О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 13
гр.Русе, 11.04.2022г.
Административен
съд Русе, 5 състав, в
закрито заседание на 11 април, през две хиляди двадесет и
втора година, в състав:
Съдия: ВИЛИАНА
ВЪРБАНОВА
като
разгледа докладваното от съдията административно дело № 55 по описа за 2022
година, за да се произнесе, съобрази:
Производството е по реда на чл. 203 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/ във
връзка с чл. 1, ал. 2
от Закон за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.
И.С.И., чрез адвокат М.Х.,
иска ответникът Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София да
бъде осъден да заплати сумата от 500 лв., представляваща обезщетение за
претърпени от ищеца имуществени вреди, изразяващи се в заплащане на глоба,
наложена с НП №38-0002315/14.12.2020г. на Директор на РД“АА“ гр.Русе, както и
законна лихва върху главницата от датата на получаване от ответника на покана
за плащане. Претендират се и направените разноски по настоящото дело.
Ответникът - Изпълнителна
агенция „Автомобилна администрация“ гр.София, в отговор на исковата молба, счита
предявения иск за недопустим.
Съдът, като обсъди данните
по делото, намира за установено следното:
С НП
№38-0002315/14.12.2020г. на Директор на РД“АА“ гр.Русе на И.С.И. ***, за
нарушение по чл.8, ал.1 от Наредба №36/15.05.2006г. на МТ, е наложено
административно наказание глоба в размер на 500 лева. Наказателното
постановление не е обжалвано, а глобата е заплатена от И. на 26.01.2021г. /вж.
разписка на стр.8 от адм.д. №9913/2021г. на АССГ/.
При така изложената
фактическа обстановка, настоящият съдебен състав намира, че предявеният иск
срещу Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София се явява
процесуално недопустим за разглеждане, поради следното:
Материалните предпоставки за
ангажиране на дейността на администрацията са регламентирани в чл.1 от Закона
за отговорността на държавата и общините
за вреди. Анализът на нормата сочи на няколко
хипотези, при които Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на
граждани и юридически лица – 1.когато вредите са в резултат на
незаконосъобразен акт при или по повод изпълнение на административна дейност; 2.когато
вредите са от незаконосъобразни действия на държавен орган и длъжностни лица при
или по повод изпълнение на административна дейност; 3.когато вредите са от
незаконосъобразни бездействия на държавен орган и длъжностни лица при или по
повод изпълнение на административна дейност, както и 4. когато вредите са
причинени от отменен като незаконосъобразен или нищожен подзаконов
административен акт.
Претенцията в случая е за
обезвреда на вреди от наказателно постановление, което е издадено в нарушение
на правото на Европейския съюз, поради което разглеждането на иска се определя
по правилото на чл.2в, ал.1, т.1 от ЗОДОВ – по реда на АПК. Производствата
за обезщетения са уредени в АПК, глава
единадесета. Съгласно чл.203, ал.3 от АПК, по реда на тази глава се разглеждат
и исковете за обезщетения за вреди, причинени от достатъчно съществено
нарушение на правото на Европейския съюз, като за имуществената отговорност и
за допустимостта на иска се прилагат стандартите на извъндоговорната отговорност
на държавата за нарушение на правото на Европейския съюз. Разпоредбата е нова, обнародвана
в ДВ бр.94 от 2019г. и кореспондира напълно с обнародвания в същия брой на ДВ нов
чл.2в от ЗОДОВ, поради което за съда е безспорна волята на законодателя за
прилагане на правилата на АПК за разглеждане на иска, включително и при
преценка на допустимостта му. Чл.204 от АПК изрично урежда условията, на които
искът за вреди от незаконосъобразен акт трябва да отговаря, за да подлежи на
разглеждане – да е налице отменен акт /чл.204, ал.1/ или искът да е предявен
заедно с оспорване на акта /чл.204, ал.2/.
Тъй като настоящият казус не касае нищожен или оттеглен акт, хипотезата на чл.204, ал.3 за установяване на
незаконосъобразността на акта в производството по обезщетение е неприложима.
Предвид
изложеното, за да е допустим предявеният от И.С.И. иск трябва да е налице акт,
който да е отменен като незаконосъобразен.
Безспорно
е, че наказателното постановление не е административен акт по смисъла на чл.21
от АПК. Съгласно
мотивите на т. 1 от ТП № 2/19.05.2015 г. по т.д.№2/2014г. на ВКС и ВАС, обаче, видът на
незаконосъобразния акт, вредите от който подлежат на обезщетяване, определян по
признаците, визирани в АПК, не се сочи като законов критерий за приложението на
ЗОДОВ; наказателното постановление е последица от
изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административно
наказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на
административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява
изпълнение на административна дейност и в този смисъл същото представлява
властнически акт, издаден от административен орган и въпреки че поражда
наказателно-правни последици, е правен резултат от санкционираща
административна дейност. Ето защо, то е акт по см. на чл.1 от ЗОДОВ.
За да е незаконосъобразен този акт, той следва
да е преминал съдебен контрол и незаконосъобразността му да е установена с
влязло в сила решение. В конкретния случай И. не е упражнил правото си на жалба
по реда на чл.59 от ЗАНН; предвид краткостта на срока за обжалване в ал.2 на чл.59
от ЗАНН, очевидно такова вече не би могло да бъде проведено. Т.е. към настоящия
момент не е налице „незаконосъобразен“ акт, а квалификацията му като такъв от
страна на ищеца не почива на юридически факти, а е израз на субективното му
желание.
Крайният
извод на съда е, че липсва незаконосъобразен акт, от който за ищеца да са
настъпили вреди, налице е отрицателна предпоставка, обосноваваща недопустимостта
на искова претенция, което налага същата да бъдат оставена без разглеждане, а
производството по делото - прекратено.
Мотивиран от гореизложеното,
съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ предявеният
от И.С.И. ***, чрез адвокат М.Х., иск Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ гр.София да бъде осъден да заплати сумата от 500 лв.,
представляваща обезщетение за претърпени от ищеца имуществени вреди - заплащане
на наложена с НП №38-0002315/14.12.2020г. на Директор на РД“АА“ гр.Русе глоба,
както и законна лихва върху главницата от датата на получаване от ответника на
покана за плащане
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 55/2022 г. по описа на Административен
съд - Русе.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Препис от определението да се изпрати на страните.
СЪДИЯ: