Р Е Ш Е Н И Е
№ 24
гр. Велико Търново, 01.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание
на осемнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАНКА МАТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ
ДАНАИЛОВА РОСЕН БУЮКЛИЕВ
при секретаря М.Н.и
участието на прокурора Илиян Благоев, разгледа докладваното от съдия Данаилова
касационно НАХД № 10019/2022 г. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за
административните нарушения и наказания.
Касаторът
– Централно управление на НАП, ГД "Фискален контрол", обжалва Решение № 48 от 30.11.2021г. по НАХД №
20214140200195/2021г. по описа на Районен съд Павликени, с което е отменено Наказателно
постановление № 567797-F587543/10.03.2021
г. на началник отдел „ОД“ В. Търново в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.
26, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, на основание чл. 185, ал. 2
от ЗДДС, на „Хадес 2“ ООД е наложена "имуществена санкция" в размер
на 500 лв.
С
касационната жалба решението се оспорва като неправилно, постановено в
нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на
процесуални правила - отменителни основания по чл. 348, ал.
1, т. 1 и т. 2 от НПК. Касаторът намира, че съдът неправилно е приел
наличие на допуснати съществени нарушения на процесуални правила в хода на
административнонаказателното производство, водещи до ограничаване правото на
защита на санкционираното лице. В този смисъл посочва, че е конкретизирана
точната хипотеза на чл. 26, ал. 1, т. 8 от Наредба Н-18. На последно място
намира, че в настоящия случай не е приложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което да отмени решението на
районния съд и да постанови ново, по същество, с което да потвърди
наказателното постановление, алтернативно да върне делото на РС за
преквалификация на изпълнителното деяние.
В съдебно
заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител. В писмени
бележки, чрез пълномощника си по делото заявява, че поддържа жалбата на
посочените в нея основания. Претендира присъждане на разноски за двете съдебни
инстанции. Не прави възражение за прекомерност на заплатеното от ответника
адвокатско възнаграждение за защитата пред настоящата инстанция.
Ответникът
по касация - Хадес 2“ ООД, чрез *** И.Д. от ВТАК, оспорва основателността на
жалбата. Не са налице твърдените касационни основания за
порочност и отмяна на въззивното решение. Същото е валидно, допустимо,
правилно, обосновано и въззивният съд правилно е изяснил фактическата
обстановка и въз основа на доказателствата е постановил правилно решение, което
моли да се остави в сила. Претендира разноски за касационната
инстанция.
Представителят
на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище за неоснователност на
жалбата. Споделя изводите на въззивния съд за необоснованост и
незаконосъобразност на НП, както и за това, че при издаването на същото са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Поради тези съображения,
предлага обжалваното решение на РС-Павликени като правилно и законосъобразно да
се остави в сила.
Административният
съд – Велико Търново, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея
касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в срока по чл. 211, ал.
1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал.
1 от АПК, приложим в производството по силата на препращащата разпоредба
на чл. 63, ал.
1, изр. ІІ от ЗАНН и е процесуално допустима.
Разгледана
по същество е неоснователна.
С
обжалваното решение въззивният съд е отменил Наказателно постановление
№ 567797-F587543/10.03.2021
г. на началник отдел „ОД“ В. Търново в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.
26, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, на основание чл. 185, ал. 2
от ЗДДС, на „Хадес 2“ ООД е наложена "имуществена санкция" в размер на
500 лв.
За да
постанови съдебният си акт, ПРС е приел за установена следната фактическа
обстановка:
При
извършена проверка на 25.01.2021 г., в 14:30 часа, в търговски обект по смисъла
на параграф 1, т. 41 от ДР на ЗДДС - магазин за ТД със строителни
материали, находящ се в гр. Павликени, стопанисван от търговеца е установено,
че издаден фискален бон не съдържа задължителните реквизити, регламентирани в чл. 26, ал.
1, т. 8 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, издадена от МФ. Отразено е също, че от
наличното фискално устройство ЕКАФП модел ELTRADE АЗ KL с ИН на ФУ ED322273 и
ИН на ФП 44322273 е разчетена наличност в брой в размер на 810,97 лв., а
плащания с карта липсват. Установената фактическа касова наличност в брой в
обекта е била в размер на 758,29 лв., описан по банкноти и монети в опис на
паричните средства. Изведен е Подробен отчет за плащанията с дебитни/кредитни
карти от наличното в обекта ПОС терминално устройство на Банка ОББ за
25.01.2021 г., като сумата по транзакции за деня е в размер на 53,00 лв.
Установена разлика между разчетената наличност по документи и фактическата
наличност към момента на проверката в размер на - 52.68 лв., които не са
отразени чрез ФУ, като платени с карта. Установеното е квалифицирано, като
нарушение на чл. 26, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин.
Въз основа
на така изложената фактическа обстановка районният съд е приел, че АУАН и НП са
издадени от компетентни органи, но при допуснати съществени процесуални
нарушения, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя в него производство.
Липсва ясно и точно правно описание на нарушенията и обстоятелствата въз
основа, на които е формиран изводът на актосъставителя. Разпоредбата на чл. 185, ал.
2 от ЗДДС, предвижда няколко състава на административни нарушения,
като конкретната хипотеза е следвало да се уточни от наказващия орган, както
словесно, така и правно технически. Липсва точно посочване на изпълнителното
деяние на нарушението. В нормата на чл. 185, ал.
2 от ЗДДС, се предвиждат две форми - извършване на нарушение или
допускане да се извърши нарушение. Освен това е извършена квалификация на
деянието по чл. 185, ал. 2, вр. с чл. 185, ал.
1 от ЗДДС, без да е отразен и допълнителния определящ признак - че
нарушението не води до неотразяване на приходи, каквото е задължителното
изискване на привръзката с ал. 1. Съдът не бил съобразил и че нормата на чл. 26, ал. 1
от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти има 17 точки и
съответно предвижда поне толкова състава на административни нарушения, като
конкретната хипотеза е следвало да се уточни от наказващия орган, както словесно,
така и правно технически. Наказващият орган в нарушение на разпоредбата на чл. 52, ал. 4
от ЗАНН, не е проверил обосноваността на АУАН и не е по същество
обсъдил възраженията на жалбоподателя. Констатациите на актосъставителя са
буквално възпроизведени в наказателното постановление, като липсва аргументация
и при индивидуализация на санкцията. Налице е само формално отразяване на тази
дейност, без да се обсъдени аргументите изложени във възражението, доколко се
отразяват върху съставомерността на деянието, като не са обсъдени и
релевантните за индивидуализацията на санкцията обстоятелства. Извън
изложеното, съдът е счел, че дори и да се приеме извършеното да е осъществило
формално признаците на вмененото административно нарушение, то по същество
представлява "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Решението е
правилно. Настоящата инстанция намира, че при постановяването му не са
допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила и не е налице
нарушение на материалния закон. При пълен и всеобхватен анализ на събраните по
делото доказателства районният съд е достигнал до правни и фактически изводи,
които се споделят от настоящия състав и не следва да бъдат преповтаряни на
основание чл. 221, ал. 2, изр. второ от АПК.
Правилно ПРС
е приел, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. В приложената от АНО санкционна
норма на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, е предвидено налагането на глоба или
имуществена санкция в размер от 3000 лева до 10 000 лева за едноличен търговец
или юридическо лице, което извърши или допусне извършването на нарушение на чл. 118, ал.
1 от ЗДДС или на нормативен акт по неговото прилагане, извън
случаите по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС. В изречение второ от същата алинея е установен
привилегирован състав на нарушение от този вид, а именно когато те не водят до
неотразяване на приходи, се налагат санкциите по чл. 185, ал.
1 от ЗДДС - имуществена санкция или глоба за едноличен търговец или
юридическо лице от 500 лева до 2000 лева. Видно от съдържанието на АУАН и НП е,
че тях не е посочено, че нарушението не е довело до неотразяване на приходи,
което обстоятелство е елемент от фактическия състав на нарушението, и е било
лесно установимо в хода на проверката - касае за надвишение на разчетената
посредством ФУ касова наличност, над действително установената такава, при
което положение не може да става въпрос за неотразени приходи. Освен това, липсва
и посочване на изречение последно на чл. 185, ал. 2 ЗДДС в дадената от органа
правна квалификация. Тези нарушения в своята съвкупност, са особено
съществени и опорочават наказателното постановление до степен, неподлежаща на
саниране, до какъвто краен извод е стигнал и решаващия състав на ПРС.
Действително
в АУАН и НП е била посочена цифрово и словесно нарушената т. 8 от чл. 26, ал. 1
от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти. В случая обаче, както
се посочи, липсата на коректна правна квалификация е препятствала адекватното
реализиране на правото на защита на санкционираното лице.
Предвид
изложеното, настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от
визираните в касационната жалба пороци, представляващи касационни основания за
отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което
следва да бъде оставено в сила.
При този
изход на делото на основание чл. 63, ал. 3
от ЗАНН в полза на ответника по касация следва да се присъдят
направените разноски за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 500лв. по
чл. 18, ал. 2
от Наредба № 1/09.07.2004 година за минималните размери на
адвокатските възнаграждения. Липсва възражение за прекомерност.
Водим от
горното и на основание чл. 221, ал.
2 от АПК, вр. с чл. 63, ал.
1, изр. ІІ от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 48 от
30.11.2021г. по НАХД № 20214140200195/2021г. по описа на Районен съд Павликени.
ОСЪЖДА Централно управление на НАП да
заплати на "Хадес 2" ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на
управление град София 1582, ж.к. „Дружба – 2" бл. 211, вх. В, ап. 61,
разноски по делото за адвокатско възнаграждение в размер на 500,00 (петстотин)
лева
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.