Решение по дело №365/2018 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 106
Дата: 3 юли 2019 г. (в сила от 17 септември 2019 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20187130700365
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                 №….

 

                                               гр. Ловеч, 03.07.2019 г.

 

                                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на трети юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

                                                                   

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков адм. дело № 365/2018 г., за да се произнесе, взе предвид  следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

 Образувано е по жалба от Кмета на община Ловеч срещу Решение № 832/13.09.2018 г. на Общински съвет Ловеч, обективирано в протокол № 51 от същата дата.

Твърди се, че оспореното решение  съдържа радикални основни недостатъци, засягащи компетентността на органът издал акта (липса на компетентност), неспазване на установената форма и противоречие с материалноправни разпоредби, поради което се иска обявяването му за нищожно и присъждане на направените разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата. Представя писмени бележки по същество на правния спор.

Ответникът по делото – Общински съвет (ОбС) Ловеч – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по жалбата.

От доказателствата по делото се установява, че Общински съвет Ловеч с обжалвания административен акт е решил:

1.Да се определят оценители, които да оценят стойността на дяловете, отнесени към загубата на дружествата; 2.Определя адвокатско дружество „Табаков, Табакова и съдружници“ гр. София с компетентност „Корпоративно право“, което да представи становище какви са законовите възможности за излизане на община Ловеч от дружествата „Ловеч спорт 96“ АД и „НОЯ“ АД; 3.Задължава Кмета на община Ловеч да изготви и предостави на определеното адвокатско дружество досиетата на двете дружества с всички материали, които ги касаят; 4.Задължава  Кмета на община Ловеч да сключи договор с избраното адвокатско дружество.

Решението е взето след като е обсъдено предложение с вх. № ОС-650/23.08.2018 г. от общинският съветник Ц.Б.. В него е посочено, ч в изпълнение на Решение № 789/26.07.2018 г., временна комисия в състав: Д.Ц., д-р Г.М., С.С., К.Г. и Ц.Б. е провела две заседания – на 07.08.2018 г. и на 16.08.2018 г. е след обстойни дебати предлага на Общинския съвет да реши:

 1.Определя адвокатска компетентност или юрист с компетентност „Корпоративно право“, която да представи становище какви са законовите възможност за излизане на община Ловеч от дружествата „Ловеч спорт 96“ АД и „НОЯ“ АД.

2. Задължава Кмета на община Ловеч да изготви и предостави на определената кантора или юрист досие на двете дружества с всички материали, които ги касаят.

3. Задължава  Кмета на община Ловеч да сключи договор с избраната адвокатска кантора или юрист.

Кметът на община Ловеч с писмо изх. № Р-ОС-401/26.09.2018 г. до Общински съвет Ловеч е постановил връщане на решението за ново обсъждане от ОбС Ловеч, като е приел, че същото е нецелесъобразно, както и незаконосъобразно, поради липса на компетентност и противоречие с материалноправни разпоредби.

Във връзка с върнатото за ново обсъждане решение, Председателят на ОбС Ловеч с писмо изх. № ОС-841/1/ от 10.10.2018 г. е депозирал предложение до Общински съвет Ловеч да приеме решение, като е посочил два варианта:

1.Отменя върнатото от Кмета на община Ловеч за ново обсъждане Решение № 832/13.09.2018 г. на ОбС Ловеч.

2.Приема повторно върнатото от Кмета на община Ловеч за ново обсъждане решение.

На 11.10.2018 г. е проведено петдесет и третото заседание на ОбС Ловеч.

От представения Протокол № 53 от същата дата е видно, че в дневния ред на това заседание е фигурирала точка 2, отнасяща се до връщане за ново обсъждане на Решение № 832/13.09.2018 г.

След проведените разисквания от общинските съветници е поставено на гласуване предложението.

В протокола на заседанието е отразено, че за предложението да се приеме повторно върнатото от Кмета на община Ловеч за ново обсъждане решение 15 общински съветници са гласували „за“, 8 са били „против“ и 2 са се въздържали, поради което предложението не е прието.

По втория вариант – за отмяна на върнатото от Кмета на община Ловеч за ново обсъждане решение 10 общински съветници са гласували „за“, 7 са били „против“ и 9 са се въздържали, затова това предложение не е прието.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата на Кмета на община Ловеч е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок.

Съгласно чл. 45, ал.5 от ЗМСМА, Кметът на общината може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните актове пред съответния административен съд, т.е. дадена е алтернативна възможност на Кмета на общината – да върне акта на Общинския съвет за ново разглеждане или да го оспори направо пред Административния съд. В ал.6 е регламентирано, че върнатият за ново обсъждане акт заедно с мотивите за връщането му се изпраща на председателя на общинския съвет в 7-дневен срок от получаването му. Според ал.7, върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му. Ал.8 постановява, че върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал.7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него.

 Обжалваното Решение № 832/13.09.2018 г. на ОбС Ловеч е изпратено на Кмета на Община Ловеч на 20.09.2018 г. и е заведено в деловодството на община Ловеч с вх. № Р-ОС-399/20.09.2018г.

 Кметът на Община Ловеч е върнал на ОбС Ловеч решението за ново обсъждане  с писмо с изх.№  Р-ОС-401 от 26.09.2018 г., което е заведено в деловодството на ОбС Ловеч с вх. № ОС-841/27.09.2018 г.

ОбС Ловеч в рамките на 14-дневния срок по 45, ал.7 от ЗМСМА на проведеното на 11.10.2018 г. заседание след гласуване не е приел двата предложени варианта от Председателя на ОбС Ловеч. По този начин ОбС Ловеч не се е произнесъл по върнатото от Кмета на община Ловеч решение. 14-дневния срок по ал.7 на чл. 45 от ЗМСМА е изтекъл на 11.10.2018 г. От тази дата е започнал да тече 7-дневния срок по чл. 45, ал.8 за оспорване на върнатия за ново обсъждане акт и е изтекъл на 18.10.2019 г.

Жалбата на Кмета на община Ловеч до Административен съд Ловеч с изх. № Р-ОС-401-1/29.10.2018 г. е подадена чрез ОбС Ловеч, където е заведена с вх. № ОС-841/29.10.2018 г.  -  единадесет дни след изтичане на срока по чл. 45, ал.8 от ЗМСМА и е недопустима за разглеждане по отношение на основанията за незаконосъобразност, тъй като е подадена след законоустановения срок по ЗМСМА. Тя обаче е допустима по отношение искането за обявяването й за нищожна, тъй като същото може да бъде направено и след изтичане на срока за обжалване на актовете като незаконосъобразни.

Настоящият съдебен състав намира подадената жалба с искане за обявяване за нищожно на Решението на ОбС Ловеч за основателна.

Оспореното Решение е издадено от Общински съвет Ловеч, който  е орган на местно самоуправление на територията на община Ловеч и решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност, детайлно уредени в чл. 21 от ЗМСМА.

В случая с оспорения административен акт ОбС Ловеч е решил да се определят оценители, които да оценят стойността на дяловете, отнесени към загубата на  дружествата, определил е адвокатско дружество, което да представи становище, задължил е Кмета на община Ловеч да изготви и представи на адвокатското дружество досиетата на двете дружества, и е задължил Кмета на община Ловеч да сключи договор с избраното адвокатско дружество.  Тези дейности не попадат сред законово определените правомощия на ОбС в чл. 21 от ЗМСМА.

В чл. 3 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) са определени обектите на обществените поръчки, сред които в ал.1, т.3 са посочени предоставянето на услуги.

В чл. 5 от ЗОП са посочени възложителите на обществени поръчки, сред които в т.9 присъстват Кметовете на общини, но не и Общинските съвети.

Правата и задълженията на Кмета на общината в отношенията му с  Общинския съвет са определени по императивен начин, доколкото се касае за регулиране на публично правни отношения. Общинският съвет е орган на местното самоуправление по смисъла на чл. 18 от ЗМСМА, а Кметът на общината - териториален орган на изпълнителната власт съгласно чл. 38 от ЗМСМА. Между двата органа липсва пряка йерархическа връзка, т.е няма отношения на власт и вътрешноведомствено подчинение, въз основа на които  Общинският съвет  може да вменява на  Кмета на общината задължения извън законово регламентираните такива в отношенията им. Кметът на общината организира изпълнението на актовете на общинския съвет" по силата на чл. 44, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА и изпраща на Общинския съвет административните актове, както и договорите и техните изменения и допълнения, издадени в изпълнение на актовете, приети от съвета в тридневен срок от издаването или подписването им съгласно чл. 44, ал. 1, т. 18 от ЗМСМА, но задълженията на Кмета на общината  във връзка с изпълнението на приетите от Общинския съвет актове са със законово установено предметно съдържание.
В случая с оспореното решение ОбС Ловеч е упълномощил и задължил Кмета на община Ловеч да сключи договор с избрано адвокатско дружество.  По този начин ОбС Ловеч е излязъл извън нормативно установената си компетентност, изземвайки правомощията на Кмета на община Ловеч като възложител и страна по гражданските договори и игнорирайки правните норми, регламентиращи реда и начина за тяхното сключване. Сключването на договорите е обусловено от постигнато съгласие между страните, а Общинският съвет няма и не може да има качество на страна по гражданско-правни договори, поради липса на правосубектност. Той няма материално-правна компетентност да приема решения, с които да регулира сключването и съдържанието на договори за услуги, възложител по които договори е друг правен субект общината. Случаите, при които в компетентността на общинския съвет е да определя правомощия на кмета на общината, в т.ч. и чрез възлагане на конкретни задължения са изрично регламентирани в ЗМСМА. Правомощията на Кмета, като представляващ общината в качеството на възложител, не могат да се преуреждат от Общинския съвет, доколкото законът не допуска такава възможност. Липсва законова разпоредба, която да оправомощаваща  ОбС Ловеч да приеме оспореното решение, с оглед на което последното се явява без каквото и да е материално-правно основание. 

В Специалния закон - ЗОП е регламентирано, че субект на обществена поръчка може да бъде Кметът на общината, но не и Общинският съвет.

Освен това следва да се отбележи, че решението е издадено в нарушение на изискванията на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК, изискващи административният акт да съдържа фактически и правни основания. В оспореното решение не са посочени никакви правни основания за издаването му, такива няма и в писмените материали, представляващи административната преписка по издаване на акта. На практика липсват и фактически основания. В оспореното  решение е посочено, че е обсъдено предложение на общинския съветник Ц.Б.. , в което е отразено, че временна комисия след проведени дебати е решила да предложи на ОбС Ловеч да опредедели адвокатска кантора или юрист с компетентност „Корпоративно право“ която да представи становище, да задължи Кмета на община Ловеч да представи на определената адвокатска кантора досие на две търговски дружества и да задължи Кмета на община Ловеч да сключи договор с избраната адвокатска кантора или юрист. От представените два протокола на заседанията на тази комисия не се установяват също никакви мотиви, обосноваващи приемането на процесното решение.

При тези съображения, настоящият съдебен състав приема че оспореното решение е издадено от некомпетентен орган в нарушение на материалния закон и на изискванията за форма на акта по чл. 59, ал.2, т.4 от АПК. Това са тежки пороци на издадения акт, обуславящи неговата нищожност, което налага прогласяването й от съдът.

При този изход на производството и с оглед направеното в законоустановения срок искане от жалбоподателят за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение , същото следва да бъде уважено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2, предл.1-ро  и чл. 143, ал.1 от АПК във връзка с чл. 78, ал.8 от ГПК, чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и т.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА за нищожно Решение № 832/13.09.2018 г. на Общински съвет Ловеч, обективирано в протокол № 51 от 13.09.2018 г.

ОСЪЖДА Общински съвет Ловеч да заплати  на Кмета на Община Ловеч сумата от 100 (сто) лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните на основание чл. 138 от АПК.

 

                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: