Решение по дело №1418/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 260093
Дата: 28 март 2021 г. (в сила от 19 юли 2021 г.)
Съдия: Здравка Иванова Дечева-Запрянова
Дело: 20205140201418
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

28.03.2021

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                  

 

състав

 

На

24.02.

                                        Година

2021

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                          Председател

ЗДРАВКА ЗАПРЯНОВА

 

                                                 Членове

 

 

                                        Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Цветелина Стойчева

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АХН

дело номер

1418

по описа за

2020

година.

Обжалвано е Наказателно постановление № 43-0000423/ 25.09.2020г., издадено от и.д.директор на РД”АА”- Стара Загора, с което на основание чл.53 от ЗАНН е наложено наказание имуществена санкция в размер на 200лв. по чл.105 ал.1 от Закона за автомобилните превози на „Босфор туризъм”ЕООД, за това, че на 01.02.2020 около 09.00ч. в гр.Кърджали Автогара 21 век лицензираният превозвач „Босфор Туризъм“ЕООД не е осигурил обслужването на редовна международна автобусна линия по маршрут гр.Кърджали Република България до гр.Бурса Република Турция с час на тръгване от гр.Кърджали в 9,00ч.- нарушение на чл.40 ал.5 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС.

Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят, който го обжалвал с молба да бъде отменено като незаконосъобразно по следните съображения: при издаване на наказателното постановление административоннаказващият орган не бил спазил изискванията на чл.57 ал.1 от ЗАНН визиращи задължителните реквизити, които следвало да съдържа всяко НП; твърди, че наказателното постановление е издаден от лице, което няма местна компетентност, тъй като евентуално нарушението е извършено в гр.Кърджали, а Директорът на РД“АА“- Стара Загора не е оправомощен да издава НП за извършено нарушение в друга област, в случая на територията на област Кърджали; не бил извършил констатираното от контролните органи нарушение. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, но се представлява от адвокат, който поддържа жалбата. В последното съдебно заседание защитникът е подал молба, с която моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло атакуваното наказателно постановление като издадено при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, с настояване за присъждане и на направените по делото разноски.

Административно наказващият орган редовно призован не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Прави възражение за прекомерност на претендирания по делото адвокатски хонорар в постъпило писмо с рег.№ 52-00-57-6567/ 4/ 22.12.2020г.

Районна прокуратура- Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.

Съдът след като прецени събраните по делото гласни и писмени доказателства намира за установено  следното от фактическа страна: По график на 25.08.2020г. в гр.Кърджали се извършвала комплексна проверка на предприятие „Босфор туризъм“ЕООД. При нея свидетелите С.К. и А.У.-***, установили, че жалбоподателят притежавал лиценз на общността № 0883 за международен автомобилен превоз на пътници валиден до 16.07.2029г., както и Разрешително № ********* валидно до 20.11.2020г. за извършване автобусна линия по маршрут гр.Кърджали Република България до гр.Бурса Република Турция с час на тръгване в 9,00ч. от гр.Кърджали. При извършената проверка в дневника на „Автогара 21век“ в гр.Кърджали двамата проверяващи установили, че на дата 01.02.2020г. превозвачът не е осигурил обслужването на тази международна автобусна линия. По този повод на датата на проверката 25.08.2020г. в сградата на РД“Автомобилна администрация“- Кърджали свидетелят С.К. съставила акт за установяване на административно нарушение в присъствието на колегата си А.У. и на управителя на проверяваното дружество, който го подписал без възражения.  

По делото са представени препис на Разрешително № **********/ 03.01.2018г. издадено на „Босфор Туризъм”ЕООД от Министерство на транспорта с валидност до 20.11.2020г. ведно с маршрутно разписание, видно от което фирмата изпълнява международна ежедневна автобусна линия с тръгване от гр.Кърджали и последна спирка гр.Бурса Република Турция. 

Тази безспорна фактология бе установена на база свидетелските показания на С.К. и А.У., и писмените доказателства по делото- Разрешително № **********/ 03.01.2018г. ведно с разписание, както и Дневник за изпълнение на курсовете в Автогара „21 Век“ за 01.02.2020г., който е издадени и надлежно попълван съгласно чл.57 ал.4 от наредба № 33 от 3.11.1999г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, както и от писмо изх.№ 9/ 18.02.2021г. на „Арпезос Бус“ООД- Кърджали.

От правна страна съдът установи следното: Настоящата жалба е процесуално допустима и делото следва да бъде разгледано по същество, тъй като е спазен 7- дневния срок за обжалване фиксиран в чл.59 ал.2 от ЗАНН. Това се установява от обжалваното наказателно постановление, което е връчено на 02.12.2020г., а жалбата е постъпила в съда на 09.12.2020г.   

Административно наказващият орган е издал обжалваното наказателното постановление за нарушение на чл.40 ал.5 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС, според който „Освен в случаите на бедствия, аварии и други извънредни ситуации, до изтичане на валидността на разрешителното, лицето по чл.2 ал.1 е длъжно да осигури обслужването на автобусната линия и да спазва утвърденото разписание”, което е подвел под санкционната норма на чл.105 ал.1 от ЗАвП. Тя казва, че „За нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание глоба или имуществена санкция 200лв.” Преди да се произнесе настоящата инстанция съобрази следното: Безспорно от доказателствата по делото се установи, че жалбоподателят не е извършил на инкриминираната дата 01.02.2020г. международен превоз на пътници по автобусна международна линия гр.Кърджали- гр.Бурса в 9,00ч. С оглед на констатираното нарушение законосъобразно е ангажирана административно наказателната отговорност на превозвача, който е дружеството жалбоподател, а именно „Босфор Туризъм“ЕООД, като правилно е подведено извършеното нарушение на основание чл.105 ал.1 от Закона за автомобилните превози, предвиждащ наказание „имуществена санкция” 200лв. Не следва да се търси субективната страна на административното нарушение, тъй като същото е извършено от юридическо лице. Наложената санкция е единствената по размер и съда няма правомощия да я намали, предвид нормата на чл.27 ал.5 от ЗАНН.     

Настоящата инстанция при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.40 ал.5 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС, както и на санкционната такава по чл.105 ал.1 от Закона за автомобилните превози. Именно това са разпоредбите относими към осъщественото от жалбоподателя деяние. Настоящата инстанция не споделя довода на процесуалния представител на жалбоподателя за липса на местна компетентност на издалия наказателното постановление орган, предвид представените по делото доказателства- Заповед № РД-08-30/ 24.01.2020г. и Заповед № 1308/ 30.07.2020г., както и новия Устройствен правилник на ИААА. Предвид на всичко изложеното до тук намира, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено. Предвид изхода на делото и обстоятелство, че от административно наказващият орган не се претендират разноски, то не следва да има произнасяне в тази посока. Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление 43-0000423/ 25.09.2020г., издадено от и.д.директор на РД”АА”- Стара Загора, с което на основание чл.53 от ЗАНН е наложено наказание имуществена санкция в размер на 200лв. по чл.105 ал.1 от Закона за автомобилните превози на „Босфор туризъм”ЕООД, за това, че на 01.02.2020 около 09.00ч. в гр.Кърджали Автогара 21 век лицензираният превозвач „Босфор Туризъм“ЕООД не е осигурил обслужването на редовна международна автобусна линия по маршрут гр.Кърджали Република България до гр.Бурса Република Турция с час на тръгване от гр.Кърджали в 9,00ч.- нарушение на чл.40 ал.5 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС, като правилно и законосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Кърджали по реда на глава 12 от АПК в 14 дневен срок от съобщението му на страните, че е изготвено.   

                        

                                                                        Районен съдия: