Решение по дело №6551/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2028
Дата: 28 ноември 2018 г. (в сила от 15 април 2019 г.)
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20185330206551
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                                    2028

гр. Пловдив, 28.11.2018г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски районен съд, ХХІV н.с., в публичното заседание на шести ноември две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:  НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

 

при участието на секретаря ВИОЛИНА ШИВАЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 6551/2018г. по описа на ПРС, ХХІV н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.53 и следващите от ЗАНН.

         Обжалвано е наказателно постановление № 11-01-108 от 18.07.2018г., издадено от директор на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/, гр. София, с което на И.Б.Т., с ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 200  /двеста/ лева на основание чл. 35, ал.1, пр.2  вр. чл. 32, ал.1, т.1, от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ за извършено нарушение на чл. 126 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/.

         В жалбата си И.Б.Т. застъпва становище за неправилно и незаконосъобразно наказателното постановление, издадено при допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Алтернативно моли съда да приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. В съдебно заседание, редовно призован, не се явява, а се представлява от процесуалния представител адв. Е.П.-А., която поддържа жалбата и прави същите искания. 

Въззиваемата страна – Агенцията за държавна финансова инспекция - София, се представлява от гл. юриск. Е. К., която излага подробни доводи за неоснователност на жалбата и моли съда да потвърди обжалваното НП като правилно и законосъобразно.

         Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в предвидения от закона седмодневен срок от лице, което има правен интерес, предвид което е допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Наказателното постановление е издадено за това, че към 31.01.2016г. И.Б.Т. в качеството си на *** и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси е променил предназначението на средства от такси за битови отпадъци в размер на 86 645.10 лв., като към тази дата в нарушение на разпоредбата на чл. 126 от Закона за публичните финанси ги е използвал за текущо финансиране на местни дейности извън посочените в чл. 66. ал. 1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. С тези средства текущо са били финансирани разходи в местни дейности, свързани с озеленяване, изплащане на обезщетения на неправомерно уволнен работник, държавни такси и други, отчетени в дейност 623 „Чистота" в отчета за касово изпълнение на бюджета за 2016 г. Средствата събрани oт такса битови отпадъци в размер на 86 645.10 лв. не са били налични по сметките па община Пловдив и не са били отчетени като преходен остатък в план-сметката зa приходите и за необходимите разходи за 2017 г. за дейностите по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ.

С деянието е било прието от органите на АДФИ, че е била нарушена разпоредбата на чл. 126 от Закона за публичните финанси /ред. към ДВ, бр. 43 от 07.06.2016 г./.

 

Обстоятелства, при конто е било извършено нарушението:

С Решение № 5 взето с Протокол № 1 от заседание на Общински съвет - Пловдив, проведено на 28.01.2016 г.. е бил приет план - сметка за приходите и за необходимите разходи за 2016 г. за дейностите по чл. 66. ал. 1 от ЗМДТ и е било одобрено разпределението на преходния остатък oт 2015 г. по функции, дейности и параграфи. С приет план - сметка Общински съвет - Пловдив е одобрил разходите, които ще се извършват през 2016 г. във връзка с битовите отпадъци както следва:

1. Събиране включително разделно на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им – 10 925 680 лв. в т.ч.

- 10 770 360 лв. по бюджета на ОП „Чистота" за разходи по пълна бюджетна класификация в дейност 623 „Чистота";

-140 793 лв. по бюджета на ОП „Чистота" за погашения по финансов лизинг по §93-18, погашения но финансов лизинг и търговски кредит и

-14 527 лв. по бюджета на ОП „Чистота'" за лихви по финансов лизинг в дейност 910 Разходи за лихви §29-91 „Други разходи за лихви към местни лица";

2.       Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ - 7 899 189 лв.

- 436 856 лв. за отчисления по чл. 60 от ЗУО по §93-36 „Друго финансиране-операции с активи, предоставени временни депозити и гаранции на други бюджетни и организации";

- 3 251 751 лв. за отчисления по чл. 64 от ЗУО по §93-36 „Друго финансиране-операции с активи, предоставени временни депозити и гаранции на други бюджетни организации" :

-  624 270 лв. за внесен данък добавена стойност /ДДС/, съгласно чл. 163а, ал. 2 от Закона за данък добавена стойност /ЗДДС/ по параграф 37-01 „Внесен ДДС";

- 598 081 лв. за експлоатация на обект „Регионално депо за неопасни отпадъци" - с. Цалапица в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците" по §10-00 „Издръжка";

- 16 507 лв. за инвеститорски контрол на обект „Регионално депо за неопасни отпадъци" - с. Цалапица в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците" по §10-00 „Издръжка" ;

- 153 000 лв. за проектиране на център за управление на отпадъци, в т.ч. площадка за компостиране на растителни отпадъци, площадка за приемане на разделно събрани отпадъци от домакинствата и повторна употреба в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците" §52-03 „Придобиване на друго оборудване, машини и съоръжения”;

- 120 090 лв. по бюджета на ОП „Общинска охрана" за разходи по пълна бюджетна класификация за охрана на обект „Регионално депо за неопасни отпадъци" - с. Цалапица в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците" ;

- 96 000 лв. за мониторинг и изпълнение на условията на комплексно разрешително за обект „Регионално депо за неопасни отпадъци" - с. Цалапица в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците" по §10-00 „Издръжка" ;

- 2 578 058 лв. за услуга по преработка на отпадъци на обект „Депо за неопасни отпадъци и инсталация за биологично разграждане по закрит способ" с. Шишманци в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците"  по §10-00 „Издръжка";

- 24 576 лв. за контрол по обезвреждане на битовите отпадъци от Община Пловдив /заплати, други възнаграждения и осигурителни плащания на кантарджии/ в дейност 627 „Управление на дейностите по отпадъците" по пълна бюджетна класификация;

3. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване - 14 164 909 лв. в т .ч.

- 8 913 640 лв. по бюджета на ОП „Чистота" по пълна бюджетна класификация в дейност 623 „Чистота";

- 289 546 лв. по бюджета на ОП „Чистота" за погашения по финансов лизинг по §93-18 „Погашения по финансов лизинг и търговски кредит";

- 27 426 лв. по бюджета на ОП „Чистота” за лихви по финансов лизинг в дейност 910 „Разходи и лихви” § 29-91„ Други разходи за лихви към местни лица”;

- 3 129 903 лв. по бюджет на ОП „ Градини и паркове” по пълна бюджетна класификация в дейност 623 „Чистота”;

- 750 794 лв. по бюджет на ОП „ Траурна дейност по пълна бюджетна класификация в дейност 623 „Чистота”;

- 1 050 000лв. за почистване и поддържане на дъждоприемните шахти в дейност 623 „Чистота”;

- 3600 лв. за GPS устройства за контрол на техниката на зимно почистване и поддържане па пътната мрежа на територията на община Пловдив в дейност 623 „Чистота" по §10-00 „Издръжка".

По смисъла на § 1, т. 7 от ЗМДТ „Битови отпадъци" са тези, които се получават в резултат на жизнената дейност на хората по домовете, дворните места, в административните, социалните и други обществени сгради. Към тях се приравняват и отпадъците от търговските обекти, занаятчийските дейности, предприятията, обектите за отдих и забавление, когато нямат характер на опасни отпадъци и в същото време тяхното количество или състав няма да попречи на третирането им съвместно с битовите, а по смисъла на § 1, т. 4 от ЗУО „Битови отпадъци" са „отпадъци от домакинствата" и „подобни на отпадъците от домакинствата"  с изключение на производствени oтпадъци и отпадъци от селското и горското стопанство.

В НП е посочено, че средствата от такса за битови отпадъци се събират  за обезпечаване финансирането на посочените в чл. 62 от ЗМДТ дейности и по силата на чл. 7 от ЗМДТ не могат да бъдат разходвани за други дейности.

Анализирани били отчетените разходи, извършени с средства от такса битови отпадъци с оглед законосъобразността на финансирането им със средства oт такса битови отпадъци, при което се установило:

В бюджета на ОП „Чистота" за 2016 г. в дейност 623 „Чистота" са били планирани бюджетни средства в размер на 19 849 000 лв., от които 19 684 000 лв. са били с източник на финансиране от такса битови отпадъци. планирани за сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. За 2016г. отчетените извършени разходи със средства от такса битови отпадъци били в размер на 19 643 592 лв. Установило се че с Решение № 305, взето с протокол № 22 от 03.08.2010г. на Общински съвет-Пловдив, считано от 16.10.2010г. ОП „Чистота" е било създадено по реда на чл. 52 и чл. 53. т. 2 от закона за общинската собственост /ЗОС/ с цел предоставяне на услуги по управление на отпадъците и поддържане на чистотата на територията на Община Пловдив. Cъс същото решение Общински съвет - Пловдив е приел Правилник за устройството и дейността на ОП „Чистота", изменен и допълнен с Решение № 263 на Общински съвет Пловдив, взето с протокол № 9 от 02.06.2016г. Предприятието е второстепенен разпоредител с бюджет и прилага бюджет по смисъла на Закона за публичните финанси. ОП „Чистота" се финансира oт бюджет на Община Пловдив в рамките на утвърдения бюджет за годината, осъществява дейността си въз основа на правилника и в съответствие със заложените в годишния бюджет на Община Пловдив бюджетни средства за неговата издръжка и се управлява от директор. Съгласно чл. 14, т.15 и т.16 от Правилника за устройството и дейността на ОП „Чистота" директорът сключва, изменя и прекратява трудовите договори на работещите в предприятието, налага дисциплинарни наказания и извършва всякакви други дейности в качеството си на работодател по смисъла на Кодекса на труда. Съгласно правилника и предмета на предприятието са регламентирани следните дейности:

1.       Събиране на битови и строителни и опасни отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за обезвреждането им:

2.       Услуги по денонощно зимно поддържане на територията па община Пловдив, включващи зимно дежурство и ефективна работа при зимни условия:

3.       Почистване и миене на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населени места, предназначени за обществено ползване. вкл. почистване на зелените площи при необходимост:

4.       Почистване на отпадъци, изхвърлени на неразрешени за това места, ликвидиране на незаконни сметища:

5.       Стопанисване на съдовете общинска собственост за съхраняване на битовите и строителни отпадъци. вкл. поддръжка, ремонти, почистване и дезинфекция на съдовете за съхраняване па битови и строителни отпадъци:

6.       Поддържане и експлоатация на депа за битови и строителни отпадъци или на други инсталации или съоръжения за обезвреждане на битови, строителни и други отпадъци :

7.       Организиране на дейността по събирането и съхраняването на излезли от употреба превозни средства и превозни средства с животинска тяга на площадките за временно съхраняване:

8.  Почистване на канали и септични ями;

9. Извършване на дейности със строителна комунална и друга техника и механизация за нуждите на Община Пловдив;

10.     Организиране и контролиране на дейностите по сметопочистване, сметоизвозване и зимно почистване на територията на Община Пловдив, възложени с договор след проведена процедура по ЗОП;

11.     Други дейности, свързани с поддържане на чистотата и на инфраструктурата на територията на Община Пловдив и териториите за обществено ползване.

Съгласно чл. 7 от правилника дейността на предприятието се координира и контролира от кмета на Община Пловдив или от определен от него заместник - кмет. съобразно ЗОС. Наредба за създаване, управление и контрол върху дейността па общинските предприятия по гл. IV от ЗОС, приета с Решение № 242/25.06.2009 г.

С писмо с изх. № 16РЗК241/09.03.2016 г. подписано от Н. Д. - ***до директора на ОП „Чистота" е бил изпратен бюджетът на ОП „Чистота" за 2016 г. по пълна бюджетна класификация в т.ч. и с разпределение на пълна бюджетна класификация на средствата от такса битови отпадъци.

От разпределението на бюджета в размер па 19 684 000 лв. с източник средства от такса битови отпадъци по §10-92 „Разходи за договорни санкции и неустойки, съдебни обезщетения и разноски" са били планирани средства в размер на 4 224 лв., а по § 19-81 „Платени общински данъци, такси, наказателни лихви и административни санкции" са били планирани 27 088 лв. При извършената проверка на първичните счетоводни документи било установено, че средствата от такса битови отпадъци в дейност 623 „Чистота" по §10-92 „Разходи за договорни санкции и неустойки, съдебни обезщетения и разноски" и по § 19-81 „Платени общински данъци, такси, наказателни лихви и административни санкции" са били отчетени извършени разходи за държавни такси, адвокатски хонорар, изплатени обезщетения по чл.225 от Кодекса на труда, осигурителни вноски върху обезщетенията по чл. 225 от Кодекса па труда и законна лихва на неправомерно уволнен работник по гражданско дело № 6171/2016г. общо в размер на 5273.18 лв., които разходи не попадали в обхвата на дейностите по чл. 66, ал. 1, т. I -4 от ЗМДТ и същите не са били изразходени по предназначение.

Проверката установила, още че ОП „Траурна дейност" е било създадено с Решение № 212, взето с протокол № 14 от 24.07.1997 г. на Общински съвет - Пловдив на основание чл. 52 от ЗОС и Наредбата за създаване, управление и контрол върху дейността на общинските предприятия. Предприятието осъществявало дейността си въз основа па Правилник за устройството и дейността на общинско предприятие „Траурна дейност" към Община Пловдив, приет с Решение № 408, взето с протокол № 19 от 25.10.2006 г. на Общински съвет - Пловдив и в съответствие със заложените в годишния бюджет на Община Пловдив бюджетни средства за неговата издръжка.

ОП „Траурна дейност" има за предмет следните дейности:

-        регистриране на извършваните погребения, кремации, ексхумации, събиране и преместване на тленни останки и свързаните с тях нормативно определен факти, обстоятелства и други дейности:

-        управление на траурните паркове на територията на Община Пловдив и стопанисване на общинското имущество (административни, ритуални и обслужващи сгради, съоръжения и техника) предоставено на предприятието от Община Пловдив, с изключение на ритуалните и обслужващи сгради и съоръжения в траурен парк „Армейски гробища" и траурен парк „Католически гробища", които се стопанисват от съответните църковни управи:

-        осъществяване на траурни услуги и обслужване на гражданите по повод па погребения, ексхумации, събиране и преместване на тленни останки, кремация и изобщо всякаква дейност, пряко отнасяща се до покойниците и техните тленни останки;

-        осъществяване на други незабранени от закона дейности с цел осигуряване изпълнението на обредната дейност и задоволяване потребностите на населението в случаите на смърт, за които законът ангажира местната компетентност на Община Пловдив.

 Посочено е, че дейността на предприятието се координира и контролира от кмета на Община Пловдив или от определен от него заместник кмет.

За 2016 г. по бюджета па ОП „Траурна дейност" в дейност 623 „Чистота" са били планирани средства в размер на 300 794 лв. с източник на финансиране средства от такса битови отпадъци, а са отчетени извършени разходи в размер на 282 583.00 лв. При извършената проверка на първичните счетоводни документ за 2016 г. се установило, че със средства от такса битови отпадъци са били извършени разходи за ежемесечно абонаментно техническо обслужване и ремонт на съоръжение с повишена опасност - автовишка „Мерцедес" в размер на 360 лв., за годишен технически преглед на автовишка в размер на 110.00 лв., за обучение на работа с храсторез в размер на 375.00 лв., за рязане и почистване на плевелна, храстова и дървесна растителност, санитарна сеч и подравняване короните на декоративните дървета в размер на 77 796.00 лв. по силата на сключен договор № 16 ОП09/16.08.2016г. с изпълнител „Сатурн 9” ЕООД, гр. Пловдив. Извършените разходи били отчетени по §10-20 „Разходи за външни услуги” в дейност 623 „Чистота”. По параграф 10-15 „Материали” в дейност 623 „Чистота” се установило, че със средства от такса битови отпадъци са били извършвани разходи за резервни части за моторен трион, резачна техника, храсторез на обща стойност 2730.92 лв., закупени от „Темпо Д 2008”. Актосъставителят Г. констатирала, че така извършените разходи,  общо в размер на 81 371.92 лв. отчетени по §10-20 „Разходи за външни услуги” и по  10-15 „Материали” в дейност 623 „Чистота”, по своя характер са били разходи, свързани с дейност озеленяване и не са били относими към „битовите отпадъци” и същите са били изразходени не по предназначение.

С оглед на гореустановеното, разходи за дейности извън посочените в чл. 66. ал. 1 от ЗМДТ общо в размер на 86 645.10 лв. са били платени със средства от събрани такси зa битови отпадъци, с което е било променено предназначението на тези средства.

По време на финансовата инспекция от ръководството на община Пловдив се е изготвила справка относно изразходваните средства от събрани такси за битови отпадъци през 2016 г. с изх. № 17АГ249(2)/12.12.2017 г.. от която било видно, че в дейност 623 „Чистота" в Отчета за касово изпълнение на бюджета за 2016 г. на община Пловдив, бил включен и отчетът за изпълнението на бюджета на второстепенните разпоредители ОП „Чистота" и ОП „Траурна дейност".

С oглед на установеното проверяващите от АДФИ-София установили, че временно свободни средства от събрани такси за битови отпадъци в размер на 86 645.10 лв. през 2016 г. са били използвани зa разплащане на разходи извън обхвата на чл. 66. ал. 1 от ЗМДТ, което е довело до промяна на предназначението им.

Отчетено било, че предвид обстоятелството, че бюджетът на второстепенните разпоредители с бюджет „Чистота" и ОП „Траурна дейност" се включва в бюджета на Община Пловдив, същите е следвало да бъдат налични по сметките на общината към 31.12.2016 г. и да бъдат отчетени по § 95-07 „Наличност” в левове по сметки в края на периода" за местни дейности и в план-сметката за приходите и за необходимите разходи за 2017г. за дейностите по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ.

Към 31.12.2016 г. в Раздел VI „Операции с финансови активи и пасиви" по § 95-07 „Наличност в левове по сметки в края на периода" в Отчета за касовото изпълнение на бюджета са били отчетени 21 456 494 лв. в т.ч. в местни дейности с 12 623 579лв., а съгласно приетата с Решение № 18 oт 26.01.2017 г. на Общински съвет Пловдив план - сметка за приходите и необходимите разходи за 2017 г. за дейностите по чл. 66, ал. 1 oт ЗМДТ oт разпределението на средствата от преходния остатък от 2016 са били  посочени 174 314 лв., като в тази сума не са били включени средства от събрани такси за битови отпадъци в размер на 86 645.10 лв., изразходвани от ОП „Чистота" и ОП „Траурна дейност". Предвид това било пресметнато от проверяващите, че преходният остатък към 31.12.2016 г. е следвало да бъде 260 959.10 лв.

Вследствие на горните констатации актосъставителят В.Г. приела, че с промяната на предназначението на временно свободни средства от таксата за битови отпадъци в размер на 86 645.10 лв. към 31.12.2016 г., които са ползвани за финансиране на други местни дейности и същите е следвало да са налични но сметките на общината и отчетени като преходен остатък по функции 6 „Жилищно строителство благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда" в справката за разпределени средства от предходния остатък от 2016 г. е бил нарушен чл. 126 oт Закона за публичните Финанси. За установеното нарушение било счетено, че отговорност следвало да носи ***, в качеството му на първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 oт Закона за публичните финанси.

Въз основа на горните констатации на И.Б.Т. бил съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 11-01-108/12.02.2018г., а въз основа на него било издадено и обжалваното НП, с което на жалбоподателя била наложена имуществена санкция в размер на 200 лв. за нарушение на чл. 126 от Закона за публичните финанси на основание чл. 35, ал.1, пр.2 вр. чл. 32, ал.1, т.1, от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/.

Така изложената фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена въз основа на събраните по делото гласни доказателства – свидетелските показания на актосъставителя В.П.Г., както и от приобщените по делото писмени доказателства – НП, АУАН, разписки за връчването им, план-схема за приходите и необходимите разходи за 2017г. за дейностите по чл.66, ал.1 от ЗМДТ на община Пловдив, заповеди, справки, решения на общински съвет, договор за обществена поръчка, решение № 1306 на ПОС от 19.10.2016г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

АУАН е съставен и НП е издадено от компетентни органи, с оглед чл. 35, ал.1 от ЗДФИ, а именно от финансов инспектор в АДФИ и съответно от директора на АДФИ.

При съставянето на акта е спазена процедурата по ЗАНН за издаването му, като същият съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Същото се отнася и за обжалваното НП, което отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, тъй като нарушението в него е описано от фактическа и правна страна в достатъчна степен и нарушителят е разбрал в какво точно нарушение е обвинен, поради което и съдът не установи съществени процесуални нарушения при съставяне на двата документа.

Съгласно чл. 62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги, по: т.1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; т.2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и т.3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Дейностите, за които следва да се изразходват сумите, набрани от такса за битови отпадъци, са посочени в чл. 66 от ЗМДТ, а именно: 1. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл. 62, т.1;  2. третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т.2;  3. поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т.3.

Съгласно чл. 122, ал.1 от ЗПФ кметът на общината организира изпълнението на общинския бюджет, като е и първостепенен разпоредител с бюджета на общината по силата на чл. 11, ал.3 от същия закон.

Според чл. 140, ал.1 от ЗПФ кметът на общината изготвя годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е приет, придружен с доклад, и го внася за приемане от общинския съвет.

Разпоредбата на чл. 126 ЗПФ допуска временно свободните средства по бюджета на общината да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие, че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по този закон, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.

Не се спори по делото, че жалбоподателят И.Б.Т., в качеството си на *** и първостепенен разпоредител с бюджет е променил предназначението на средства в размер на 86 645.10  лв. от такива, постъпили в Община Пловдив от такса битови отпадъци и предназначени за финансиране на дейностите по чл. 66 от ЗМДТ, в средства за други дейности. Както се посочи по-горе разпоредбата на чл. 126 от ЗПФ предвижда такава възможност, а именно временно свободните средства по бюджета на общината да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, като изрично условие е предназначението на средствата да не се променя в края на година, т.е. използването на процесните 86 645.10 лв. не по предназначението им преди приключване на финансовата година, не представлява административно нарушение. Такова, обаче е извършено в края на бюджетната 2016 г. – към 31.12.2016 г., когато използваните за финансиране на местни дейности средства в горепосочения размер, предназначени за финансиране на дейностите по чл. 66 от ЗМДТ, не са били посочени като преходен остатък, поради което и не са били възстановени. По този начин именно жалбоподателят в качеството си на *** и на първостепенен разпоредител с бюджет е променил тяхното предназначение, с което е нарушил изискванията на чл. 126 от ЗПФ. За да се ангажира неговата административнонаказателната отговорност по посочената разпоредба не е необходимо да е налице вредоносен резултат, както и е без значение какво е било финансовото състояние на общината към края на бюджетната година. Достатъчно е, че деянието, извършено от нарушителя, покрива критериите за административно нарушение, формулирани в чл. 6 от ЗАНН, а именно: налице е деяние, нарушаващо установения ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. Не за използването на средства не по предназначението им преди приключване на финансовата година е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, а за невъзстановяването им в края на годината.

Неоснователни са направените възражения, че въпросната сума е била използвана съгласно законовите изисквания. От посочените в жалбата основания е видно, че разплащанията по тях не съставляват разходи, необходими за предоставяне на услугите, за които се събира такса за битови отпадъци. Настоящият състав намира, че обслужването на автовишка и заплащането на годишните й прегледи, разходите за обучение на работа с храсторез, разходите за резервни части на моторен трион, разходите по договор от 16.08.2016г. между ОП „Траурна дейност” – Пловдив и „Сатурн 9 ” ЕООД не могат по какъвто и да било начин да се причислят към дейностите ясно изброени в чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, за които се заплаща такса за битови отпадъци. Посочените по-горе материали и услуги не се отнасят до дейностите по чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, тъй като в случай, че се възприеме предлаганото в жалбата неограничено разширително тълкуване на установените в закона дейности, то на практика всяко разплащане на общината би могло да се отчете като разход, който формира размера на дължимата такса за битови отпадъци, каквато очевидно не е логиката на законодателя. Изричното изброяване в чл. 66, ал. 1 ЗМДТ ограничава дейностите, които са релевантни за определяне на дължимата такса за битови отпадъци, респ. лимитира дейностите, които могат да се финансират с приходите на общината от това перо.

Неоснователно е и възражението за погасяване отговорността на нарушителя, доколкото съгласно приложимата в случая разпоредба на чл. 34, ал. 2 ЗАНН не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен АУАН в продължение на 6 месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече от пет години от извършване на нарушението, който срок в случая е спазен, доколкото процесният АУАН е съставен на 12.02.2018 г. за нарушение, изразяващо се в промяна на предназначението на процесните суми към 31.12.2016 г. Спазен е и срокът по чл. 34, ал. 3 ЗАНН, тъй като обжалваното НП е издадено на 18.07.2018г.

За констатираното нарушение в чл. 32, ал. 1, т. 1 ЗДФИ се предвижда налагането на глоба в размер от 200 лева до 2 000 лева. В случая административнонаказващият орган е наложил такава в минимален размер от 200 лева, с което е съобразил нормата в наказателната й част.

Съдебният състав се солидализира, с извода на АНО, че процесният случай не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението засяга особено важни обществени отношения, касаещи финансовата дисциплина при окончателното разпореждане на бюджетни средства към края на съответната година, като същото не се явява с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от този род. Касае се за формално административно нарушение, за съставомерността на което не е необходимо да е настъпил конкретен вредоносен резултат. Наличието на смекчаващо отговорността обстоятелство, че нарушението е първо за жалбоподателя, е от значение при определяне на наказанието, като то в случая е минимално, но самото нарушение няма характер на такова, което да мотивира по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид.

Водим от горното настоящия състав намира наказателното постановление за законосъобразно, поради което и същото следва да бъде потвърдено.

          Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът       

 

Р   Е   Ш   И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА  наказателно постановление № 11-01-108 от 18.07.2018г., издадено от директор на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/, гр. София, с което на И.Б.Т., с ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 200  /двеста/ лева на основание чл. 35, ал.1, пр.2  вр. чл. 32, ал.1, т.1, от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ за извършено нарушение на чл. 126 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/.

          Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му пред Административен съд гр.Пловдив по реда на АПК.

                                                                    

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА! ДТ