Решение по дело №1112/2021 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 566
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 25 февруари 2022 г.)
Съдия: Емил Бобев
Дело: 20214110201112
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 566
гр. Велико Търново, 19.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XIV СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ЕМИЛ БОБЕВ
при участието на секретаря МАРИЯ Й. РАНКОВА
като разгледа докладваното от ЕМИЛ БОБЕВ Административно наказателно
дело № 20214110201112 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от
Община Велико Търново, представлявнa от кмета инж. Д-р Даниел
Панов, подадена чрез Георти Камарашев, заместник-кмет "Строителство и
устройство на територията", против Наказателно постановление №
25/22.07.20211. издадено от Директора па РИОСВ - Велико Търново, с което
за допуснато нарушение по чл. 156, ал. 1 в частта "За неизпълнение на
предписание по чл. 113" във връзка с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО), на основание чл. 157, ал. 4 вр. ал. 2 от ЗУО, на Община
Велико Търново е наложено административно наказание "Имуществена
санкция" в размер на 5 000 (пет хиляди) лева. В жалбата се излагат доводи
относно неправилността и незаконосъобразността на атакуваното НП, поради
което се моли същото да бъде отменено изцяло.
В съдебно заседание Община Велико Търново, редовно призована, се
представлява от юрисконсулт Д.Й. - редовно упълномощена. Същата
представя писмени доказателства. По същество процесуалния представител
1
на общината счита, че обжалваното НП е незаконосъобразно поради
неправилното приложение на материалния закон и допуснати съществени
нарушения на административно производствените правила. Представя
писмена защита. Претендира разноски.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от гл.
юрисконсулт Д.Д. и ст. юрисконсулт Ж.Г. - редовно упълномощени. Същите
считат, че жалбата е неоснователна и молят НП да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно, като излагат доводи в тази насока. Представят и
писмени бележки.Претендират се разноски.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, приема за установено следното:
По заповед на директора на РИОСВ - Велико Търново на 04.03.2021 г.
контролни органи от РИОСВ - В. Търново - св. Ив. Г. М. (главен експерт в
отдел "УООП"), извършили проверка съвместно с Басейнова дирекция в
присъствието на служител от Община Велико Търново, на обект площадка
предвидена за третиране на строителни отпадъци на Община Велико
Търново, находяща се в землището на с. Леденик, Община Велико Търново.
При проверката контролните органи установили, че тази площадка е
обособена за приемане на отпадъци от строителство, включително и земни
маси, като обаче на територията на терена установили и много други
различни видове отпадъци като отпадъци от опаковки, излезли от употреба
гуми, изолационни материали, дървени опаковки, различни дървени
отпадъци. Установено било също така, че площадката е обособена, като
имало изграден пропускателен пункт, имало кантар, цистерна в началото на
подхода. Реално в момента на тази проверка проверяващите констатирали, че
на площадката навлизат МПС, които разтоварвали чували с различни видове
строителни отпадъци и материали. Било констатирано, че са се образували
големи скатове затрупани с различни отпадъци, които са извън територията
на имота предвиден за тази площадка. За да се извършват различни такива
дейности на тази площадка е било необходимо да има издадено от РИОСВ
разрешително, регистрационен документ или комплексно разрешително, в
зависимост от това какво е решила общината да извършва там. Канстотирано
било и това, че дейностите се извършват без да има издаден разрешителен
документ във връзка със закона.
2
В резултат на тази проверка и направените от проверяващите
констатации, на основание чл. 113, ал. 3 от ЗУО от Директора на РИОСВ -
Велико Търново на Общината е издадено предписание № П-25/15.03.2021 г.
да преустанови дейностите по приемане на отпадъци за срок до издаване на
разрешителното по чл. 35 от закона за управление на отпадъците.
Предписанието е било получено от Община Велико Търново на 16.03.2021 г.,
като същото не е обжалвано и е влязло в законна сила на 31.03.2021 година.
След като е изтекъл срокът на предписанието, на 27.05.2021 год. е била
извършена контролна проверка отново от контролни органи на РИОСВ в
състав Ив. Г. М. и В.Г. Б. и в присъствието на служител от Община - В.
Търново - св. З.С. К.-М.. При тази проверка проверяващите установили, че
реално на територията на тази площадка не били преустановени дейностите
по приемане на отпадъци. Констатирали, че са извършвани някакви
технически дейности - изриване и подравняване на терена. Установени били и
лица, които извършвали някакъв тип оборка в подножието на скатовете.
Освен това проверяващите установили, че имало и приети големи количества
отпадъци след извършване на първоначалната проверка, които не били
констатирани при първата проверка. Тези отпадъци били приети от
строителни ремонтни работи и разрушаване на обекти от Община Велико
Търново, както и са приемани също и отпадъци от физически лица, които са
от строително-ремонтни дейности. Към датата на втората проверка не е имало
издадено съответното разрешително, в какъвто смисъл е издадено и
предписанието.
При така установеното, на 21.06.2021 год. св. И.М. в присъствието на
свидетеля В.Б. и в присъствието на упълномощен представител на Община В.
Търново, съставила АУАН № 27/21.06.2021 год. на Община Велико Търново.
В АУАН е посочено следното описание на нарушението и обстоятелствата,
при които е било извършено:
На 04.03.2021 г. от експерти на РИОСВ В. Търново и БДДР - гр. Плевен,
ИРМ Велико Търново е извършена проверка, обекгивирана в КП №УО-ИМ-
16, на имоти с идентификатори 43253.76.1, 43253.58.14, 43253.58.5,
43253.58.6, 43253.58.11, 43253.76.308, 43253.76.313 по КК и КР на с. Леденик,
община Велико Търново, представляващи устройствена основа за изграждане
на общински обект от първостепенно значение: „Площадка за третиране на
3
строителни отпадъци, с. Леденик, община Велико Търново“. Установено е
извършване на нерегламентирани дейности по третиране на отпадъци от
община Велико Търново, за което на основание чл. 113, ал. 3 от ЗУО от
директора на РИОСВ Велико Търново на общината е издадено предписание
№ 11-25/15.03.2021 г. Предписанието не с обжалвано и е влязло в сила от
31.03.2021 г.
Със същото е предписано па община Велико Търново следното:
1. Да преустанови приемането и третирането на отпадъци на
територията на следните имоти: 43253.76.1, 43253.58.5, 43253.58.6,
43253.58.11, 43253.58.14, 43253.76.308, 43253.76.313, в землището на с.
Леденик, община Велико Търново Срок: от влизане в сила на предписанието
до издаването на документ по чл. 35 от Закона за управление на отпадъците.
Отговорник: Община Велико Търново чрез инж. Даниел Панов - кмет
На 27.05.2021 г. от експерти на РИОСВ Велико Търново, в
присъствието на представител от община Велико Търново, е извършена
проверка чрез посещение на място, на имоти с идентификатори 43253.76.1.
43253.58.14, 43253.58.5, 43253.58.6, 43253.58.11, 43253.76.308, 43253.76.313
по КК и КР на с. Леденик, община Велико Търново, представляващи
устройствена основа за изграждане на общински обект от първостепенно
значение: „Площадка за третиране на строителни отпадъци, с. Леденик,
община Велико Търново. Обстоятелствата от проверката са обективирани в
Констативен протокол № УО-ИМ-28/27.05.2021 г. Проверката е контролна по
изпълнение на предписание № 11-25/15.03.2021 г.
От извършената проверка е установено:
На територията на поземлени имоти с идентификатори 43253.76.1,
43253.58.5. 43253.58.6, 43253.58.11, 43253.58.14, 43253.76.308, 43253.76.313,
представляващи устройствена основа за изграждане на общински обект от
първостепенно значение: „Площадка за третиране на строителни отпадъци, в
землището на с. Леденик, община Велико Търново”, са извършвани дейности
по разделяне на налични, натрупвани във времето отпадъци от излезли от
употреба гуми, дървесни материали, изолационни материали и др. Поставени
са 3 бр. метални контейнери за последващото им съхранение и
транспортиране. Територията е разривана, запръстявана и подравнявана.
Установено е наличието на лица, които са служители към ОП „Зелени
4
системи“ към Община Велико Търново, на които е възложено събирането и
разделянето на различните видове отпадъци, намиращи се в подножието на
образуван скат от натрупаните отпадъци.
Установи се наличието на струпвания от големи количества отпадъчен
бетон в източната част на обекта, както и новообразувана масивна камара от
строителни отпадъци, представляващи отпадъчни тухли, керемиди и др. от
битово - ремонтна дейност, в североизточната му част. Описаните отпадъци
не са установявани с извършваната предходна проверка, с КП № УО-ИМ-
16/04.03.2021 г.
По данни на Зорница М. - началник отдел „Околна среда“ при Община
Велико Търново, отпадъците от бетон, складирани в източната част на обекта
са приети на площадката след извършен демонтаж на градската ледена
пързалка, а строителните отпадъци от битово - ремонтни дейности се приемат
от физически лица. Като мотив за приемането на отпадъци на територията на
имота е посочено, че неприемането на отпадъци на територията на обекта би
довело до създаването на нерегламентирани замърсявания на територията на
общината.
Описаните отпадъци, по данни на З.К. - М., се складират на територията
на поземлен имот № 43253.76.1 в землището на с. Леденик, община Велико
Търново до издаване на документ по чл. 35 от Закона за управление на
отпадъците, след което ще се третират.
По отношение на предписание № 11-25/15.03.2021 г., липсва
изпълнение. Въпреки възложеното „Да преустанови приемането и
третирането на отпадъци на територията на следните имоти с
идентификатори: 43253.76.1, 43253.58.5, 43253.58.6, 43253.58.11, 43253.58.14,
43253.76.308, 43253.76.313, в землището на с. Леденик, община Велико
Търново“, от страна на община Велико Търново са извършвани дейности по
приемане на отпадъци. Видно от количествата и вида на констатираните
отпадъци, находящи се в имот с идентификатор 43253.76.1 - общинска
собственост, сравнявайки сегашното му състояние с това към момента на
даване на предписанието, може да бъде изведен извод за неизпълнение
нададеното предписание.
Срокът на преустановяването на дейностите по приемане на отпадъци е
до издаване на документ по чл. 35 от ЗУО. Към момента на настоящата
5
проверка на община Велико Търново не е издаван документ по чл. 35 от ЗУО
за извършване на дейности с отпадъци на този обект.
Даденото предписание № П-25/15.03.2021 г. на директора на РИОСВ -
Велико Търново въвежда задължително поведение за община Велико
Търново и същото има характер на индивидуален административен акт по
смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. Същото не е обжалвано и предвид
неизпълнението му, следва да се ангажира административнонаказателната
отговорност на адресата.
Като нарушени в АУАН са посочени следните законови разпоредби: чл.
156, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, в частта „За неизпълнение
на предписание по чл. 113, ал. 3“ във връзка с чл. 113, ал. 3 от Закона за
управление на отпадъците .
АУАН е бил връчен по надлежния ред на упълномощен представител на
Община Велико Търново, който го е подписал доброволно. В графата за
възражения същия е изписал: "В тридневен срок ще внеса възражение".
В законоустановения тридневен срок пред наказващия орган са били
депозирани кратки писмени възражения от упълномощения представител на
Общината.
Въз основа на гореописания АУАН от Директора на РИОСВ - Велико
Търново е издадено и обжалваното НП № 25/22.07.2021 год., с което за
допуснато нарушение по чл. 156, ал. 1 в частта "За неизпълнение на
предписание по чл. 113" във връзка с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на
отпадъците (ЗУО), на основание чл. 157, ал. 4 вр. ал. 2 от ЗУО, на Община
Велико Търново е наложено административно наказание "Имуществена
санкция" в размер на 5 000 (пет хиляди) лева. НП е било връчено на
23.07.2021 год., като е регистрирано в Община В. Търново с рег. № 32-09-
77/23.07.2021 година. Същото е обжалвано в законоустановения срок по реда
на чл. 59 от ЗАНН.
При така установеното от фактическа страна съдът намери от правна
страна следното:
В хода на съдебното следствие по делото са приети като доказателства
материалите съдържащи се в административнонаказателната преписка по
обжалваното НП. Разпитани бяха като свидетели по делото Ив. Г. М.
(актосъставител), В. Г. Б. (свидетел по акта). И двамата свидетели
6
потвърждават напълно описаните в процесния акт констатации, като ги
поддържат напълно. Същите твърдят категорично пред съда, че при
извършената проверка е било констатирано нарушението от страна на
Община Велико Търново ЕООД, което не е изпълнило издаденото
предписание да бъде преустановено приемането на отпадъци на посочената
площадка в землището на с. Леденик, което е влязло в сила, като при
последваща проверка е било установено, че такива отпадъци са приети след
влизане в сила на предписанието и се намират на площадката. Съдът
кредитира показанията на тези свидетели, тъй като същите са
безпротиворечиви и кореспондират с останалите писмени доказателства по
делото.
По искане на процесуалния представител на въззиваемата страна по
делото бе допусната и разпитана в качеството на свидетел З.С. К.-М. -
Началник отдел "Околна среда" в Дирекция "Строителство и устройство на
територията" в Община Велико Търново, която е присъствала при
извършването на първоначалната и при повторната проверка. Същата
потвърждава пред съда, че към момента на проверките и към настоящия
момент Общината не разполага с валидно разрешително за въпросното депо.
Потвърждава и обстоятелството, че при повторната проверка на 27.05.2021
год. е било констатирано наличие на строителни отпадъци, които не са били
налични при първоначалната проверка на 04.03.2021 год., но заявява, че това
били отпадъци от разрушаването на ледената пързалка в гр. В. Търново, която
била общинска собственост. Заявява също така, че при повторната проверка
били установени че на сметището се намирали отпадъци, които били приети
инцидентно за съхранение и не се третирали.
С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът приема, че
жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява
неоснователна.
При извършена служебна проверка съдът не констатира допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила при издаването и
връчването на АУАН и на НП, които да водят до тяхната отмяна.
Неоснователни са твърденията в жалбата, че липсва местна подсъдност
на административно-наказващия орган. Съгласно разпоредбата на чл. 157, ал.
2 от ЗУО: Нарушенията по чл. 133, ал. 4, т. 2, чл. 135 - 138, 140 - 144, чл. 147,
7
ал. 1, чл. 149, чл. 151, ал. 1 - 4 и чл. 152 - 156 се установяват с акт на
директора на РИОСВ или на оправомощени от него длъжностни лица. Към
АНП е приложена Заповед № 384/01.08.2018 год. на Директора на РИОСВ - В.
Търново, с която е упълномощил актосъставителя И.Г. Владева - главен
експерт в Отдел "УООП" в РИОСВ - В. Търново да извършва контрол и да
съставя актове за установяване на административни нарушения по чл. 156 от
ЗУО (какъвто е и настоящия случай). Съгласно разпоредбата на чл. 157, ал. 4
от ЗУО: Наказателните постановления по ал. 1 и 2 се издават от съответния
директор на РИОСВ, както и от кмета на общината или от оправомощени от
него длъжностни лица в случаите по ал. 1. Оттук става ясно, че директора на
РИОСВ - В. Търново е оправомощен по силата на закона за издава НП за
посоченото нарушение, като нарушението е осъществено от клона на
дружеството в гр. В. Търново.
От друга страна АУАН е съставен от И.М. в качеството й на главен
експерт в отдел УООП при РИОСВ - Велико Търново, съобразно
изискуемостта на нормата на 157, ал. 2 от ЗУО - оправомощен от Директора
на РИОСВ - Велико Търново на основание Заповед № 384 от 01.08.2018 г.
Актът съдържа всички изискуеми реквизити съобразно нормата на чл. 42 от
ЗАНН. В законоустановения тридневен срок са депозирани възражения по
акта пред административнонаказващия орган, като същите са подробно
обсъдени в издаденото наказателно постановление. В този смисъл при
съставяне на акта за установяване на административно нарушение не са
допуснати съществени нарушения на императивните норми на ЗАНН. Същият
е законосъобразен и като такъв представлява годна основа за издаването на
наказателно постановление.
Съдът намира за неоснователни изложените в жалбата доводи относно
незаконосъобразността на процесното предписание, за неизпълнението на
което е санкционирана Община Велико Търново. От основно значение за
извършеното нарушение е наличието на стабилен административен акт,
предписващ конкретно поведение от страна на общината за фиксирания в
предписанието срок, в случая - до настъпване на прекратителното условие, а
именно до издаването на документ по чл. 35 от Закона за управление на
отпадъците. Трайна и непротиворечива е съдебната практика, че
предписанията давани по реда на чл. 113, ал. 3 имат характера на
индивидуален административен акт и подлежат на проверка за правилност и
8
законосъобразност по реда на АПК. Такива действия не са предприети от
Община Велико Търново, предписанието не е обжалвано по предвидения ред,
влязло е в сила и предвид неизпълнението му следва да се ангажира
административнонаказателната отговорност на адресата му.
Законосъобразността на предписанието на Директора на РИОСВ - Велико
Търново с № П-25/15.03.2021 г., не може да бъде предмет на настоящото
производство, тъй като предмет на административнонаказателното
производство е единствено неговото неизпълнение.
Неоснователни са и доводите изложени от жалбоподателя, относно
изпълнение на условия по решение № ВТ-05-Е0/2018 г. на директора на
РИОСВ - Велико Търново, свързано с процедурата по устройствено
планиране. Действително в РИОСВ - Велико Търново през 2016 г. е
входирана преписка по проектното предложение на подробен устройствен
план - план за регулация и застрояване (ПУП - ПРЗ), включваща и изменение
на Общия устройствен план, която е приключила с Решение по преценяване
необходимостта от екологична оценка №ВТ-05-Е0/2018 г., в което са
поставени редица условия. Тази процедура и условията в решение № ВТ-05-
Е0/2018 г. нямат отношение по издаденото предписание П-25/15.03.21 г.,
включително не са използвани като мотиви за издаването на предписанието,
за което е ангажирана отговорността на община Велико Търново.
На следващо място от събраните по делото доказателства, безспорно се
установява че Община Велико Търново е адресат на задължително
предписание по чл. 113, ал. 3 от ЗУО, както и че в дадения й срок, същото не е
било изпълнено. Самата свидетелка Зорница М., която е служител в Община
Велико Търново не отрича в показанията си пред съда, че при повторната
проверка на 27.05.2021 год. на площадката е имало строителни отпадъци,
които не са съществували при първоначалната проверка (от разрушената
ледена пързалка в гр.- В. Търново). Именно това са релевантните факти,
които обуславят приложението на предвидената в чл. 156, ал. 1 от ЗУО
санкция. Предписаните от страна на РИОСВ по отношение на Община Велико
Търново мерки са конкретни, с ясно зададени параметри и естество на
необходимите за предприемане действия, а за изпълнението им е бил даден и
конкретен краен срок. В този смисъл съдът намира, че е правилна и правната
квалификация на извършеното нарушение. В тази връзка като неоснователно
9
следва да бъде определено възражението на жалбоподателя за това, в какво се
състои нарушението (посредством конкретната правна квалификация). От
изложената в наказателното постановление фактическа обстановка и от
свидетелските показания, по категоричен начин става ясно, че на община
Велико Търново, е било вменено като нарушение неизпълнение на
предписание по чл. 113, ал. 3 от ЗУО (подробно описано в Констативния
протокол, АУАН и НП). Именно това са фактите, изпълващи санкционния
състав на чл. 156, ал. 1 от ЗУО. Такава е функцията на визираната в
цитираната разпоредба санкция - да обезпечи изпълнението на дадено
задължително предписание от компетентен административен орган, а в
случай на неизпълнение, какъвто безспорно е и настоящият случай, следва да
бъде наложена имуществена санкция на адресата на задължението.
Съдът намира, че така установеното нарушение не съставлява
маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, предвид значимостта на
охраняваните от ЗУО обществени отношения. Законодателят е въвел стриктни
изисквания по отношение на дейностите с отпадъци и е определил по-висока
степен на обществена опасност, при нарушаване разпоредбите на ЗУО, и
изследването на малозначителност на нарушението би ги обезсмислило.
Регламентираното управление на отпадъците има за цел да се предотврати
или намали вредното им въздействие върху човешкото здраве и околната
среда, поради което извършеното нарушение разкрива сериозна по степен
обществена опасност за екологичната среда и здравето на населението в
община Велико Търново.
Предвид гореизложеното съдът прие, че правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на дружеството-жалбоподател за
извършеното нарушение.
От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него
Наказателно постановление са законосъобразни - съставени в
законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити - чл. 42
и чл. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен след констатиране на нарушението.
Същият се явява годна основа за издавеното на НП, с което е наложено
наказание – "Имуществена санкция" в размер на 5 000 (две хиляди) лева.
Същото е наложено на основание чл. 156, ал. 1 от Закона за управление на
отпадъците и е в минималния предвиден в закона размер (от 5 000 до 20 000
10
лева), поради което не може да бъде намалявано. Така наложеното наказание
според настоящия съдебен състав е съответно на извършеното нарушение и с
размер необходим за постигане целите на наказанието, визирани в чл. 12 от
ЗАНН, поради което не следва да бъде изменяно.
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалваното
наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено,
поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 25/22.07.20211.
издадено от Директора па РИОСВ - Велико Търново, с което за допуснато от
Община Велико Търново нарушение по чл. 156, ал. 1 в частта "За
неизпълнение на предписание по чл. 113" във връзка с чл. 113, ал. 3 от Закона
за управление на отпадъците (ЗУО), на основание чл. 157, ал. 4 вр. ал. 2 от
ЗУО, на Община Велико Търново е наложено административно наказание
"Имуществена санкция" в размер на 5 000 (пет хиляди) лева - като
ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
11