Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
13.12.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
27.11. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Таня Цинова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Административен
характер наказателно |
дело номер |
718 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № 23/ 04.07.2019г.,
издадено от Директор на РИОСВ гр.Хасково, с което е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 7000,00лв. на „БАХО 87”ЕООД- Кърджали,
за извършено нарушение на 27.03.2019г. в землището на с.Кьосево, общ.Кърджали
на чл.136 ал.2 т.3 вр.чл.35 ал.1 т.1 и чл.157 ал.4 от Закона за управление на
отпадъците.
Жалбоподателят „БАХО 87”ЕООД- Кърджали твърди, че атакуваното
наказателно постановление е незаконосъобразно като при издаването му са
допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, поради следните
съображения: не е извършил нарушение на чл.136 ал.2 т.3 вр.чл.35 ал.1 т.1 от
ЗУО; актът за установяване на административно нарушение е съставен и връчен в
нарушение на административно наказателните процесуални правила; не е спазена
разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН като в наказателното постановление не са
посочени обстоятелствата, при които е извършено административното нарушение.
Поради това моли съда да отмени наказателното постановление или алтернативно да
намали наложеното административно наказание към определения в закона минимум. В
съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не се
представлява.
Административнонаказващият орган чрез процесуалния си представител
оспорва жалбата. В ход по същество моли съда да потвърди наказателното постановление.
Представя подробна писмена защита.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното: На 27.03.2019г. свидетелите
С.К., Г.Г. и В.З.- първата експерт в Дирекция „Контрол на околната среда“ към
РИОСВ- Хасково, а други двама- служители в ОДМВР- Кърджали, извършили съвместна
проверка. Заедно отишли на площадка за събиране, съхранение и разкомплектоване
на излезли от употреба МПС, където се извършва и продажба на употребени части,
които се добиват при разкомплектоване на излезлите от употреба автомобили. Тази
площадка се намира в землището на с.Кьосево, в дясно на пътя посока от
гр.Кърджали към гр.Ардино. При проверката са констатирали, че жалбоподателят
„БАХО 87”ЕООД- Кърджали експлоатира този обект. На тази площадка свидетелите
установили, че там се съхраняват около 100 автомобили, които били без
регистрационни номера. Те били закупувани от физически лица с цел
разкомплектоване и добиване, както и продажба на части годни за втора употреба.
По време на проверката от страна на жалбоподателя присъствал собственика Г.Б.И.,
който притежавал терена, на който се намирали бракуваните МПС- та, който бил
ограден. Непосредствено до тази ограда на общински терен имало около 15 такива
излезли от употреба автомобили, а на срещуположната страна от другата страна на
пътя имало още един терен, за който Г.Б.И. твърдял, че е собственик, на който
се съхранявали около 45- 50 излезли от употреба МПС- та. Нито един от
проверените терени не бил бетониран, с изключение на малка част от първия,
който се намирал в дясно от пътя посока към гр.Ардино. На тях освен, че били
разположени автомобилите, били разхвърляни и голяма част от части и компоненти,
който са запасени с опасни химикали като двигатели, скоростни кутии, резервоари
и други. На първата проверена площадка била направена и дървена складова
конструкция, където били подредени частите добити от разкомплектоването на
излезлите от употреба автомобили, за да може да бъдат излагани по- лесно за
продажба. При проверката на свидетелите не било представено разрешение за
извършване на дейности по третиране на отпадъци. А жалбоподателят и не
притежавал такова, тъй като свидетелката С.К. извършила справка в регистъра на
РИОСВ, който е компетентният орган да издава такива. За установеното на място
същият ден свидетелката С.К. съставила Констативен протокол № 268, който бил
подписан от всички присъстващи по време на проверката без възражения. За констатираното
нарушение на 10.05.2019г. срещу жалбоподателя бил съставен акт за установяване на
административно нарушение по чл.136 ал.2 т.3 вр. чл.35 ал.1 т.1 от Закона за
управление на отпадъците, връчен същият ден на собственика на дружеството
жалбоподател и подписан без възражение. Наказващият орган издал обжалваното наказателно
постановление, с което наложил на „БАХО 87”ЕООД- Кърджали административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 7000лв.
Изложената фактическа обстановка се установява по безспорен
начин от показанията на свидетелите С.К., Г.Г., В.З., Н.Н. и Л.Н., както и от писмените
доказателства- Акт за установяване на административно нарушение № 23/ 10.05.2019г.,
Констативен протокол № 268 от 27.03.2019г., Заповед № 8/ 09.03.2015т. на РИОСВ-
Хасково, Заповед № РД- 115/ 13.02.2017г. на МОСВ, Заповед № РД- 648/
26.08.2014г. на МОСВ, Нотариален акт за покупко- продажба на недвижим имот № 48
от 2016г., Скица № Ф00344/ 07.07.2016г. и Решение № ХА- 27ПР/ 2018г. на РИОСВ-
Хасково.
При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът
направи следните правни изводи: Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена
от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което
следва да бъде разгледана по същество.
С процесното наказателно постановление е наложено административно
наказание на „БАХО 87”ЕООД- Кърджали за нарушение на чл.136 ал.2 т.3 вр. чл.35
ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците. Цитираната разпоредба на чл.415
ал.1 от КТ предвижда, че се наказва с имуществена санкция в размер от 7000 до
20 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което събира,
транспортира и/или третира отпадъци или извършва рециклиране на кораби по
смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013 без разрешение или регистрационен
документ, когато такива се изискват. Дадена е препратка към чл.35 ал.1 т.1 от
ЗУО в който е разписано задължение, че за извършване на дейностите по третиране
на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на
Регламент (ЕС) № 1257/2013, се изисква разрешение, издадено по съответния ред. От
доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е осъществил вмененото
му административно нарушение, чието изпълнително деяние се изразява в нерегламентирано
третиране на отпадъци- събиране, съхраняване и разкомплектоване на излезли от
употреба моторни превозни средства без притежаване на изискуемото по закон
разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци. Законосъобразно е
било определено, че „БАХО 87”ЕООД- Кърджали е субект на нарушението, тъй като той
извършва тази нерегламентирана дейност. Наложената санкция е минималната по размер,
поради което и съдът няма правомощия да я намали, предвид нормата на чл.27 ал.5
от ЗАНН.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или на материалния закон
в хода на административнонаказателното производство. Актът за установяване на административно
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно,
от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени
са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата,
които го подкрепят. От изложените в акта и наказателното постановление факти става
ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата
правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила,
което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт
до степен, налагаща отмяната му. Даденото описание на констатираното нарушение и
установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена
правна норма, както и на санкционната такава. Неоснователно е искането за
намаляване на наложеното административно наказание, тъй като то е определено в
неговия абсолютен законов минимум. С оглед на всичко изложено настоящата инстанция
намира, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде
потвърдено. Ето защо, Съдът
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 23/ 04.07.2019г., издадено от Директор на РИОСВ гр.Хасково, с
което е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на
7000,00лв. на „БАХО 87”ЕООД- Кърджали, за извършено нарушение на 27.03.2019г. в
землището на с.Кьосево, общ.Кърджали на чл.136 ал.2 т.3 вр.чл.35 ал.1 т.1 и
чл.157 ал.4 от Закона за управление на отпадъците, като правилно и
законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 дневен срок от
съобщението му на страните, че е изготвено.
Районен съдия: