Решение по дело №1633/2020 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 260112
Дата: 19 март 2021 г. (в сила от 24 октомври 2022 г.)
Съдия: Велемира Денчева Димитрова
Дело: 20204210101633
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р      Е      Ш     Е     Н     И     Е

 

                                               

 

                                  гр. Габрово 19.03.2021 год.

 

                            В      ИМЕТО      НА      НАРОДА

 

ГАБРОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД в публично заседание на девети март през две хиляди и двадесета година в състав :

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ : ВЕЛЕМИРА  ДИМИТРОВА

                                                                                                                                          при секретаря ВИОЛИНА ТОДОРОВА като разгледа докладваното от съдията Димитрова гр. дело № 1633 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Предявеният иск е с правно основание чл. 124 от ГПК.

В исковата молба се твърди, че  Т.М.Т. като потребител на електрическа енергия с обект на снабдяване с адрес: гр. Габрово, ул. „********" №4, вх.Б, ап.7 е титуляр на партидата с клиентски номер ********** и абонатен номер **********.

В това си качество ищецът получил от ответното дружество „Електроразпределение Север” АД писмо с изх. № 59136_КП5600373_2/ 20.08.2020г. с приложени към него Фактура № ********** от 20.08.2020г., становище за начисление на електрическа енергия, Констативен протокол № 5600373 за извършена проверка на измервателна системи и свързващите ги електрически инсталации на клиент и Констативен протокол от метериологична експертиза на средство за измерване №319/20.07.2020г.

От цитираното писмо става ясно, че на 19.06.2020г. служители на Електроразпределние Север АД са извършили проверка на точността на измерване СТИ на ищеца, за което е съставен протокол. Също така е посочено, че съгласно правила за измерване на количеството електрическа енергия е издадена фактура за корекция на сметка за потребена енергия на стойност 5857.13 лв. със срок за плащане 31.08.2020г.

Ищецът отрича да е извършил нарушение на своите задължения по договора за присъединяване и пренос на ел. енергия. При извършване на проверката описана в Констативен протокол № 5600373, когато е извършена и подмяна на средството за измерване на електроенергия ищецът твърди, че не е присъствал. В този смисъл изцяло оспорва съдържанието на Констативен протокол №5600373 за извършена проверка на измервателна системи и свързващите ги електрически инсталации, тъй като същият не е подписан от него.

Цитираната проверка счита, че и извършена абсолютно неправомерно, както и неправомерно му е изчислена и коригирана потребена ел. енергия в неоправдан размер. В случай, че действително е била извършена такава проверка /макар и в негово  отсъствие/, то счита, че тя не отговаря по никакъв начин на разпоредбите на ПРАВИЛАТА за измерване на количеството електрическа енергия, издадени от Държавна комисия за енергийно и водно регулиране.

Счита, че начисляването за повече от 22 месеца назад на ел. енергия е в нарушение на Директива 2006/32/Е0 на ЕП и Съвета от 05.04.2006г. Дори да е налице неточност в измерването, смята че тя е възможно да е настъпила по време на проверката или след това.

Изцяло оспорва корекционнат процедура, тъй като в ОУ липсва разписан ред за уведомяване на потребителя при извършване на корекцията. Също така доколкото Средството за техническо измерване /СТИ/ е собственост на електроразпределителното дружество, то негово е и задължението да го поддържа в изправност.

На основание чл. 42, ал. 5 ПИКЕЕ дружеството има задължение да обслужва измервателните системи веднъж на три месеца, което в случая не е изпълнявано. Именно възползвайки се от това, ответното дружество извършва корекция за период от повече от 28 месеца назад. Считаме, че е абсолютно недопустимо да се ангажира отговорноста на ищеца, без да е доказана негова вина.

Моли да се има предвид, че са нарушени разпоредбите на ПИКЕЕ при извършване на проверката и корекцията, и в частност разпоредбите на чл. 3, ал. 4 /за извършване на ежемесечен отчет/, чл. 11, ал.1 /начисляване по тарифа, която не е избрана от потребителя/, чл.19, т. 3 вр. чл. 29, ал. 3 /СТИ няма възможност да съхранява данни с цел установяване точната дата на евентуална намеса/.

Оспорва твърдението, че е извършвана манипулация на СТИ от страна на абоната, тъй като ищецът с оглед възрастта си и способностите си не разполага с нужния софтуер да разчита паметта на СТИ. Отчитането в скрити регистри се сочи да е в нарушение на закона, а всъщтност потребителят няма визуален достъп до тях.

Ищецът смята, че регламентираната в ОУ на дружеството методика за корекция се базира на предполагаемо до оставимо количество ел. енергия, което е предпоставка за неоснователно обогатяване на дружеството.

Заявява, че ответното дружество не разполага с лиценз да продава ел. енергия.

Оспорваме и правилното остойностяване на сумата, поради начисляването и на такси задължение към обществото и достъп ниско напрежение.

Оспорва констатациите в изготвения КП, както и обстоятелството БИМ да разполага с нужния софтуер за прочит паметта на СТИ. При определяне на периода на корекция следва да се вземе в предвид датата на монтажа на СТИ или на последната извършена проверка. В нито един от предоставените от ответника документи не е видно кога е монтирано измервателното устройство и/или кога е била последната му проверка. В този смисъл, ищецът счита, че е невъзможно да се разбере какви факти в действителност са установили длъжностните лица, какво точно нарушение е извършено и коя норма или правило е нарушиена. Освен това измервателното средство е собственост и е поставено от служители на ответните дружества и само те имат достъп до него. Електромерът е монтиран извън обекта чието количество изразходвана електроенерия отчита. Тоест ако е извършвана накаква интервенция върху измервателното средство, то е било единствено и само от служители в ответните дружества. Налице е и порок на коригирането на сметката за ел.енергия, тъй като това е извършено при ползване на неравноправна клауза водеща до ощетяване на потребителя.

С оглед на изложеното се прави искане съдът да постанови решение, с което да признае за установено по отношение на ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР АД, че Т.М.Т., ЕГН **********, с адрес: *** НЕ ДЪЛЖИ на ответника ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР АД сума в размер на 5 857.13 лв. / петхиляди осемстотин петдесет и седем лева и 17 ст./ за обект на снабдяване с адрес: гр. Габрово, ул. „********" №4, вх.Б, ап.7 с клиентски номер ********** и абонатен номер ********** претендирана от ответника за заплащане на неотчетена електроенергия, ведно с всички законни последици от това.

Претендира да му бъдат присъдени и направените съдебни и деловодни разноски, включително и адвокатски хонорар.

В установения от закона срок е постъпил отговор от ответника „ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР" АД, който заявява, че искът е допустим, но неоснователен.

Не оспорва, че с ищеца  се намират в провоотношение относно пренос и достъп на електрическа енергия, като правата и задълженията им се уреждат от Закона за енергетиката, Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, приети от КЕВР (обн. в ДВ бр. 35 от 30.04.2019 г.), Общите условия за пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на „Електроразпределение Север" АД.

Счита, че Общите условия на „Електроразпределение Север" АД са годен източник на облигационни задължения между абоната и енергийното дружество на основание чл. 20а, ал. 1 от ЗЗД. Обвързващото им действие, е последица от следните юридически факти:

1/ Общите условия са съставени, а след това и одобрени по надлежния ред от КЕВР съгласно чл. 21, ал. 1, т. 4 от ЗЕ, чл. 89, ал. 1 вр. с чл. 94, ал. 3 от Наредбата за лицензиране на дейностите в енергетиката (Приета с ПМС № 124 от 10.06.2004г.). Общите условия са действащи към датата на извършване на проверката на средството за търговско измерване и са издадени на основание чл. 98а от ЗЕ.

2/ Същите са публикувани, съгласно изискването на чл.98а, ал.3 от ЗЕ в един централен и в един местен всекидневник, както и на интернет страницата на ответното дружество.

3/ Липсва допълнително писмено споразумение между страните по реда на чл. 98а, ал.5 от ЗЕ и чл. 93, ал.З от Наредбата за лицензиране на дейностите в енергетиката, резултат от изразено несъгласие на потребителя с Общите условия чрез внесено при оператора на електроразпределителната мрежа заявление с предложение за други специални условия в 30-дневен срок от влизането им в сила.

4/ Приетите и одобрени по съответния ред Общи условия са задължителни за ползвателя на основание чл. 98а, ал. 4 от ЗЕ без да е необходимо изричното му писмено съгласие.

Корекционната процедура има своето законово основание.

Правото на електроразпределителното дружество да изчислява и коригира пренесената електрическа енергия, в случаите на констатирано неправомерно въздействие върху средството за търговско измерване и неправомерно присъединяване към електропреносната мрежа е уредено в ПИКЕЕ (обн. в ДВ бр. 35 от 30.04.2019 г.), приети от КЕВР на основание чл. 21, ал.1, т. 9 от ЗЕ вр. с чл. 83, ал. 1, т. 6 от ЗЕ, в изпълнение на законовата делегация по смисъла на чл. 83, ал. 2 от ЗЕ.

Съгласно чл. 83, ал. 1, т. 6 от Закона за енергетиката (изм. - ДВ, бр. 38 от 2018 г„ в сила от 8.05.2018 г., бр. 41 от 2019 г„ в сила от 21.05.2019 г.) в ПИКЕЕ се регламентират принципите на измерване, начините и местата за измерване, включително реда и начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия или за която има измерени показания в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване, както и създаването, поддържането и достъпа до регистрираните от тези средства база данни.

Към датата на извършване на процесната проверка в обекта на ищеца са в сила ПИКЕЕ (обн. в ДВ бр. 35 от 30.04.2019 г.), поради което съществува законова възможност, която регламентира правото на ответното дружество да извърши едностранна корекция на начисленото количество електрическа енергия.

Сумата по коригиращата сметка не е обусловена и не се дължи за реално потребена от потребителя електроенергия. По своята правна природа разпоредбите на ПИКЕЕ създават правна фикция, че коригираното количество електроенергия е реално потребено за срока на корекцията, като това е свързано с установеното при проверката неточно отчитане на СТИ на абоната.

Съгласно чл. 47, ал. 1 от ПИКЕЕ, когато при проверка по реда на тези правила се установи грешка над допустимата съгласно наредбата по чл. 28 от Закона за измерванията и наредбата по чл. 7, ал. 1 от Закона за техническите изисквания към продуктите и приложението към тези правила, съответно неизмерване, неправилно и/или неточно измерване или наличие на измерени количества електрическа енергия в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване, количеството електрическа енергия се определя съгласно раздел IX от тези правила.

Преизчислението се осъществява по одобрената от ДКЕВР методика, като това право е уредено в чл. 55 от ПИКЕЕ във връзка с чл.83. ал.1. т.6 от ЗЕ.

Съгласно тази регламентация на отношенията, ответното дружество начислява измереното след монтажа на средството за търговско измерване количество електрическа енергия в тези регистри. Преизчисляването се извършва въз основа на метрологична проверка.

Извършената процедура не представлява и няма характер на санкция към потребителя - ищец в настоящото производство, а конкретизира цената на доставена и реално потребена електрическа енергия, останала неотчетена, поради намесата в схемата на СТИ.

Независимо от това, единствено потребителят има интерес от неточното отчитане на реално консумираната от него електрическа енергия с оглед задължението му за заплащане на стойността й.

С помощта на нормативно установената корекционна процедура се коригира фактическата неравнопоставеност, която е налице, след като ползваната електрическа енергия от потребителя не е отчетена в пълен размер и съответно не е изцяло заплатена от него.

Всички предпоставки за възникване на правото на ответното дружество да извърши тази законосъобразна процедура са изпълнени като е осъществен правопораждащият фактически състав:

Страните по делото са страни и по облигационно правоотношение по договор за пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на „Електроразпределение Север" АД. Обектът, собственост на ищеца е присъединен към електроразпределителната мрежа, собственост на ответника.

Ответното дружество изпълнява поетите по договора задължения добросъвестно и точно в количествено, качествено и времево отношение като осигурява достъп и пренос на енергия до присъединения към мрежата обект, находящ се в гр. Габрово, ул. „********” №4,вх.Б, ап.7 с клиентски № ********** и абонатен № **********.

На 19.06.2019 г. в изпълнение на чл. 45 от ПИКЕЕ е извършена техническа проверка на измервателната система в обекта на ищеца от служители на „Електроразпределение Север" АД, в присъствието на двама свидетели, които не са служители на електроразпределителното дружество.

Протоколът е подписан от присъствалите на проверката свидетели, без възражения.

Съгласно отрезеното в съставения при проверката Констативен протокол № 5600373 от 19.06.2020 година са установени общо 33 076 квтч доставена в обекта електрическа енергия,  отчетени в тарифа Т3. СТИ е подменено с ново и старото е изпратено за експертиза в БИМ, като са записани и показанията му към този момент на трите тарифи.

В Констативен протокол от метрологична експертиза на СТИ № 319 от 20.07.2020г. на БИМ, в т. 5 е посочено следното: „Не се установи видима външна намеса или видима повреда в схемата на електромера. При софтуерно четене на електромера е установено наличие на регистрирана енергия ТЗ - 033076, 6 kWh, която не е визуализирана на дисплея на електромера. Електромерът отговаря на метрологичните изисквания за измерване на електрическа енергия, не съответства на техническите характеристики".

На 19.08.2020г., „Електроразпределение Север" АД съставя Становище на начисляване на електрическа енергия за периода от 03.12.2015г. до 19.06.2020г. за 33 076 кВтч.

Допълнителното количество електрическа енергия е начислена съобразно изискванията на чл. 55 от ПИКЕЕ въз основа на метрологична проверка и съставения по реда на чл. 49 от ПИКЕЕ Констативен протокол.

На 20.08.2020г., съобразно изискванията на чл. 56, ал. 1, вр. с ал. 3 от ПИКЕЕ "Електроразпределение Север" АД издава на ползвателя фактура за дължимите суми за мрежови услуги и за "задължения към обществото". Преизчислените количества електрическа енергия са фактурирани по действащата за периода на преизчисляването прогнозна пазарна цена на електрическата енергия за покриване на технологичните разходи, определена от Комисията за енергийно и водно регулиране на съответния мрежови оператор, съгласно изискванията на чл. 56, ал. 3 от ПИКЕЕ.

С ПИКЕЕ (обн. в ДВ бр. 35 от 30.04.2019 г.) е възприет принципа мрежовият оператор да издава директно фактура на клиенти за коригираните количества електрическа енергия, независимо дали доставчик на електроенергия за клиента е краен снабдител, доставчик от последна инстанция или избран от клиента доставчик на свободен пазар.

Мотивите за приемането на посоченото законодателно решение са, че отношенията свързани с измерване на електрическата енергия, респективно задължението да не се въздейства по никакъв начин на средството за търговско измерване и/или на схемата за свързване, са част от отношенията между ползвателя на мрежата и оператора на електроразпределителната мрежа съгласно действащото законодателство, като те не следва да са опосредствани от доставчика на електрическа енергия. Вземанията за мрежови услуги и коригирана енергия са на мрежовия оператор и той следва да има възможност да предприеме всички стъпки по събирането им. Аргумент в тази посока е и обстоятелството, че установяването на неточно/неправилно измерване обикновено се случва в период, следващ самото ползване на енергията.

Целта на корекционните процедури, предвидени в ПИКЕЕ е именно възстановяване на "Електроразпределение Север" АД на вече платената от дружеството цена за преминала и неотчетена към краен клиент енергия при това начислена към клиента по цена, по която енергията е вече платена от електроразпределителното предприятие.

С разпоредбата на чл. 56 ПИКЕЕ не цели реализиране на приходи от продажба на енергия или да санкционира клиенти, при които има неизмерване, неправилно или неточно измерване, а единствено компенсиране на разходите, които те предизвикват без това да ощетява другите клиенти.

С оглед на изложеното ответникът счита, че предявеният отрицателен установителен иск от страна на ищеца е неоснователен и недоказани  моли а бъде отхвърлен.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното :

Видно от приложения по делото Констативен протокол № № 5600373/19.06.2020г., на същата дата е била извършена проверка на електромера  на ищеца Т.М.Т. на адрес ***. СТИ било монтирано в табло на партера на сградата. При проверката е установено, че в тарифа Т3 на електромера имаотчетени033076 Кв/ч ел. енергия. Описаните действия са извършени в присъствието на внука на абоната- С.М. Т..  СТИ е подменено с ново, а демонтираното след поставянето в безшевна торба и пломбирането й е изпратено за метрологична експертиза.

От показанията на свидетелите М. и Т. се потвърдиха отразените в протокола обстоятелства. Двамата обясниха, че при софтуерна проверка на СТИ на абоната е установена отчетена ел. енергия в тарифа, която не се визуализира на дисплея. По номера на електромера събрали данни за абоната и го потърсили в дома му.  Абонатът отсъствал, но в жилището бил неговия пълнолетен внук. В негово присъствие, след като му обяснили какво са установили, свидетелите подменила СТИ с ново, а демонтираното запечатали и впоследствие било изпратено за метрологична проверка.

 Видно от приложения В Констативен протокол от метрологична експертиза на СТИ № 319 от 20.07.2020г. на БИМ, не е установена видима външна намеса или видима повреда в схемата на електромера. При софтуерното му четене е установено наличие на регистрирана енергия ТЗ - 033076, 6 kWh, която не е визуализирана на дисплея на електромера. Електромерът отговаря на метрологичните изисквания за измерване на електрическа енергия, не съответства на техническите характеристики".

Въз основа на съставения Констативен от БИМ, от страна на „Електроразпределение Север” АД е изготвено становище  за начисление на електроческа енергия, което станала основание за издаване на Фактура № **********/20.08.2020г., с което на  ищеца са начислени за заплащане 5 857.13 лева.

От заключението на назначената по делото съдебно – техническа експертиза  прието от съда като обосновано и законосъобразно и неоспорено от страните видно, че  от извършената метрологична експертиза е установена отчетена ел. енергия в размер на 033076, 6 kWh в тарифа Т3, която не се визуализира на дисплея на електромера. Отчитането на потребление в тази тарифа се дължи на вмешателство в програмата на  параметризация на СТИ и по точно в тарифната схема. Съгласно ПИКЕЕ е прието че това е станало в периода от 03.12.2015г. до 19.06.2020г.

Съгласно заключението на вещото лице дължимата за заплащане сума е определена на база отчетената консумация в тарифа Т3 на електромера по цени съобразно чл. 55 и 56 от ПИКЕЕ.  Разпределението на електроенергията в подпериоди е извършено на база промяната в цената на ел. енергията.

За приетия период начислената ел. енергия е възможно да бъде доставена в обекта на ищеца с оглед пропускателната  способност на присъединителната линия.

При така установените фактически обстоятелства съдът намира от правна страна, че предявеният отрицателен установителен иск е основателен и доказан.

От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установи, че  при извършената на 19.06.2020. проверка обективирана в Констативен протокол № 5600373/19.06.2020г., служители на сектор „ЕК” при „ЕРП Север” АД в присъствието на внука на ищеца са установили отчетена електроенергия н невизуализирана тарифа на СТИ, отчитащо потреблението  в апартамента на ищеца. Т.е. налице е хипотезата на чл. 55 от ПИКЕЕ .

В конкретния случай нормата на чл. 55 от ПИКЕЕ е спазена, видно от заключението на вещото лице.

При извършване на проверката преди да бъде демонтиран електромера е осигурено присъствието представител на домакинството на абоната, съгласно изискванията на 49 ал.2 от ПИКЕЕ, като е съставен и констативен протокол за проверката в съответствие с изискванията на  посочената разпоредба.

Видно от заключението на съдебно –техническата експертиза са спазени и правилата за изчисляване на дължимата  за потребената ел. енергия сума .

Налице е нормативно основание / каквото е  чл. 55 от ПИКЕЕ, съобразно чл.83, ал.1, т.6 и чл.98а, ал.2, т.6, б."а" от Закон за енергетиката/ за начисляване за заплащане от  ищеца на стойността на отчетената в невизуализирана тарифа ел. енергия, поради което  становището на „ЕРП Север” АД от 19.08.2020г. се явява законосъобразна.

Съдът обаче счита, че „ЕРП Север” АД няма основание да издаде фактура за заплащането на начислената на ищеца ел. енергия.  С издаването на тази фактура е нарушена императивна правна норма, каквато е чл. 104а от ЗЕ, за чието приложение съдът следва да следи служебно.

Извършеното начисляване на консумация на ел. енергия от страна на ответника се основава на разпоредбите на чл. 98а, ал. 2, т. 6 и чл. 104а, ал. 2, т. 5 ЗЕ във връзка с чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ, чл. 49 и чл. 55 от ПИКЕЕ, публикувани в бр.35/30.04.2019г. на ДВ.

Съгласно чл. 83, ал. 2 във вр. с ал.1 т. 6 ЗЕ / ДВ бр.54/12 г./  на КЕВР е възложено да приеме правила за измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване, начините и местата за измерване, включително реда и начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия или за която има измерени показания в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване, както и създаването, поддържането и достъпа до регистрираните от тези средства база данни.

На КЕВР не са делегирани права  да се намесва в облигационните отношения между търговците -оператори на електроразпределителни мрежи  и  крайни снабдители, и техните клиенти. Тези отношения се регулират от договори сключени при общи условия между субектите на правоотношенията и това е предвидено в ЗЕ,  където съгласно чл. 104а. : „Крайните клиенти използват електропреносната или съответната електроразпределителна мрежа, към която са присъединени, при публично известни общи условия.

(2) Общите условия съдържат задължително: 1. информация, която се предоставя от оператора на електропреносната или на съответната електроразпределителна мрежа; 2. условията за прекратяване или прекъсване на снабдяването; 3. условията за качество и надеждност на снабдяването;

4. отговорността на оператора при нерегламентирано прекъсване и некачествено снабдяване; 5. ред за уведомяване на клиента при извършване на корекция на сметка съгласно правилата по чл. 83, ал. 1, т. 6: а) В ПОЛЗА НА КРАЙНИЯ СНАБДИТЕЛ за потребена електрическа енергия в случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия поради неправомерно присъединяване, промяна в схемата на свързване или неправомерно въздействие върху уреди, съоръжения или устройства по чл. 120, ал. 3;”

С оглед на това постановявайки в чл. 56 ал.1 от действащите понастоящем ПИКЕЕ, че „ В случаите на преизчисляване на количества електрическа енергия по реда на този раздел операторът на електроразпределителната мрежа предоставя на ползвателя на мрежата фактура и справка за преизчислените количества електрическа енергия, както и информация за дължимата сума за мрежови услуги (с изключение на цена за достъп до електроразпределителната мрежа, формирана на база на предоставена мощност) и за "задължения към обществото". (2) Ползвателят на мрежата заплаща на оператора на съответната мрежа дължимата сума, определена от оператора на съответната мрежа по реда на ал. 1” , КЕВР е излязла извън законовата делегация , поради което в тази им част ПИКЕЕ са незаконосъобразни, като противоречащи на нормативен акт от по-висок ранг.

С оглед на горното и на осн. чл. 15 ал.3 от ЗНА  приложение следва да намерят именно чл.104 а от ЗЕ и ОУДПЕЕ.

Решение № ОУ-Об от 21.07.2014 г. на ДКЕВР, с което са одобрени Общи условия за продажба на електрическа енергия на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД, влезли в сила на 07.09.2014 г.  са окончателно отменени от ВАС с Решение № 798 от 20.01.2017 г.  Поради това на официалния сайта на „Енерго – Про” е обявено, че до одобряването на нови общи условия приложение намират Общи условия на договорите за продажба на електрическа енергия на„ЕНЕРГО-ПРО Продажби” АД, одобрени с Решение ОУ-061/07.11.2007 г.на ДКЕВР и Общи условия на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на „Електроразпределение Север” АД, одобрени с решение No ОУ-060/07.11.2007 г. на ДКЕВР, изменени и допълнени с Решение No ОУ-004/06.04.2009 г. на ДКЕВР.

Съгласно чл. 37 ОУДПЕЕ „Електроразпределение Север” АД има право да изчислява, изготвя справки и коригира количеството пренесена електрическа енергия, за изминал период при наличието на определени предпоставки, като в ал.2 на същия текст се предвижда, че в случаите по ал.1 „Електроразпределение Север” АД изготвя справка и в 7 (седем) дневен срок предоставя данните на „ЕНЕРГО-ПРО Продажби” АД, за коригираните количества пренесена електрическа енергия на ползвателя. Ползвателят получава уведомление за сумите, които последният дължи или ще му бъдат възстановени със следващото плащане.

Чл.4 ал. 1  от Общите условия за продажба на електрическа енергия на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД  дефинира, че „Потребител на електрическа енергия за битови нужди е физическо лице -собственик или ползвател на имот, присъединен към електроразпределителната мрежа на „Електроразпределение Север” АД, което ползва електрическа енергия за домакинството си, и е снабдявано и закупува същата от „ЕНЕРГО-ПРОПродажби” АД. Глава осма от същите общи условия предвижда, че ЕНЕРГО-ПРОПродажби” АД въз основа на представени от „Електроразпределение Север” АД констативни протоколи и справки за начислена енергия изчислява и коригира сметките за използвана от потребителя електрическа енергия за изминал период.

По изложените съображения, съдът приема, че „Електроразпределение Север” АД няма нормативно или договорно основание да изисква от ищеца заплащането на  количествата електроенергия отчетени в тарифа Т3 на СТИ, измерващо потреблението в обекта му и поради това предявеният  от ищеца отрицателен установителен иск следва да бъде уважен изцяло като основателен и доказан.

Ищецът следва да заплати на ответника направените по делото разноски в размер на 835.00 лева.

Водим от изложеното съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на ”ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. “Владислав Варненчик” № 258, Варна тауърс Г, представлявано заедно от всеки двама от Атанас А. Колев, Румен Георгиев Лалев и Георги Коршия, със съдебен адрес *** – чрез адвокат И.А., че Т.М.Т., ЕГН **********  с адрес ***, със съдебен адрес *** – чрез адвокат Е.П. НЕ ДЪЛЖИ сумата 5 857.13 лева /пет хиляди осемстотин петдесет и седем лева и тринадесет стотинки/, представляваща стойност на потребена, но неотчетена електроенергия за периода от 03.12.2015г. до 19.06.2020г.. по фактура № **********/20.08.2020г., издадена от ”Електроразпределение СЕВЕР” АД, ,  на осн. чл. 124 от ГПК.

ОСЪЖДА  ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. “Владислав Варненчик” № 258, Варна тауърс Г, представлявано заедно от всеки двама от Атанас А. Колев,Румен Георгиев Лалев и Георги Коршия, със съдебен адрес *** – чрез адвокат И.А. ДА ЗАПЛАТИ на  Т.М.Т., ЕГН **********  с адрес ***, със съдебен адрес *** – чрез адвокат Е.П. сумата от 835.00 лева /осемстотин тридесет и пет лева / разноски по делото, на осн. чл. 78 ал.1 от ГПК.

Препис от решението да бъде връчен на страните.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Габровски окръжен съд в двуседмичен срок от съобщението за изготвянето му.

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ  :