Решение по дело №287/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 31
Дата: 15 февруари 2021 г. (в сила от 15 февруари 2021 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20207110700287
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2020 г.

Съдържание на акта

                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                             № 31 от 15.02.2021 г., гр. Кюстендил

 

    В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесети януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА           

 

при секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 287 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от „М - Б.2.” ООД, с ЕИК*********, чрез адвокат К.С., срещу Решение № 260054/07.10.2020 г., постановено по административнонаказателно дело № 1755/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) №32/23.10.2019 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – Кюстендил при Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). С посоченото наказателно постановление на „М - Б.2.” ООД на основание 43, ал. 2 от Закона за храните (ЗХ; обн., ДВ, бр. 90 от 15.10.1999 г., отм., бр. 52 от 09.06.2020 г., в сила от 09.06.2020 г.) е наложена имуществена санкция в размер на 3000,00 лева за нарушение по чл. 18, ал. 1 от ЗХ (отм.). В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и на наказателното постановление.

В съдебното заседание по делото адвокат К.С. поддържа жалбата и претендира присъждане на направените от дружеството разноски в касационното производство.

Процесуалният представител по пълномощие на ОДБХ – Кюстендил адвокат Красимир п., оспорва касационната жалба и претендира присъждане на направените разноски по делото.  

Прокурорът дава заключение за основателност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК

.

Предмет на въззивно обжалване е НП 32/23.10.2019 г., издадено от директора на ОДБХ – Кюстендил при БАБХ. От фактическата страна на спора районният съд е установил, на 06.08.2019 г. е извършена проверка от инспектори към ОДБХ – Кюстендил в обект – ресторант, находящ се на адрес: гр. Кюстендил, ул. „Гюешевско шосе № 1, с рег. № ********* и Удостоверение за регистрация по чл. 12 от ЗХ (отм.) № 101/33578 от 21.12.2017 г., стопанисван от „М - Б.2.” ООД. При проверката е установено, че дружеството, в качеството си на търговец с храни, притежава разработена система за управление безопасността на храните. Съгласно програма „Приемане на суровини, храни, напитки и материали” от посочената система „за точното изпълнение на изискванията на Закона за храните и стриктното наблюдаване на правилата, описани в системата ДХТП е създадена инструкция, която осигурява ефективното упражняване на контрола на входящите в обекта продукти”. В инструкцията е предвидено входящият контрол да се извършва от управителя и/или упълномощено лице, назначено със заповед, което изисква съпровождащите храните документи, сравнява съответствието на документите с етикета върху стоката, проверява срока на трайност, прави оглед на транспортното средство и попълва дневник за входящ контрол, като контролът се провежда в момента на доставката и преди приемането в склада на обекта. При проверката е установено, че в хладилните съоръжения на обекта се съхраняват кашкавал „Булгарче”, луканка „Гастро” с партиден номер L35 и краве сирене „Булгарче” с партиден номер L180619, доставени със стокова разписка № **********/02.08.2019 г. от „Д.” ЕООД, като същите са приети в обекта на 02.08.2019 г., но не са записани в дневника за входящ контрол. Последните записи в дневника за входящ контрол на приетите храни са от 20.03.2019 г. В дневника за отчитане на температурите в хладилните съоръжения последните записи за контрол на температурата в същите са от 15.07.2019 г. и на 06.08.2019 г. не е регистрирана дейност по отчитане на температурите. В програма „Поддържане хигиенното състояние на обекта” от системата за управление безопасността на храните е предвидено ежедневно почистване на пода в търговската зала, кухнята, санитарно-битовите помещения, склада, работните повърхности, мивките, оборудването и съоръженията, като в началото на работното време се извършва дезинфекция на работните повърхности на персонала, а след приключване на работата се извършват почистване на работните повърхности и помещения, последващо измиване и дезинфекция. За ефективното прилагане на програмата е въведен дневник за поддържане на хигиенното състояние на обекта, като последните записи в него са от 15.07.2019 г. и на 06.08.2019 г. не е отразено извършване на дейности за поддържане на хигиенното състояние на обекта. В програма „Лична хигиена и здравен статус на персонала” от системата за управление безопасността на храните са разработени „Правила за ежедневна хигиена на персонала”, в които е предвидено извършването на ежедневна проверка на хигиената и здравния статус на персонала, резултатите от която следва да се отразяват в дневник за лична хигиена на персонала. При проверката е установено, че последните записи в този дневник са от 15.07.2019 г. Проверяващите извърши проверка и на внедрения от оператора НАССР план за приготвяне на готова кулинарна продукция, в който  е определена като критично контролна точка (ККТ) - ККТ 1 топлинна обработка на суровини и съставки. В процедурата за мониторинг на ККТ 1 е отразено, че наблюдението се извършва постоянно при всяка обработка на зеленчуци и съставки, контролът върху операциите се извършва от готвач, който отбелязва писмено резултатите и се подписва. Последните записи в контролните карти, установени при проверката, са: в контролна карта „пържене”16.01.2019 г., контролна карта „печене”16.01.2019 г., контролна карта „задушаване”16.01.2019 г., и контролна карта „варене”16.01.2019 г. Резултатите от проверката са обективирани в доклад от 06.08.2019 г. Въз основа на отразеното в доклада на 09.10.2019 г. срещу „М - Б.2.” ООД е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 01073 за нарушение на чл. 18, ал. 1 от ЗХ (отм.). В акта е посочено, че съгласно § 1, т. 56 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗХ (отм.)система за управление на безопасността на храните е система от програми и процедури, основаващи се на добрата практика за производство и принципите на системата Анализ на опасностите и критични контролни точки (НАССР), чието внедряване създава условия за самостоятелен контрол и осигуряване безопасността на храните”, както и че „М - Б.2.” ООД е разработило програми и процедури с цел създаване на условия за самоконтрол и осигуряване безопасност на храните, но не е спазило заложената честота на документиране в разработената система за управление на безопасността на храните относно входящ контрол на храните, отчитане на температурите в хладилните съоръжения, поддържане на хигиенното състояние на обекта, личната хигиена на персонала и документиране на резултатите от мониторинга на ККТ. Въз основа на акта е издадено процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по същия и е дадена аналогична правна квалификация на нарушението. Районният съд е потвърдил наказателното постановление по съображения за законосъобразност. Приел е, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а по същество – че административното нарушение е доказано, и правилно на дружеството на основание чл. 43, ал. 2 от ЗХ (отм.) е наложена имуществена санкция в минималния размер3000,00 лева.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното от „М - Б.2.” ООД касационно основание настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо. Същото обаче е неправилно, поради което следва да бъде отменено, като при условията на чл. 222, ал. 1 от АПК съдът ще се произнесе по съществото на спора и ще отмени наказателното постановление.

Настоящият касационен състав намира, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила на ЗАНН относно дължимото съдържание на наказателното постановление. Съгласно императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН наказателното постановление трябва да съдържа законните разпоредби, които са били нарушени виновно. В случая е налице нарушение на посочената разпоредба, доколкото в наказателното постановление липсва пълна правна квалификация на извършеното деяние, посочено като административно нарушение. Сочената като нарушена в процесното НП норма на чл. 18, ал. 1 от ЗХ (отм.) не съдържа задължението, което е описано като нарушено в наказателното постановление. В случая е въведено обвинение, че дружеството не е спазило заложената честота на документиране в разработената система за управление на безопасността на храните относно входящ контрол на храните, отчитане на температурите в хладилните съоръжения, поддържане на хигиенното състояние на обекта, личната хигиена на персонала и документиране на резултатите от мониторинга на ККТ. Посочената като нарушена норма на чл. 18, ал. 1 от ЗХ (отм.) е бланкетна и не може да бъде самостоятелно основание за правна квалификация на обвинението. Същата не съдържа задължение за дружеството, като търговец на храни, да води коректно и точно дневниците за входящ контрол, за поддържане на хигиенното състояние на обекта, за личната хигиена на персонала и документацията във връзка резултатите от мониторинга на ККТ. Административнонаказателната отговорност на нарушителя не би могла да бъде реализирана без надлежното запълване на съдържанието на бланкетната норма на чл. 18, ал. 1 от ЗХ (отм.) в наказателното постановление. За да бъде санкциониран нарушителят, е необходимо в наказателното постановление да се посочи конкретната правна норма, в която се съдържа съответното задължение, което не е изпълнено. Към датата на извършване на процесната проверка е действаща Наредба № 1 от 26.01.2016 г. за хигиената на храните, в която са определени конкретни хигиенни изисквания, касаещи обектите за производство и търговия с храни, както и хигиенните изисквания при първичното производство на храни. Съгласно чл. 2 от същата производителите и търговците на храни, включително лицата, които осъществяват първично производство на храни и свързани с това производство дейности, са длъжни да спазват хигиенните изисквания към първичното производство на храни, обектите за производство и търговия с храни и условията за производство и търговия с храни, регламентирани в Регламент (ЕО) № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните. Нормата на чл. 5, параграф 4, буква „а от Регламент (ЕО) № 852/2004 въвежда задължение за операторите на предприятия за храни да предоставят на компетентния орган доказателства за съответствието им с параграф 1 по начина, изискван от компетентния орган, като взимат предвид характера и размера на предприятието за храни. Изискването на параграф 1 на чл. 5 е операторите на предприятия за храни да въвеждат, прилагат и поддържат постоянна процедура или процедури, основаващи се на принципите на НАССР. Тези принципи са посочени в параграф 2 на чл. 5, като един от тях е този по б. „ж” – създаване на документи и записи, съизмерими с характера и размера на предприятието за храни, за да се покаже ефективното прилагане на описаните в букви a) е) мерки. Същите принципи на НАССР са регламентирани и в легалната дефиниция на § 1, т. 2 от ДР на ЗХ (отм.). Допуснатото в случая нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН е съществено, доколкото липсата на пълна правна квалификация на констатираното нарушение препятства пълноценното упражняване на правото на защита от наказаното лице.

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК във вр. c чл. 63, ал. 3 от ЗАНН Българската агенция по безопасност на храните (юридическото лице, в чиято структура е ОДБХ – Кюстендил) следва да бъде осъдена да заплати на „М - Б.2.” ООД направените от същото в настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 във вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, и чл. 143, ал. 1 от АПК във вр. c чл. 63, ал. 3 от ЗАНН съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ Решение № 260054/07.10.2020 г., постановено по АНД 1755/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление 32/23.10.2019 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Кюстендил при Българската агенция по безопасност на храните, с което на „М - Б.2.” ООД, с ЕИК*********, на основание 43, ал. 2 от ЗХ (отм.) е наложена имуществена санкция в размер на 3000,00 лева за нарушение по чл. 18, ал. 1 от ЗХ (отм.).

ОСЪЖДА Българската агенция по безопасност на храните да заплати на „М - Б.2.” ООД, с ЕИК*********, сумата в размер на 300,00 (триста) лева – разноски по делото.

Решението е окончателно.

           

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                                                   2.