Решение по дело №43/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юни 2019 г. (в сила от 5 юли 2019 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20197220700043
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 106

гр. Сливен, 19.06.2019  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публичното заседание на двадесети май

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                       Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря             Ваня Костова                                                          и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното от               съдията           административно  дело № 43        по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е административно и намира правното си основание в чл.54 ал.6 от ЗКИР във врчл.145 от АПК.

Образувано по жалба на Д.И.Д. против Отказ, изх. № 20-4917/29.01.2019 г., на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър  - Сливен, с което е отказано изменение в кадастралната карта на гр. Сливен във връзка със Заявление вх. № 07-702/17.01.2019 г.

В жалбата се твърди, че оспореният отказ е незаконосъобразен. Твърди, че процедурата във връзка с този отказ е инициирана от него и М.И.Е., с искане за коригиране на схема на самостоятелен обект № 4 в сграда 1, в имот с идентификатор 67338.528.11. Твърди, че този имот е бил с. на лицата Й.П.Й.и В.Г.Й.. Сградата била построена, съгласно утвърдени планове от отдел „Архитектура,  градоустройство и кадастър” при Община Сливен и узаконена с Акт № 16/26.07.1995 г. През 2007 г. собствениците на имота възложили на лице, притежаващо правоспособност по геодезия и кадастър, да изготви документи за отразяване в кадастъра, като при изготвянето не бил представен архитектурен план, а използвани цифрови данни от заснемането и координатна система. През 2008 г. апартамент № … бил продаден на Й. И. Й., който през 2011 г. го дарил на с. си Д.И.Д.. През 2017 г. с постановление на възлагане от ЧСИ, с. на апартамент № …, на ет. 2, станала М.И.Е.. Етаж 1 на партерното ниво, останал с. на Й. и В. Й., като през 2018 г. бил възложен на А.М.Я.. Сградата била обособена със самостоятелни обекти и собствениците били в режим на етажна собственост. Новият с. А.М.Я. преградил голяма част от общите части и ограничил достъпа до централния вход. Запознавайки се с отразяването на самостоятелните обекти в регистрите, установили, че са сгрешени цифрите отразяващи общите части на етажните собственици. При отразяване на картата на самостоятелен обект № …, с. на А.М.Я., липсвала границата между обекта и въпросните общи части. Тези общи части попаднали в обект № 4, ведно с входа. Поради това поискали коригиране на схемата на самостоятелен обект № 4, като поискали и промяна на данните в кадастралния регистър относно общите части за всички самостоятелни обекти в сградата. Заявяват, че като етажни собственици са заинтересовани лица по смисъла на ЗКИР, по отношение на общите части. Заявяват, че изменение в кадастралния регистър и кадастралната карта се извършва при констатирано несъответствие между данните за недвижимите имоти в тях и между източника, удостоверяващ данните за тези недвижими имоти. В случая, източникът бил архитектурният план. Поради тази причина имало несъответствие между архитектурния план за обект № 4 и граничещите с него общи части и кадастралната скица. Заявява, че при наличието на противопоставими права на собственост, в кадастралния регистър следвало да се запишат данните на всички лица и документи. Това касаело и общите части. При спор, той следвало да бъде решен от компетентния съд. Моли съда да отмени обжалвания отказ. Моли да върне преписката на СГКК - Сливен за ново произнасяне, при спазване прилагането на закона. Претендира за направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, в писмени становища поддържа жалбата.

Ответникът по жалба – Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - гр. Сливен счита, че оспорващия не е заинтересовано лице да иска изменение на границите на чужд самостоятелен обект. Дори и да имало общи части, попадащи в този самостоятелен обект, счита че искането е недопустимо, тъй като се засяга границата на чужд самостоятелен обект. Счита че искането трябва да остане без уважение.

Заинтересованата страна – А.М.Я., чрез п. си адв.Ю. К. счита подадената жалба за недопустима и моли съда да прекрати производството по делото. Твърди, че жалбоподателят не е заинтересовано лице. Въпросът с общите части не можело да бъде решен чрез промяна на кадастъра и ако имало спор, то този спор бил спор за собственост, а не по отношение на административен акт. Самият отказ, не бил индивидуален административен акт, защото не бил свързан с изменение, създаване или прекратяване на някакво право или на действие, което може да бъде извършено от страна на административния орган Службата по кадастъра. Ако се приемело, че жалбата е допустима,  счита, същата за неоснователна поради липса на възможност за изменение в кадастралната карта. Изменение се допускало при определени обстоятелства, а в жалбата не се твърдели нито едно от тези обстоятелства, които могат да доведат до подобен вид изменение, тъй като те биха създали спор за собственост между индивидуалните собственици на отделните обекти в сградата и съответна съсобственост на общите части. Моли съда да отхвърли подадената жалба.

Заинтересованата страна – М.И.Е. не изразява становище по жалбата.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Въз основа на Нотариален акт за дарение на недвижим № 29, том IX. дело № 1576/01.06.2011 г. на СВ Сливен (лист № 24-26) жалбоподателят Д.И.Д. се легитимира като с. на: Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.2, застроена площ 152.70 м2, брой етажи - 1, № на етажа - 2, начин на трайно ползване - ж., а., адрес гр. С. „К." № ***, ведно с 22.35% от общите части на сградата; Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.3, застроена площ 150.32 м2, брой етажи - 1, № на етажа - 3, начин на трайно ползване - ателие за т. дейност, адрес гр. С. „К." № …, …, ведно с 22,01% от общите части на сградата; Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.5, застроена площ 116.53 м2, брой етажи - 1, № на етажа - -1, начин на трайно ползване - за т. дейност, адрес гр. С. „К." № …, …, ведно с 17,06 % от общите части на сградата.

На основание Постановление за възлагане на недвижим имот на ЧСИ № 30, том XIX. per. № 6001 от 05.09.2018 г. издаден от СВ Сливен (лист № 36-37), заинтересованата страна А. М. Я. е с. на 1/2 ид. част от поземлен имот с идентификатор № 67338.528.11, с адрес гр. С. „К." № …, площ на имота -173 м2, трайно предназначение на територията - урбанизирана, начин на трайно ползване - за друг вид застрояване, Номер по предходен план - 7432, граници - № 67338.528.370,  № 67338.528.12, № 67338.528.7 и на Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.4, застроена площ 110.88 м2, брой етажи - 1, № на етажа - 0, начин на трайно ползване - за т. дейност, адрес гр. С. „К." № …, …, ведно с 16,23% от общите части на сградата.

На основание Постановление за възлагане на недвижим имот на ЧСИ № 176, том Х рег.№ 3191 от 02.06.2017 г. издаден от СВ Сливен (лист № 22-23 от делото), заинтересованата страна М.И.Е. е с. на 1/2 ид. част от поземлен имот с идентификатор № 67338.528.11 с адрес гр. С. „К." № …; Площ на имота - 173 м2; Трайно предназначение на територията - урбанизирана; Начин на трайно ползване - за друг вид застрояване; Номер по предходен план- 7432; Граници - № 67338.528.370, № 67338.528.12, № 67338.528.7 и на Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.1; застроена площ 152,70 кв.м.; брои етажи - 1, начин на трайно ползване – ж., а.; адрес гр. С. „К." ***, ведно с 22,35 % от общите части на сградата.

Със Заповед № РД-18-31 от 19.04.2006 г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър, е одобрена кадастрална карта и кадастрални регистри за землището на гр.Сливен, в които процесната сграда е отразена с идентификатор № 67338.528.11.1. (скица л.69).

Видно от приложена по делото преписката по заявление вх. № 20-94- 6838/25.08.2008 г. на В.Г.Й., за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, със Заповед № КД-14-20-721/25.08.2008 г. на Началника на СГКК Сливен е одобрено изменение на КК за сграда с идентификатор № 67338.528.11.1, чрез нанасяне на схеми на самостоятелни обект. При това изменение са нанесени в КККР самостоятелни обекти с идентификатори 67338.528.11.1.1, 67338.528.11.1.2, 67338.528.11.1.3, 67338.528.11.1.4 и 67338.528.11.1.5, като собственост на В.Г.Й. и Й. П. Й.. Към преписката е приложена и таблица на ценообразуваното на отделните обекти, с посочена площ и прилежащ процент от общите части на сградата, които стойности съответстват на тези посочени в титулите за собственост на оспроващия и заинтересованите страни.  (лист № 62-77).

Оспорващият Д.И.Д. с писмо вх.№ 07-702 от 17.01.2019 г. до Началник СГКК Сливен, поискал промяна на кадастрални данни за обект имот  № 67338.528.11.1.1, като представил проект за изменение КККР на гр. Сливен, с наименование „Коригиране на схема на самостоятелен обект 4 в сграда 1 в имот с идентификатор № № 67338.528.11 и изчисляване (промяна) на общите части за всички самостоятелни обекти в сградата" възложен от М.И.Е. и Д.И.Д. и изготвен от п. лице и. Д. И. през м. януари 2019 г. (лист № 15-26).

С Писмо изх. № 20-4917/29.01.2019 г. на Началника на СГКК Сливен до Д.И.Д. (лист № 14) е върната папката съдържаща материали с проект за изменение КККР на гр. Сливен одобрена със заповед № РД-18-31/19.04.2006 г. на ИД на АК за имот с идентификатор № 67338.528.11.1.4 по КККР на гр. Сливен с мотив, че заявителят не е „заинтересовано лице" по смисъла на §1, т.13 от ЗКИР. При проверка на представения проект за изменение е установено, че исканата корекция е във връзка с предложение за промяна на общите части на сградата, с цел да бъде осигурен достъп от входа до всички самостоятелни обекти, касае се за спор за материално право, поради което исканото изменение може да бъде процедирано след решаване на спора по съдебен ред.

По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза изготвена от в. л. И.Х.И., от чието заключение става ясно, че за процесната сграда е имало одобрен проект от 31.08.1989 г. и издадено Разрешение за строеж № 86.11.09.1989 г. Двуетажната двуфамилна сграда е построена в отклонение от одобрените архитектурни и конструктивни проекти. Извършено е заснемане на строежа и след като е преценено, че незаконно построеното е допустимо по действащите разпоредби и застроителни планове и нарушителите са платили наложените глоби и такси е издаден Акт за узаконяване № 16/26.07.1995 г., при който е одобрен „Проект за узаконяване на жилищна сграда на В. и Й. Й. (лист 50-54) във фаза „Технически проект", част „Архитектурна" - архитектурни разпределения, вертикален разрез и фасади от 10.06.1995 г.. Представените архитектурни планове - графичната част на „Проект за узаконяване на жилищна сграда на В. и Й.Й.“ се отнасят за процесната сграда с идентификатор № 67338.528.11.1 построена в ПИ с идентификатор № 67338.528.11 по КККР на гр. Сливен с адрес гр. С. „К." № … и са последните, на базата на които е издаден от Община Сливен Акт за узаконяване № 16/26.07.1995 г. Сграда с идентификатор № 67338.528.11.1 построена в ПИ с идентификатор № 67338.528.11 по КККР на гр. Сливен с адрес гр. С. „К." № … се състои от четири етажа - един подземен и три надземни и обитаемо подпокривно пространство - тавански етаж. Всеки от етажите на сградата е обособен като самостоятелен обект.

Съгласно архитектурните планове всички етажи - самостоятелни обекти се обслужват от вътрешна стьлбищна клетка. Достъпа до сградата и отделните обекти се осъществява по следния начин: Главен вход за жилищната сграда чрез врата с размери 135/210 на южната фасада на сградата на ниво партер, влизане в предверие със светли (зидарски) размери 3.20/5.38, следва втора врата с размери 90/200 за влизане в стълбищната клетка. От стълбищната клетка на ниво партер се влиза в „Кафе аперитив" в момента представляващ самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 и съответно се достига до всички останали етажи самостоятелни обекти. За достъп до самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 „Кафе аперитив" - партер има главен вход с размери 180/210 на южната фасада, вляво от главения вход на жилищната сграда. Главния вход за достъп до сутерена, в който е обособен самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.5 - „Кафе аперитив" е директно от прилежащия терен чрез стълбище от западна страна на сградата.

След направения оглед и частични измервания на място в сградата и сравнение с архитектурните планове утвърдени на 10.06.1995 г. вещото лице е установило следните отклонения и несъответствия с тези планове имащи връзка с предмета на делото и задачата на експертизата:

Главния вход за жилищната сграда на южната фасада на сградата на ниво партер не съществува, отвора е зазидан. 3азидана е вратата между предверието и стълбищната клетка на ниво партер. 3а достъп до стълбищната клетка на сградата и съответно до първи етаж - самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.1, втори етаж - самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.2 и тавански етаж - самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.3 е изпълнена врата с размери 70/200 на западна фасада от северна страна на сградата. Единственият достъп до самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 - партер е чрез изградена врата на западната фасада на жилищната сграда. Обектът към настоящия момент представлява жилище и се използва за жилище. Към застроената площ и обем на самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 са присъединени входното предверие на сградата и част от стълбищната клетка на ниво партер (площта конкретно пред вратата на обекта по проект). Входа от стълбищната клетка за сутерена - самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.5 е изместен на ниво партер и се осъществява чрез врата с размери 100/200, като по този начин към обекта е присъединена площта на стълбищната клетка на ниво сутерен. Стълбищната площадка на ниво тавански етаж е присъединена към самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.3 - ателие за творческа дейност.

Установените различия поотделно за всеки самостоятелен обект са следните: Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.1,първи етаж, ж.; с. М.И.Е.. - няма различия.

Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.2 - втори етаж; ж.; С. - Д.И.Д.. - няма различия.

Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.3 - трети етаж, таван; ателие за т. дейност; С. - Д.И.Д.. Към застроената площ на обекта е присъединена част от общите части на етажа в размер на 6.16 м2 застроена площ. Промяната не е отразена в таблицата за ценообразуване и съответно в кадастралната карта.

Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.4 - партер; за т. дейност; С. - А. М. Я.. В таблицата за ценообразуване при изчислението на застроената площ на обект № 4 е прибавена присъединената застроена площ на предверието от общите части в партера в размер на 23.30 м2. в резултат на което в КККР е регистрирана застроена площ на обекта в размер на 110.88 м2. Към настоящия момент към застроената площ на обект № 4 е присъединена и част от площта на стълбищната клетка (площта конкретно пред вратата на обекта по проект) и действителната обща площ, която е присъединена към самостоятелен обект № 4 от общите части на сградата на ниво партер е в размер на 26.72 м2.

Самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.5 - сутерен; за т. дейност; С. - Д.И.Д.. Към настоящия момент към застроената площ на обект № 5 е присъединена площта на стълбищната клетка на ниво сутерен, която е в размер на 23.80 м2.

Горната фактическа обстановка е несъмнена, тя е установена въз основа на събраните по делото писмени доказателства и заключението на изслушаната експертиза, която като компетентно изготвена, безпристрастна и обоснована съдът възприема изцяло.

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по реда на съдебното административно обжалване. По преписката липсват данни кога оспорения административния акт е съобщен на оспорващия, но жалбата е подадена на 12.02.2019 г., т.е. подадена е в 14 дневния срок по чл.149 ал.1 от АПК от издаване на акта. Оспорващият е страна в производството по издаване на оспорения административен акт, поради което притежава непосредствен правен интерес от оспорването.

Действително в оспореното писмо изх. № 20-4917/29.01.2019 г., на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър  - Сливен, не е формулиран изричен отказ за изменение на КККР, като е коментирано дали заявителя е заинтересовано лице по смисъла на §1 т.13 от ДР на ЗКИР. В същото време е обсъдена възможността за изменение в КККР и е констатирано, че това ще е възможно при разрешаване на спор за материално право. В случая посоченото писмо не може да се разгледа да изричен отказ за разглеждане на искане за издаване на административен акт, по смисъла на чл.197 от АПК, тъй като са коментирани условията при които може да се издаде искания акт. В този смисъл е формулиран отказа на административния орган да издаде административен акт за изменение на КККР. С подаване на искането до административния орган, заявителя става страна в производството по издаване на искания административен акт, като предпоставките за допустимост на административното производство са тези посочени в чл.27 ал.2 от АПК. Доколкото посоченото основание от административния орган „не е заинтересовано лице по смисъла на §1 т.13 от ДР на ЗКИР“, касае установяване наличието на правен интерес у заявителя, то този правен интерес се извлича от заявеното в жалбата. Константната практика на ВАС приема, че след като  жалбоподателят е участник в административното производство и по негово заявление е издаден оспорения отказ за исканото изменение на КККР, то има право на жалба против този отказ. Въпросите притежава ли вещни права върху имота, чието нанасяне се претендира и може ли да инициира производство за изменение на КККР, са по съществото на спора, а не на допустимост на жалбата. (Определение № 3792 от 28.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 2520/2017 г., II о., Определение № 5289 от 23.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4821/2018 г., II о.). Оспорващият е записан в КР като с. на обекти в сграда с идентификатор 67338.528.11.1, в която се намира и обекта, за който се иска изменение, като се претендира неправилно отразяване границите на същия с оглед общите части на сградата, представляваща етажна собственост. В този смисъл същият се явява заинтересовано лице по смисъла на §1 т.13 от ДР на ЗКИР, поради което е надлежно легитимиран да оспорва процесния отказ. 

По основателността на жалбата:

Жалбата е неоснователна.

Съгласно чл.51, ал.1 от ЗКИР, одобрените кадастрална карта и кадастрални регистри могат да се изменят само в случаите, изрично посочени в закона: когато при установяване на: изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; непълноти или грешки; явна фактическа грешка. От обяснителната записка към представения проект за изменение на КККР става ясно, че искането е подадено за отстраняване на грешка в кадастралната карта, но не става ясно дали се касае за отстраняване на непълнота или грешка или за явна фактическа грешка. Определение на понятието "непълноти и грешки" е дадено в § 1, т.16 от ДР на ЗКИР  и представлява: "несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние". Съгласно § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР, "явна фактическа грешка" е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31. От изложеното в жалбата следва да се направи извода, че исканото изменение касае отстраняване на непълнота или грешка, доколкото се твърди несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние.

 Изменението при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. В случая отказа за изменение на КККР е издаден от Началник СГКК – Сливен, в съответствие с правомощието по чл.54 ал.4 от ЗКИР. В този смисъл обжалваният административен акт е издадена от компетентен орган и в кръга на законоустановените му правомощия.

Съгласно чл.51 ал.3 от ЗКИР измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община. От представените по делото доказателства става ясно, че самостоятелен обект в сграда с идентификатор № 67338.528.11.1.4 – партер, за който се иска изменението е с. на А. М. Я.. В таблицата за ценообразуване при изчислението на застроената площ на обект № 4 е прибавена присъединената застроена площ на предверието от общите части в партера, съобразно одобрения архитектурен обект в размер на 23.30 м2, в резултат на което в КККР със Заповед № КД-14-20-721/25.08.2008 г. на Началника на СГКК Сливен е регистрирана застроена площ на обекта в размер на 110.88 м2. От доказателствата по делото става ясно, че към настоящия момент към застроената площ на обект № 4 е присъединена и част от площта на стълбищната клетка (площта конкретно пред вратата на обекта по проект) и действителната обща площ, която е присъединена към самостоятелен обект № 4 от общите части на сградата на ниво партер е в размер на 26.72 м2. Това последващо присъединяване обаче не е отразено в КККР.

 Съгласно чл. 44 от ЗКИР очертанията на самостоятелните обекти в сгради и в съоръжения на техническата инфраструктура се установяват по строителните книжа, по актовете за собственост, а при липсата на достатъчно данни в тях и чрез описание на място. Според разпоредбата на чл. 17 ал.1 от Наредба № 3/2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри (отм. ДВ, бр. 4 от 13.01.2017 г., в сила от 13.01.2017 г., но действала към момента на нанасянето на процесния самостоятелен обект), в сгради, в които етажи или части от етажи принадлежат на отделни собственици или се владеят с отделни документи за собственост, се изработват схеми на самостоятелните обекти в тях. Подобно нанасяне е допустимо и при разпореждане със самостоятелни обекти в сграда или по искане на собствениците (чл.17 ал.3 и ал.4 от  Наредба № 3/2005 г. (отм.). В случая схемата на процесния самостоятелен обект с идентификатор  67338.528.11.1.4 е нанесена със Заповед № КД-14-20-721/25.08.2008 г. на Началника на СГКК Сливен, преди придобиването на недвижимите имоти от страните по делото.

Оспорващият за да обоснове правния си интерес за исканото изменение на КККР се позовава на притежаваните от него идеални части от общите части от сградата, като твърди, че същите са включени в границите на отразен в КККР самостоятелен обект и не съответстват на одобрения архитектурен проект за сградата. Заинтересованата страна А. М. Я. се позовава на документа за собственост, който притежава и оспорва твърденията в жалбата.

От гореизложеното и с оглед изявленията на страните по делото се очертава спор относно правото на собственост относно обекта, за които се иска изменение в КККР. Оспорващият се позовава на правото да ползва общите части от сградата съгласно чл.38 ал.1 от Закона за собствеността, възникнало по силата на придобиване на обекти в сграда етажна собственост, докато заинтересованата страна А. М. Я. удостоверяват това свое право с постановление за възлагане на недвижим имот от ЧСИ.

В разпоредбата на чл.54 ал.2 ЗКИР е посочено, че когато непълнотата или грешката в КККР е свързана със спор за материално право, тя се отстранява след решаване на спора по съдебен ред. Следователно в административното производство по заявлението за изменение на КККР административния орган не може да се произнася по спор относно правото на собственост върху съответния имот, както това не може да направи и съда в производството по оспорване на административния акт.

Неоснователно е твърдението на оспорващия, че административния орган е следвало да приложи чл.53 ал.2 от ЗКИР. Съгласно този текст от закона при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи. В случая общите части от сграда не представляват отделен имот по смисъла на ЗКИР, нямат самостоятелен идентификатор, поради което относно тях в КР не се отразяват данни за лица и документи.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспореният отказ е издаден в съответствие с материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на Закона за кадастъра и имотния регистър, насочени към регламентиране на обществените отношения във връзка с отразяването на имотите в кадастралната карта и кадастралните регистри.  С оглед направените изводи за неоснователност на жалбата, респ. за липсата на основания за отмяната на оспорения акт по смисъла на чл. 146 от АПК, следва жалбата да се отхвърли.

Искането на оспорващия за присъждане на разноски при този изход на правния спор е неоснователно. Ответника по оспорването и заинтересованите страни не са правили искания за разноски.

Ръководен от изложените съображения,  и на основание чл.172 ал.2 от АПК съдът

 

Р   Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на Д.И.Д., ЕГН **********,***, против Отказ, обективиран в писмо изх. № 20-4917/29.01.2019 г., на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър  - Сливен, с което е отказано изменение в кадастралната карта на гр. Сливен във връзка със Заявление вх. № 07-702/17.01.2019 г., като НЕОСНОВАТЕЛНО.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: