Решение по дело №354/2018 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 38
Дата: 13 февруари 2019 г. (в сила от 26 май 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20187120700354
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2018 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 13.02.2019 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                        

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 354/ 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 255 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на „Ворне Системс“ ЕООД със седалище и адрес на управление:***, подадена чрез управителя, срещу Заповед № 2, изх. № 13053-269/ 07.08.2018 г. на директора на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ ( РДПБЗН), гр.Кърджали. Твърди се, че оспорения административен акт е издаден в нарушение на материалноправни разпоредби, административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Също така, че са налице съществени противоречия, водещи до порочност на административния акт, противоречие с разпоредбите на ЗМВР, Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар (Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г.) и нормите на ЗУТ. Посочва се, че за обекта има одобрена проектна документация по реда на ЗУТ и издадени Разрешения за строеж № *** и № ***/ *** г. на главния архитект на община Момчилград, като е предвидено преустройство на складова сграда № ***, която се разделя в два производствено-монтажни цеха - № *** и № ***. Разделянето е предвидено с брандмауер и без отвори в него. Брандмауерът е изпълнен при преустройството на производствено-монтажен цех № *** и е изготвен акт, обр. № 12 от Наредба № 3/ 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството. Твърди се, че в одобрената проектна документация за „Производствено-монтажен цех № ***“ не е проектирана и не е изпълнена система за димо- и топлоотвеждане, защото категорията по пожарна опасност е определена като Ф5Г – производствен монтажен цех. В жалбата се сочи, че в цеха е монтирана технологична линия от роботи, които извършват монтаж на готови пластмасови куплунги с метални пружини и пръстени. Наличието на твърди горивни материали ( готови пластмасови куплунги в метални палети) е под 10% от площта (120 кв.м.) и обема на помещението ( 600 кв.м.), съгласно Таблица № 2 към чл.8, ал.2 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар. Поради тази причина не е определена категория по пожарна опасност Ф5В, както е определена в обжалваната заповед. В жалбата се пояснява, че в одобрената проектна документация не е проектирана система за пожарогасене, защото в цеха нито се произвежда, нито се преработва пластмаса (Приложение № 1 към чл.3, ал.1, т.1.2), както е цитирано в заповедта, а само се извършва монтаж на готовите пластмасови куплунги с метални пружини и пръстени. Поради това в цеха е монтирана и въведена в експлоатация само автоматична пожароизвестителна инсталация.

Следващо основание за незаконосъобразност на оспорения административен акт е твърдението, че са изложени едностранчиви, субективни и взаимно противоречащи си мотиви – нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, накърняващо правото на защита на търговското дружество и препятстващо осъществяване на съдебния контрол – отменително основание по смисъла на чл.146, т.2 от АПК. Твърди се също така, че административният орган не е положил необходимите усилия за изясняване на релевантните за спора факти, с което е нарушил процесуалните си задължения, произтичащи от основополагащите принципи на административния процес: принцип на истинност (чл.7 от АПК), на служебното начало (чл.9 от АПК). Иска се да се отмени оспорената ЗППАМ и се претендира присъждане на деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, чрез надлежно упълномощен адвокат, поддържа жалбата си.

Ответникът –  Директор на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, гр.Кърджали се явява лично и поддържа жалбата си.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице – адресат на оспорения административен акт и е процесуално допустима.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

По искане на възложителя „Ворне Системс“ ЕООД, *** от главния архитект на община Момчилград е издадено РС № ***/ *** г. за „Преустройство на част от склад № *** в производствено-монтажен цех № *** за куплунги и пристройка за битова“. Съгласно инвестиционен проект, част „Пожарна безопасност“ (л.317 д.), различните части на сградата могат да се класифицират самостоятелно по клас на функционална пожарна опасност, защото са разделени с брандмауер и имат самостоятелни евакуационни изходи. Производствената част е с клас на функционална пожарна опасност Ф5 и подклас Ф5.1 – производствени сгради. Категорията по пожарна опасност, в зависимост от пожароопасните свойства на използваните материали, е Ф5Г съгласно технологичния проект – монтажно-заваръчни цехове. С Удостоверение за въвеждане в експлоатация, № ***/ *** г. на главния архитект на общ.Момчилград строежът „Преустройство на част от склад № *** в производствено-монтажен цех № *** за куплунги и пристройка за битова“ В УПИ ***, кв.*** на ***, е въведен в експлоатация.

С оспорената Заповед № 2, изх. № 13053-269/ 07.08.2018 г. на директора на  РДПБЗН, гр.Кърджали е разпоредено да се спре използването на „Преустройство на част от склад № *** в производствено-монтажен цех № *** за куплунги и пристройка за битова“ В УПИ ***, кв.*** на *** с инвеститор „Ворне Системс“ ЕООД, ***, до отстраняване на констатираните нарушения чрез поставяне на лепенка с печат на входа на помещението (производствено монтажен цех № *** за куплунги). Съгласно фактическото основание за издаване на ЗППАМ, същата е постановена след съставен КА № ***/ *** г., с който е установено, че обекта функционира без разрешение за ползване, като извършваната дейност – „Монтаж на пластмасови изделия – куплунги за автомобилната промишленост“, е от категория по пожарна опасност „Ф5В“ съгласно таблица № 2 към чл.8, ал.2 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар. Прието е, че описаната дейност е в нарушение правилата и нормите за пожарна безопасност, изразяващи се в следното:

1.Обекта, отдаден под наем за монтаж на пластмасови изделия  „куплунги за автомобилната промишленост“ с площ 1213 кв.м. и категория по пожарна опасност Ф5В, е отделен от останалата част на сграда с категория по пожарна опасност Ф5Г и площ 1213 кв.м. със стена, за която няма документи, удостоверяващи минималната нормативно изискваща се устойчивост REI /EI/ 120 по чл.19, ал.1 и ал.2, т.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. Прието е, че посоченото представлява нарушение на чл.19, ал.1 и ал.2, във вр. с чл.5 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г.

2.Няма изградена система за отвеждане на дим и топлина, изискваща се съгласно чл.113, ал.5, т.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. Описаното е квалифицирано като нарушение на чл.113, ал.5, т.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г.

3.Няма изградена система за пожарогасене, изискваща се съгласно т.1.2 от Приложение № 1 към чл.3, ал.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. Прието е, че липсата на система за пожарогасене представлява нарушение на т.1.2 от Приложение № 1 към чл.3, ал.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г.

От приетото, без оспорване от страните, заключение на съдебно-техническата експертиза с ВЛ – инженер „Противопожарна техника и безопасност“ се установява, че категорията на пожарна опасност на цех за монтаж на пластмасови куплунги е Ф5В. Този свой извод ВЛ обосновава с факта, че сглобяваните куплунги са твърди горими вещества. Те, заедно с гумените уплътнители, се съхраняват в източната част на сградата в горими опаковки. Площта на междинния склад е с размери 9.30 м. на 22.70 м., около 211 кв.м. При така установените факти ВЛ, съобразявайки Таблица № 2 към чл.8, ал.2 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г., дава заключение, че сглобяваните куплунги се отнасят към т.4 – Твърди горими вещества и т.6 от Таблица № 2 – горими материали в насипно и пакетирано състояние. В съдебно заседание пояснява, че в цеха до всяка една машина има поне по един-два кашона с куплунги и гумени уплътнители, както и в насипно състояние от тези изделия. В процентно съотношение, спрямо площта на склад № ***, тези изделия са над 10%, около 30-35%. Относно описаните, в три точки от оспорената заповед, нарушения на Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. ВЛ дава подробно и мотивирано заключение, което е в подкрепа на констатациите в административния акт.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган предвид разпоредбата на чл.25, ал.4, т.2 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, което правомощие по силата на ал.1 на чл. 25 от Наредбата е във връзка с изпълнение на задълженията по чл. 255 от ЗМВР. Посочени са фактически основания за издаването й. При постановяване на обжалвания административен акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както и не е налице отменителното основание по чл. 146, т.4 от АПК. Процедурата по издаване на заповеди за налагане на принудителни административни мерки, свързани с противопожарните правила, се съдържа в чл. 25 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол и тя е спазена. Производството е започнало със съставянето на Констативен акт за нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност, съобразно чл. 25, ал.2 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г., който е бил връчен на управителя на „Ворне Системс“ ЕООД. Дружеството е направило възражение по констативния акт, на което е отговорено от директора на РДПБЗН. Жалбоподателят е бил надлежно уведомен за започналото производство със съставянето на Констативния акт съобразно правилото на чл. 25, ал.2 от Наредбата, поради което възражението в този смисъл се явява неоснователно.

Доказани са и фактическите основания за издаване на обжалваната заповед, а именно че цех № *** за монтаж на куплунги е с категория по пожарна опасност Ф5В, съгласно Таблица № 2 към чл.8, ал.2 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. Тази констатация се потвърждава и от заключението по приетата съдебно-техническа експертиза.

В чл.8, ал.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г.  е предвидено, че За осигуряване на безопасността при въздействия от пожар строежите или части от тях (съгласно чл. 12, ал. 1) и помещенията в зависимост от функционалната им пожарна опасност се подразделят на класове и подкласове съгласно табл.1. В Клас на функционална пожарна опасност Ф5 са включени Производствени, складови и селскостопански сгради, бензиностанции и газостанции, помещения и съоръжения с постоянен режим на работа. Тъй като проверката на служители на цех № *** за монтаж на куплунги, то правилно същият, като производствена сграда,   е отнесен в клас по функционална пожарна опасност Ф5.

Съгласно чл.8, ал.2 от Наредбата, Сградите или части от тях (съгласно чл. 12, ал. 1), помещенията, откритите технологични инсталации и съоръженията от клас на функционална пожарна опасност Ф5 в зависимост от пожаро- и експлозивоопасните свойства на използваните, произвежданите и съхраняваните вещества и продукти, техните количества и особеностите на технологичните процеси се подразделят на категории по пожарна опасност съгласно табл. 2.

В Таблица № 2, с категория по пожарна опасност Ф5В са определени: Сгради, помещения, открити инсталации и технологични съоръжения за получаване, обработване, използване, съхраняване и складиране на: Т.4 Твърди горими вещества и материали и Т.6 Горими материали в насипно и пакетирано състояние. Предвидено е изключение, Когато веществата по т. 1 – 6 са разположени на площ и в обем, непревишаващи 10 % от площтa и обема на помещението, но не повече от 200 m2 – когато не е осигурена автоматична ПГИ, или 1000 m2 – при осигурена локална автоматична ПГИ за площта, на която са разположени горимите материали, помещението се отнася към категория по пожарна опасност Ф5Г или Ф5Д. В случая е установено, че не е осигурена ПГИ (пожарогасителна инсталация), поради което би могло да се приложи изключението веществата да са разположени на площ и в обем, непревишаващи 10% от площта и обема на помещението, но не повече от 200 кв.м. От заключението на СТЕ се установява, че куплунгите и гумените уплътнители са разположени в междинен склад, който е с размери 211 кв.м, т.е. превишава предвиденото ограничение от 200 кв.м. Също така ВЛ е констатирало, че тези изделия са разпръснати из целия производствено-монтажен цех № ***, който е с площ 1213 кв.м. Всъщност в приложения План за евакуация, в раздел I е определен клас на функционална пожарна опасност на помещенията. В т.1. Производствена сграда е определен клас на функционална пожарна опасност Ф5 и подклас Ф5.1 – Производствени сгради. Категорията на пожарна опасност на Цех за монтаж (обработка) на пластмасови куплунги е определена като Ф5В.

При доказаност на категорията на пожарна опасност на цех № *** за монтаж на пластмасови куплунги от Ф5В, правилно е прието в оспорената заповед, че са извършени описаните три нарушения на Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. 

Първото нарушение, съгласно описаното в заповедта е, че производственият цех № *** за монтаж на куплунги с площ 1213 кв.м. и категория по пожарна опасност „Ф5Ф“ е отделен от останалата част на сграда с категория по пожарна опасност „Ф5Г“ и площ 1213 кв.м. със стена, за която няма документи, удостоверяващи минималната нормативно изискваща се устойчивост REI /EI/ 120 по чл.19, ал.1 и ал.2, т.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. Тази констатация се потвърждава от приетото заключение на СТЕ, в което ВЛ изчерпателно е отговорило защо приема, че брандмауерът действително не отговаря на изискванията за огнеустойчивост, предвидени в чл.19, ал.1 и ал.2, т.1 от Наредбата.

Следващото нарушение, посочено в т.2-ра от обжалвания административен акт е, че не е изградена система за отвеждане на дим и топлина. Съгласно посочената като нарушена разпоредба на чл.113, ал.5, т.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г., Вентилационните системи за отвеждане на дима и топлината се проектират за помещения от класове по функционална пожарна опасност Ф1.1, Ф1.2, Ф2.1, Ф2.2, Ф3.1, Ф3.2, Ф3.3, Ф.3.4, помещения от класове по функционална пожарна опасност Ф5.1 и Ф5.2 с категория по пожарна опасност Ф5В, при площ на помещението и плътност на топлинно натоварване, попадащи в обхвата на критериите в колона 1 (за прозоречни помещения) или колона 2 (за безпрозоречни помещения) на табл. 14. Безспорно е установено, че не е проектирана система за отвеждане на дима и топлината. Няма изградена система и за пожарогасене, каквото е изискването в т.1.2, б.“б“ от Приложение № 1 към чл.3, ал.1 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. - при производства от категория Ф5В с  площ, по-голяма от 1000 m2 – автоматично пожарогасене.

Поради изложените съображения следва извод, че оспорената заповед е издадена в съответствие с материалноправните норми, посочени като правно основание за постановяването й. При преценка законосъобразността на административния акт съдът приема, че обстоятелството за издадено Удостоверение от 03.09.2018 г. за въвеждане в експлоатация на строежа „Преустройство на част от склад № *** в производствено-монтажен цех № *** за куплунги и пристройка за битовка“ не се отразява върху неговата законосъобразност, защото в чл.1, ал.3 от Наредба Iз-1971/ 29.10.2009 г. е предвидено, че Наредбата се прилага едновременно с изискванията на нормативните актове за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове, правилата и нормите за устройство на територията, на нормите, правилата и техническите спецификации за проектиране и изпълнение на строежите съгласно чл. 169 ЗУТ, както и нормативните изисквания за съгласуване, одобряване, разрешаване и въвеждане на строежите в експлоатация.

    Не е налице и отменителното основание по чл. 146, т.5 от АПК. Целта на приложената принудителна административна мярка с превантивен характер е да преустанови или предотврати нарушения на нормите за пожарна безопасност и последиците им. Ето защо атакуваната заповед се явява издадена в съответствие и с целта на закона.

    От така установеното фактическо и правно положение и спазвайки разпоредбата на чл. 168 от АПК съдът намира, че обжалваната Заповед е законосъобразна. Издадена е от компетентен орган, в предвидената от закона форма и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административният акт не противоречи на материалноправните норми и съответства с целта на закона, поради което жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на правния спор не може да се уважи искането на жалбоподателя за присъждане на деловодни разноски.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Кърджали

                                                                  

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на „Ворне Системс“ ЕООД, със седалище и адрес на управление:***, срещу Заповед № 2, изх. № 13053-269/ 07.08.2018 г. на директора на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, гр.Кърджали.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                               Съдия: