Решение по дело №420/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 20 февруари 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20195540200420
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 14                                    31.01.2020 г.                             град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На четиринадесети януари                             две хиляди и двадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                         

                                                                           Председател: Атанас  Динков                                            

Секретар: Донка Василева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 420 по описа за 2019 година и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба от адвокат С.В. ***, със съдебен адрес:***, оф. 11, пълномощник на В.К.К., ЕГН **********, управител на санкционираното дружество **, против наказателно постановление № 24–002585, издадено на 30.10.2019 г. от Директор на ДИТ - Стара Загора.

Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.

Въззиваемата страна, редовно призовани, чрез процесуален представител, молят НП да бъде потвърдено.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002585 от 30.09.2019 г. на ДИТ - Стара Загора, дружеството - жалбоподател **, е било санкционирано на основание чл. 414, ал. 1 от КТ - Кодекса на труда („Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лева...“), изразяващо се в това, че в качеството си на работодател (вж. пар. 1, т. 1 от ДР на КТ), е нарушило разпоредбата на чл. 403а, ал. 1 от КТ („В предприятието, в неговите поделения, обекти и работни площадки, както и на други места, на които се полага наемен труд, работодателят е длъжен да държи на разположение на контролните органи екземпляр от правилника за вътрешния трудов ред, списък на работниците и служителите, изпратени от предприятие, което осигурява временна работа и документи, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа: заповеди за полагане на извънреден труд, за дежурство, за времето на разположение, за установяване на непълно работно време и поименни графици за работа за периода, за който е установено сумирано изчисляване на работното време.“), което нарушение било констатирано при извършена проверка по спазване на трудовото законодателство на 04.09.2019 г. на обект - магазин за хранителни стоки, находящ се **, стопанисван от **, със седалище и адрес на управление: **, при която се установило, че работодателят **, не държи на разположение на контролните органи екземпляр от правилника за вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа, в т.ч. поименни графици за работа за месец септември 2019 г.

В хода на проверката управителят на санкционираното дружество на 30.09.2019 г. представил на актосъставителя, правилника за вътрешния трудов ред и поименните графици за работа за месец септември 2019 г.

От изисканата в хода на съдебното следствие справка от ДИТ – Стара Загора се установява, че до 12.12.2019 г . на **, не са били налагани административни наказания, с влезли в сила НП за нарушения, свързани с трудовото законодателство – л. 43 от делото.

Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от материалите по административнонаказателната преписка по издаване на процесното НП, които кореспондират с показанията на актосъставителя Б.Н.Ш., свидетеля по акта М.Д.И., и свидетеля Г.М.А., магазинер в магазина за хранителни стоки, находящ се **, стопанисван от **, която е била на работа в деня на извършване на проверката от органите на ДИТ – Стара Загора. Всички посочени доказателства са непротиворечиви, поради което не се налага обсъждането им поотделно.

При тези данни, съдът намира описаното в НП нарушение и извършването му за доказани по безспорен и несъмнен начин. В тази връзка, съдът съобрази, че съгласно чл. 416, ал. 1, изречение второ от Кодекса на труда, редовно съставените актове по този кодекс имат доказателствена сила до доказване на противното. Следва да се посочи, че в настоящото производство не се събраха доказателства, които да оборят изложените обвинителни факти в акта за установяване на административно нарушение и обжалваното наказателно постановление.

В изпълнение на служебната си проверка, съдът не констатира нарушения на ЗАНН, допуснати при съставянето на АУАН и издаването на НП, включително и сочените от жалбоподателя.

Не се споделя възражението, че НП не е било надлежно връчено, тъй като НП се връчва за да може санкционираното лице да упражни това си право. Ясно е, че в случая процесното НП е достигнало до санкционираното дружество, което е упражнило в срок, правото си на жалба пред съд.

В конкретния случай, категорично се установява, че по време на проверката в обекта - магазин за хранителни стоки, находящ се **, стопанисван от **, е била установена на работа св. Г.М.А., която сочи в показанията си, че тогава и понастоящем работи в ****, като магазинер, т.е. реално е престирала труд, като е изпълнявала трудова функция, която се е осъществявала на определено работно място и в полза на дружеството-жалбоподател, което именно поради това се явява и негов работодател, съгласно § 1, т. 1 от ДР на КТ. Безспорно е, че в обекта не е бил съхраняван правилник за вътрешния трудов ред и поименни графици за работа за месец септември 2019 г.

Съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че тези документи не са били представени на проверяващите органи, тъй като това не било задължение на магазинера. Законът изисква винаги когато се полага труд – да се осигури по подходящ начин и съхранение на съответните документи, които да се представят при проверка на надлежните органи, а очевидно това в случая не е било сторено.

Административнонаказателното обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно за да разбере жалбоподателя в какво е обвинен. Не е задължително наличие на неизпълнение на всички предвидени в чл. 403а, ал. 1 от КТ хипотези, за да се приеме, че е извършено нарушение по тази разпоредба. Касае се за формално нарушение, с осъществяването на което се застрашават в съответната степен обществените отношения които е призвана да гарантира нормата на чл. 403а, ал. 1 от КТ, а именно безпрепятственото и ефективно осъществяване на контрол по спазване на трудовото законодателство, чрез създаване на задължения за работодателя за оказване на сътрудничество и съдействие в хода на проверките. Разпоредбата на чл. 403а, ал. 1 от КТ, дава възможност на контролните органи да осъществяват ефективен контрол във всеки един момент от време и препятства нежеланието на работодателите да оказват съдействие на същите. Без значение за извършването му е факта дали са настъпили вредни последици за работници, тъй като законодателят е въвел същата с оглед дейността на контролните органи.

От друга страна, фактът, че в хода на производството е установено, че правилник за вътрешния трудов ред и поименните графици за работа за месец септември 2019 г. съществуват, като са представени в един по късен момент, обосновава извода, че са налице основанията за прилагане на състава на чл. 415в, ал. 1 от КТ („За нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 50 до 100 лв.“).

Нарушението на чл. 403а, ал. 1 от КТ, не е сред изрично посочените в ал. 2 на чл. 414в от КТ („Не са маловажни нарушенията на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 и 3 и чл. 63, ал. 1 и 2“.).

Ето защо, понеже разпоредбата на чл. 415в от КТ, в хипотезата на която попада конкретният случай, се явява по-благоприятна за нарушителя, поради по-малкия размер на предвидените в нея наказания в сравнение с разпоредбата на чл. 414, ал. 1 от КТ, съдът намира, че същата следва да намери приложение и наказателното постановление следва да бъде изменено, като на основание чл. 415в от КТ, размерът на наложената имуществена санкция бъде намален от 1500 лева на 100 лева.

За да приеме, че наказанието следва да бъде в минималния размер, предвиден в чл. 415в от КТ, съдът взе предвид, че отстраняването на нарушението е станало непосредствено след извършването му, както и че на дружеството-жалбоподател **, до 12.12.2019 г. не са били налагани административни наказания, с влезли в сила НП за нарушения, свързани с трудовото законодателство – л. 43 от делото.

В случая не е налице процесуална пречка за приложението на чл. 415в от НК едва с решението на съда, тъй като не се касае за преквалификация на самото нарушение, което по естеството си остава същото, каквото е приел и наказващият орган, а само за приложение на по-благоприятна за нарушителя санкционна разпоредба. Това наказание би било справедливо и би изпълнило целите предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 изр. 1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № 24–002585, издадено на 30.10.2019 г. от Директор на ДИТ - Стара Загора, с което на основание чл. 416, ал. 5, вр. чл. 414, ал. 1 от КТ на ** е било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500 лева, за нарушение на чл. 403а, ал. 1 от КТ, като на основание чл. 415в, ал. 1 от КТ, НАМАЛЯВА наказанието на 100 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Стара Загора в четиринадесет дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

                                              

                                              

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: