Решение по дело №135/2019 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 54
Дата: 12 юни 2019 г. (в сила от 21 октомври 2019 г.)
Съдия: Станислав Иванов Цветков
Дело: 20194230200135
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

      № 54

 

гр.Севлиево 12.06.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Севлиевският районен съд, в публично заседание

на четвърти юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

Председател: Станислав Цветков

              

при секретаря СИЛВИЯ ГЕОРГИЕВА, в присъствието на прокурора              като разгледа докладваното от съдията Цветков Н.А.Х.дело № 135 по описа за 2019 г.,  за да се произнесе взе предвид следното:

Жалбоподателят “Никипласт-М” ООД, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“Марин Попов”, № 116, чрез управляващия и представляващ М.Н.К.е обжалвал наказателно постановление № НП-39 от 14.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с което за извършено нарушение по чл.2, ал.1 от Закона за опазване на земеделските земи / ЗОЗЗ / и чл.3, ал.2, изр.първо от Правилника за прилагане на Закона за опазване на земеделските земи / ППЗОЗЗ / и на осн. чл.44, ал.2 във вр. с чл.41, ал.3 във вр. с чл.41, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОЗЗ му е наложено наказание имуществена санкция в размер от 1000.00лв.В жалбата се твърди, че НП е неправилно и незаконосъобразно, в подкрепа на което се излагат подробно развити в същата съображения.

ИСКАНЕТО е съдът да отмени изцяло наказателното постановление.

Ответникът по жалбата – Министерство на земеделието, храните и горите, редовно призован, се явява представител при разглеждане на делото, който оспорва жалбата и моли съда същата да се остави без последствия и наказателното постановление да се потвърди.

По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната преценка на които съдът установи следната фактическа обстановка:

Дружеството-жалбоподател притежавало имот с идентификатор 65927.80.29 по КККР, находящ се в землището на гр.Севлиево и представляващ земеделска земя.Със Заповед № РД-ЗА-170/01.11.2018 г. и Заповед № РД-ЗА-180/06.11.2018 г. на свид.С.И.С. – Директор на ОД „Земеделие“ гр.Габрово била определена комисия, на която било възложено да извърши проверка на място в посоченият по-горе поземлен имот, за резултатите от която да състави протокол, с цел предприемане на мерки и действия по реда на Глава девета от ЗОЗЗ при необходимост от такива.Като краен срок за извършване на проверката била определена датата 09.11.2018 г.Длъжностните лица, определени със заповедите извършили такава, за резултатите от която бил съставен Протокол № 3 от 09.11.2018 г.В същият е отразена следната констатация на комисията: „В имот с идентификатор 65927.80.29 – нива, с площ 1.837 дка, неполивна, бонитетен бал 75, категория 3 по КК и КР, в землище гр.Севлиево, общ.Севлиево, собственост на „Никипласт-М“ ООД е реализирано мероприятие, изразяващо се в нарушаване на хумусния слой.Имотът е изцяло насипан с чакъл“.Комисията взела решение да предложи на Директора на ОД „З“ гр.Габрово да бъде изискано от Община Севлиево официално становище относно изясняване на обстоятелството дали реализираното мероприятие в проверявания поземлен имот представлява строителство съгласно ЗУТ.Междувременно с писмо до Управителя на „Напоителни системи“ ЕАД клон Среден Дунав – гр.Плевен била изискана скица на имота и информация за неговата поливност.От получения отговор било установено, че посоченият имот е неполивен.По повод констатацията на комисията, извършила проверката, с писмо изх. № РЦ-02-5374/07.12.2018 г. на Директора на ОД „З“ гр.Габрово до Кмета на Община Севлиево и на осн. чл.20 от Наредба № 19/2012 г. било изискано представянето на официално становище относно изясняване на обстоятелството дали реализираното в имота мероприятие представлява строителство по смисъла на Закона за устройство на територията / ЗУТ /.С писмо изх. № ДД-4-Б-03.926 - / 1 / на Зам.Кмет на Община Севлиево до Директора на ОД „З“ - Габрово, последният бил уведомен, че с Решение № 171, т.5 / Протокол № 9 /23.10.2018 г. на ОбС-Севлиево е одобрено изменение на ОУПО Севлиево за имот с идентификатор 65927.80.29, м.“Каша“ по КККР на гр.Севлиево с ЕКАТТЕ 65927 за ново строителство – техническа инфраструктура – паркинг, при условията на Устройствена зона – Смесена многофункционална / „Смф1“ /, без приключил все още подробен устройствен план.В писмото е посочено също така, че в Община Севлиево се приема за установено с констатациите на комисията по чл.20 от Наредба № 19/2012 г., че е отнет хумусния слой в посочения имот и се потвърждава, че реализираното мероприятие е в резултат на СМР по смисъла на Пар. 5, т.40 от ДР на ЗУТ и представлява строителство, предмет на разрешителен режим от компетентните органи на общината.След получаване на отговора от Община Севлиево, комисията, извършила проверката в имота изготвила Доклад до Директора на ОД „З“ – Габрово, в който е отразена и констатацията, посочена в протокола от извършената проверка -, че в имот с идентификатор 65927.80.29 – нива, е реализирано мероприятие, както и констатацията, отразена в писмото от Община Севлиево, че реализираното мероприятие в обекта е в резултат на извършени строително-монтажни работи по смисъла на параграф 5, т.40 от ДР на ЗУТ и представлява строителство, предмет на разрешителен режим от компетентните органи на общината.С писмо изх. № РД-02-599 от 01.02.2019 г. на Директора на ОД „З“ до управителя на дружеството-жалбоподател, последният бил поканен да се яви на 06.02.2019 г. в 11.30 часа, да се яви в ОД „З“ - Габрово за съставяне на АУАН във връзка с установеното нарушение.Писмото било връчено на управляващия дружеството-жалбоподател на 04.02.2019 г.На посочените в поканата дата и час управителя на „Никипласт-М“ ООД Севлиево се явил в дирекцията.На същата дата - 06.02.2019 г. свид.С.И.С., в присъствието на свид.М.Н.Н. – старши експерт в ОД „З“ и свид.Д.М.Т. – главен експерт в същата дирекция, съставил АУАН № 2 против жалбоподателя “Никипласт-М” ООД, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“Марин Попов” № 116, ЕИК *********, представлявано от М.Н.К., в качеството му на Управител, за това, че към 09.11.2018 г., използва земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението й, като в поземлен имот с идентификатор 65927.80.29 по КККР, в землището на гр.Севлиево, от втора категория по ЗАТУРБ, общ.Севлиево, област Габрово, върху 1837 кв.м. земеделска земя от трета категория и седемдесет и пет бонитетен бал, неполивна, собственост на „Никипласт-М“ ООД гр.Севлиево е реализирано мероприятие съгласно Становище на Община Севлиево изх. № ДД-4-Б-03.926-1/29.01.2019 г., резултат на извършени СМР по смисъла на Пар.5, т.40 от ДР на ЗУТ и представлява строителство, предмет на разрешителен режим от компетентните органи на общината, с което е нарушил чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ и чл.3, ал.2, изр.първо от ППЗОЗЗ.Препис от АУАН е връчен на дружеството-жалбоподател чрез М.Н.К., в качеството му управляващия и представляващ същото, срещу подпис на същата дата - 06.02.2019 г.След запознаване със съдържанието му същият е направил възражения, като е вписал, че възразява срещу фактическата обстановка и в срок ще предяви възражения.Възражения не са направени в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на така съставения АУАН № 2/06.02.2019 г. е издадено обжалваното наказателно постановление на Министъра на земеделието, храните и горите с № НП-39 от 14.03.2019 г.Същото е издадено против „Никипласт-М“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“Марин Попов” № 116, представлявано от М.Н.К., в качеството му на Управител, за това, че към 09.11.2018 г., използва земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението й, като е реализирано мероприятие съгласно Становище на Община Севлиево изх. № ДД-4-Б-03.926-1/29.01.2019 г., резултат на извършени СМР по смисъла на Пар.5, т.40 от ДР на ЗУТ и представлява строителство, предмет на разрешителен режим от компетентните органи, в имот с идентификатор 65927.80.29 по КККР, в землището на гр.Севлиево, населено място от втора категория по ЗАТУРБ, общ.Севлиево, област Габрово, върху 1837 кв.м. земеделска земя, неполивна, седемдесет и пет бонитетен бал и трета категория, собственост на „Никипласт-М“ ООД гр.Севлиево, с което „Никипласт-М“ ООД, ЕИК: *********, е нарушило разпоредбите на чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ и чл.3, ал.2, изр.първо от ППЗОЗЗ.Наказващият орган на основание чл.44, ал.2 и чл.41, ал.3 във вр. с чл.41, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОЗЗ е наложил на „Никипласт-М“ ООД гр.Севлиево, ЕИК *********, имуществена санкция в размер на 1 000.00лв.

Гореизложената фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията на свидетелите  С.И.С., М.Н.Н. и Д.М.Т., съпоставени с писмените доказателства – Заповед № РД-ЗА-170/01.11.2018 г.; Заповед № РД-ЗА-180/06.11.2018 г.; Скица на поземлен имот с идентификатор 65927.80.29 с координати на точките и снимков материал; Писмо до управителя на „Напоителни системи“ ЕАД клон Среден Дунав; Писмо от Управителя на „Напоителни системи“ ЕАД клон Среден Дунав до ОД „З“ Габрово; Протокол № 3 от 09.11.2018 г.; Писмо изх. № РД-02-5374/07.12.2018 г. до Кмета на Община Севлиево; Писмо от Зам.Кмет на Община Севлиево с изх. № ДД-4-Б-03.926 - / 1 / от 29.01.2019 г.; Доклад за резултатите от извършени проверки на имоти в землищата на с.Стоките, с.Шумата и гр.Севлиево; Дружествен договор на дружество с ограничена отговорност „Никипласт-М“ ООД; Справка от търговският регистър; Покана за съставяне на АУАН до дружеството-жалбоподател; Товарителница; АУАН № 2/06.02.2019 г.; Писмо до Дирекция „Поземлени отношения и комасация“ МЗХГ София; Доклад до Министъра на земеделието, храните и горите; НП № НП-39/14.03.2019 г.; товарителница и Заповед № РД46-1129/15.09.2008 г.

При така установената фактическа обстановка съдът достига до следните изводи:

Препис от обжалваното наказателно постановление е връчен на жалбоподателя чрез М.К., в качеството му на управляващ и представляващ дружеството-жалбоподател на 26.03.2019 г.Жалбата е заведена в деловодството на Министерство на земеделието, храните и горите на 02.04.2019 г., тоест в законноустановения срок, поради което същата е допустима и следва да се разгледа по същество.

НП е издадено от компетентен орган, който е оправомощен за това по силата на чл.44, ал.2 от ЗОЗЗ.АУАН е съставен от лице, което е оправомощено за това по силата на чл.44, ал.1 от ЗОЗЗ и Заповед № РД46-1129/15.09.2008 г.

АУАН е съставен, а НП е издадено за извършено нарушение на разпоредбите на чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ и чл.3, ал.2, изр.първо от ППЗОЗЗ.Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ – „Земеделските земи са основно национално богатство и се използват само за земеделски цели“.Текстът на чл.3, ал.2, изр.първо от ППЗОЗЗ гласи следното: „Без промяна на предназначението на земеделските земи върху тях не може да се извършва строителство на обекти, несвързани с ползването на земеделските земи, с изключение на случаите, посочени в чл.2, ал.4 ЗОЗЗ, когато земите са включени в обхвата на подробния устройствен план или виза за проектиране”.

Административно-наказващият орган / АНО / на осн. чл.41, ал.3 във вр. с чл.41, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОЗЗ е наложил на дружеството-жалбоподател имуществена санкция в размер от 1000.00лева.Съгласно разпоредбата на чл.41, ал.3 от ЗОЗЗ: „На юридическо лице се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 20 000 лв. ”.Текстът на чл.41, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОЗЗ гласи следното: „Наказва се с глоба от 500 до 5000 лв. физическо лице, което: 1. извършва дейност, водеща до увреждане, замърсяване и разрушаване на земеделска земя; 2. използва земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението й”.

В жалбата и в съдебно заседание дружеството-жалбоподател, чрез процесуалния си представител, излага доводи, че НП е неправилно и незаконосъобразно, в подкрепа на което се излагат няколко съображения.

Излага се на първо място твърдението, че издаденото НП е в пълно противоречие с разпоредбата на чл.57, т.5 от ЗАНН, според която то трябва да съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават.В обжалваното НП не били посочени доказателствата, които го потвърждават, което ограничавало правото на защита на дружеството-жалбоподател, а изложеното в обстоятелствената част не отговаряло на действителната фактическа обстановка.В НП съвсем лаконично било посочено в какво се изразява нарушението.Същевременно не ставало ясно за какво точно нарушение е санкционирано дружеството, тъй като се сочело веднъж, че е отнет хумусния слой, после пък се сочело, че нарушението се изразявало в извършване на дейност, водеща до увреждане, замърсяване и разрушаване на земеделска земя, а на трето място пък се сочело, че земеделската земя се използвала за неземеделски нужди.Като нарушени се сочели три отдели нарушения, а в същото време те били санкционирани само с едно наказание.Следвало също така да се отбележи, че ако се приемело, че нарушението се изразява в отнемане на хумусния слой, то за това нарушение била предвидена санкция в разпоредбата на чл.41, т.4 от ЗОЗЗ.Основен принцип в административно-наказателното право бил за всяко нарушение да се налага отделна санкция, а в случая се налагало едно общо наказание за няколко нарушения, което било недопустимо.

 Съдът намира, че в хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения като напълно споделя така изложените доводи от страна на процесуалния представител на дружеството-жалбоподател по следните съображения.По делото по безспорен и несъмнен начин се установява и не се спори, че при извършена от страна на длъжностните лица при ОД „З“ – Габрово проверка в процесният имот е констатирано отнемане на хумусният му слой, както и, че имота е насипан с инертни материали като по този начин е пригоден да се използва като паркинг.Не е спорно и това, че въпросният имот представлява земеделска земя, чието предназначение не е променено.Напълно се споделя от настоящият съдебен състав на първо място, че както в АУАН, така и в издаденото въз основа него наказателно постановление нарушението е описано съвсем лаконично, като е възпроизведен част от състава на административното нарушение по чл.41, ал.1, т.2 от ЗОЗЗ.Същевременно липсва конкретно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било осъществено – в какво се изразяват конкретните действия, извършени от страна на дружеството-жалбоподател, въз основа на което да се направи извод и състава на кое административно нарушение е осъществило – по какъв начин се използва земята за неземеделски нужди, какво точно мероприятие е реализирано, в какво се изразяват осъществените строително-монтажни работи.В хода на проверката от страна на длъжностните лица е констатирано, както вече бе отбелязано по-горе, отнемане на хумусния пласт на поземления имот, което само по себе си съставлява нарушение на разпоредбата на чл.41, ал.1, т.4 от ЗОЗЗ.Следва също така да се отбележи, че в обстоятелствената част и на акта и на НП очевидно се приема, че е извършено нарушение на разпоредбата на чл.41, ал.1, т.2 от ЗОЗЗ, а същевременно с диспозитивната такава дружеството е санкционирано за извършени нарушения на разпоредбите на чл.41, ал.1, т.1 и чл.41, ал.1, т.2 от ЗОЗЗ.Разпоредбата на чл.41, ал.1, т.1 от ЗОЗЗ разкрива отделен и самостоятелен състав на административно нарушение, изразяващо се в извършване дейност, водеща до увреждане, замърсяване и разрушаване на земеделска земя, който не се поглъща от този по т. 2 на чл. 41, ал. 1 ЗОЗЗ, а и каквито факти и изводи в обстоятелствената част и на акта и на НП не се съдържат.Наред с това, наложената административна санкция е една и не става ясно за кое от двете деяния се налага – това по чл. 44, ал. 1, т. 1 или за това по чл. 44, ал. 1, т. 2 от ЗОЗЗ, с оглед изложеното по – горе и при изричното действие на чл.18 от ЗАНН.Това категорично и безусловно е препятствало упражняване правото на защита на дружеството-жалбоподател в пълен предоставен от закона обем, така също и възможността за съдебен контрол относно законоустановеността на санкцията и изключва възможността за анализ по същество.Очевидно АНО претендира от формална гледна точка извършването на две самостоятелни деяния, които именно на осн. чл. 18 от ЗАНН следва да бъдат отделно санкционирани, а не само с една санкция, както в случая е процедирал.

Въз основа на гореизложеното, съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно, поради което следва да се отмени.

Водим от гореизложеното и на осн. чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-39 от 14.03.2019 год. на Министъра на земеделието, храните и горите, с което на “Никипласт-М” ООД, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“Марин Попов” № 116, ЕИК *********, за извършено нарушение на чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ и чл.3, ал.2, изр.първо от ППЗОЗЗ и на основание чл.41, ал.3 във вр. с чл.41, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОЗЗ, е наложено наказание имуществена санкция в размер от 1 000.00 / хиляда / лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: