Решение по дело №2263/2017 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 1021
Дата: 17 ноември 2017 г. (в сила от 19 януари 2018 г.)
Съдия: Чавдар Иванов Попов
Дело: 20174430202263
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ ........

 

гр.Плевен,17.11.2017 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VІІІ - ми наказателен състав

на Деветнадесети октомври две хиляди и седемнадесета година в открито заседание, в следния състав:

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧАВДАР ПОПОВ

при секретаря Димитрина Иванова, като разгледа докладваното от съдия ПОПОВ НАХД № 2263/2017 година по описа на Плевенския районен съд, за да се произнесе съобрази следното:

ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. от ЗАНН

            С наказателно постановление № 163 от 04.08.2017г. на Началник отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР гр.Плевен на В.З.Г., ЕГН **********,*** – ***на „***“ ЕООД със седалище на управление *** на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, вр.чл.45 от закона за частната охранителна дейност е наложена глоба в размер на 200 /двеста/ лева.

            Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят,  който го обжалва в срок и моли съда да го отмени, като незаконосъобразно.  В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адв.Д. и моли съда да отмени издаденото НП като неправилно и незаконосъобразно.

Ответникът, редовно призован, се представлява от юрк.Ф., която дава становище да бъде оставена жалбата без уважение и съдът да потвърди издаденото НП.

Съобразявайки събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

С оглед датата на връчване на наказателното постановление на жалбоподателя и датата на депозиране на жалбата и пред наказващия орган, съдът счита, че последната е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.  Същата е основателна, макар и частично.

Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 Наказателното постановление е издадено за това, че на  26.04.2016г. в гр.Плевен, при извършена проверка в офиса на „***“ЕООД от служители на сектор „ООРТП“ при О.н.М. *** е констатирано, че В.З.Г., в качеството и на ***на лице, извършващо частна охранителна дейност по смисъла на чл.5, ал.1, т.2 от Закона за частната охранителна дейност и по силата на лиценз за извършване на частна охранителна дейност № 2995/16.06.2016г., издаден от зам.директора на ГД“Национална полициа“ на „***“ООД, преобразувано в ЕООД – ЕИК по БУЛСТАТ ***, не е изпратила писмено уведомление в законоустановение 14-дневен срок от сключване на договор № 171/ 03.08.2016г. с „***, изтекъл на 18.08.2016г. за поет обект за охрана със сигнално-охранителна техника – обект, гр.***, до органа, издал лиценза, чрез О.н.М. ***.

           Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства – свидетелските показания на Г.Т.И.  и  И.В.  Г., приложените по  делото  писмени доказателства – лиценз № ***за  извършване  на   частна охранителна дейност, издаден на  фирма  „***”  ООД  гр. Плевен за дейност  по чл.5  ал.1  т.2 от ЗЧОД     охрана на  имуществото 

на физически  или  юридически  лица;  удостоверение за актуално вписване в Търговския регистър на „***”  ООД,  договор договор № 171/ 03.08.2016г. между „***” ООД и „***; писмо рег. № 3286р-21485 от 23.05.2017г  по  описа на ГД „НП”; писмо рег.№316р – 14881 от  17.05.2017г   на ОДМВР Плевен,  сведение  рег. № 316000 - 18287 от 25.05.2017г   от  Г.М.Г.; писмо рег. № 316р - 16685 от 30.05.2017г до  Директора  на  ГД „НП”; сведение вх. № 316000 - 19122  от  30.05.2017 г  от  В.   З.   Г.,   писмо    рег. № 316000 - 20460 от 06.06.2017г до В.З.Г., писмо рег.№316000-21087/09.06.2017г от управителя на „***” ООД  В.З.Г., уведомително писмо вх.№316000-27879 от 08.08.2016г; справка рег.№316р-22473 от 18.07.2017г; заповед №316з-207 от 19.01.2017г на Директора на ОДМВР Плевен, заповед №8121з-596 от 26.05.2015г на Министъра на вътрешните работи и заверено копие от удостоверение рег.№316р-25375 от 15.08.2017г на Началник Отдел „Административен” при ОДМВР Плевен. От показанията на актосъставителя И. и от показанията на свидетелите се установява, че същите в качеството си на полицейски служители от Сектор „ООРТП” при ОДМВР Плевен на 26.04.2017г са извършили проверка в офиса на „***” ЕООД в гр.Плевен на дейността на търговското дружество като лице, извършващо частна охранителна дейност по смисъла на чл.5 ал.1 т.2 от ЗЧОД и притежаващо лиценз за извършване на частна охранителна дейност №***издаден от Зам.Директора на ГД „НП”. Според показанията на свидетелите при извършената проверка са констатирали, че Г. в качеството й на ***на „***” ЕООД – лице, извършващо частна охранителна дейност по смисъла на чл.5 ал.1 т.2 от ЗЧОД, не е изпратила писмено уведомление в законоустановения 14-дневен срок от сключване на договор № 171/ 03.08.2016г. с „*** за поет обект за охрана със сигнално охранителна техника до органа издал лиценза ГД „НП”, чрез Областната дирекция на МВР-Плевен. Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като техните показания са конкретни, ясни и последователни, изясняват в пълнота всички факти и обстоятелства във връзка с възприетото от тях при извършената проверка на „***” ЕООД, с изключение на частта, в която посочват годината на извършената проверка, която не кореспондира на писмените доказателства , в които се посочва че тя е през 2016г., а не през 2017г. и се установи, че се касае за техническа грешка. В останалите части показанията на свидетелите кореспондират напълно с приобщените по делото писмени доказателства. При така приетото за установено от фактическа страна административно наказващият орган е приел, че с действията си жалбоподателят  В.З.Г., в качеството й на ***на лице, извършващо частна охранителна дейност по смисъла на чл.5 ал.1 т.2 от ЗЧОД и по силата на лиценз за извършване на частна охранителна дейност №2995/16.06.2016г издаден от Заместник директора на Главна дирекция ”Национална полиция” на „***” ООД, /преобразувано в ЕООД/, ЕИК по Булстат ***, е извършила нарушение по чл.24 ал.3 от ЗЧОД и й е наложил административно наказание на основание чл.45 от Закона за частната охранителна дейност.

            Съгласно разпоредбата на чл.24, ал.3 от Закона за частната охранителна дейност: „В 14-дневен срок от подписването на договора за охрана или от фактическото поемане на обекта за охрана по чл. 5, ал. 1, т. 5 лицата, извършващи дейност по чл. 5, ал. 1, уведомяват писмено за това органа, издал лиценза или вписал удостоверяването по чл. 2, ал. 2, т. 2, и съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия се извършва дейността. В същия срок компетентните органи се уведомяват писмено и за снемането на охраната.” В съответствие с нормата на чл. 24, ал. 3 от ЗЧОД, следва да се приеме, че субект на задължението за уведомяване е лицето, извършващо дейност по чл. 5 от закона. По делото е установено по несъмнен начин, че „***“ ЕООД, гр.Плевен е лицето, което извършва частна охранителна дейност по чл. 5 от ЗЧОД. Това обстоятелство изрично е отразено и в процесното НП. Следователно дружеството е носител на задължението по чл.24, ал. 3 от ЗЧОД.Действително действията от името на юридическите лица винаги се предприемат от техните управителни органи /еднолично или в състав от физически лица/, но това не променя субекта на задължението, неизпълнението на което осъществява състава на административно нарушение, предмет на административнонаказателното обвинение. Освен това дружеството е самостоятелен субект на правото и не може да възникне АНО за управителя на дружеството в качеството му на ФЛ, тъй като не то осъществява дейността на дружеството. Всички негови действия или бездействия са извършени в качеството му на управителен орган на дружеството и са от името и за сметка на ЮЛ, а не от негово име и за негова сметка. Оттук насетне и всички последици от дейността му настъпват за дружеството, а оттук и АНО следва да носи ЮЛ. Фактът че в ЗЧОД не е предвидена такава отговорност за извършено нарушение по чл.24, ал.3 от ЗЧОД не оправдава налагането на административно наказание глоба на Г. в качеството й на ***на ***“ ЕООД, гр.Плевен, следователно чл.45 от ЗЧОД е неприложим в конкретния случай.И след като санкционираното с НП лице не е субект на нарушението, то издаденото срещу него НП противоречи на материалния закон.

Не е приложима, според съда и нормата на чл. 24, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която за административни нарушения, извършени при осъществяване дейността на предприятия, учреждения и организации, отговарят работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които са наредили или допуснали да бъдат извършени /допустителство/. Приложената санкционна норма на 45 от ЗЧОД установява отговорност само за извършителите. Допустителят носи отговорност за извършеното от друго лице нарушение само в случаите, предвидени в съответния закон или указ. В този смисъл е чл. 10 от ЗАНН. А "допустителството"се обективира в бездействие-непредприемане на необходимото за възпрепятстване извършването на нарушение от намиращо се в служебна зависимост длъжностно или недлъжностно лице, и предпоставя виновност на последното. Предпоставка за ангажиране отговорността на допустителя е установяване на нарушението от страна на прекия извършител. А установено нарушение, има при влязло в сила на НП. В този смисъл аргумент е  чл. 16 от ЗАНН, вр. чл. 84 от ЗАНН. Следователно, липсват и двете предпоставки за ангажиране отговорността на жалбоподателя-предвидена отговорност за допустителство в ЗЧОД, от една страна и установено нарушение с влязло в сила НП спрямо прекия извършител, от друга. От друга страна общата санкционна норма на чл. 45 от ЗЧОД предвижда административно наказание "глоба" за неизпълнение на задължение на същия закон, а подобно наказание по аргумент на разпоредбата на чл. 83 от ЗАНН се налага на физическо лице, но не и на юридическо лице. В този смисъл, на административно - наказващия орган не е предоставена възможност да наложи имуществена санкция на юридическото лице, поради което наказващият орган е насочил санкционната отговорност срещу лицето, което формира и реализира волята на юридическото лице. Физическото лице обаче не е страна по договора за охрана, приложени в преписката, поради което неговият ***не е субект на нарушение по смисъла на разпоредбата. В подкрепа на извода за нарушен материален закон и аргументацията за това е константната съдебна практика на съдилищата-напр.Решение № 4338 от 22.06.2015г. на АдмС-София по адм.д.№2672/2015г., Решение № 8097 от 19.12.2016г. на АдмС-София по адм.д.№6511/2016г., Решение № 6552 от 03.11.2014г. на АдмС-София по адм.д.№6254/2014г. Решение № 5878 от 7.10.2014 г. на АдмС - София по адм. д. № 5636/2014 г.

В този смисъл по предвидените по – горе съображения издаденото НП като противоречащо на материалния закон следва да бъде отменено.

Съдът намира, че следва да се произнесе и по другите депозирани от страна на  процесуалния представител на Г. възражения, като същият не ги споделя. Съображенията са следните:

На първо място,  от приобщените по делото писмени доказателства удостоверение рег.№316р-25375/15.08.2017г на Началник отдел „Административен” при О.н.М. ***, Заповед №8121з-596/26.05,2015г на Министъра на вътрешните работи и заповед рег.№316з-207/19.01.2017г на Директора н.О.н.М. *** се установява, че актосъставителят И., като държавен служител от сектор „ООРТП” към отдел „ОП” при О.н.М. е оправомощен да съставя АУАН за извършени нарушения по ЗЧОД, както и че на Началника на отдел „Охранителна полиция“ при О.н.М. *** М.М.в са делегирани правомощия да издава наказателни постановления по ЗЧОД. На следващо място - съгласно разпоредбата на чл.40 ал.1 от ЗАНН актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението, като в чл.40 ал.2 от ЗАНН е посочено, че когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът се съставя и в негово отсъствие, т.е. приложимите към процедурата разпоредби на ЗАНН поставят като изискване акта за установяване на административно нарушение да бъде съставен в присъствие на лицето, сочено като нарушител и въвеждат изключенията от този принцип. Съдът намира че в конкретния случай предварително е извършено единствено техническо изготвяне съдържанието на АУАН само като файл предвид големия брой – над сто на брой актове които макар и с еднотипна обстоятелствена част изискват значително време за да се набере информацията на файл след което да се разпечата и едва тогава да се предяви за запознаване на ж-ля. По - важното в случая е че ж-лят Г. се е запознала с АУАН като той и е бил предявен и пред нея са били положени датата на съставяне, както и подписите на актосъставителя и свидетелите. Това е гарантирало правото и да се запознае със съдържанието на съставения АУАН и е обезпечило възможността на лицето да упражни правото си да даде обяснения както и да депозира възражения в т.ч. такива по чл.44 от ЗАНН. Затова съдът не приема че самото техническо изготвяне на текстовия файл на АУАН преди полагането на датата и подписите  което представлява същинското съставяне на акта и предявяването му следва да се квалифицира като съществено процесуално нарушение. И това е така тъй като изискването на чл.40 ал.1 от ЗАНН за съставянето на акта в присъствието на нарушителя цели да осигури правото му да се запознае с характера и вида на вмененото му нарушение, съответно да организира  защитата си и при преценка да депозира на възражения, както при самото съставяне на акта, така и в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН. И след актосъставителят е изпълнил надлежно задълженията си по чл.40 от ЗАНН и е осигурил упражняването на горепосочените права на ж-ля,  няма пречка предварително технически да бъде изготвено съдържанието на акта. В тази насока следва да се има предвид, че следва да се прави разлика между правното действие по съставяне на АУАН и неговото техническо изготвяне. Съставянето на АУАН представлява обективиране на намерението на административния орган да започне административно-наказателно производство срещу дадено лице. Присъствието на лицето е само една възможност то да се защити като изложи неформални възражения срещу започване на производството и да се запознае с фактите, относими към нарушението още от началото на самото производство, за да може да организира защитата си. От тази гледна точка техническата подготовка на АУАН не е недопустима и незаконосъобразна. Следователно не е налице никакво процесуално нарушение, още по-малко съществено, което да ограничава правото на защита на жалбоподателя и процесуалния му представител. В този смисъл соченото възражение за налично нарушение на чл.40 от ЗАНН са неоснователни. В съответствие с чл.43 ал.1 от ЗАНН, АУАН е бил предявен на нарушителя да се запознае със съдържанието му и да се подпише, като нарушителят е имал възможност да направи възражения по съдържанието му. Видно от процесния АУАН е, че връчването на същия, като способ за предявяването на акта, е удостоверено с нарочна разписка, неразделна част от него, която е подписана от нарушителя. Поради изложеното не може да се приеме, че правото на възражение по чл.42 т.8 и чл.44 от ЗАНН е ограничено.

По следващото възражение - действително предмет на договор №11/27.07.2016г е осъществяване на охрана на обект със сигнално охранителна техника и лицензът на „***” ЕООД е издаден за извършване на дейности по чл.5 ал.1 т.2 от ЗЧОД – охрана на имущество на физически или юридически лица, но съгласно разпоредбата на чл.5 ал.2 от ЗЧОД дейността по чл.5 ал.1 от ЗЧОД се осъществява и чрез технически системи за сигурност, каквато безспорно се явява и техниката по СОТ /сигнално охранителна техника/ и изградената с нея система за сигурност. Следователно, задължението по чл.24 ал.3 от ЗЧОД е относимо към дейността на „***” ЕООД във връзка със сключените договори за охрана на обекти със сигнално охранителна техника. Поради изложеното и това възражение не се споделя от съда.

В съставения АУАН и в обжалваното НП е посочено, че датата на извършване на проверката и констатиране на нарушението е 26.04.2016г. Според съда в конкретния случай актосъставителят И. и административно-наказващият орган са допуснали явна фактическа грешка в отбелязване на годината, когато е извършено нарушението. Както бе посочено по-горе от показанията на разпитания актосъставител И. и свидетеля В.Г. и от приобщените по делото писмени доказателства – лиценз №***за извършване на частна охранителна дейност, издаден на фирма „***” ООД гр.Плевен за дейност по чл.5 ал.1 т.2 от ЗЧОД – охрана на имуществото на физически или юридически лица, покана рег.№316000-24863/12.07.2017г до жалбоподателката В.З.Г. за съставяне на АУАН, справка рег.№316р-22473/18.07.2017г до Директора н.О.н.М. справка рег.№316р-14163/10.05.2017г до Директора н.О.н.М. и писмо рег.№316р-16685/30.08.2017г до Директора на ГД „НП”, по категоричен и несъмнен начин се установява, че проверката на „***” ЕООД е извършена на 26.04.2017г. В посочената справка рег.№316р-22473/18.07.2017г до Директора н.О.н.М. е посочено, че проверката е извършена на 26.04.2017г и на 28.04.2017г. Правно ирелевантно е обстоятелството дали проверката е извършена само на една дата - на 26.04.2017г или на две дати - на 26.04.2017г и на 28.04.2017г, тъй като съобразно разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗАНН важна е датата, на която е открит нарушителят. В конкретния случай извършителят на нарушението е открит на 26.04.2017г, от който момент започва да тече тримесечния срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН за съставяне на акт. АУАН е съставен на 17.07.2017г, т.е. в тримесечния срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН. По отношение на едногодишния срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН, който започва да тече от датата на извършване на нарушението според съда същият е спазен, тъй като в съставения АУАН и в обжалваното НП изрично е посочено, че 14-дневния срок по чл.24 ал.3 от ЗЧОД за уведомяване на ГД „НП” за сключения договор за охрана със СОТ с „*** е изтекъл на 18.08.2016г, като това е датата на извършване на нарушението, осъществено чрез бездействие. В този случай едногодишният срок за съставяне на АУАН изтича на 18.08.2017г, а конкретния АУАН е съставен на 17.07.2017г, т.е. АУАН е съставен в едногодишния срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН от датата на извършване на нарушението. Следователно допуснатата явна фактическа грешка при посочване на датата на извършване на проверката на „***” ЕООД не може да се квалифицира като допуснато процесуално нарушение в процедурата по налагане на административното наказание на жалбоподателката Г., още по-малко същото да е от категорията на съществените процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на наказаното лице. Същите съображения следва да бъдат отнесени и по отношение на допуснатата явна фактическа грешка при изписване на номера на апартамента, в който живее жалбоподателката. Това обстоятелство също е правно ирелевантно, тъй като и АУАН и обжалваното НП са връчени на жалбоподателката лично срещу подпис, а не по пощата, като правото на защита на лицето не е нарушено – жалбоподателката Г. е подава възражение по реда на чл.44 ал.1 от ЗАНН и е обжалвала издаденото НП в законоустановения срок.

Не се споделят и направените от жалбоподателя възражения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила по чл.57 ал.1 т.4 и т.7 ЗАНН. Специално, що се отнася до некоректно отразения постоянен адрес на нарушителя както в АУАН, така и в НП /вместо апартамент 13 – апартамент 15/ - действително, същото представлява нарушение на процесуалните правила, но не се явява съществено, тъй като самоличността на В.З.Г. е индивидуализирана по несъмнен начин  чрез нейните имена и ЕГН и в този смисъл – не възниква неяснота по отношение на лицето, което е подведено под административнонаказателна отговорност; отделно от това, неправилното отбелязване на постоянния адрес по никакъв начин не е препятствало жалбоподателката да реализира правата си в хода на административнонаказателното производство и е видно, че същата лично е получила съответен екземпляр от издаденото НП. Същевременно, по ясен и разбираем начин в Наказателното постановление са отбелязани вида и размера на наказанието, които са наложени, поради което, нарушение на чл.57 ал.1 т.7 ЗАНН, също не е налице.

Воден от горното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

РЕШИ:

 

           Отменя наказателно постановление № 163 от 04.08.2017г. на Началник отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР гр.Плевен, с което на  В.  З.Г., ЕГН:**********,*** – ***на „***“ ЕООД със седалище на управление *** на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, вр.чл.45 от закона за частната охранителна дейност е наложена глоба в размер на 200 /двеста/ лева.

            Решението подлежи на обжалване пред Регионален  административен съд-Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

                                                          

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: