Решение по НАХД №1133/2025 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 261
Дата: 4 ноември 2025 г.
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20252230201133
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 261
гр. Сливен, 04.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесети октомври през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20252230201133 по описа за 2025 година
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от „С.Т.“ ЕООД – с. Р., общ. Н., обл. Б.,
представлявано управителя К.Г.Н., чрез процесуален представител, против Електронен фиш
за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, с което на
жалбоподателя било наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в
размер на 2500,00 лева на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, за
нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП. Моли издаденият електронен фиш да бъде отменен
като незаконосъобразен, неправилен и издаден без основание в нарушение на
процесуалните норми и в противоречие с целта на закона.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. По делото
е постъпило писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа жалбата,
моли издаденият електронен фиш да бъде отменен и претендира направените по делото
разноски.
В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не се представлява. По
делото е постъпило писмено становище от процесуален представител, с което се оспорва
жалбата, моли издаденият електронен фиш да бъде потвърден, претендира юрисконсултско
възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.
РП – Сливен, надлежно уведомена на основание чл. 62 от ЗАНН, не изпраща
представител.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и
по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за
1
установено следното от фактическа страна:
На 12.08.2025 год., на представител на жалбоподателя бил връчен Електронен фиш за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********. Посоченият
електронен фиш бил издаден срещу дружеството за това, че на 07.08.2022 год. в 13,30 часа е
установено нарушение № E67063А49F3F2FD1E053041F160A16D9 с ППС влекач „Скания Р
500“, с рег. № *****, с технически допустима максимална маса 20500, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 3, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически
допустима максимална маса на състава 44000, в община Сливен, за движение по път I-6, км.
407+136, с посока Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като
за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаването. В електронния фиш било отразено, че
нарушението е установено с устройство № 40542, представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път I-6, км. 407+136. В електронния фиш било посочено, че за извършеното нарушение на
чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП се налага
административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2500,00 лева, както и че
независимо от налагането на това административно наказание, дружеството дължи и
заплащане на съответната такса по чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата съобразно
категорията на притежаваното ППС в размер на 167,00 лева (л. 8 от делото).
От приложеното по административнонаказателната преписка Становище от отдел
„Управление на информационна система и инфраструктура“, НТУ се установява, че за
датата и часа на нарушението за ППС няма получена тол декларация и няма получени
валидни маршрутни карти за ППС; както и че няма получена и платена тол декларация за
предходен и следващ сегмент (л. 11 от делото).
От приложеното по делото писмо от „Д.С.И.“ АД - гр. София се установява, че
бордовото устройство на процесното ППС е било изключено или неправилно включено в
електрическото захранване, което е довело до разреждане на батерията и преустановяване на
работата му в периода от 07.08.2022 год. в 12,43 часа до 12.08.2022 год. в 22,03 часа, когато е
отново включено в захранването; че нарушението е заснето в периода, в който БУ не е било
включено и не е подавало данни за движение на ППС; както и че няма данни за техническа
неизправност в системата, водеща до невъзможност за изпращане на данни (л. 31 от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по
делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен
интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от категорията
на съществените, които са основание за отмяна на Електронен фиш за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни
2
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, няма да се спира на това дали е
доказано извършването на описаното в електронния фиш нарушение от жалбоподателя или
не.
В настоящия случай на собственикът на процесното ППС, който е юридическо лице
на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е наложено административно
наказание „Имуществена санкция“ в размер на 2500,00 лева с Електронен фиш за налагане
на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********. В разпоредбата на чл.
187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП е посочено, че ако собственикът на ППС е юридическо лице или
едноличен търговец, за допускане на ППС, без да са изпълнени задълженията по
установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона да
пътищата, на собственика, в случаите на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП се налага имуществена
санкция в размер на 2500,00 лева. В разпоредбата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е предвидено,
че на собственикът на ППС от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, включително в резултат на невярно деклариране на данни, посочени в чл. 10б, ал.
1 от Закона за пътищата, се налага имуществена санкция в размер на 2500,00 лева, ако
собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице.
Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на
контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни
органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се
издава електронен фиш. В разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП изрично е предвидено, че
при нарушения по чл. 179, ал. 3, установено и заснето от електронна система по чл. 167а, ал.
3, може да се издава електронен фиш в отсъствие на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Законодателят не е предвидил налагане на административно наказание с електронен фиш в
случаите на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП и е следвало при така констатираното нарушение да бъде
съставен АУАН и административнонаказващият орган да издаде НП. Тази констатация не се
променя и от разпоредбата на чл. 189ж, ал. 7 от ЗДвП, тъй като в същата е посочено само, че
по отношение на електронния фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б се прилагат
разпоредбите на чл. 189, ал. 10, като последната препраща към хипотезите, при които влиза
в сила един издаден електронен фиш, но не урежда процедурата по издаването на такъв по
чл. 179, ал. 3б от ЗДвП (в този смисъл Решение № 239/09.01.2024 год. по КАНД № 2155/2023
год. по описа на Административен съд – Б.; Решение № 438/21.12.2023 год. по КАНД №
524/2023 год. по описа на Административен съд – Враца; Решение № 96/21.04.2023 год. по
КАНД № 101/2023 год. по описа на Административен съд – Видин и Решение №
687/19.10.2022 год. по КАНД № 758/2022 год. по описа на Административен съд – Хасково).
В подкрепа на изложеното е и обстоятелството, че законодателят е променил
разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП, която промяна е обнародвана с ДВ, бр.13/2024 год.,
3
в сила от 13.02.2024 год., като е предвидил, че електронен фиш се издава при констатирани
нарушения на чл. 179, ал. 3 – 3б. Тази промяна е влязла в сила след датата на извършване на
нарушението - 07.08.2022 год., а съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН за всяко
административно нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила по време на
извършването му (в този смисъл Решение № 1311/03.07.2025 год. по КАНД № 261/2025 год.
по описа на Административен съд – Сливен).
В настоящия случай своевременно се явява искането на процесуалния представител
на жалбоподателя за присъждане на разноските във вид на адвокатско възнаграждение и
същите следва да се възложат в тежест на въззиваемата страна. Съгласно разпоредбата на чл.
63д, ал. 2 от ЗАНН, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно
съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане
на насрещната страна да присъди по - нисък размер на разноските в тази им част, но не по -
малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата (ЗА).
Съгласно представения по делото Договор за правна защита и съдействие (л. 7 от делото)
разноските са в размер на 500,00 лева, които съдът намира, че не са прекомерни.
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата № **********, с който на „С.Т.“ ЕООД – с. Р., общ. Н., обл. Б., представлявано
управителя К.Г.Н., е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер
на 2500,00 лева на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ – София да заплати в полза на
„С.Т.“ ЕООД – с. Р., общ. Н., обл. Б., с ЕИК *****, представлявано от управителя К.Г.Н.,
разноски в размер на 500,00 (петстотин) лева, представляващи платено адвокатско
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред СлАС в 14 – дневен срок
от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4