинтересована страна по смисъла на §1, т. 13 от ДР на ЗКИР. Действително същото е вписано в издадената за ПИ 81178.46.39 скица като собственик. Така вписаните данни имат единствено информативен характер, поради което за обосноваване правен интерес от изхода на настоящото производство е необходимо вписаните лица да представят титул за собственост. Министерството на транспорта не разполага с такъв титул, още повече, че с писмо с рег. № 01-721075 (л.50) от 09.12.2022 г. по описа на АГКК- служба Бургас, във връзка с връчената заповед за изменение на КК и КР от министерството е заявено, че същото няма собственически права върху ПИ 81178.46.39., нито му е предоставено за управление. Такова твърдение е направено и в хода на съдебното производство, като наред с това е поискано министерството да бъде заличено като заинтересована страна. В допълнение следва да се посочи, че в приложената по преписката извадка от кадастралния регистър като собственик на ПИ 81178.46.39 е посочена Община Созопол, а не Министерство на транспорта. При тези съображения, съдът намира, че Министерство на транспорта, поради липса на собственически права върху имот ПИ 81178.46.39, следва да бъде заличено от списъка на заинтересованите в настоящото производство лица.

Разгледана по същество е неоснователна.

Съгласно чл. 53б, ал. 5, т. 1 от ЗКИР изменение на КККР на недвижимите имоти по чл. 51, ал. 1, т. 3 се извършват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър, когато изменението засяга до 50 поземлени имота. В чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР е предвидено, че КККР се изменят при установяване на явна фактическа грешка. В случая, проведеното административно производство касае именно отстраняване на явна фактическа грешка, което засяга по-малко от 50 имота и заповед за одобряване на изменението е издадена от началника на СГКК Бургас. Следователно оспореният административен акт е издаден от компетентен орган.

Административният акт е издаден в писмена форма, съдържа диспозитив и изложени мотиви, поради което съдът приема, че изискуемата от закона форма е надлежно спазена. Административният акт съдържа и мотиви относно обстоятелствата, поради които направените по скицата-проект възражения не са приети за основателни. Така изложените мотиви съдът намира за достатъчни, за да се установи волята на административния орган относно неоснователността на представените възражения.

Не се установяват допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да се квалифицират като съществени. Процедираното изменение по чл. 51, ал. 1, т. 3, във вр. с чл. 53б от ЗКИР е започнало по искане на заинтересованото лице – Община Созопол, депозирано в СГКК Бургас на 02.09.2016 г. и е обосновано с изготвен проект за изменение на КККР. Проектът за изменение е с възложител Община Созопол, изготвен е от лице, което е правоспособно – вписано в регистъра на лицата, правоспособни да извършват дейности по кадастъра, съгласно заповед № РД-15-8022.07.2009 г. на изп.директор на АГКК, и съдържа данни от геодезически измервания. При тези обстоятелства съдът приема, че са спазени изискванията на чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, относно лицата имащи право да инициират производството, чл. 51, ал. 6 и ал. 7 от ЗКИР – изготвен е проект от правоспособно лице, както и същият съдържа данни за извършените геодезически измервания. Спазени са и особените изисквания на чл. 53б, ал. 2 и ал. 3 от ЗКИР, доколкото проектът е изготвен по възложение на заинтересовано лице и обхваща всички засегнати от изменението имоти. Спазено е и изискването на чл. 53б, ал. 4 от ЗКИР – проектът за изменение е изпратен на директора на ОД „Земеделие“ за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл. 10б от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, съответно на чл. 6 и § 8 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд. Видно от полученото становище представеният проект е съгласуван от ОД „Земеделие“ Бургас, като в писмото са посочени конкретните имотите, които подлежат на обезщетяване. Последното се явява достатъчно при изменение на КККР, доколкото процедурите по обезщетяване са последващи на това изменение.

Заинтересованите лица са уведомени за започване на административното производство, като на същите е предоставена подробна информация относно предстоящите изменения, чрез изготвената скица-проект, т.е. спазено е изискването на чл. 26, ал. 1 от АПК.

При изложените съображения, съдът приема, че не са налице основания за отмяна на оспорената заповед, визирани в чл. 146, т. 1, 2 и 3 от АПК.

По отношение спазването на материалния закон, съдът намира, следното.

Съгласно чл. 51, ал. 1 ЗКИР, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на: 1. изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; 2. непълноти или грешки; 3. явна фактическа грешка. В случая е проведено изменение на КК и КР на основание чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР. Съгласно §1, т. 9 от ДР на ЗКИР „явна фактическа грешка“ е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31. В наредбата по чл. 31 от ЗКИР, а именно Наредба № РД-02-20-5 от 15 декември 2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри (наричана за краткост в настоящото изложение „Наредбата“), в Глава осма е разписана процедурата за отстраняване на явна фактическа грешка. Съгласно §63 от ПЗР към изменението на Наредбата, обн. - ДВ, бр. 72 от 2021 г., в сила от 01.10.2021 г., започналите до влизане в сила на тази наредба производство по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри се довършват по досегашния ред, като за започнали се считат производствата, за които до влизане в сила на изменението има регистрирано заявление за изменение на кадастралните регистри. В случая, заявлението за изменение на КК и КР е внесено от Община Созопол през 2016 г., поради което приложима по отношение на настоящото производство се явява редакцията на Наредбата преди влизане в сила на изменението, обнародвано в бр. 72 от 2021 г., т.е. преди 01.10.2021 г., когато Глава осма е съдържала единствено чл. 81, т.е. не е имало изискване при явна фактическа грешка да се назначава комисия, която да разгледа подаденото искане. В чл. 81, ал. 6 от Наредбата, в редакцията преди 01.10.2021 г., е конкретизирано, че явна фактическа грешка се констатира, когато разликите по чл. 18, ал. 5 между идентични точки от границите на имотите от кадастралната карта и картата на възстановената собственост са в допустимите норми, а разликите между идентични точки от границите на имотите, от картата на възстановената собственост и определените с геодезически измервания не отговарят на изискванията за точност.

От данните по делото, в това число и от извършената по делото съдебно-техническа експертиза, по категоричен начин се установява, че е налице разминаване между данните от КВС за местоположението на път BGS1212, въз основа на които е изготвена кадастралната карта, и данните от извършените геодезически измервания на действителното местоположение на засегнатия обект. Така установеното разминаване се определя като явна фактическа грешка по смисъла на §1, т. 9 от ДР на ЗКИР, във връзка с чл. 81, ал. 5 от Наредба № РД-02-20-5 от 15 декември 2016 г., в приложимата редакция, поради което съдът намира, че правилно органът е провел производство по реда на чл. 53б от ЗКИР. Неоснователно е направеното в хода на съдебното производство възражение, че така установеното разминаване между действителното местоположение на път BGS1212 и това нанесено в кадастралната карта, предполага провеждане на производство по чл. 51, ал. 1, т. 1 от ЗКИР, а именно изменение на КК и КР при установяване на изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри. В случая не са налице данни, констатираните изменения да са настъпили след влизане в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри. Последното следва най-напред от обстоятелството, че съгласно данните по делото процесният път е съществувал и е бил нанесен в КВС, която е изготвена преди влизане в сила на кадастралната карта. От друга страна, кадастралната карта е одобрена със заповед от 24.04.2007 г., а път BGS1212 е определен за общински път с решение на Министерски съвет от 13.04.2007 г., т.е. пътят е съществувал преди одобряването на КК и КР за землището на гр. Черноморец. Не може да се приеме също така, че констатираното несъответствие попада в хипотезата на непълноти и грешки, доколкото същите касаят урбанизирина територия, каквато не е територията, обхваната от процедираното изменение. Безспорно установеното несъответствие представлява неточност на данните от КВС, спрямо данните от извършеното геодезическо измерване, вследствие на което погрешно са нанесени границите на засегнатите имоти, също така се касае за неурбанизирана територия. Така изложеното определя установеното несъответствие като явна фактическа грешка.

Според изготвеното в хода на съдебното производство експертно заключение данните посочени в проекта за изменение съответстват на действителното местоположение на пътя. В обхвата на новообособените имоти, според експерта е включено земното платно. Съгласно чл.5, ал. 2 от ЗП обхватът на пътя е площта, върху която са разположени земното платно и ограничителните ивици от двете му страни, заедно с въздушното пространство над него на височина, определена с нормите за проектиране на пътищата, а в разпоредбата на §1, т. 2 от ДР на ЗП е посочено, че „земното платно“ е част от повърхността в обхвата на пътя, върху която са разположени: платното (платната) за движение; разделителните ивици; банкетите; тротоарите; разделителните и направляващите острови; зелените площи; крайпътните отводнителни и предпазни окопи; откосите; бермите и другите конструктивни елементи на пътя. При така даденото законодателно пояснение на понятията „път“ и „земно платно“ съдът приема, че доколкото проектът за изменение на КК обхваща „земното платно“ на път BGS1212, то в случая не се касае за увеличаване площта на пътя, а единствено неговото реално отразяване като граници в кадастралната карта.

Тук следва да се посочи, че съгласно чл. 73, ал. 1, т. 2 от Закона за горите промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии се допуска за трасета на линейни обекти, разположени върху повърхността на терена - пътища и железопътни линии, включително съоръженията към тях, водни канали. С ал. 5 на цитираната разпоредба е прието, че поземлени имоти в горски територии се смятат с променено предназначение от датата на влизане в сила на подробен устройствен план, предвиждащ изграждане на национален обект или на общински обект от първостепенно значение по смисъла на Закона за държавната собственост и Закона за устройство на територията, които стават публична държавна или общинска собственост, като съгласно чл. 74, ал. 6 от ЗГ в тези случаи не се прилагат чл. 74, ал. 1 и ал. 2 от ЗГ, уреждащ процедурата по промяна на предназначението на горските територии. Съгласно §5, т. 73 от ДР на ЗУТ „Общински обекти от първостепенно значение“ са: общински пътища, метрополитени, трамвайни трасета, улици от първостепенната улична мрежа, депа или други съоръжения за третиране на отпадъци, гробищни паркове, както и други обекти - публична общинска собственост, определени в програмата по чл. 8, ал. 9 от Закона за общинската собственост за обекти от първостепенно значение. Не е спорно по делото, че местен път BGS1212 представлява общинска собственост на Община Созопол. Същият попада в дефиницията за общински обекти от първостепенно значение, дадена в §5, т. 73 от ДР на ЗУТ, поради което площите на този път попадат в приложното поле на чл. 73, ал. 5, във вр. с чл. 74, ал. 6 от ЗГ и съответно за промяната на предназначението на териториите от горски в такива за обособяване на път не се изисква решение по смисъла на чл. 74, ал. 1 от ЗГ. Наред с това, пътят е одобрен и включен в списъка на общинските пътища с решение № 236 от 2007 г. на Министерски съвет. При изложените съображения, съдът намира за неоснователни възраженията, че при изменение на КК и КР е следвало предварително да бъде проведена процедура по чл. 74, ал. 1 от ЗГ.

Действително в хода на административното производство са направени възражения относно процедираното изменение от съответните служби към Министерство на земеделието, което е индиция за наличие на спор за материално право относно засегнатите от имотите площи. Спорът за материално право е основание за отказ за изменение на КККР в производство по отстраняване на непълноти и грешки, но не и в производство по отстраняване на явна фактическа грешка. Последното следва от обстоятелството, че тези две производства са отделно разписани в ЗКИР, като само в чл. 54, ал. 2 от ЗКИР, се съдържа условие, че когато непълнотата или грешката е свързана със спор за материално право, тя се отстранява след решаване на спора по съдебен ред. Такова условие или ограничаване на производството по отстраняване на явна фактическа грешка не се съдържа в нормите приложими относно явна фактическа грешка. Ето защо, съдът приема, че в хипотезата на изменение на КККР на основание чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР административният орган няма задължение да следи за съществуването или не на спор за материално право. В този смисъл решение № 5787/01.06.2023 г., постановено по адм.д. № 894/2022 г. на ВАС.

При изложените съображения, съдът приема, че при издаване на оспорения административен акт правилно е приложен и материалния закон. Отделно от това, чрез процедираното изменение се постига и целта на закона, а именно в кадастъра да се отрази действителното местоположение на обекта и действителните граници на имотите, които го формират и неговите съседи. Не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК.

По посочените съображения, съдът счита, че административният акт е валиден, издаден от компетентен орган, при спазване на изискванията за форма и процесуалните правила, и в съответствие с материалния закон и целта на закона, поради което жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена в допустимата и част.

При този изход на спора, на основание чл.143, ал.3 от АПК, ответната страна има право на разноски. С оглед своевременно направено искане и представените доказателства за заплащане на адвокатско възнаграждение, в полза на Агенцията по геодезия, картография и кадастър следва да се присъдят разноски в размер на 1450 лева, от които 1250 лева – заплатено адвокатско възнаграждение за осъщественото процесуално представителство на ответника от адвокат и 200 лева – заплатен предварителен депозит за вещо лице. Съдът намира възражението на ответната страна за прекомерност на претендираното от експерта възнаграждение в размер на 1500 лева за неоснователно. В случая се касае за експертиза обхващаща значителен брой имоти, като при извършване на експертизата е извършвано е геодезическо заснемане, което според съда се характеризира с особена сложност. При тези съображения съдът не приема направеното възражение за прекомерност. Доколкото ответникът има право да получи размера на целия депозит за извършената експертиза, но същият не е заплатен в цялост, то за настоящия съд няма основание да му се присъждат разноски, съответставщи на размера на незаплатения депозит, както и такива не са били претендирани.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд гр.Бургас, XXII-ри състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Министъра на земеделието против Заповед № 18-12578 от 24.11.2022 г. на Началника на СГКК Бургас, с която се одобрява изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Черноморец по отношение на ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.50, ПИ 81178.48.36, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка по реда на чл.51, ал.1, т.3 от ЗКИР, в частта относно ПИ 81178.48.23.

ПРЕКРАТЯВА производството по жалбата на Министъра на земеделието против Заповед № 18-12578 от 24.11.2022 г. на Началника на СГКК Бургас, с която се одобрява изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Черноморец по отношение на ПИ 81178.46.39, ПИ 81178.51.50, ПИ 81178.48.36, ПИ 81178.48.23, ПИ 81178.48.22, ПИ 81178.48.3, ПИ 81178.48.2, ПИ 81178.48.1, ПИ 81178.46.58, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка по реда на чл.51, ал.1, т.3 от ЗКИР, в частта относно ПИ 81178.46.39.

ЗАЛИЧАВА Министерство на транспорта като заинтересована страна в съдебното производство.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Агенцията по геодезия картография и кадастър съдебно-деловодни разноски в размер на 1450,00 (хиляда четиристотин и петдесет лева) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд, а в частта имаща характер на определения полежи на обжалване с частна касационна жалба в 7-дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен сад.

Съдия: