Определение по дело №300/2017 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 834
Дата: 4 април 2017 г. (в сила от 18 май 2017 г.)
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20177050700300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2017 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

____

 

гр. Варна,_______2017 г.

                                       

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в закрито заседание  на четвърти април две хиляди и седемнадесета  година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВЕТА ПЕКОВА                                                                                            ЧЛЕНОВЕ:МАРИЯНА ШИРВАНИЯН                                                                                                ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 300 по описа на Административен съд гр.Варна за 2017 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по протест на прокурор при Окръжна прокуратура –Варна против чл.5 ал.3 от Наредбата за опазване на обществения ред в община Аксаково, приета с решение №18.3.2 от Протокол №18/16.03.2005г. на Общински съвет Аксаково. В подадения протест се твърди, че чл.5 ал.3 от наредбата забранява управлението, престоя и паркирането на годни  МПС, както и домуването на стари-негодни МПС в паркове, алеи, детски площадки и зелени площи и тротоари за пешеходци с изключение на получилите разрешение за преминаване от кмета на общината във връзка със зареждане на търговски обекти или изхвърляне на сметта; за нарушители се налага глоба в размер от 50 до 500лв., като текстът на чл.5 ал.3 от Наредбата възпроизвежда по същество текста на чл.15 ал.7 ЗДвП, съгласно който забранено е преминаването и паркирането на пътни превозни средства в паркове, градини и детски площадки в населените места извън обозначените за това места, санкцията за нарушението на която е установена в чл.178е ЗДвП и е глоба от 50 до 200лв. В протеста е посочено, че при съпоставка на двата текста от закона и наредбата е видно, че предвидените санкции са със специални минимум и максимум, като максимумът на предвиденото наказание глоба е по-висок в местната наредба и по аргумент от разпоредбата на чл.8 от Закона за нормативните актове, издадените от общинските съвети наредби, с които се уреждат обществени отношения с местно значение следва да бъдат съобразени с нормативните актове от по-висока степен, поради което местната наредба е в пряко противоречие с нормативна регламентация от по-висок ранг, поради което стореното е в нарушение на предвидената компетентност и е нетърпимо от правния ред. Твърди, че описаните обстоятелства обосновават незаконосъобразност на оспорения акт, поради противоречие с материалноправни разпоредби. Моли оспорената разпоредба на чл.5 ал.3 от Наредбата да бъде отменена.

Постъпило е и заявление за присъединяване към оспорването, в срока по чл.189 ал.2 АПК, подадена от П.Т.З., подадена чрез адв.Б., към ОП-Варна срещу разпоредбата на чл.5 ал.3 от Наредбата за опазване на обществения ред в община Аксаково.  

Ответната страна- Общински съвет–Аксаково, не изразява становище по подадения протест. С молба с.д.3552/08.03.17г. представя протокол от проведено заседание на ОбС-Аксаково на 21.02.2017г., на което е взето решение № 21.5/21.02.17г., съгласно което изменя и допълва Наредбата за обществения ред в община Аксаково, както следва: §1 . в раздел ІІ“Опазване и осигуряване на обществения ред, организация и безопасност на движението“, в чл.5 ал.3 текста „50-500лв.“ се изменя с „50-200лв.“, както и представя копие от изменената наредба, съобразена изцяло с разпоредбата на чл.15 ал.7 и чл.178е ЗДвП.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, за да се произнесе, взе предвид:

Предмет на проверка за законосъобразност е чл.5 ал.3 от Наредбата за опазване на обществения ред в община Аксаково, приета с решение №18.3.2 от Протокол №18/16.03.2005г. на Общински съвет Аксаково, съгласно която се забранява управлението, престоя и паркирането на годни  МПС, както и домуването на стари-негодни МПС в паркове, алеи, детски площадки и зелени площи и тротоари за пешеходци с изключение на получилите разрешение за преминаване от кмета на общината във връзка със зареждане на търговски обекти или изхвърляне на сметта, като на нарушители се налага глоба в размер от 50 до 500лв.

С молба с.д. 3552/08.03.17г. ответната страна е представила Наредба за обществения ред в община Аксаково, изменена с решение № 21.5/21.02.17г. на ОбС-Аксаково, в която размерът на глобата по чл.5 ал.3 е изменен на „50-200лв.“, съобразно размерите по чл.178е ЗДвП. Взетото решение е публикувано на официалния сайт на общината и приетата разпоредба е влязла в сила.

            Актът, в частта, в която е оспорен е с подзаконов характер по смисъла на чл.75 от АПК. Съдържа административноправни норми, които се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. За да породи правно действие, това правило за поведение трябва да е действащо, т. е. да бъде установено с влязла в сила правна норма. Тогава, когато правната норма е отменена тя не може да породи правно действие, тя не е част от действащото право. Отмяната на една подзаконова правна норма може да бъде направена от органа, който е приел нормата или от съда, като и в двата случая отмяната винаги е занапред.

Наличието на годен за съдебен контрол акт е въпрос на допустимост на съдебното производство и за него съдът следи служебно на всеки етап от разглеждането на делото. Когато в хода на съдебното производство настъпят юридически факти, които водят до прекратяване на действието на оспорената правна разпоредба, съдебното производство следва да се прекрати, тъй като целеният чрез оспорването правен резултат - отмяна на разпоредбата, е постигнат.

Безспорно е, че към датата на образуване на делото оспорената разпоредба –чл.5 ал.3 от Наредбата за обществения ред в община Аксаково е била част от действащото право. Към настоящият момент обаче, в правния мир е налице разпоредба, която е отменила разпоредбата на чл.5 ал.3 от Наредбата. С Решение № 21.5/21.02.17г. ОбС-Аксаково е изменил размера на определената с цитираната разпоредба глоба, съобразен с със ЗДвП, като това решение е било публикувано на интернет-страницата на общинския съвет. Налице е приет подзаконов нормативен акт, с който е отменена разпоредбата на чл.5 ал.3 от наредбата в редакция от 2005г./когато е приета / и се приема редакцията от 2017 г. Налице е  подзаконов нормативен акт, с който е отменена оспорената разпоредба. Не е налице предмет на съдебното производство, тъй като оспореният акт е престанал да бъде част от действащото право и целта на търсената съдебна защита е постигната.

Факта, че съдържанието на отменената и на новата разпоредба е сходно не може да обоснове извод за наличие на годен за оспорване акт. Съдът не може в производството по оспорване на чл.5 ал.3, действал към момента на оспорването да извършва контрол за законосъобразност на Решението от 21.02.2017г., с което е отменена оспорената разпоредба. Това може да бъде установено в ново съдебно производство по оспорване на новата разпоредба. В този см. Решение №3703/31.03.16г. на ВАС, VІІ отд. по адм.д.№4623/2015г.

Предвид отмяната на оспорената правна норма налице е абсолютна процесуална пречка за допустимост на съдебното производство - липса на предмет на оспорване и липса на правен интерес, поради което протестът и подаденото заявление за присъединяване за следва да бъдат оставени без разглеждане и производството по делото -да се прекрати.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ подадения протест на прокурор при Окръжна прокуратура –Варна и подаденото заявление за присъединяване от П.Т.З. против чл.5 ал.3 от Наредбата за опазване на обществения ред в община Аксаково, приета с решение №18.3.2 от Протокол №18/16.03.2005г. на Общински съвет Аксаково.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 300/2017г. по описа на Административен съд-Варна.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:       

           

ЧЛЕНОВЕ:   1.          

 

                    2.