Решение по дело №1750/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2009
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 18 декември 2019 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20197040701750
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 2009                                   21.11.2019 година                                       гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Кристина Линова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1750 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 9б от ЗМДТ и е образувано по повод постъпила жалба от Г.Д.Н. с ЕГН **********, с адрес: ***, против Акт за установяване на задължения по декларация № АУ001448 от 26.02.2015 г., издаден от главен експерт в отдел „Контрол и принудително събиране“ на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас, в частта, с която са установени задължения за периода 2012 г., 2013 г. и 2014 г. за такса битови отпадъци в общ размер 10 965.00 лева и лихва за просрочие в размер на 1 803.07 лева, потвърден с решение № 94-01-25934/9 от 19.10.2016 г. на директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, поради неправилно приложение на материалния закон. В нея се сочи, че такса битови отпадъци не се дължи от жалбоподателя, тъй като имотът не е експлоатиран през посочените периоди. По същество се иска отмяна на АУЗД в обжалваната част.

Производството е висящо за втори път пред Административен съд Бургас, след като с Решение № 11332/23.07.2019 г., постановено по административно дело № 3280/2018 г. по описа на Върховния административен съд, е отменено постановеното по спора Решение № 2235/20.12.2017г. по адм.дело № 2214/2016 г. на АС-Бургас и делото е върнато за ново разглеждане от друг съдебен състав със задължителни указания. В изпълнение на указанията, дадени от ВАС, са изискани с разпореждането за насрочване на делото доказателства за влизане в сила на РА № 21/02.03.2017г., издаден  от органа по приходите към Община Бургас и такива са представени от ответната страна с писмо с вх. № 8368/07.08.2019 г.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Заявява, че част от определените с АУЗД задължения са предмет на установяване и с ревизионен акт № 21/2017 г. В подробни писмени бележки сочи, че е налице пълно съвпадение между установените с оспорения АУЗД задължения за такса битови отпадъци и тези, определени с ревизионния акт. Твърди, че при издаване на оспорения акт административният орган не е изяснил релевантните факти, като не е обследвал наличието на две дублиращи се партиди по отношение на процесните имоти; не е направил проверка и не е взел предвид плащания от жалбоподателя по другата партида и по други АУЗД; плащания от другите собственици на имоти в парцела; конструктивните характеристики на сградите. Твърди също, че имотите не са били използвани през процесните периоди, но административният орган не е изследвал това обстоятелство. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Пълномощникът на ответната страна излага съображения за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Ангажира доказателства. Претендира разноски и прави възражение за прекомерност на разноските, извършени от жалбоподателя.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е насочена против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което съдът я намира за процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

Жалбоподателят Г.Д.Н. е придобил по наследство от наследодателя Димитър Георгиев Н. (починал на 21.07.2007 г.) идеални части от следните недвижими имоти: сграда с идентификатор № 07079.659.316.1 с площ от 442 кв.м.; сграда с идентификатор № 07079.659.316.2 с площ от 250 кв.м.; сграда с идентификатор № 07079.659.316.3 с площ от 172 кв.м.; сграда с идентификатор № 07079.659.316.4 с площ от 57 кв.м. и сграда с идентификатор № 07079.659.316.5 с площ от 43 кв.м., всички находящи се в поземлен имот с идентификатор № 07079.659.316, представляващ общинска собственост, с административен адрес гр. Бургас,  кв. „Акациите“, ул. „Ангеларий“ № 37. На 20.03.2012 г. същият е депозирал в община Бургас декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № 2783, с която декларирал така придобитите недвижими имоти и посочил своя дял от тях и дяловете на останалите наследници- М. Ангелова, Л.Пенчева и К.Атанасов. По така подадената декларация е била открита партида № 5907230645002. В производство за делба е била прекратена съсобствеността върху наследените имоти, като в дял на жалбоподателя Н. са били поставени сграда с идентификатор № 07079.659.316.1 и сграда с идентификатор № 07079.659.316.2, видно от приложеното протоколно определение от 27.06.2012 г. по гр.д. № 80/2012 г. на Районен съд- Бургас. След извършване на делбата, същият е подал коригираща декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № 8297/20.09.2012 г., с която отново е декларирал всички имоти и е отразил прекратената собственост върху общите сгради.

На 30.12.2013 г. Н. е депозирал декларации с вх. № 9654 и 9652 по партида № 5907230645001, с които е заявил, че през 2014 г. сградите с идентификатори № 07079.659.316.1 и № 07079.659.316.2, няма да се ползват.

Със заявление с вх. № 3259/08.04.2015 г. на Община Бургас Н. е поискал закриване на партида № 5907230645001, открита въз основа на подадена от него декларация по чл. 14 от ЗМДТ от 2001 г., поради дублиране на декларираните с нея имоти с част от имотите, заявени по партида № 5907230645002. С писмо с изх. № 94-01-25934/1/ от 22.08.2016 г. същият е бил уведомен, че партида № 5907230645001 е закрита на 31.12.2006 г.

С оспорения АУЗД № АУ001448 от 26.02.2015 г. са определени задължения на жалбоподателя, както следва: за 2012 г.- данък върху недвижимите имоти в размер на 494.61 лева, ведно с лихва за просрочие в размер на 120.30 лева и такса битови отпадъци в размер на 3 581.68 лева, ведно с лихви за просрочие в размер на 871.14 лева; за 2013 г.- данък върху недвижимите имоти в размер на 764.70 лева, ведно с лихва за просрочие в размер на 115.92 лева и такса битови отпадъци в размер на 5 537.49 лева, ведно с лихви за просрочие в размер на 839.42 лева; и за 2014 г.- данък върху недвижимите имоти в размер на 764.70 лева, ведно с лихва за просрочие в размер на 38.32 лева и такса битови отпадъци в размер на 1 845.83 лева, ведно с лихви за просрочие в размер на 92.51 лева. Актът е обжалван пред директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама” при Община Бургас и е потвърден с решение № 94-01-25934/9/19.10.2016 г. В решението подробно е описан начинът на определяне на дължимите ДНО и ТБО за конкретните периоди. Посочена е данъчната оценка на имотите, както следва: на сграда с идентификатор 07079.659.316.1- данъчна оценка в размер на 336 852.50 лева; на сграда с идентификатор 07079.659.316.2- ДО в размер на 190 527.40 лева; общ размер на данъчна оценка за всички пет декларирани имота от дела на жалбоподателя (1/3)- 132 724.80 лева. Дължимите ДНО и ТБО са определени за 2013 г. и 2014 г. въз основа на така посочените данъчни оценки, като е взета предвид подадената декларация от лицето, че двата имота няма да се ползват през 2014 г. По отношение на задълженията за 2012 г. е посочено от решаващия орган, че за първите четири месеца (от 01.2012 г. до 04.2012 г. вкл.) задълженията се определят въз основа на 1/3 от общата данъчна основа за всички имоти, а за следващите осем месеца-само за поставените в дял на жалбоподателя имоти.

На 03.08.2016 г. жалбоподателят е депозирал искане с вх. № 94-01-25934 до директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама” при Община Бургас, да бъде извършена ревизия във връзка с установените задължения с оспорения АУЗД, с доводи за неправилно определяне на задълженията, дублиране на същите със задължения по друга партида, недължимост на ТБО за имот, който не се ползва. По повод постъпилото искане е била издадена заповед за възлагане на ревизия № 21/31.10.2016 г., с предмет установяване на задължения за данък върху недвижимите имоти, такса битови отпадъци и данък върху превозните средства за периода 01.01.2011 г. - 31.12.2015 г. За констатациите при извършване на ревизията е бил съставен ревизионен доклад № 21/09.01.2017 г. С него ревизиращият екип приел, че Н. дължи данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за процесните 2012 г., 2013 г. и 2014 г., за сградите с идент. № 07079.659.316.1; № 07079.659.316.2; № 07079.659.316.3; № 07079.659.316.4 и № 07079.659.316.5, както и за поземления имот, върху който те са построени, представляващ общинска собственост, находящ се на адрес гр. Бургас, кв. „Акациите“, ул. „Ангеларий“ № 37. На жалбоподателя са били определени следните задължения: за 2012 г.- ДНИ за сградите в размер на 497.29 лева и за поземления имот- 183.33 лева и ТБО за сградите- 3 601.04 лева и за поземления имот- 1 327.54 лева; за 2013 г.- ДНИ за сградите в размер на 764.70 лева и за поземления имот- 266.63 лева и ТБО за сградите- 5 537.49 лева и за поземления имот- 1 930.82 лева; и за 2014 г.- ДНИ за сградите в размер на 764.70 лева и за поземления имот- 266.63 лева и ТБО за сградите-1 845.83 лева и за поземления имот- 643.60 лева. За първите седем месеца на 2012 г. (до извършване на делбата) ДНИ и ТБО са били определени за 1/3 ид. част от описаните пет сгради с посочена обща данъчна оценка в размер на 633 672.10 лева и данъчна оценка на поземления имот в размер на 256 181.60 лева, а за останалите пет месеца от 2012 г.- въз основа на данъчната оценка на сградите, поставени в дял на жалбоподателя- 527 379.90 лева, и на 71.78% поземления имот, съответстващи на квадратурите на сградите; за периодите 2013 г. и 2014 г. задълженията са били определени по същия начин, като за 2014 г. при определяне на ТБО е била определена такса само за поддържане чистотата на обществените територии. Ревизионното производство е приключило с издаване на ревизионен акт № 21/02.03.2017 г., с който са определени задължения за ТБО и ДНИ, различни по размер от посочените в ревизионния доклад, а именно: за 2012 г.- ДНИ в размер на 608.18 лева и ТБО в размер на 4 404.02 лева; за 2013 г.- ДНИ в размер на 912.80 лева и ТБО в размер на 6 609.95 лева; и за 2014 г.- ДНИ в размер на 948.32 лева и ТБО в размер на 2 822.98 лева. В мотивите на ревизионния акт е посочено, че задълженията са определени при различна данъчна оценка на имотите, доколкото е прието, че част от имот с идентификатор № 07079.659.316.1 се ползва за жилищни нужди и по отношение на тази част, както и по отношение на поземления имот, не е взета предвид подадената декларация, за освобождаване от такси за 2014 г. По жалба срещу ревизионния акт е образувано в Административен съд- Бургас адм.д. № 2550/2017 г. по описа на съда. Видно от приложеното по делото определение № 1131/21.05.2018 г. по същото дело, производството е спряно до приключване на настоящия спор с влязъл в сила съдебен акт.

При тези фактически данни съдът намира жалбата за основателна, поради следното:

Оспореният акт е издаден от служител на общинската администрация, комуто са предоставени със Заповед № 1681/01.07.2014г. на кмета на община Бургас права и задължения на орган по приходите. Следователно, актът е издаден от компетентен съгласно нормата на чл. 4, ал.1 и ал.3 от ЗМДТ орган, в обема на правомощията му. Издаден е в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите реквизити.

Оспореният акт е издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК. Според цитираната норма акт за установяване на задължение се издава по искане на задълженото лице или служебно при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия или служебно въз основа на собствени данни, данни, получени от трети лица и организации, когато по закон не е предвидено подаване на декларация и задължението не е платено и не е извършена ревизия. По делото не е спорно, че към момента на издаване на оспорения акт задълженията за ТБО за процесните периоди не са заплатени от жалбоподателя и не е извършена ревизия. След издаване на АУЗД, обаче, е проведено ревизионно производство, приключило с издаване на ревизионен акт, с който са определени задълженията за ТБО за същите периоди (2012 г., 2013 г. и 2014 г.) и имоти- сгради с идентификатор № 07079.659.316.1; № 07079.659.316.2; № 07079.659.316.3; № 07079.659.316.4 и № 07079.659.316.5. Поради това съдът приема за основателни възраженията на жалбоподателя за дублиране на задълженията по АУЗД с тези по ревизионния акт. Обстоятелството, че с двата акта е определен различен размер на задълженията, не променя този извод- разликите произтичат от констатирано по време на ревизията несъответствие между данните от декларацията по чл. 14 от ЗМДТ с № 8297/20.09.2012 г., с която обектът с идентификатор № 07079.659.316.1 е заявен като такъв с нежилищно предназначение, и приложеното към нея писмено доказателство- протоколно определение на БРС за извършена делба, в което изрично е отбелязано, че обектът се състои от две халета, предназначени за нежилищни нужди, и от жилище, на две нива. Така е индивидуализиран имотът и от жалбоподателя в подадената декларация за освобождаване от такса битови отпадъци за периода 2014 г. Несъответствието в размера на определените задължения за 2012 г. се дължи и на възприетия различен момент на прекратяване на съсобствеността върху процесните имоти. Посочените несъответствия между АУЗД и ревизионния акт обаче не променят извода за идентичност на определените с тях задължения за ТБО, доколкото се отнасят до едни и същи имоти и за едни и същи периоди- 2012 г., 2013 г. и 2014 г.

Според нормата на чл. 108, ал. 1 от ДОПК данъчните задължения, в т.ч. задълженията за такса битови отпадъци, се установяват с ревизионен акт по чл. 118 от ДОПК. На основание чл. 108, ал. 2 от ДОПК задълженията за данъци се считат окончателно установени с издаването на ревизионен акт, а ако такъв не е издаден, предварително определените задължения стават окончателни едва след изтичане на срока по чл. 109 от ДОПК. От данните по делото е видно, че след издаване на оспорения АУЗД, по искане на жалбоподателя е извършена ревизия. Ревизията е приключила с ревизионен акт, издаден в срока по чл. 109 от ДОПК, като към този момент предварително определените с АУЗД задължения не са станали окончателни (арг. от чл. 108, ал. 2 от ДОПК). Двата акта съставляват изпълнителни основания, издадени за едни и същи задължения. Ето защо, доколкото е налице ревизионен акт за същите данъчни задължения, издаденият АУЗД се явява незаконосъобразен и следва да се отмени в обжалваната част (в този смисъл решение № 6892 от 09.06.2008 г. на ВАС по адм.дело № 3564/2008 г., І отд.).

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК следва да се присъдят на жалбоподателя направените разноски по делото в общ размер 2 840.00 лева, от които: 10.00 лева държавна такса за образуване на административно дело, 5.00 лева държавна такса за касационно оспорване, 550.00 лева възнаграждение за вещо лице по адм.д. № 2214/2016 г. по описа на Административен съд- Бургас, 1 475.00 лева адвокатско възнаграждение за осъществено представителство по адм.д. № 2214/2016 г. по описа на Административен съд- Бургас и в касационното производство, и 800.00 лева адвокатско възнаграждение за осъществено представителство в настоящото производство. Съдът намира за неоснователни възраженията на ответната страна за прекомерност на разноските, извършени от жалбоподателя за адвокатско възнаграждение. Определено съгласно нормата на чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г., адвокатското възнаграждение за една инстанция възлиза на 913.04 лева. С представения по адм.д. № 2214/2016 г. на АСБ договор за правна помощ страните са постигнали съгласие за представителство от адвоката и в касационното производство, т.е. за двете съдебни инстанции, поради което заплатеното адвокатско възнаграждение не би могло да се определи като прекомерно. Относно заплатеното от страната адвокатско възнаграждение за представителство в настоящото производство следва да се отбележи, че размерът на същото е по-нисък от предвидения в Наредбата.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения по декларация № АУ001448 от 26.02.2015 г., издаден от главен експерт в отдел „Контрол и принудително събиране“ на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас, в частта, с която са установени задължения за такса битови отпадъци за периода 2012 г., 2013 г. и 2014 г. в общ размер 10 965.00 лева и лихва за просрочие в размер на 1 803.07 лева, потвърден с решение № 94-01-25934/9 от 19.10.2016 г. на директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас.

ОСЪЖДА Община Бургас да заплати на Г.Д.Н. с ЕГН ********** сумата от 2 840.00 (две хиляди осемстотин и четиридесет) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от връчване на съобщението.

 

СЪДИЯ: